Lada Granta TC1: Rudá ruská raketa pro WTCC
Lada Granta pro aktuální ročník světového šampionátu byla kompletně odhalena jako první ze všech soupeřů. Je nižší a širší, prošla modifikacemi podle nových regulí třídy TC1, proto i ona zkratka v názvu. Auto bylo představeno 13. března na francouzském okruhu Magny-Cours, kde ujelo 29 nikoli demonstračních, nýbrž řádně ostrých kol bez jakýchkoli technických trablí. Proč v zemi galského kohouta? Není divu, na jeho vývoji spolupracovali specialisté z proslulé firmy Oreca a tým Lady zde ve skutečnosti sídlí.
Dominantní na rudém speciálu jsou široké blatníky s upravenými podběhy a hlavně mohutné zadní křídlo, které zajišťuje ten správný přítlak. Oproti předešlé verzi závoďák zhubl, váží 1150 místo 1200 kg a klesl blíže asfaltu o celých 20 mm. Jezdí na osmnáctipalcových kolech, jiné je odpružení, brzdy i výfuk. Pochopitelně i pohonná jednotka vyznává pravidla tzv. Global Engine vyhlášená mezinárodní automobilovou federací, takže pod kapotou najdeme turbodmychadlem přeplňovanou šestnáctistovku, která dává až 280 kW (380 koní).
Lada určitě míří vysoko, byť o konkrétních cílech slovo nepadlo. Jenže Granty TC1 letos povedou dva výborní Britové. Robert Huff vybojoval titul mistra světa před dvěma lety ještě s továrním Chevroletem Cruze. Loni jezdil v týmu Münnich Motorsport se Seatem Leon a továrnímu týmu Lada Sport se upsal na dva roky. James Thompson je také ostříleným borcem, byť ve WTCC skončil nejlépe třetí, konkrétně šlo o ročník 2007 a tehdy pilotoval Alfu Romeo 156 týmu N.Technology. Před pěti lety učil jezdit ještě starší Prioru, loni už absolvoval kompletní sezónu s Grantou a je schopen ruský vůz vytáhnout do první desítky, tedy na jezdecké body. Má na svém kontě dokonce pátou příčku z prvního loňského závodu na „domácí půdě“. Třetím do party je Rus Michail Kozlovskij, který za stáj sponzorovanou Lukoilem startoval také už v uplynulém roce. Mimochodem, vede ji Viktor Šapovalov.
Zda to bude na boj s továrními Hondami a Citroëny a spoustou dalších soukromníků stačit, to nevíme. Technickým partnerem Lady je Hexathron Racing Systems Marca Calovola, který bude mít na starosti další vývoj. O obhájce titulu, tedy Chevrolety se stále stará britská společnost RML a nasadí jich do mistrovství celkem šest. Letošní ročník začíná o víkendu 12 a 13. dubna v Marrákeši a čítá celkem dvanáct dvojzávodů, tedy čtyřiadvacet jízd.