Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini: Pololetní výsledky roku 2010 jsou horší než ty loňské

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Italská automobilka Lamborghini zveřejnila finanční výsledky za první polovinu letošního roku. Jsou horší než vloni.

Celkový obrat činil 152,9 milionu eur, což je o 4 miliony méně než za stejné období roku 2009 (-2,6 %). Prodej automobilů s býkem ve znaku ale klesl celkem o 18 %, své nové majitele našlo jen 674 vozů místo 825. Hodnotu obratu bychom mohli označit za stabilní, její pokles byl způsoben hlavně efekty směnných kurzů.

Největší tržby má společnost v Asii. V Číně vzrostly prodeje o 200 %, z 28 na 86 aut, dnes je nejlidnatější země světa druhým největším trhem italské značky. U výrobce, který ročně do celého světa umístí několik stovek svých drahých vozů, se navíc jedná o relevantní výsledek. V některých dalších státech asijsko-pacifického regionu navýšení přesáhlo 100 % (Austrálie, Singapur, Hong Kong, Tchaj-wan). Tržby z této oblasti tvoří nemalých 34 % z celkových, zatímco před rokem to bylo jen necelých šestnáct procent! Tradiční trhy se ale zotavují z krize, takže generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann předpokládá zvýšení i zde.

Ve vývojové oblasti se automobilka zaměřuje na lehké materiály, zejména uhlíková vlákna. Nebudou z nich jen karosářské panely, ale i části nosné struktury, tedy podvozkových skupin. Kvůli emisním limitům nejde donekonečna zvyšovat výkony motorů, a tak musí přijít na řadu snižování hmotnosti. Posledním příkladem je Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera představené letos v Ženevě. To váží pouze 1340 kg, ale jeho vidlicový desetiválec 5,2 l disponuje 425 kW (577 k). Superleggera je přitom postavena převážně z hliníku, který doplňují termoplasty a karbon.

Přímo v sídle firmy v Sant'Agata Bolognese vzniklo nové centrum pro výzkum a vývoj uhlíkových vláken ACRC (Advanced Composites Research Center). Jeho hlavním cílem je najít inovativní výrobní metody pro produkci v malých objemech, což je právě případ automobilky Lamborghini. Technici již dosáhli prvních výsledků, spojili výhody několika stávajících metod. Patentovaný proces RTM Light je používán k výrobě kompozitových součástek při minimálním tlaku a nízké teplotě, kvalita, přesnost a úroveň povrchové úpravy jsou samozřejmě zachovány.

ACRC úzce spolupracuje s ACSL (Advanced Composite Structures Laboratory) na Washingtonské univerzitě v Seattlu. Ta byla otevřena koncem roku 2009 a Lamborghini zde spojilo síly s partnerem nad jiné povolaným: firmou Boeing.

Italský výrobce ovšem pracuje i na snižování emisí CO2. Do roku 2015 je chce u svých aut zredukovat o 35 %. Další třicetiprocentní snížení je plánováno na letošní rok v oblasti výroby, střechy budov v Sant'Agatě jsou totiž od loňského února pokryty fotovoltaickými články.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)