Lamborghini Countach – nekompromisní dravec

Lamborghini Countach – nekompromisní dravec

 
 
21.11. 2005 Karel Haas

Ferruccio Lamborghini se narodil ve znamení býka (28. dubna 1916) a proto se býk objevil ve znaku značky. Býčí síla a dravost je také typickou vlastností automobilů Lamborghini a typ Countach není výjimkou.

V dech beroucí karoserii od Marcella Gandiniho byl na rozdíl od předchůdce Miury umístěn vidlicový dvanáctiválec podélně před zadní nápravou (odtud označení LP – Longitudinale Posteriore).

Když se Ferruccio Lamborghini začal zabývat otázkou, čím nahradit úspěšný model Miura, zadal svým konstruktérům jasný úkol. Nový sportovní vůz se středovým motorem V12 bude mít prostorový rám, hliníkovou karoserii a jeho maximální rychlost se bude blížit magické hranici 200 mil za hodinu (320 km/h). Design karoserie byl zadán studiu Bertone, kde se jej ujal Marcello Gandini a na podvozku začal pracovat Paolo Stanzini, tvůrce nezapomenutelného Maserati Tipo 61 Birdcage.

Prototyp Countach LP 500 se představil na ženevském autosalonu 1971. Jeho jméno Countach pochází z piemontského vyslovení obdivu ke krásné ženě. Mimořádně nízký dvousedadlový supersport avantgardních tvarů šokoval celý svět. Největší pozornost vzbudily dveře vyklápěné dopředu a nahoru. Ty se pak staly typickým znakem všech dalších modelů Lamborghini až do dnešních dnů. Dalším zajímavým prvkem bylo periskopové zpětné zrcátko na střeše vozu. Futuristický interiér si nijak nezadal s vnějšími tvary. Vůz poháněl pětilitrový vidlicový dvanáctiválec dosahující úctyhodného výkonu 324 kW (440 k). Převodovka byla umístěna před motorem mezi sedadly. Toto řešení umožňovalo používat stejnou hnací jednotku i u modelů s motorem vpředu a navíc zajišťovalo výhodné rozložení hmotnosti vozu na obě nápravy. Countach byl navrhován s tím, že budou použity nové pneumatiky Pirelli P7, ale jejich vývoj nebyl v době uvedení prototypu ukončen, takže byly použity Micheliny.

Sériový LP400

Lamborghinimu trvalo další dva roky a byly postaveny další dva prototypy, než byl Countach připraven do sériové výroby. Sériovému modelu LP400 zůstaly typické „nůžkové“ dveře a zpětné zrcátko s periskopem, ale byly přidány otvory zlepšující chlazení motoru a brzd a upravilo se větrání vnitřního prostoru. U trubek prostorového rámu byl čtvercový průřez nahrazen kruhovým. Neobvyklý interiér prototypu byl nahrazen tradičněji pojatým a luxusnějším s kůží potaženými sedadly. Před sportovním tříramenným volantem byla umístěna přístrojová deska s řadou kruhových ukazatelů. Obrovské čelní sklo bylo opatřeno velkým jednoramenným stěračem.

Nový pětilitrový motor V12 byl nespolehlivý a při zkouškách dokonce explodoval. Byl proto nahrazen spolehlivějším čtyřlitrem (3929 cm3) z Miury. Se čtyřmi vačkovými hřídeli a šesti horizontálními dvojitými karburátory měl výkon 276 kW (375 k). Nepříliš dobrý koeficient odporu vzduchu 0,40 dovolil vozu dosáhnout „jen“ necelých 300 km/h. V letech 1974 až 1978 bylo vyrobeno 150 vozů první série Countach LP 400.

LP400S

Když byl v roce 1978 konečně dokončen vývoj pneumatik Pirelli P7, byl s pomocí manažera kanadského závodního týmu formule 1 a nadšeného obdivovatele vozů Lamborghini Waltera Wolfa a konstruktéra podvozků Dallary vyvinut vylepšený model LP 400S. Nová široká kola si vyžádala důkladnou revizi geometrie zavěšení kol a podvozku. Musely být také zvětšeny podběhy kol, čímž Countach ještě zdůraznil svoji pověstnou siluetu dravce připraveného ke skoku. Další novinkou bylo zadní přítlačné křídlo ve tvaru písmene V, dodávané na přání. Křídlo určitě zvýšilo dramatický vzhled Countache, zůstává však otázkou, zda zlepšilo jeho aerodynamiku.

Vzhledem k tomu, že typ LP 400S používal stejný motor jako LP400 a měl větší hmotnost, snížila se maximální rychlost na 253 km/h. Vozů LP 400S se do roku 1981 vyrobilo kolem 235 kusů.

LP500S (5000S)

Dalším logickým krokem při vývoji supersportovního kupé Countach bylo zvýšení výkonu motoru. V roce 1982 začal Lamborghini vyrábět model LP 500S (v USA se používal název 5000S). Jeho označení dávalo tušit, že došlo ke zvýšení objemu motoru V12 na 5 litrů, s čímž se počítalo už na začátku vývoje. Ve skutečnosti se však objem zvýšil jen na 4754 cm3. Výkon přitom zůstal stejný jako u předcházejícího modelu, tedy 276 kW (375 k), maxima ale tentokrát dosahoval při vyšších otáčkách. Zvýšil se krouticí moment a maximální rychlost stoupla na 263 km/h. V letech 1982 až 1985 bylo vyrobeno přes tři stovky vozů této verze.

Karoserie modelu LP 500S zůstala prakticky beze změn, jen v partii zadních světel došlo k menší „kosmetické“ úpravě. Objevilo se ale i provedení s dalšími přítlačnými křídly vpředu a vzadu dole. Typické křídlové dveře zůstaly samozřejmě beze změny, takže majitel musel podle nich přizpůsobit výšku garáže.

Nastupuje čtyřventilová technika

Když tradiční rival Ferrari uvedl v roce 1984 model Testarossa, Lamborghini odpověděl další verzí modelu Countach. Countach 5000 QV (Quattro Valvole) z roku 1985 využíval u motoru V12 s objemem zvýšeným na 5,2 litrů poprvé čtyřventilovou techniku. Šestice dvojitých karburátorů se přemístila nad motor, takže ve středu kapoty bylo nutné vytvořit výstupek. Při 7 000 otáčkách za minutu dával QV výkon 335 kW (455 k), takže konečně byl překonán výkon prototypu (ten měl 440 k). S tímto motorem dosahoval vůz maximální rychlosti 292 km/h a z 0 na stovku sprintoval za rovných 5 sekund. Kromě nového předního nárazníku zůstalo zvenku vše při starém. V průběhu let 1985 až 1988 se vyrobilo 610 vozů verze 5000 QV.

Na závěr výroční provedení

Vrcholem vývoje typu Countach se v roce 1988 stal model Countach Anniversary, postavený na oslavu 25. výročí založení firmy Lamborghini (1963). Vůz byl mechanicky identický s modelem 5000 QV, ale na karoserii došlo k řadě změn, hlavně v oblasti vstupů vzduchu do motoru a boční partie se zvýrazněnými prahy. Pohled do motorového prostoru nenechal nikoho na pochybách, že má před sebou špičkovou techniku. Celkovým počtem 650 vyrobených vozů se stal typ Anniversary nejpočetnějším z celé řady Countach.

Když byl v roce 1990 výroben poslední z téměř 2 000 supersportovních kupé Countach, vstoupil na scénu jeho nástupce Diablo. Jedna automobilová legenda byla nahrazena jinou a teprve té se podařilo překonat vysněnou hranici rychlosti 200 mil za hodinu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille

Policie v pondělí odpoledne zasahovala při přestřelce v…

Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů

Několik let slibovaný Fond těžko pojistitelných rizik,…

Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě

Malí solárníci si mohou zlevnit odběr elektřiny, když…

Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti

Italským premiérem by se mohl stát 53letý Giuseppe Conte,…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Podívejte, támhle plave Lamborghini Countach Podívejte, támhle plave Lamborghini Countach

Společnost SeaRoader z Velké Británie stojí za vznikem…

Žluté Lamborghini Countach: Osmdesátkový sen na prodej Žluté Lamborghini Countach: Osmdesátkový sen na prodej

Lamborghini Countach, to je sen teenagerů, kteří…

 



 
NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

Včera

NW Präsident, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici, se před 120 lety, 21. května roku 1898, vydal na svou slavnou jízdu do Vídně.




Blesk.cz

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos hodně. Kde udeří? Sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos…

Také tento týden bude v Česku na bouřky bohatý. Bouřková oblačnost se bude vytvářet od úterý nejméně do konce…

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás počítače?! A v čem dalším vědci tápou?

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás…

Neznámé věci lidstvo děsí a fascinují zároveň. Před mnoha dekádami byla i elektřina neznámá a její projevy se…

 

iSport.cz

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský sen se rozplynul

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský…

To bylo drama! Hokejisté Švédska obhájili titul mistrů světa. Jedenácté zlato v historii získali po finálové…

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a proč ji Záruba nesnášel

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a…

Když jí byly čtyři roky, naučila se nazpaměť sestavu hokejového týmu, který hrál na olympiádě v Sarajevu. „Jedno…

 

Reflex.cz

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i v Praze. Chce vypadat jako žena z filmů pro pamětníky

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i…

Dita Von Teese se v rámci svého vůbec prvního evropského turné představí v pražském Kongresovém centru. Její…

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková republika je zatím sice malá, ale vtipná

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková…

Pique-nique. To slovo si v půlce osmnáctého století z francouzštiny vypůjčil a angličtině přizpůsobil diplomat…