1.12. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Devítistupňová převodovka v Range Roveru: První jízdní dojmy

 

Range Rover Evoque je prvním sériově vyráběným autem, které má devítistupňovou automatickou převodovku. Jak se jezdí s novinkou ZF, kterou postupně uvidíme například i v Jeepech nebo BMW?

Na zahraniční prezentaci automobilky Land Rover jsme vyzkoušeli nejen přelomový hybridní Range Rover s dieselovým agregátem, ale také další zajímavé novinky tohoto roku: omlazený model Discovery a historicky první devítistupňovou automatickou převodovku v produkčním automobilu.

Devět stupňů ze zlaté

V nejmenším Evoque s dieselovém agregátem SD4 o výkonu 140 kW jsme si poprvé vyzkoušeli zbrusu novou automatickou převodovku od ZF s devíti převody. Stali jsme se tak svědky málo vídaného rozšíření rychlostí v převodové skříni o polovinu, absolutní nárůst o 3 rychlosti pro jízdu vpřed je dost možná světový unikát.

Oproti dřívějšímu šestistupňovému automatu je zde znát znatelný posun vpřed v plynulosti a rychlosti změny jednotlivých rychlostí. Tedy, ne že by zrovna tento vrcholný dieselový agregát pro svou práci víc převodů potřeboval: od zhruba 1.700 do 3.000 otáček nabízí plynulý a jistý zátah. Více převodových stupňů se hodí při klidné jízdě, kdy elektronika drží agregát kolem otáček nejvyššího točivého momentu (420 N.m při 1.750 min-1) a vy tak můžete pedál plynu jen jemně lechtat a úspěšně se vyhnout turbodíře, která se rozprostírá pod 1.600 otáčkami. Co celý systém přináší je jasné: znatelnou úsporu paliva. Spolu s novým pohonem všech kol Active Driveline, který se odpojí v situacích, kdy není pohon zadní nápravy potřeba (dochází k tomu v rychlostech nad 35 km/h), by měl pokles žíznivosti pohonných jednotek být zhruba desetiprocentní.

TEST: Range Rover Evoque SD4 – Černočerný provokatér

Jak je tomu v reálu? Spotřebu paliva asi nemá smysl po krátké projížďce v kopcovitém terénu hodnotit, pro informaci jen uvedeme, že palubní počítač ukázal po svižné jízdě hodnotu osm litrů nafty na 100 km. Co však ohodnotit můžeme je nový systém Torque Vectoring by Braking, tedy přibrzďování kol za účelem zlepšení ovladatelnosti a zmírnění nedotáčivosti. To byla totiž asi jediná výraznější slabina dieselového Evoque, jinak je podvozek svými kvalitami, na poměry malých SUV, naprosto špičkový. S pomocí tohoto elektronického pomocníka je auto déle neutrální, nejvíce se to projeví na mokré vozovce.

S auty jsme také zažili zajímavý adrenalin v podobě sjezdu z doskočiště skokanského můstku: byť to na fotografiích možná nevypadá, sklon je v okolí konstrukčního bodu doskočiště opravdu velký a vy tak, zavěšení v bezpečnostních pásech, spoléháte zcela na asistent sjíždění svahů.

 [600×380]

Kolečko ke kolečku: Jak přibývaly rychlosti v automatických převodovkách?

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Kryptoburzy hlásí rekordní objemy Kryptoburzy hlásí rekordní objemy

Denní obrat trhu s virtuálními platidly už zastínil…

Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi se dohodla na…

Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů

Land Rover se rozhodl oslavit 600.000 vyrobených…

Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici

Ember Special Edition a multimediální systému InControl…

 



 
Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Dnes 08:00

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět. Atlético bralo jen bod

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět.…

Fotbalisté Barcelony zůstali i po dvacátém kole španělské ligy neporaženi. Na hřišti Betisu Sevilla zvítězili…

 

Reflex.cz

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…