Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Defender jak jej (možná) neznáte. Přehled speciálních verzí!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Land Rover Defender a jeho přímé předchůdce po celou dobu jejich výroby spojoval mimo jiné typický vzhled, ale i v rámci této slavné rodiny vzniklo několik modelů, které výrazně vystupují z řady.

Slavný britský terénní automobil je dílem Maurice Wilkse. Ten po konci druhé světové války chtěl postavit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, co si dokáže poradit téměř s každým terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města.

Výroba původního Land Roveru Series I začala v závodě v Lode Lane v roce 1947, ještě před představením vozu na autosalonu v Amsterdamu 30. dubna 1948. Od té doby do 29. ledna roku 2016 bylo v továrně Solihull vyrobeno 2.016.933 exemplářů tohoto vozu pod označením Series I, II a III a Defender.

V průběhu téměř sedmi desetiletí prošel populární terénní automobil řadou změn v oblasti designu i techniky, ale stále si uchovával svůj typický vzhled a vynikal svou průchodností těžkým terénem.

Na druhou stranu neposkytoval své posádce příliš velký cestovní komfort a problémem se staly legislativní normy a to především ty, které se týkají bezpečnosti. Právě ony se nakonec staly důvodem pro ukončení výroby.

Land Rover ostatně konec modelové řady Defender vysvětlil tím, že by již nesplňoval legislativní normy, jmenovitě nařízení EU o ochraně chodců. Na jeho místo má ovšem nastoupit zcela nově vyvinutý model s podobnými schopnostmi pro jízdu v terénu, ale zároveň civilizovanějším exteriérem i interiérem, aby přilákal širší spektrum zákazníků.

Samozřejmostí bude splnění nejnovějších emisních norem i bezpečnostních standardů na evropském i severoamerickém trhu. Spuštění prodeje se má podle neoficiálních zpráv uskutečnit v roce 2018.

Mezi prozatím nezodpovězené otázky ohledně nového nositele jména Defender patří mimo jiné i to jak široká bude paleta jeho provedení. Slavný předek totiž nabízel těsně před svým odchodem ze scény tři různé rozvory náprav a různé karoserie od otevřené dvoudveřové přes uzavřené tří a pětidveřové k pick-upům s jedním nebo dvě páry dveří.

Pohled do hlubší minulosti pak nabízí verze, které se někdy od tradičních provedení odlišují především svými zadními partiemi, ale narazit lze i na modely, jejichž příslušnost k rodině slavného terénního vozu není na první pohled vůbec zřejmá.

Land Rover Forward Control

Land Rover Series I, vyráběný v letech 1948 až 1958, splnil očekávání svých tvůrců a předvedl se i jako velmi schopný lehký užitkový automobil. Nástupce v podobě Series II se v roce 1961 dočkal modernizace pojmenované Series IIB se vznětovým motorem o objemu 2,25 litru, doplňujícím benzinový motor o stejném objemu.

Právě Land Rover Series IIB se již rok po své premiéře dočkal vedle tradičních karosářských verzích stojících na podvozcích s dvojicí rozvorů i provedení s označením Series IIA FC resp. Forward Control.

Základem tohoto modelu byl standardní podvozek Series IIA s rozvorem náprav 2759 mm, na němž byla usazena nová karoserie s předními sedadly umístěnými nad koly přední nápravy. Podobně jako podvozek i motory byly shodné se standardními zástupci Series IIA.

Důvodem proto toto řešení byla snaha o zvětšení kapacity interiéru, resp. nákladového prostoru. K dispozici byl klasický valník s dvou až třímístnou kabinou, ale většina vozidel se dočkala speciálních nástaveb, z nichž byla velká část určena pro využití hasičskými sbory.

Land Rover Series IIA FC se vyráběl do roku 1966 a má na svém kontě okolo 3190 exemplářů. Ve stejném roce, kdy skončila jeho produkce, nastoupil model Series IIB FC, který se na výrobních linkách udržel do roku 1972 a vznikl v počtu 2305 kusů.

Modernizované provedení mělo rozvor náprav 2794 mm a mohlo být vybaveno zážehovými i vznětovými čtyřválci o objemu 2,25 litru nebo benzinovým šestiválcem o objemu 2,6 litru. Využití pak bylo podobné jako u původního Series IIA FC.

Výhradně pro armádní použití byl navržen a v letech 1972 až 1978 vyráběn Land Rover 101 FC (Forward Control) s rozvorem náprav 2565 mm a atmosférickým osmiválcem Rover o objemu 3,5 litru s výkonem 95,5 kW.

Land Rover 101 FC s užitečnou hmotností 1000 kg byl určen pro dopravu až deseti osob včetně řidiče nebo materiálu a rovněž jako tahač lehčích zbraní. Těchto vozidel, při jejichž vývoji byla jedním z hlavních požadavků snadná letecká přeprava, bylo vyrobeno téměř 2670 exemplářů.


Land Rover Lightweight

Podobně jako Land Rover 101 FC byl přímo pro britskou armádu a námořnictvo navržen, vyvinut a vyráběn Land Rover Lightweight. Vznik tohoto modelu je spojen s vrtulníky Westland Wessex ve službách Royal Navy. Nosnost těchto helikoptér byla totiž 1140 kg a v šedesátých letech vyráběný Land Rover Series IIA byl výrazně těžší.

Díky tomu byl zahájen vývoj výrazně odlehčeného modelu Lightweight, jenž měl i nadále disponovat jízdními schopnostmi výchozího modelu, ale při výrazně nižší hmotnosti. V letech 1965 až 1967 vzniklo několik prototypů a v roce 1968 bylo vyrobeno šest předsériových vozů.

Základem produkčního modelu Lightweight byl podvozek Series IIA s rozvorem náprav 2235 mm. Vedle na první pohled viditelného rozdílu v minimalistickém pojetí karoserie byla hlavní odlišností od výchozího modelu i o 100 mm menší celková šířka vozidla.

Land Rover Lightweight se začal pro potřeby námořnictva a armády vyrábět na základech mateřského modelu Series IIA v listopadu roku 1968. V roce 1972 se podobně jako výchozí civilní model i tento armádní speciál dočkal omlazení, které se projevilo v technice Series III. V tomto provedení pak výroba pokračovala až do roku 1984.

Model Lightweight byl znám i jako Airportable se nakonec dočkal poměrně velkého rozšíření a do vozových parků svých armád jej vedle Velké Británie zařadilo více než dvacet zemí. Ve Španělsku pak v rámci licenční výroby pod značkou Santana vznikly další modifikace, které byly vyráběny na podvozcích s rozvory 2235 mm a 2769 mm.


Land Rover City CAB

Land Rover City CAB zná drtivá většina filmových fanoušků díky sci-fi Soudce Dredd z roku 1995, v níž si hlavní roli zahrál Sylvester Stallone, jen velká část z nich netuší, že se jedná o automobil, který pod svou karoserií ukrývá techniku britského terénního vozu.

Základem pro tento automobil, který brázdí ulice měst v roce 2139, se stal Land Rover 101 FC, který byl v první polovině devadesátých let vyřazován z vozového parku britské armády a řada vozidel zamířila zpět ke svému výrobci. Právě v automobilce si je vyhlédli tvůrci filmu Soudce Dredd.

Pánové Gordon Sked a David Woodhouse navrhli zcela novou karoserii nahrazující původní kabinu a korbu modelu 101 FC. Podvozek, který včetně náprav a motoru, zůstal bez úprav, se právě díky nim dočkal futuristicky tvarované karoserie z laminátu, v jejíchž útrobách ovšem chybělo jakékoliv komfortní vybavení a to včetně odhlučnění motoru nebo funkčního systému ventilace.

Pro potřeby natáčení bylo přestavěno přes 30 automobilů, jejichž karoserie nesly tři různá barevná provedení. Nejslavnější z nich je žluto-černé pro městské taxi, ale bylo použito i kombinace stříbrné s černou a černé s červenou.

Minimálně jeden Land Rover City CAB se dočkal důkladnější úpravy, zahrnující plně funkční osvětlení a doplňkový štít z bezpečnostního skla se stěračem, aby mohl být schválen pro běžný silniční provoz a využíván pro reklamní účely.

Řada vozů City CAB byla po skončení natáčení rozprodána soukromníkům, kteří jejich laminátové karoserie nahradily původními kabinami, aby je mohli využívat jako lehké užitkové automobily pro jízdu v terénu.


Land Rover Defender jako vyhlídkový autobus

Land Rover Defender v tomto provedení je neobvyklým jevem jen v některých částech světa, k nimž patří i Evropa, kde na tuto verzi označovanou jako Game Viewer na rozdíl od provedení s uzavřenými tří a pětidveřovými karoseriemi či pick-upy narazíte jen výjimečně.

Naopak ve většině afrických přírodních parků jsou takto upravené vozy naprosto běžným zjevem a slouží při vyhlídkových jízdách s turisty. Land Rover si díky svému podvozku bez problémů poradí s jízdou v divočině a úpravy se v jeho případě většinou omezují jen na zvýšení nosnosti.

Zásadní proměnou oproti standardním sériovým verzím ovšem prochází karoserie, která nese tři až čtyři řady sedadel ve stupňovitém uspořádání podobně jako v divadle nebo kině, aby byl zajištěn co nejlepší výhled všech pasažérů směrem vpřed i do stran.

V případě modelu Defender představují nejčastější základ pro tyto vyhlídkové autobusy vozy v provedení 130 a 110 s podvozky o rozvoru náprav 3226 mm, resp. 2794 mm, ale narazit lze na krátké verze 90 s rozvorem náprav 2360 mm.

Většina těchto automobilů je upravena pro dopravu šesti až devíti turistů ve společnosti dvou průvodců resp. řidičů. Land Rover Defender samozřejmě není jediným terénním automobilem využívaným za základ pro Game Viewer a velmi často lze v této roli narazit i na vozy Toyota Land Cruiser.


Land Rover Perentie 6x6 LRPV

Australská armáda na počátku osmdesátých let dvacátého století v rámci omlazení svého vozového parku lehkých terénních automobilů zahájila vývojový program s názvem Perentie, podle největšího druhu varana žijícího na území Austrálie.

Výsledkem se stala 4x4 a 6x6 vozidla vycházející z tehdejších sériových modelů značky Land Rover. K pohonu těchto automobilů byl použit vznětový čtyřválec Isuzu 4BD1 o objemu 3,9 litru v atmosférickém provedení pro dvounápravové verze a přeplňovaném provedení pro třínápravová vozidla.

Sériová produkce byla zahájena v roce 1987 a byla rozdělena na dvě série, z nichž ta druhá byla vyráběna až na konci devadesátých let dvacátého století a celkem vzniklo v rámci programu Perentie okolo 4200 vozidel.

Pro potřeby armády vznikla široká řada variant od kurýrních přes lehká nákladní vozidla k sanitním speciálům a vozům pro polní opravy s uzavřenou skříňovou nástavbou až po nosiče zbraňových systémů.

Nejextrémnější verzí se stalo provedení LRPV (Long Range Patrol Vehicle) s konfigurací podvozku 6x6 a celkovou délkou 6,14 m. Tyto stroje pro průzkum s dvou až tříčlennou mohly mít na korbě lafetovány nejrůznější zbraňové systémy, z nichž nejčastěji byly využívány lehké a těžké kulomety. K výbavě těchto vozidel pak mohl patřit i nosič s terénním motocyklem umístěným na zádi.

Land Rover Perentie se ve službách australské armády udržel až do roku 2013, kdy začal být u jednotek nahrazován dvou a třínápravovými vojenskými vozy Mercedes-Benz G.


Foto: autowp.ru/remlr.com

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)