Lamborghini Aventador LP700-4: Co už víme
Nové dvanáctiválcové Lamborghini nahradí model Murciélago, jehož výroba skončila letos v květnu.
Murciélago se vyrábělo od roku 2001, a to s agregátem o objemu 6,2 litru (426 kW). O tři roky později se na trhu ukázala stejně silná otevřená verze Murciélago Roadster s ručně nasazovací plátěnou střechou. V roce 2006 automobilka ze Sant‘ Agaty uvedla na trh faceliftované kupé i kabriolet, tzv. Murciélago LP640. Rozsáhlé změny vzhledu a podvozku doplnil větší a silnější 6,5litrový dvanáctiválec (471 kW).
Poslední evolucí Murciélaga byla vyšlechtěná varianta LP670-4 SuperVeloce. Ta se díky redukci hmotnosti o 100 kg a zvýšení výkonu na 493 kW stala s maximální rychlostí 342 km/h nejrychlejším Lamborghini všech dob.
Lamborghini Murciélago ale letos v květnu odešlo na zasloužení odpočinek. Jeho léta byla znát, především díky těžkému ocelovému trubkovému rámu, který už modernější konkurenti dávno nahradili hliníkem, hořčíkem nebo dokonce karbonem. Nový dvanáctiválcový býk vtrhne do arény příští rok. Co o něm víme?
Dvanáctiválec se 700 koňmi
Nástupce Murciélaga bude pohánět nově vyvinutý, uprostřed uložený, 6,5litrový motor se čtyřmi ventily na válec o výkonu 525 kW (700 koní) v 8250 min-1 a maximálním točivém momentu 690 Nm v 5500 min-1. Podle maxima výkonu a pohonu všech kol dostal automobil i svoje předběžné označení – Lamborghini LP700-4.
Oproti jednotce v Murciélagu LP670-4 SV je nový motor nejen silnější, ale také lehčí a kompaktnější. Díky kombinaci komponentů ze špičkových ocelí a slitinám křemíku a hliníku váží jen 235 kilogramů. Zajímavostí je, že nová pohonná jednotka nepoužívá přímé vstřikování. S ním se totiž počítá až pro budoucí facelift.
Přeřazení za 50 ms
Sedmistupňová robotizovaná převodovka ISR (Independent Shifting Rods) nahrazuje šestistupňový e-gear, který vedle Murciélaga používá i Gallardo. Oproti němu rychleji řadí (v nejrychlejším režimu trvá přeřazení 50 milisekund) a je lehčí. Hmotnost pouhých 70 kilogramů je prý důvodem, proč Lamborghini nepoužilo těžší dvouspojkový systém.
Řazení je rychlejší díky táhlu, které umí odpojit převodový stupeň a další převod už připojovat. Díky tomu je systém o 50 % rychlejší než dvouspojkové převodovky. Lamborghini o systému také hovoří jako o závodní převodovce v sériovém voze.
Převodovka ISR nabídne nastavení ve třech režimech. Strada s možností přepnutí do automatického řazení je určena pro pohodlnou jízdu, Sport pro dynamickou jízdu a nejrychlejší Corsa, jejíž součástí je i Launch Control pro maximálně účinnou akceleraci, pro okruhy.
„Stealth“ tvary Reventónu
Lamborghini zatím oficiálně neukázalo, jak nástupce Murciélaga bude vypadat. Díky zákazníkům, kteří automobil viděli na několika neoficiálních premiérách po celém světě, však na povrch utekly některé detaily.
Výsledkem dlouholetého vývoje karbonových vláken se stane karbonový monokok, který LP700-4 po vzoru konkurentů použije jako základ auta.
Samotná karoserie se bude pyšnit ostrými „stealth“ hranami, které už jsme mohli vidět na modelu Reventón a konceptu Sesto Elemento. Jejich inspirací byly křivky neviditelných letounů.
Přední i zadní světlomety budou minimalistické a využijí diody, na boku se objeví mohutné otvory přivádějící chladicí vzduch pro uprostřed uložený motor. Zadní přítlačné křídlo se bude vyklápět v závislosti na rychlosti.
LP700-4 si zachová tzv. nůžkové dveře, které však musely být kvůli evropským bezpečnostním normám náležitě upraveny. Dveře se tak k nebi vyklápějí v jiném úhlu, než u Murciélaga, Diabla nebo Countache. Další novinkou je jejich elektrické otevírání pomocí tlačítka.
Základem interiéru bude digitální přístrojová deska, kterou Lamborghini poprvé použilo v modelu Reventón. Podle nastavení bude ukazovat tachometr, otáčkoměr a údaje z navigace. Murciélagu i Gallardu jsou někdy vytýkána malá pádla robotizované převodovky, a tak byly v novém dvanáctiválcovém lambu výrazně zvětšeny. Motor řidič nastartuje odklápěcím tlačítkem, evokujícím stíhací letouny.
Cena, výbava a jméno
Cena nového Lamborghini odstartuje zhruba na částce 260.000 Euro bez daně, což je asi desetiprocentní nárůst ve srovnání s Murciélagem LP640. V základní výbavě nebudou chybět parkovací čidla a navigace.
První auta se u zákazníků ukážou v polovině příštího roku. Jednotlivá zastoupení dostanou prodejní kvóty, aby si vůz zachoval punc exkluzivity.
Vedení automobilky ze San’t Agaty zatím nezveřejnilo, jaké jméno dostane nový dvanáctiválcový model. Hostům na tajných prezentacích však uvedlo, že uvažuje nad označením Aventador.
Takové jméno by dávalo smysl, protože Aventador byl býk, který v roce 1993 utrhl ucho toreadorovi Emiliu Muñozovi. A co víc, Lamborghini má na toto označení registrovanou ochrannou známku…
Lamborghini LP700-4: Technická data, srovnání generací | |||
Model | Aventador LP700-4 | Murciélago LP670-4 SV | Miura P400 |
Motor | V12, L539 | V12 | V12 |
Převodovka | 7A | 6A/6M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 6498 | 6496 | 3929 |
Válce/ventily | 12/48 | 12/48 | 12/24 |
Největší výkon [kW/min-1] | 525/8250 | 493/8000 | 257/7000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 690/5500 | 660/6500 | 369/5100 |
Max. rychlost [km/h] | 350* | 342 | 280 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 2,9* | 3,2 | 6,7 |
* - předběžné hodnoty