12.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

25 let Škody pod VW: Děkování hrdinům doby a ukázka Kodiaqu

 

Na oslavách 25 let Škody v náruči Volkswagenu se objevili nejen tehdejší osobnosti spjaté s prodejem, ale i nejnovější zástupce značky.

Škoda Auto dnes v domovské Mladé Boleslavi oficiálně oslavila 25 let od začlenění do koncernu Volkswagen. Oslava se nesla především v duchu bilancování a děkování osudu, že se Škoda dostala právě do náruče německého partnera. Díky Volkswagenu se totiž z regionálního výrobce stal opět světový hráč, kterým Škoda už v meziválečném období kdysi byla.

Na oficiální oslavě čtvrtstoletí Škody v koncernu Volkswagen se vedle současného vedení značky (předseda představenstva Bernhard Maier nebo předseda podnikové rady Jaroslav Povšík) a zástupců české vlády (premiér Bohuslav Sobotka) sešlo i vedení koncernu (šéf VW Group Matthias Müller) a především ti, kdo se na prodeji Škody Volkswagenu přímo podíleli. Mezi ně patřili i ty osoby nejdůležitější – tehdejší předseda české vlády Petr Pithart tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba. Mezi hosty byl i šéf vývoje Favoritu Petr Hrdlička nebo někdejší šéf značky Winfried Vahland.

Chybět samozřejmě nemohlo ani to nejdůležitější, co ke Škodě patří, a to jsou její produkty. Proto se na pódiu objevily nejen historické modely (Škoda 645 a původní Škoda Felicia), ale hlavně ty, které vznikly právě v minulých 25 letech. Šéf automobilky Maier se tak na pódium nechal přivést Felicií, která byla prvním společným projektem Škody a Volkswagenu, šéf koncernu Müller zase usedl do závodní Fabie R5, kterou řídil závodník Jan Kopecký.

Vůbec poprvé se pak veřejnosti ukázalo nové sedmimístné SUV, byť zatím se zamaskovanou přídí i zádí. Auto je Škodovkou nadále označované jako A plus SUV, my už ale tušíme, že se bude jmenovat Kodiaq. Zamaskované bílé SUV potvrdilo, že Kodiaq dostane stejnou siluetu jako koncept VisionS. Také boky obou automobilů budou velice shodné, novinka rovněž lehce připomene nafouklý Seat Ateca.

Sériová Škoda Kodiaq se ukázala veřejnosti. Zatím s maskováním

Během vystoupení jednotlivých představitelů Škody bylo několikrát poděkováno lidem, kteří se na prodeji Škody Volkswagenu podíleli. Rovněž bylo několikrát zopakováno, jakým správným krokem bylo začlenění Škody do koncernu Volkswagen. Jestliže na začátku 90. let Škoda nabízela jen dvě modelové řady (z toho jednu velice zastaralou a zralou na brzký konec) a vyráběla 170.000 vozidel ročně, dnes je globální značkou s šesti modelovými řadami a více než milionem prodaných aut za rok 2015, která čeká na další expanzi. Ta se ponese hlavně v oblasti SUV, jak ostatně naznačil chystaný Kodiaq.

Bohuslav Sobotka ve svém projevu připomněl, že prodej Škody byl také politický boj. Jednak se bojovalo o to, jak bude Škodovka prodána, jestli přímým prodejem, nebo pomocí tzv. kupónové privatizace, a jednak o to, kdo bude novým vlastníkem. Když bylo definitivně rozhodnuto o přímém prodeji, zůstali ve finálním výběru jen dva potenciální kupci. Na jedné straně francouzský Renault a na druhé straně německý Volkswagen.

Šéf VW: Škoda Auto je motorem českého exportu

Mnozí stranili spíše Renaultu, protože Francouzi v dobách komunismu podporovali české disidenty. V samotné automobilce se ale důvěřovalo spíše Volkswagenu, a to především proto, že Němci slíbili zachování vlastního mladoboleslavského vývoje, což bezezbytku v následujících letech splnili. Připomněl to i dnešní předseda odborů Jaroslav Povšík, který ve Škodovce pracuje už 40 let, jež ve svém projevu zavzpomínal, jak se pracovníci automobilky už už chystali do stávky, pokud by jako nový vlastník nebyl vybrán Volkswagen.

A co za 25 let?

Oslavy 25 let ale nebyly jen ohlédnutím zpátky, ale také pohledem do budoucna, což ostatně naznačil už příjezd SUV A plus. A právě vize nebyly ve znamení nasazení růžových brýlí a doufání, že všechno půjde snadno, ale spíše ve smířlivých a realistických odhadech.

Matthias Müller i Bernhard Maier přiznali, že Škoda stejně jako další automobiloví výrobci stojí na rozcestí. Svět automobilismu se pomalu mění a auta se stále více spojují s digitálním světem. Právě to je trend, který Škoda chce (a ostatně i musí) úspěšně zachytit. Jen při úspěchu na tomto poli může být úspěšná i v dalších 25 letech.

I kvůli změnám v automobilovém prostředí koncern Volkswagen mění svoji strategii a v následujících letech chce posílit jednotlivé značky a regiony. Díky tomu tak bude schopen účinněji reagovat na stále se zrychlující svět. To na jednu stranu bude i pro Škodu znamenat více svobody, na druhou stranu to ale zároveň přinese i více zodpovědnosti. Müller třeba odhalil, že Škodovka již pracuje na novém infotainmentu nebo motorech, které využijí i další koncernové značky. Maier k tomu uvedl, že Škoda se nebojí ani dalších výzev a dalších úkolů.

Jak bude vypadat Škoda za dalších 25 let, to nikdo nechtěl příliš odhadovat. Přece jen digitální revoluce může znamenat tak velké změny, že automobilový svět už nebude takový jaký dnes. Maier každopádně věří, že individuální doprava bude zachována, protože patří mezi znaky svobody. Podle Maiera budou Škodovky sice v budoucnu stále technicky zajímavější, to hlavní jim ale zůstane. I nadále budou myslet hlavně na zákazníka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nova dostala od televizní rady pokuty, v pořadech používala skrytou reklamu Nova dostala od televizní rady pokuty, v pořadech používala skrytou reklamu

Provozovatel TV Nova dostal od Rady pro rozhlasové a…

CzechInvest poskytuje miliardy montovnám, legislativu kritizují politici i ekonomové CzechInvest poskytuje miliardy montovnám, legislativu kritizují politici i ekonomové

Za první pololetí letošního roku poskytl stát skrze svou…

Revoluce pro obecní kasy: hospodaření se nemusí řídit jen ekonomickou výhodností Revoluce pro obecní kasy: hospodaření se nemusí řídit jen ekonomickou výhodností

Obce a kraje zřejmě nebudou muset nakládat se svým…

 

Štítky Škoda Nové modely

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Hyundai chce v Evropě ujet všem. Známe jeho strategii!

Hyundai chce v Evropě ujet všem. Známe jeho strategii!

Dnes 15:50

Cílem Hyundai je pro rok 2021 post nejúspěšnější asijské automobilky v Evropě. Pomoci tomu má strategie sázející na DNA značky, mobilitu, SUV i výkonné vozy.




Blesk.cz

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi. Přirovnává ženy k ojetým autům

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi.…

Německá automobilka Audi se musela omluvit za vysílání nové reklamy v Číně, která přirovnávala ženu k ojetému…

Kozy jako vozy, vosí pasy a prdelky k nakousnutí: Slintejte nad micinkami v korzetech

Kozy jako vozy, vosí pasy a prdelky k nakousnutí:…

Jejich přednosti jsou zřejmé. Jsou prsaté a prdelaté. Hlavně však mají neuvěřitelné vosí pasy. Těch dosáhly…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Sparťané bez práce? Konatého lákají do Řecka, Holka chce Zlín i Slovan

Sparťané bez práce? Konatého lákají do Řecka, Holka…

Ondřej Mazuch, Tiémoko Konaté, Mario Holek, Matěj Hybš. Čtveřice fotbalistů, se kterými už nepočítají na Spartě,…

 

Reflex.cz

Kde najdete opravdové Maledivy? Zkuste ostrov Dhigurah a poznejte pravou tvář tropického ráje

Kde najdete opravdové Maledivy? Zkuste ostrov…

Donedávna neměli turisté ponětí, jak se žije skutečným Maledivcům. Pozlátko luxusních resortů mělo málo…

Dětský ráj: Třetina základních škol ve Francii bude učit jen 4 dny v týdnu

Dětský ráj: Třetina základních škol ve Francii bude…

Ve Francii se chystá na základních školách už třetí zásadní změna ve vyučování za posledních devět let. V rámci…