Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

25 let Škody pod VW: Děkování hrdinům doby a ukázka Kodiaqu

David Bureš
Diskuze (9)
Na oslavách 25 let Škody v náruči Volkswagenu se objevili nejen tehdejší osobnosti spjaté s prodejem, ale i nejnovější zástupce značky.

Škoda Auto dnes v domovské Mladé Boleslavi oficiálně oslavila 25 let od začlenění do koncernu Volkswagen. Oslava se nesla především v duchu bilancování a děkování osudu, že se Škoda dostala právě do náruče německého partnera. Díky Volkswagenu se totiž z regionálního výrobce stal opět světový hráč, kterým Škoda už v meziválečném období kdysi byla.

Na oficiální oslavě čtvrtstoletí Škody v koncernu Volkswagen se vedle současného vedení značky (předseda představenstva Bernhard Maier nebo předseda podnikové rady Jaroslav Povšík) a zástupců české vlády (premiér Bohuslav Sobotka) sešlo i vedení koncernu (šéf VW Group Matthias Müller) a především ti, kdo se na prodeji Škody Volkswagenu přímo podíleli. Mezi ně patřili i ty osoby nejdůležitější – tehdejší předseda české vlády Petr Pithart tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba. Mezi hosty byl i šéf vývoje Favoritu Petr Hrdlička nebo někdejší šéf značky Winfried Vahland.

Chybět samozřejmě nemohlo ani to nejdůležitější, co ke Škodě patří, a to jsou její produkty. Proto se na pódiu objevily nejen historické modely (Škoda 645 a původní Škoda Felicia), ale hlavně ty, které vznikly právě v minulých 25 letech. Šéf automobilky Maier se tak na pódium nechal přivést Felicií, která byla prvním společným projektem Škody a Volkswagenu, šéf koncernu Müller zase usedl do závodní Fabie R5, kterou řídil závodník Jan Kopecký.

Vůbec poprvé se pak veřejnosti ukázalo nové sedmimístné SUV, byť zatím se zamaskovanou přídí i zádí. Auto je Škodovkou nadále označované jako A plus SUV, my už ale tušíme, že se bude jmenovat Kodiaq. Zamaskované bílé SUV potvrdilo, že Kodiaq dostane stejnou siluetu jako koncept VisionS. Také boky obou automobilů budou velice shodné, novinka rovněž lehce připomene nafouklý Seat Ateca.

Během vystoupení jednotlivých představitelů Škody bylo několikrát poděkováno lidem, kteří se na prodeji Škody Volkswagenu podíleli. Rovněž bylo několikrát zopakováno, jakým správným krokem bylo začlenění Škody do koncernu Volkswagen. Jestliže na začátku 90. let Škoda nabízela jen dvě modelové řady (z toho jednu velice zastaralou a zralou na brzký konec) a vyráběla 170.000 vozidel ročně, dnes je globální značkou s šesti modelovými řadami a více než milionem prodaných aut za rok 2015, která čeká na další expanzi. Ta se ponese hlavně v oblasti SUV, jak ostatně naznačil chystaný Kodiaq.

Bohuslav Sobotka ve svém projevu připomněl, že prodej Škody byl také politický boj. Jednak se bojovalo o to, jak bude Škodovka prodána, jestli přímým prodejem, nebo pomocí tzv. kupónové privatizace, a jednak o to, kdo bude novým vlastníkem. Když bylo definitivně rozhodnuto o přímém prodeji, zůstali ve finálním výběru jen dva potenciální kupci. Na jedné straně francouzský Renault a na druhé straně německý Volkswagen.

Mnozí stranili spíše Renaultu, protože Francouzi v dobách komunismu podporovali české disidenty. V samotné automobilce se ale důvěřovalo spíše Volkswagenu, a to především proto, že Němci slíbili zachování vlastního mladoboleslavského vývoje, což bezezbytku v následujících letech splnili. Připomněl to i dnešní předseda odborů Jaroslav Povšík, který ve Škodovce pracuje už 40 let, jež ve svém projevu zavzpomínal, jak se pracovníci automobilky už už chystali do stávky, pokud by jako nový vlastník nebyl vybrán Volkswagen.

A co za 25 let?

Oslavy 25 let ale nebyly jen ohlédnutím zpátky, ale také pohledem do budoucna, což ostatně naznačil už příjezd SUV A plus. A právě vize nebyly ve znamení nasazení růžových brýlí a doufání, že všechno půjde snadno, ale spíše ve smířlivých a realistických odhadech.

Matthias Müller i Bernhard Maier přiznali, že Škoda stejně jako další automobiloví výrobci stojí na rozcestí. Svět automobilismu se pomalu mění a auta se stále více spojují s digitálním světem. Právě to je trend, který Škoda chce (a ostatně i musí) úspěšně zachytit. Jen při úspěchu na tomto poli může být úspěšná i v dalších 25 letech.

I kvůli změnám v automobilovém prostředí koncern Volkswagen mění svoji strategii a v následujících letech chce posílit jednotlivé značky a regiony. Díky tomu tak bude schopen účinněji reagovat na stále se zrychlující svět. To na jednu stranu bude i pro Škodu znamenat více svobody, na druhou stranu to ale zároveň přinese i více zodpovědnosti. Müller třeba odhalil, že Škodovka již pracuje na novém infotainmentu nebo motorech, které využijí i další koncernové značky. Maier k tomu uvedl, že Škoda se nebojí ani dalších výzev a dalších úkolů.

Jak bude vypadat Škoda za dalších 25 let, to nikdo nechtěl příliš odhadovat. Přece jen digitální revoluce může znamenat tak velké změny, že automobilový svět už nebude takový jaký dnes. Maier každopádně věří, že individuální doprava bude zachována, protože patří mezi znaky svobody. Podle Maiera budou Škodovky sice v budoucnu stále technicky zajímavější, to hlavní jim ale zůstane. I nadále budou myslet hlavně na zákazníka.

David Bureš
Diskuze (9)
Avatar - Cloner
19. 4. 2017 14:01
Správný krok
Určitě je dobře že Škodu nedostal Renault ale VW :-) Je to tak lepší. Má tak podle mého názoru lepší možnosti a taky je úspěšnější. Ale těžko zas říct jak by vypadala pod někým jiným :O
Avatar - pumpkin
12. 4. 2016 23:55
Škodovka dospela
Je to zaujímavé sledovať život Škody. Povedal by som, že za uplynulých 25 rokov sme boli svedkami jej znovuzrodenia a sledovali všetky kroky k dospelosti. Pre mňa je tam asi najvýznamnejšia tá symbolika priklonenia sa na západ a trochu aj zázrak, že ako jedna z mála automobiliek východného bloku dnes žije a dotiahla to naozaj ďaleko.

Človek si to tak nejak viac uvedomí, keď vidí ako v lete tiahneme k tomu nášmu moru - do Chorvátska. V kontexte 25-ky pod krídlami VW to ozaj nie je tak dávno, kedy na chorvátskych cestách zavadzali nabalené Formany, na ktorý bol už dosť žalostný pohľad. A dnes? Nový Superb si to šinie po diaľnici do Zadaru a bez najmenšieho nároku na predsudky typu "To sú tí chudáci z východu".

A tak aj napriek mojej terajšej skepse voči budúcnosti prajem Škode, nech pokračuje v dobre naštartovanom živote a hlavne tak, aby nemusela oprašovať projekty ako Fabia Junior alebo nebodaj vyrábať vojenskú techniku.
Avatar - pumpkin
12. 4. 2016 23:18
Fotky nebudú?
To už v redakcii nemáte ani smartfón s foťákom? Ako nehnevajte sa, ale fakt som čakal nejakú vlastnú fotogalériu keď už ste avizovali na večer podrobnejšie informácie. Ja by som si napríklad rád pozrel, ako Maier vystupuje z vyleštenej Felicie a nie zas rovnakú galériu s nekvalitnými zábermi na maskované auto, plus staršie oficiálne fotky.

Úprimne ma mrzí úpadok Auto.cz. Je to už nejaký čas len také zdochýnanie a fakt sa na to čoraz horšie pozerá. To už vás drží nad vodou len Škoda? ;-\

Avatar - cechblog
12. 4. 2016 21:30
Re: Jenže ten Favorit vypadá lépe!
nemyslím si to, ale to víte italský design
Avatar - cechblog
12. 4. 2016 21:29
KLAUS CHTĚL ŠKODU PRO TUNELÁŘE A ZLODĚJE SOUDKA Z PLZNĚ
Díky Pithartovi šla škoda k VW. Tatru k Mercedesu už nestihli. Tu už měl na starosti Klaus.