Lamborghini Aventador S Roadster: Supervýkony pod širým nebem!
V nabídce otevřených verzí svých nejrychlejších modelů s dvanáctiválcovými motory má Lamborghini obrovskou tradici. Už Miura ze 60. let vznikla s odnímatelným střešním dílem a doplňkovým označením Roadster. Sice šlo spíše o karoserii typu targa, avšak to na přitažlivosti tomuto stroji pranic neubíralo.
Nyní je na startu zatím poslední evoluce této dlouhé řady supersportů. S výkonem 740 koní (544 kW) při závodních 8400 otáčkách za minutu zvládne sprint z 0 na 100 km/h za rovné tři sekundy. A pokud to provoz, legislativa a situace dovolí, můžete akcelerovat až do 350 km/h.
„Nový Aventador S Roadster patří mezi technicky nejvyspělejší a nejvýkonnější auta, jaká si lze koupit,“ říká ředitel automobilky Stefano Domenicali. A dodává: „K již známému kupé s touto technikou ale navíc přidává radost z jízdy na čerstvém vzduchu, nemluvě o výbavě a celkovém komfortu.“ Vozy této třídy dnes musejí nabízet také pohodlí. Doby, kdy bylo Ferrari F50 karosovaným monopostem Formule 1, jsou již nenávratně pryč. Dnes musí být schopná takové auto řídit i manželka ruského oligarchy, pokud by jí vůz náhodou půjčil.
Ač roadster vychází z uzavřené verze, došlo na jeho karoserii k četným změnám. Jde o to, aby tato verze měla svůj vlastní charakter. Vzhledem k jízdním výkonům a zejména maximální rychlosti je důležitá hlavně aerodynamická stránka věci. Zajímavostí je elektricky ovládané zadní sklo. Jednak z důvodu toho, aby posádka intenzivněji vnímala dvanáctiválcové srdce za zády a jednak jistě kvůli podpoření dojmu z jízdy v otevřeném autě. K tomu musíte sejmout odnímatelný střešní díl vážící pouhých šest kilogramů. I v takto drahém autě se to však dělá manuálně.
Splní (téměř) všechna přání
Nabídka barevných odstínů laku karoserie obsahuje kompletní paletu. V kabině si pak můžete zvolit barvu z pětice uspořádání. Čalounění je kožené, popřípadě vyrobeno z umělé semiše „Alcantara“. Oboje lze mít v jedné nebo v kombinaci dvou barev. K tomu si lze vybrat stehování čalounění sedadel. Dále je nabízen efekt povrchu z uhlíkových kompozitů použitý na obložení kabiny. Komu by ani tohle nestačilo, má Lamborghini připraveno program individualizace svého vozu (Ad Personam). Vzhledem k ceně auta to asi lze očekávat. V rámci něj může zákazník získat třeba modré „delfíní“ kožené čalounění. To je v ostrém kontrastu s odlišnou bílou barvou „Bianco Polar“, do níž čalouníci zakomponovali stehování ze zmíněné „delfíní“ modré (Blue Delphinus). Ze stejného materiálu je také obložení dveří, palubní desky. Koberce podlahy kombinují taktéž modrou a bílou barvu.
Auto na obrázcích je oděno do modrého laku „Aegir“ a jeho kabina je právě z programu dodatečné individualizace. Nic lepšího už mít u „lamba“ nemůžete.
Jak z Formule 1
Snad ještě zajímavější než vzhled se ukazuje technika tohoto vozu. Ta je jednoduše na samé hranici toho, co může nabídnout automobil určený k silničnímu provozu. Co tedy tenhle ultimativní supersportu nabízí? Třeba nepříliš obvyklou kombinaci pohonu všech kol (4WD) a aktivního řízení všemi koly (4WS). To vše navíc v kombinaci s řízením Lamborghini Dynamic Steering (LDS). O co se jedná? V podstatě o řízení s proměnným převodem, které zlepšuje reakci na otočení volantem stejně jako ochotu měnit směr. Vzhledem ke koncepci auta se to ale zdá být až skoro zbytečné. Vždyť motor uprostřed je sám o sobě zárukou malého momentu setrvačnosti a tedy rychlých změn směru jízdy.
Dále vůz řidiči nabízí systém EGO, což je volba jízdních režimů poprvé představený pro Aventador S kupé. Systém zahrnuje mimo jiné také změnu tuhosti odpružení díky magneto-reologickým tlumičům. Tedy technologii dobře známé z vozů Audi. Jízdní mody se jmenují Strada, Sport a Corsa.
Zajímavé hodnoty přináší aerodynamika. Aktivní zadní křídlo pracuje jak v závislosti na rychlosti jízdy, tak také na zvoleném jízdním režimu. Přítlak přední části vozidla se dalšími změna podařilo zvýšit o 130 procent v porovnání s předchůdcem. Jinak Roadster váží v porovnání s kupé o 50 kg více, o jízdních výkonech již byla řeč. První zákazníci si vůz budou moc odvézt v únoru 2018 za cenu začínající v Evropě na 313.666 eur, ve Velké Británii vůz vyjde na 251.462 liber. Američané za něj na domácí půdě zaplatí 460.247 dolarů.