Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada Granta TC1: Rudá ruská raketa pro WTCC

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Tým Lada Sport představil rudý závodní speciál na bází sedanu Granta pro letošní mistrovství světa cestovních automobilů (WTCC).

Lada Granta pro aktuální ročník světového šampionátu byla kompletně odhalena jako první ze všech soupeřů. Je nižší a širší, prošla modifikacemi podle nových regulí třídy TC1, proto i ona zkratka v názvu. Auto bylo představeno 13. března na francouzském okruhu Magny-Cours, kde ujelo 29 nikoli demonstračních, nýbrž řádně ostrých kol bez jakýchkoli technických trablí. Proč v zemi galského kohouta? Není divu, na jeho vývoji spolupracovali specialisté z proslulé firmy Oreca a tým Lady zde ve skutečnosti sídlí.

Dominantní na rudém speciálu jsou široké blatníky s upravenými podběhy a hlavně mohutné zadní křídlo, které zajišťuje ten správný přítlak. Oproti předešlé verzi závoďák zhubl, váží 1150 místo 1200 kg a klesl blíže asfaltu o celých 20 mm. Jezdí na osmnáctipalcových kolech, jiné je odpružení, brzdy i výfuk. Pochopitelně i pohonná jednotka vyznává pravidla tzv. Global Engine vyhlášená mezinárodní automobilovou federací, takže pod kapotou najdeme turbodmychadlem přeplňovanou šestnáctistovku, která dává až 280 kW (380 koní).

Lada určitě míří vysoko, byť o konkrétních cílech slovo nepadlo. Jenže Granty TC1 letos povedou dva výborní Britové. Robert Huff vybojoval titul mistra světa před dvěma lety ještě s továrním Chevroletem Cruze. Loni jezdil v týmu Münnich Motorsport se Seatem Leon a továrnímu týmu Lada Sport se upsal na dva roky. James Thompson je také ostříleným borcem, byť ve WTCC skončil nejlépe třetí, konkrétně šlo o ročník 2007 a tehdy pilotoval Alfu Romeo 156 týmu N.Technology. Před pěti lety učil jezdit ještě starší Prioru, loni už absolvoval kompletní sezónu s Grantou a je schopen ruský vůz vytáhnout do první desítky, tedy na jezdecké body. Má na svém kontě dokonce pátou příčku z prvního loňského závodu na „domácí půdě“. Třetím do party je Rus Michail Kozlovskij, který za stáj sponzorovanou Lukoilem startoval také už v uplynulém roce. Mimochodem, vede ji Viktor Šapovalov.

Zda to bude na boj s továrními Hondami a Citroëny a spoustou dalších soukromníků stačit, to nevíme. Technickým partnerem Lady je Hexathron Racing Systems Marca Calovola, který bude mít na starosti další vývoj. O obhájce titulu, tedy Chevrolety se stále stará britská společnost RML a nasadí jich do mistrovství celkem šest. Letošní ročník začíná o víkendu 12 a 13. dubna v Marrákeši a čítá celkem dvanáct dvojzávodů, tedy čtyřiadvacet jízd.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
18. 3. 2014 15:34
Re: V podstatě...
Nečeká, WTCC je obecně známo.
Ale já osobně bych uvítal větší propojení mezi sérií a závodní modifikací, o tom ale není horní článek...
18. 3. 2014 14:15
Re: V podstatě...
Ano, jede, já se jen směju té frázi "na bázi Lady Granta", ta sériová má s touto závodní společného ještě méně, než rallye Fabia s Fabií 1,2HTP za 210 000,-, jistě chápeš.
18. 3. 2014 13:01
V podstatě...
...je to trubkový rám s motorem, který sériové auto neuvidí nikdy, ani v tom nejdivočejším snu. Už jen ta komicky vystrčená kola mluví za vše... Pak už stačí jen vyrobit z plastu karosérii, která aspoň trochu připomíná sériové auto a nalepit nálepky firmy, která to sponsoruje, letos Lada, příští rok, až se rusům nebude chtít do toho vrážet, to můžou přes noc předělat třeba na Dacii, Maruti, Tatu, nebo Ping-Pong-Čong.
Jó, Lada jede :-)