11.8. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Lamborghini Acosta a Canto: Připomeňte si podivná díla slavných tvůrců, která měla nahradit Diablo

 

Nástupce Lamborghini Diablo se nerodil snadno. Stalo se jím nakonec Murciélago, původně měl ale výsledek vypadat zcela jinak.

Lamborghini Diablo dnes patří mezi legendární supersporty, oceňované mnoha petrolheady. V druhé polovině devadesátých let ale auto poprvé představené v roce 1990 pomalu zastarávalo, a tak se pracovalo na nástupci. Cesta k němu ale nakonec trvala déle, než se čekalo.

Na nástupci Diabla se začalo pracovat v polovině devadesátých let, a to pod interním označením L147. Auto měl pohánět vidlicový dvanáctiválec, jehož historie se datovala až do šedesátých let, avšak v opět inovované podobě. Objem tehdy 5,7litrového motoru z Diabla SV měl vzrůst na šest litrů, díky čemuž měl výkon vyšplhat někam k 600 koním (441 kW). Poháněná byla všechna čtyři kola, přičemž během testů vůz údajně dosáhl rychlosti 350 km/h.

Design dostalo na starosti italské centrum Zagato, které nebylo zrovna typickým partnerem Lamborghini, do té doby postavilo jen prototyp 3500 GTZ z šedesátých let. Tehdy se ale spolupráce mezi Zagatem a Lamborghini rozjížděla naplno, protože tehdy oba subjekty spojoval shodný vlastník, indonéská holdingová společnost MegaTech. Zagato tak pracovalo rovněž na nikdy nerealizovaném nástupci LM002 nebo unikátním modelu Raptor z roku 1996, na bázi Diabla.

Lamborghini LM003 Borneo/Galileo (1997): Co bylo před Urusem? Projekt luxusního SUV skončil maketou

Video

Výsledek (oranžové auto ve fotogalerii) se na veřejnost poprvé dostal v roce 1997, dílo z pera Norihoka Harada ze Zagata však zpětně vzato příliš nenadchlo. Vadily hlavně přerostlé nasávací otvory na zádi, které řešily problémy s chlazením uprostřed uloženého dvanáctiválce. Ani zbytek auta však krásy nepobral, především ale dílo nazvané Lamborghini Canto postrádalo dravý výraz, tak typický pro modely ze Sant‘ Agaty. Pro Zagato typická střecha s vyboulením ale autu nechyběla.

Již o rok dříve přitom vznikl ještě jeden projekt potenciálního nástupce Diabla, kterému se říká Lamborghini Acosta. Jahodově červený automobil navrhl slavný Marcello Gandhini, který pro Lamborghini dlouhodobě pracoval – byl autorem Miury, Countache i dalších aut s rozzuřeným býkem ve znaku.

V tomto případě ale zrovna o moc povedené dílo nešlo. I Gandini si musel poradit s velkými chladicími otvory na zádi, což řešil notně oblou karoserií, která v zásadě přiznávala základ v Diablu. Podobně jako Canto i Acosta navíc mělo i podivnou příď, zde zdeformovanou v oblasti světlometů, jako by si na auto někdo sedl. Zkrátka řečeno, Gandini předtím navrhnul rozhodně hezčí Lamborghini.

Piëchovi se nelíbí

Není tak divu, že nedlouho po změně vlastníka z důvodu finančních trablů a začlenění Lamborghini do koncernu Volkswagen je projekt Canto v říjnu 1998 zastaven. A to přímo z nejvyšších míst, tehdejší hlava Volkswagenu, Ferdinand Piëch, automobil zkritizoval, s tím, že postrádá typický italský styl a agresivní tvary předchůdce.

Malé Lamborghini P140 mohlo předstihnout Gallardo: Nakonec se výroby nedočkal

Do té doby přitom přípravy na Cantu ještě pokračovaly, nevzhledná záď byla přepracována a lehce upravena byla i příď. Zapracovalo se taktéž na motoru, šestilitrový dvanáctiválec díky upravené elektronice dosáhl až na 640 koní (471 kW). Ostatně tehdy se počítalo s tím, že výroba začne v roce 1999. Auto se dokonce mělo představit na tehdejším ženevském autosalonu.

Již na začátku roku 1999 ale bylo všechno jinak, Lamborghini tehdy prostřednictvím tiskové zprávy oficiálně oznámilo, že Diablo vydrží ve výrobě ještě dva roky. Právě takovou dobu automobilka potřebovala na dokončení nástupce.

Čas Murciélaga

A nakonec to takovou dobu opravdu trvalo, v roce 2001 skutečně nástupce Diabla dorazil. Už to ale nebylo Canto, ale Murciélago, které už vzniklo pod vedením nového vlastníka. V případě canta tak zůstalo jen u několika postavených prototypů, údajně pěti.

Oproti Cantu se tak mnohé změnilo. V první řadě styl, místo oblých křivek nastoupily hrany, které už netvořilo studio Zagato, ale vlastní designérské centrum Lamborghini, pod vedením Luca Donckerwolkeho, který pracoval rovněž na jedničkové Fabii a Octavii. Krátce se přitom spekulovalo, že auto navrhne Bertone, návrh se ale prý vedení značky nelíbil. Jméno vybírané z několika možností pak odkázalo nejen na slavného býka, jak je pro Lamborghini dodnes zvykem, ale také na španělský výraz pro netopýra. A měnil se i motor, dvanáctiválec nakonec měl objem 6,2 litru. To už je ale jiný příběh, o Lamborghini Murciélago si tak povyprávíme třeba zase někdy jindy...

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen nabízí prémie za sešrotování aut se starými dieselovými motory Volkswagen nabízí prémie za sešrotování aut se starými dieselovými motory

Volkswagen se rozhodl přispět ke zlepšení znečištění…

Muž hledaný kvůli vraždě Kuciaka spáchal sebevraždu, píše slovenský deník Muž hledaný kvůli vraždě Kuciaka spáchal sebevraždu, píše slovenský deník

Muž z policejního portrétu, který v září zveřejnila…

Růst čínské ekonomiky ve čtvrtletí zpomalil, je nejslabší od roku 2009 Růst čínské ekonomiky ve čtvrtletí zpomalil, je nejslabší od roku 2009

Růst čínské ekonomiky ve třetím čtvrtletí zpomalil na 6,5…

Generální ředitel Finanční správy Janeček končí ve funkci Generální ředitel Finanční správy Janeček končí ve funkci

Generální ředitel Finanční správy Martin Janeček je na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Závěr letního dlouhodobého testu – Peugeot 308 1.5 BlueHDi 96 kW MAN6

Závěr letního dlouhodobého testu - Peugeot 308 1.5 BlueHDi 96 kW MAN6

Dnes 08:08

Vedle roční štace „medvídka“ nám o letních měsících dělal dlouhodobou společnost také Peugeot 308. S moderní dieselovou patnáctistovkou je to prima společník.




Blesk.cz

Notáři pomůžou ZDARMA! Seznam pracovišť, kam se vydat pro radu

Notáři pomůžou ZDARMA! Seznam pracovišť, kam se…

Potřebujete notářskou radu? A ideálně zdarma? Využijte Den otevřených dveří Notářské komory ČR, který se koná…

Důležitý svědek v případu Kuciak je po smrti: Zadržený muž spáchal sebevraždu

Důležitý svědek v případu Kuciak je po smrti:…

Důležitý svědek v případu vraždy Jána Kuciaka (†27) a Martiny Kušnírové (†27) je po smrti. Podle dostupných…

 

iSport.cz

Obří smůla pro Satoranského. Washington prohrál košem z poslední vteřiny

Obří smůla pro Satoranského. Washington prohrál…

Basketbalisté Washingtonu vstoupili do nové sezony NBA domácí porážkou 112:113 s Miami, když si v poslední…

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za ním Agassi i Čech

Úžasné SBOHEM! Štěpánek zdolal Djokoviče, přijel za…

Slzy v očích, slova díků, světové hvězdy, nekonečné ovace vestoje od téměř 15 tisíců fanoušků a také poslední…

 

Reflex.cz

Rozkmotřili se Štefánik s Masarykem kvůli ženě? Nový film naznačuje, že to tak mohlo být

Rozkmotřili se Štefánik s Masarykem kvůli ženě? Nový…

Během dialogu s Karlem Čapkem se první československý prezident přizná k románku se ženou, která byla za války…

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil. Nevím, proč se z mého vyznamenání dělá takový humbuk

Michal David: Zemanovi jsem ve volbách fandil.…

Se zpěvákem Michalem Davidem (58) máme pár věcí společných: narodili jsme se v šedesátkách, tedy před okupací…