12.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

25 let Škody pod VW: Děkování hrdinům doby a ukázka Kodiaqu

 

Na oslavách 25 let Škody v náruči Volkswagenu se objevili nejen tehdejší osobnosti spjaté s prodejem, ale i nejnovější zástupce značky.

Škoda Auto dnes v domovské Mladé Boleslavi oficiálně oslavila 25 let od začlenění do koncernu Volkswagen. Oslava se nesla především v duchu bilancování a děkování osudu, že se Škoda dostala právě do náruče německého partnera. Díky Volkswagenu se totiž z regionálního výrobce stal opět světový hráč, kterým Škoda už v meziválečném období kdysi byla.

Na oficiální oslavě čtvrtstoletí Škody v koncernu Volkswagen se vedle současného vedení značky (předseda představenstva Bernhard Maier nebo předseda podnikové rady Jaroslav Povšík) a zástupců české vlády (premiér Bohuslav Sobotka) sešlo i vedení koncernu (šéf VW Group Matthias Müller) a především ti, kdo se na prodeji Škody Volkswagenu přímo podíleli. Mezi ně patřili i ty osoby nejdůležitější – tehdejší předseda české vlády Petr Pithart tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba. Mezi hosty byl i šéf vývoje Favoritu Petr Hrdlička nebo někdejší šéf značky Winfried Vahland.

Chybět samozřejmě nemohlo ani to nejdůležitější, co ke Škodě patří, a to jsou její produkty. Proto se na pódiu objevily nejen historické modely (Škoda 645 a původní Škoda Felicia), ale hlavně ty, které vznikly právě v minulých 25 letech. Šéf automobilky Maier se tak na pódium nechal přivést Felicií, která byla prvním společným projektem Škody a Volkswagenu, šéf koncernu Müller zase usedl do závodní Fabie R5, kterou řídil závodník Jan Kopecký.

Vůbec poprvé se pak veřejnosti ukázalo nové sedmimístné SUV, byť zatím se zamaskovanou přídí i zádí. Auto je Škodovkou nadále označované jako A plus SUV, my už ale tušíme, že se bude jmenovat Kodiaq. Zamaskované bílé SUV potvrdilo, že Kodiaq dostane stejnou siluetu jako koncept VisionS. Také boky obou automobilů budou velice shodné, novinka rovněž lehce připomene nafouklý Seat Ateca.

Sériová Škoda Kodiaq se ukázala veřejnosti. Zatím s maskováním

Během vystoupení jednotlivých představitelů Škody bylo několikrát poděkováno lidem, kteří se na prodeji Škody Volkswagenu podíleli. Rovněž bylo několikrát zopakováno, jakým správným krokem bylo začlenění Škody do koncernu Volkswagen. Jestliže na začátku 90. let Škoda nabízela jen dvě modelové řady (z toho jednu velice zastaralou a zralou na brzký konec) a vyráběla 170.000 vozidel ročně, dnes je globální značkou s šesti modelovými řadami a více než milionem prodaných aut za rok 2015, která čeká na další expanzi. Ta se ponese hlavně v oblasti SUV, jak ostatně naznačil chystaný Kodiaq.

Bohuslav Sobotka ve svém projevu připomněl, že prodej Škody byl také politický boj. Jednak se bojovalo o to, jak bude Škodovka prodána, jestli přímým prodejem, nebo pomocí tzv. kupónové privatizace, a jednak o to, kdo bude novým vlastníkem. Když bylo definitivně rozhodnuto o přímém prodeji, zůstali ve finálním výběru jen dva potenciální kupci. Na jedné straně francouzský Renault a na druhé straně německý Volkswagen.

Šéf VW: Škoda Auto je motorem českého exportu

Mnozí stranili spíše Renaultu, protože Francouzi v dobách komunismu podporovali české disidenty. V samotné automobilce se ale důvěřovalo spíše Volkswagenu, a to především proto, že Němci slíbili zachování vlastního mladoboleslavského vývoje, což bezezbytku v následujících letech splnili. Připomněl to i dnešní předseda odborů Jaroslav Povšík, který ve Škodovce pracuje už 40 let, jež ve svém projevu zavzpomínal, jak se pracovníci automobilky už už chystali do stávky, pokud by jako nový vlastník nebyl vybrán Volkswagen.

A co za 25 let?

Oslavy 25 let ale nebyly jen ohlédnutím zpátky, ale také pohledem do budoucna, což ostatně naznačil už příjezd SUV A plus. A právě vize nebyly ve znamení nasazení růžových brýlí a doufání, že všechno půjde snadno, ale spíše ve smířlivých a realistických odhadech.

Matthias Müller i Bernhard Maier přiznali, že Škoda stejně jako další automobiloví výrobci stojí na rozcestí. Svět automobilismu se pomalu mění a auta se stále více spojují s digitálním světem. Právě to je trend, který Škoda chce (a ostatně i musí) úspěšně zachytit. Jen při úspěchu na tomto poli může být úspěšná i v dalších 25 letech.

I kvůli změnám v automobilovém prostředí koncern Volkswagen mění svoji strategii a v následujících letech chce posílit jednotlivé značky a regiony. Díky tomu tak bude schopen účinněji reagovat na stále se zrychlující svět. To na jednu stranu bude i pro Škodu znamenat více svobody, na druhou stranu to ale zároveň přinese i více zodpovědnosti. Müller třeba odhalil, že Škodovka již pracuje na novém infotainmentu nebo motorech, které využijí i další koncernové značky. Maier k tomu uvedl, že Škoda se nebojí ani dalších výzev a dalších úkolů.

Jak bude vypadat Škoda za dalších 25 let, to nikdo nechtěl příliš odhadovat. Přece jen digitální revoluce může znamenat tak velké změny, že automobilový svět už nebude takový jaký dnes. Maier každopádně věří, že individuální doprava bude zachována, protože patří mezi znaky svobody. Podle Maiera budou Škodovky sice v budoucnu stále technicky zajímavější, to hlavní jim ale zůstane. I nadále budou myslet hlavně na zákazníka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí Po zásahu v advokátních kancelářích policie obvinila deset lidí

Policie obvinila deset lidí po zásahu, který od úterka…

Obrana dá miliardu na výstavbu cvičišť Obrana dá miliardu na výstavbu cvičišť

Armáda plánuje, že bude v letech 2019 až 2025 investovat…

 

Štítky Škoda Nové modely

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Euro NCAP 2017: Dacia Duster – Novinka rozhodně nezazářila

Euro NCAP 2017: Dacia Duster – Novinka rozhodně nezazářila

Dnes 17:46

Dacia Duster ve své druhé generaci v případě testů organizace Euro NCAP nepřekonala výsledky generace první a dosáhla pouze na stejný počet hvězd.




Blesk.cz

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

Rekordní trest: Prodával léky přes internet, vydělal miliony! Odsedět si má 19 let

Rekordní trest: Prodával léky přes internet, vydělal…

Dalších devět let vězení »napařili« na krajském soudu v Ostravě Vlastimilovi H. (43), který prodával dva roky…

 

iSport.cz

S klidnou hlavou zpátky na špici. Nováková vyléčila kyčel a těší se na ZOH

S klidnou hlavou zpátky na špici. Nováková vyléčila…

Zpátky na výsluní? Tým reprezentace běžců na lyžích podpořila dlouho očekávaná posila Petra Nováková. Při…

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu, hodí se i Limberský

Sportovní vláda: Čech místo Babiše, Gudas má obranu,…

Menšinová vláda, většinová, jednobarevná, koaliční, straníci, nestraníci, odborníci… Podzimní volební zápas…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…