Lamborghini Countach – nekompromisní dravec

Lamborghini Countach – nekompromisní dravec

 
 

Ferruccio Lamborghini se narodil ve znamení býka (28. dubna 1916) a proto se býk objevil ve znaku značky. Býčí síla a dravost je také typickou vlastností automobilů Lamborghini a typ Countach není výjimkou.

V dech beroucí karoserii od Marcella Gandiniho byl na rozdíl od předchůdce Miury umístěn vidlicový dvanáctiválec podélně před zadní nápravou (odtud označení LP – Longitudinale Posteriore).

Když se Ferruccio Lamborghini začal zabývat otázkou, čím nahradit úspěšný model Miura, zadal svým konstruktérům jasný úkol. Nový sportovní vůz se středovým motorem V12 bude mít prostorový rám, hliníkovou karoserii a jeho maximální rychlost se bude blížit magické hranici 200 mil za hodinu (320 km/h). Design karoserie byl zadán studiu Bertone, kde se jej ujal Marcello Gandini a na podvozku začal pracovat Paolo Stanzini, tvůrce nezapomenutelného Maserati Tipo 61 Birdcage.

Prototyp Countach LP 500 se představil na ženevském autosalonu 1971. Jeho jméno Countach pochází z piemontského vyslovení obdivu ke krásné ženě. Mimořádně nízký dvousedadlový supersport avantgardních tvarů šokoval celý svět. Největší pozornost vzbudily dveře vyklápěné dopředu a nahoru. Ty se pak staly typickým znakem všech dalších modelů Lamborghini až do dnešních dnů. Dalším zajímavým prvkem bylo periskopové zpětné zrcátko na střeše vozu. Futuristický interiér si nijak nezadal s vnějšími tvary. Vůz poháněl pětilitrový vidlicový dvanáctiválec dosahující úctyhodného výkonu 324 kW (440 k). Převodovka byla umístěna před motorem mezi sedadly. Toto řešení umožňovalo používat stejnou hnací jednotku i u modelů s motorem vpředu a navíc zajišťovalo výhodné rozložení hmotnosti vozu na obě nápravy. Countach byl navrhován s tím, že budou použity nové pneumatiky Pirelli P7, ale jejich vývoj nebyl v době uvedení prototypu ukončen, takže byly použity Micheliny.

Sériový LP400

Lamborghinimu trvalo další dva roky a byly postaveny další dva prototypy, než byl Countach připraven do sériové výroby. Sériovému modelu LP400 zůstaly typické „nůžkové“ dveře a zpětné zrcátko s periskopem, ale byly přidány otvory zlepšující chlazení motoru a brzd a upravilo se větrání vnitřního prostoru. U trubek prostorového rámu byl čtvercový průřez nahrazen kruhovým. Neobvyklý interiér prototypu byl nahrazen tradičněji pojatým a luxusnějším s kůží potaženými sedadly. Před sportovním tříramenným volantem byla umístěna přístrojová deska s řadou kruhových ukazatelů. Obrovské čelní sklo bylo opatřeno velkým jednoramenným stěračem.

Nový pětilitrový motor V12 byl nespolehlivý a při zkouškách dokonce explodoval. Byl proto nahrazen spolehlivějším čtyřlitrem (3929 cm3) z Miury. Se čtyřmi vačkovými hřídeli a šesti horizontálními dvojitými karburátory měl výkon 276 kW (375 k). Nepříliš dobrý koeficient odporu vzduchu 0,40 dovolil vozu dosáhnout „jen“ necelých 300 km/h. V letech 1974 až 1978 bylo vyrobeno 150 vozů první série Countach LP 400.

LP400S

Když byl v roce 1978 konečně dokončen vývoj pneumatik Pirelli P7, byl s pomocí manažera kanadského závodního týmu formule 1 a nadšeného obdivovatele vozů Lamborghini Waltera Wolfa a konstruktéra podvozků Dallary vyvinut vylepšený model LP 400S. Nová široká kola si vyžádala důkladnou revizi geometrie zavěšení kol a podvozku. Musely být také zvětšeny podběhy kol, čímž Countach ještě zdůraznil svoji pověstnou siluetu dravce připraveného ke skoku. Další novinkou bylo zadní přítlačné křídlo ve tvaru písmene V, dodávané na přání. Křídlo určitě zvýšilo dramatický vzhled Countache, zůstává však otázkou, zda zlepšilo jeho aerodynamiku.

Vzhledem k tomu, že typ LP 400S používal stejný motor jako LP400 a měl větší hmotnost, snížila se maximální rychlost na 253 km/h. Vozů LP 400S se do roku 1981 vyrobilo kolem 235 kusů.

LP500S (5000S)

Dalším logickým krokem při vývoji supersportovního kupé Countach bylo zvýšení výkonu motoru. V roce 1982 začal Lamborghini vyrábět model LP 500S (v USA se používal název 5000S). Jeho označení dávalo tušit, že došlo ke zvýšení objemu motoru V12 na 5 litrů, s čímž se počítalo už na začátku vývoje. Ve skutečnosti se však objem zvýšil jen na 4754 cm3. Výkon přitom zůstal stejný jako u předcházejícího modelu, tedy 276 kW (375 k), maxima ale tentokrát dosahoval při vyšších otáčkách. Zvýšil se krouticí moment a maximální rychlost stoupla na 263 km/h. V letech 1982 až 1985 bylo vyrobeno přes tři stovky vozů této verze.

Karoserie modelu LP 500S zůstala prakticky beze změn, jen v partii zadních světel došlo k menší „kosmetické“ úpravě. Objevilo se ale i provedení s dalšími přítlačnými křídly vpředu a vzadu dole. Typické křídlové dveře zůstaly samozřejmě beze změny, takže majitel musel podle nich přizpůsobit výšku garáže.

Nastupuje čtyřventilová technika

Když tradiční rival Ferrari uvedl v roce 1984 model Testarossa, Lamborghini odpověděl další verzí modelu Countach. Countach 5000 QV (Quattro Valvole) z roku 1985 využíval u motoru V12 s objemem zvýšeným na 5,2 litrů poprvé čtyřventilovou techniku. Šestice dvojitých karburátorů se přemístila nad motor, takže ve středu kapoty bylo nutné vytvořit výstupek. Při 7 000 otáčkách za minutu dával QV výkon 335 kW (455 k), takže konečně byl překonán výkon prototypu (ten měl 440 k). S tímto motorem dosahoval vůz maximální rychlosti 292 km/h a z 0 na stovku sprintoval za rovných 5 sekund. Kromě nového předního nárazníku zůstalo zvenku vše při starém. V průběhu let 1985 až 1988 se vyrobilo 610 vozů verze 5000 QV.

Na závěr výroční provedení

Vrcholem vývoje typu Countach se v roce 1988 stal model Countach Anniversary, postavený na oslavu 25. výročí založení firmy Lamborghini (1963). Vůz byl mechanicky identický s modelem 5000 QV, ale na karoserii došlo k řadě změn, hlavně v oblasti vstupů vzduchu do motoru a boční partie se zvýrazněnými prahy. Pohled do motorového prostoru nenechal nikoho na pochybách, že má před sebou špičkovou techniku. Celkovým počtem 650 vyrobených vozů se stal typ Anniversary nejpočetnějším z celé řady Countach.

Když byl v roce 1990 výroben poslední z téměř 2 000 supersportovních kupé Countach, vstoupil na scénu jeho nástupce Diablo. Jedna automobilová legenda byla nahrazena jinou a teprve té se podařilo překonat vysněnou hranici rychlosti 200 mil za hodinu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Podívejte, támhle plave Lamborghini Countach Podívejte, támhle plave Lamborghini Countach

Společnost SeaRoader z Velké Británie stojí za vznikem…

Žluté Lamborghini Countach: Osmdesátkový sen na prodej Žluté Lamborghini Countach: Osmdesátkový sen na prodej

Lamborghini Countach, to je sen teenagerů, kteří…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…