Lamborghini Countach – nekompromisní dravec

Lamborghini Countach – nekompromisní dravec

 
 

Ferruccio Lamborghini se narodil ve znamení býka (28. dubna 1916) a proto se býk objevil ve znaku značky. Býčí síla a dravost je také typickou vlastností automobilů Lamborghini a typ Countach není výjimkou.

V dech beroucí karoserii od Marcella Gandiniho byl na rozdíl od předchůdce Miury umístěn vidlicový dvanáctiválec podélně před zadní nápravou (odtud označení LP – Longitudinale Posteriore).

Když se Ferruccio Lamborghini začal zabývat otázkou, čím nahradit úspěšný model Miura, zadal svým konstruktérům jasný úkol. Nový sportovní vůz se středovým motorem V12 bude mít prostorový rám, hliníkovou karoserii a jeho maximální rychlost se bude blížit magické hranici 200 mil za hodinu (320 km/h). Design karoserie byl zadán studiu Bertone, kde se jej ujal Marcello Gandini a na podvozku začal pracovat Paolo Stanzini, tvůrce nezapomenutelného Maserati Tipo 61 Birdcage.

Prototyp Countach LP 500 se představil na ženevském autosalonu 1971. Jeho jméno Countach pochází z piemontského vyslovení obdivu ke krásné ženě. Mimořádně nízký dvousedadlový supersport avantgardních tvarů šokoval celý svět. Největší pozornost vzbudily dveře vyklápěné dopředu a nahoru. Ty se pak staly typickým znakem všech dalších modelů Lamborghini až do dnešních dnů. Dalším zajímavým prvkem bylo periskopové zpětné zrcátko na střeše vozu. Futuristický interiér si nijak nezadal s vnějšími tvary. Vůz poháněl pětilitrový vidlicový dvanáctiválec dosahující úctyhodného výkonu 324 kW (440 k). Převodovka byla umístěna před motorem mezi sedadly. Toto řešení umožňovalo používat stejnou hnací jednotku i u modelů s motorem vpředu a navíc zajišťovalo výhodné rozložení hmotnosti vozu na obě nápravy. Countach byl navrhován s tím, že budou použity nové pneumatiky Pirelli P7, ale jejich vývoj nebyl v době uvedení prototypu ukončen, takže byly použity Micheliny.

Sériový LP400

Lamborghinimu trvalo další dva roky a byly postaveny další dva prototypy, než byl Countach připraven do sériové výroby. Sériovému modelu LP400 zůstaly typické „nůžkové“ dveře a zpětné zrcátko s periskopem, ale byly přidány otvory zlepšující chlazení motoru a brzd a upravilo se větrání vnitřního prostoru. U trubek prostorového rámu byl čtvercový průřez nahrazen kruhovým. Neobvyklý interiér prototypu byl nahrazen tradičněji pojatým a luxusnějším s kůží potaženými sedadly. Před sportovním tříramenným volantem byla umístěna přístrojová deska s řadou kruhových ukazatelů. Obrovské čelní sklo bylo opatřeno velkým jednoramenným stěračem.

Nový pětilitrový motor V12 byl nespolehlivý a při zkouškách dokonce explodoval. Byl proto nahrazen spolehlivějším čtyřlitrem (3929 cm3) z Miury. Se čtyřmi vačkovými hřídeli a šesti horizontálními dvojitými karburátory měl výkon 276 kW (375 k). Nepříliš dobrý koeficient odporu vzduchu 0,40 dovolil vozu dosáhnout „jen“ necelých 300 km/h. V letech 1974 až 1978 bylo vyrobeno 150 vozů první série Countach LP 400.

LP400S

Když byl v roce 1978 konečně dokončen vývoj pneumatik Pirelli P7, byl s pomocí manažera kanadského závodního týmu formule 1 a nadšeného obdivovatele vozů Lamborghini Waltera Wolfa a konstruktéra podvozků Dallary vyvinut vylepšený model LP 400S. Nová široká kola si vyžádala důkladnou revizi geometrie zavěšení kol a podvozku. Musely být také zvětšeny podběhy kol, čímž Countach ještě zdůraznil svoji pověstnou siluetu dravce připraveného ke skoku. Další novinkou bylo zadní přítlačné křídlo ve tvaru písmene V, dodávané na přání. Křídlo určitě zvýšilo dramatický vzhled Countache, zůstává však otázkou, zda zlepšilo jeho aerodynamiku.

Vzhledem k tomu, že typ LP 400S používal stejný motor jako LP400 a měl větší hmotnost, snížila se maximální rychlost na 253 km/h. Vozů LP 400S se do roku 1981 vyrobilo kolem 235 kusů.

LP500S (5000S)

Dalším logickým krokem při vývoji supersportovního kupé Countach bylo zvýšení výkonu motoru. V roce 1982 začal Lamborghini vyrábět model LP 500S (v USA se používal název 5000S). Jeho označení dávalo tušit, že došlo ke zvýšení objemu motoru V12 na 5 litrů, s čímž se počítalo už na začátku vývoje. Ve skutečnosti se však objem zvýšil jen na 4754 cm3. Výkon přitom zůstal stejný jako u předcházejícího modelu, tedy 276 kW (375 k), maxima ale tentokrát dosahoval při vyšších otáčkách. Zvýšil se krouticí moment a maximální rychlost stoupla na 263 km/h. V letech 1982 až 1985 bylo vyrobeno přes tři stovky vozů této verze.

Karoserie modelu LP 500S zůstala prakticky beze změn, jen v partii zadních světel došlo k menší „kosmetické“ úpravě. Objevilo se ale i provedení s dalšími přítlačnými křídly vpředu a vzadu dole. Typické křídlové dveře zůstaly samozřejmě beze změny, takže majitel musel podle nich přizpůsobit výšku garáže.

Nastupuje čtyřventilová technika

Když tradiční rival Ferrari uvedl v roce 1984 model Testarossa, Lamborghini odpověděl další verzí modelu Countach. Countach 5000 QV (Quattro Valvole) z roku 1985 využíval u motoru V12 s objemem zvýšeným na 5,2 litrů poprvé čtyřventilovou techniku. Šestice dvojitých karburátorů se přemístila nad motor, takže ve středu kapoty bylo nutné vytvořit výstupek. Při 7 000 otáčkách za minutu dával QV výkon 335 kW (455 k), takže konečně byl překonán výkon prototypu (ten měl 440 k). S tímto motorem dosahoval vůz maximální rychlosti 292 km/h a z 0 na stovku sprintoval za rovných 5 sekund. Kromě nového předního nárazníku zůstalo zvenku vše při starém. V průběhu let 1985 až 1988 se vyrobilo 610 vozů verze 5000 QV.

Na závěr výroční provedení

Vrcholem vývoje typu Countach se v roce 1988 stal model Countach Anniversary, postavený na oslavu 25. výročí založení firmy Lamborghini (1963). Vůz byl mechanicky identický s modelem 5000 QV, ale na karoserii došlo k řadě změn, hlavně v oblasti vstupů vzduchu do motoru a boční partie se zvýrazněnými prahy. Pohled do motorového prostoru nenechal nikoho na pochybách, že má před sebou špičkovou techniku. Celkovým počtem 650 vyrobených vozů se stal typ Anniversary nejpočetnějším z celé řady Countach.

Když byl v roce 1990 výroben poslední z téměř 2 000 supersportovních kupé Countach, vstoupil na scénu jeho nástupce Diablo. Jedna automobilová legenda byla nahrazena jinou a teprve té se podařilo překonat vysněnou hranici rychlosti 200 mil za hodinu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy Zákaz starého typu amalgánu vyjde pojišťovny na miliardy

Kvůli zákazu zastaralého typu amalgámu vydají příští rok…

České ocelárny čeká boj o přežití České ocelárny čeká boj o přežití

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Podívejte, támhle plave Lamborghini Countach Podívejte, támhle plave Lamborghini Countach

Společnost SeaRoader z Velké Británie stojí za vznikem…

Žluté Lamborghini Countach: Osmdesátkový sen na prodej Žluté Lamborghini Countach: Osmdesátkový sen na prodej

Lamborghini Countach, to je sen teenagerů, kteří…

 



 
Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

TEST: Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Dnes 12:51

Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal smlouvu se Sivassporem

Odsouzený Robinho bude hrát v Turecku, podepsal…

Brazilský fotbalový útočník Robinho si dva měsíce po soudu v Itálii za znásilnění našel nové angažmá v turecké…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…