10.4. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Lada Niva slaví 40 let. Podívejte se, jak se kdysi vyráběla a testovala

 

Niva je dnes mnohými označována za první SUV na světě. Její životní dráha přitom odstartovala před čtyřmi desítkami let.

VAZ 2121, známější jako Lada Niva, patří mezi vůbec nejdéle vyráběné automobily, které jsou aktuálně na trhu. Legendární vůz ruské značky tento měsíc slaví čtyřicetiny, jeho sériová výroba byla zahájena 5. dubna 1977. Automobilka se toto výročí rozhodla připomenout jubilejní edicí a zveřejněním množství archivních materiálů spjatých se zahájením výroby tohoto vozu.

Historie dnes už legendárního offroadu se přitom začala psát již na počátku sedmdesátých let, kdy vyšlo najevo, že tehdy stále mladé automobilce v Toljatti by se v portfoliu hodil nějaký bytelný automobil pro vesnické obyvatelstvo, který by vydržel nástrahy tuhého ruského prostředí. Zároveň v éře Sovětského svazu měl být takový automobil lidový, a tak se chystaný projekt později prezentoval jako kombinace Renaultu 5 a Land Roveru.

Původní plány počítaly s využitím rámové konstrukce s tuhými nápravami, tak typické pro tehdejší offroady, uvažovalo se dokonce i nad použitím karoserie vyráběného modelu VAZ 2101 (tedy žigulíku), kterou by jen doplnil pohon všech kol. Nakonec ale byla prosazena tehdy revoluční myšlenka mladých konstruktérů v čele s nedávno zesnulým Pjotrem Michajlovičem Prusovem, kteří chtěli auto se samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením přední nápravy a stálým pohonem všech kol. Takové řešení tehdy nebylo u terénních aut obvyklé (offroady používaly rámy), díky čemuž je dnes Niva leckdy považována za první SUV na světě. Nabízela sice terénní schopnosti, konstrukčně ale měla blízko osobním autům.

První funkční vzorky s označením VAZ-E2121 (e jako experimentální) podle této revoluční myšlenky vznikly na jaře 1972. S pozdějším autem už sice prototypy přezdívané krokodýl měly třeba shodný rozvor náprav (2.200 mm), po stránce designu se ale zásadně odlišovaly. Měly sice třídveřovou karoserii, ale doplněnou o plátěnou střechu. Na tvary se u prototypů nedbalo, vznikly narychlo, aby testování techniky chystaného offroadu mohlo začít co nejrychleji. Už o rok později ale vzniká prototyp, který už má sériové nivě až na detaily velice blízko. Jeho autorem byl Valerij Pavlovič Sjomuškin, který později prosadil i mezinárodní označení Niva. Údajně z toho důvodu, že bylo krátké a zvučné, navíc se mohlo bez problémů užívat po celém světě. Jen v SSSR jej už nesl kombajn, na něj se ale rychle zapomnělo.

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 vs. Lada Niva 1.7 – Legendární návštěvník je tady!

Přesto ještě nějakou chvíli trvalo, než se Lada Niva dostala do výroby, což ale v Sovětském svazu nebylo ničím neobvyklým. V tomto případě ale bylo opravdu nutné pečlivě otestovat zatím nevyzkoušenou techniku, která musela zvládat i jízdu v těžkém terénu. Právě z toho důvodu byl automobil porovnáván s několika dalšími terénními vozy, a to dokonce i s těmi ze Západu, UAZ 469 tak doplnil Fiat Campagnola nebo dokonce Range Rover.

Ani zahájení sériové výroby v dubnu 1977 se neobešlo bez potíží. Výrobní linka stále nebyla dokončena, a tak produkce nabíhala pomaleji, než automobilka zamýšlela. Z plánovaných 15.000 automobilů v prvním roce výroby tak nakonec za roku 1977 bylo jen na 5.500 kusů.

Lada oslavila 50 let, podívejte se na unikátní snímky z výroby žigulíku

Následující roky ale produkce rychle roste, výsledkem čehož je více než 55.000 vyrobených kusů za rok 1980. Rusové přitom nevyráběli na sklad, nebo snad výhradně pro domácí trh. Niva se skutečně prodávala jak teplé housky na krámě, a to i na Západě, kde se jí začalo přezdívat sovětský range rover. Hitem se niva stala hlavně v Německu a Francii, čemuž později nepochybně napomohlo i její nasazení na Rallye Dakar. Kvůli tomu se ve finále stávala v Sovětském svazu nedostatkovým zbožím, protože automobilka vůz raději kvůli cenným valutám vyvážela do západní Evropy.

Postupující životní kariéra rovněž znamenala postupné rozšiřování nabídky karosářských verzí. Sama automobilka hovoří o 30 verzích, například od roku 1995 nabízí prodloužené pětidveřové provedení, existuje též pick-up. Ruská firma Bronto pak z Nivy udělala ještě schopnější teréňák, a to díky přepracovanému podvozku s obřími koly. Množství variant vzniklo též ve Francii a Německu, a to včetně otevřených modelů.

Přesto všechno se charakter Lady Niva nemění. Přestože v minulosti prošla průběžným upravováním, zásadní modernizace byly jen dvě, v letech 1993 a 2009, navzdory kterým vypadá vlastně pořád úplně stejně. Motory ale prošly změnou, místo původní zážehové šestnáctistovky s 56 kW je dnes k dispozici sedmnáctistovka s 61 kW. A vůz rovněž reaguje na trendy, od roku 2014 je k dispozici i „luxusní“ verze Urban, zatímco loni dostala upravený, tišší podvozek. Navíc už je stabilnější při brzdění.

Existovaly sice snahy o jejím nahrazení Chevroletem Niva, vyráběným od roku 1998, který používá shodný technický základ, k tomu ale nakonec nedošlo. Niva (na domácím trhu 4x4), rustikální offroad se stálým pohonem všech kol, uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a redukcí, žije dál. Její život se sice už zřejmě krátí, protože stále častěji se hovoří o příchodu jejího nástupce (že by už příští rok?), takové spekulace už tu ale byly v devadesátých letech, které Niva přežila bez úhony. A tak si zatím počkejme na to, zda se tenhle terénní nezmar nakonec nedožije padesátky. Množství fanoušků by to nivě dozajista přálo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky SUV Lada Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Video: Podívejte se na závodní Ladu Nivu. Legendární teréňák řádí na rallye! Video: Podívejte se na závodní Ladu Nivu. Legendární teréňák řádí na rallye!

Terénní nezmar ruské značky Lada zaujal nejen civilní…

Lada 4x4 40 Anniversary Edition: Niva slaví jubileum limitkou Lada 4x4 40 Anniversary Edition: Niva slaví jubileum limitkou

Ruský teréňák se sériově vyrábí čtyřicet let a tuto…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…