25 let Škody pod VW: Děkování hrdinům doby a ukázka Kodiaqu
Škoda Auto dnes v domovské Mladé Boleslavi oficiálně oslavila 25 let od začlenění do koncernu Volkswagen. Oslava se nesla především v duchu bilancování a děkování osudu, že se Škoda dostala právě do náruče německého partnera. Díky Volkswagenu se totiž z regionálního výrobce stal opět světový hráč, kterým Škoda už v meziválečném období kdysi byla.
Na oficiální oslavě čtvrtstoletí Škody v koncernu Volkswagen se vedle současného vedení značky (předseda představenstva Bernhard Maier nebo předseda podnikové rady Jaroslav Povšík) a zástupců české vlády (premiér Bohuslav Sobotka) sešlo i vedení koncernu (šéf VW Group Matthias Müller) a především ti, kdo se na prodeji Škody Volkswagenu přímo podíleli. Mezi ně patřili i ty osoby nejdůležitější – tehdejší předseda české vlády Petr Pithart tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba. Mezi hosty byl i šéf vývoje Favoritu Petr Hrdlička nebo někdejší šéf značky Winfried Vahland.
Chybět samozřejmě nemohlo ani to nejdůležitější, co ke Škodě patří, a to jsou její produkty. Proto se na pódiu objevily nejen historické modely (Škoda 645 a původní Škoda Felicia), ale hlavně ty, které vznikly právě v minulých 25 letech. Šéf automobilky Maier se tak na pódium nechal přivést Felicií, která byla prvním společným projektem Škody a Volkswagenu, šéf koncernu Müller zase usedl do závodní Fabie R5, kterou řídil závodník Jan Kopecký.
Vůbec poprvé se pak veřejnosti ukázalo nové sedmimístné SUV, byť zatím se zamaskovanou přídí i zádí. Auto je Škodovkou nadále označované jako A plus SUV, my už ale tušíme, že se bude jmenovat Kodiaq. Zamaskované bílé SUV potvrdilo, že Kodiaq dostane stejnou siluetu jako koncept VisionS. Také boky obou automobilů budou velice shodné, novinka rovněž lehce připomene nafouklý Seat Ateca.
Během vystoupení jednotlivých představitelů Škody bylo několikrát poděkováno lidem, kteří se na prodeji Škody Volkswagenu podíleli. Rovněž bylo několikrát zopakováno, jakým správným krokem bylo začlenění Škody do koncernu Volkswagen. Jestliže na začátku 90. let Škoda nabízela jen dvě modelové řady (z toho jednu velice zastaralou a zralou na brzký konec) a vyráběla 170.000 vozidel ročně, dnes je globální značkou s šesti modelovými řadami a více než milionem prodaných aut za rok 2015, která čeká na další expanzi. Ta se ponese hlavně v oblasti SUV, jak ostatně naznačil chystaný Kodiaq.
Bohuslav Sobotka ve svém projevu připomněl, že prodej Škody byl také politický boj. Jednak se bojovalo o to, jak bude Škodovka prodána, jestli přímým prodejem, nebo pomocí tzv. kupónové privatizace, a jednak o to, kdo bude novým vlastníkem. Když bylo definitivně rozhodnuto o přímém prodeji, zůstali ve finálním výběru jen dva potenciální kupci. Na jedné straně francouzský Renault a na druhé straně německý Volkswagen.
Mnozí stranili spíše Renaultu, protože Francouzi v dobách komunismu podporovali české disidenty. V samotné automobilce se ale důvěřovalo spíše Volkswagenu, a to především proto, že Němci slíbili zachování vlastního mladoboleslavského vývoje, což bezezbytku v následujících letech splnili. Připomněl to i dnešní předseda odborů Jaroslav Povšík, který ve Škodovce pracuje už 40 let, jež ve svém projevu zavzpomínal, jak se pracovníci automobilky už už chystali do stávky, pokud by jako nový vlastník nebyl vybrán Volkswagen.
A co za 25 let?
Oslavy 25 let ale nebyly jen ohlédnutím zpátky, ale také pohledem do budoucna, což ostatně naznačil už příjezd SUV A plus. A právě vize nebyly ve znamení nasazení růžových brýlí a doufání, že všechno půjde snadno, ale spíše ve smířlivých a realistických odhadech.
Matthias Müller i Bernhard Maier přiznali, že Škoda stejně jako další automobiloví výrobci stojí na rozcestí. Svět automobilismu se pomalu mění a auta se stále více spojují s digitálním světem. Právě to je trend, který Škoda chce (a ostatně i musí) úspěšně zachytit. Jen při úspěchu na tomto poli může být úspěšná i v dalších 25 letech.
I kvůli změnám v automobilovém prostředí koncern Volkswagen mění svoji strategii a v následujících letech chce posílit jednotlivé značky a regiony. Díky tomu tak bude schopen účinněji reagovat na stále se zrychlující svět. To na jednu stranu bude i pro Škodu znamenat více svobody, na druhou stranu to ale zároveň přinese i více zodpovědnosti. Müller třeba odhalil, že Škodovka již pracuje na novém infotainmentu nebo motorech, které využijí i další koncernové značky. Maier k tomu uvedl, že Škoda se nebojí ani dalších výzev a dalších úkolů.
Jak bude vypadat Škoda za dalších 25 let, to nikdo nechtěl příliš odhadovat. Přece jen digitální revoluce může znamenat tak velké změny, že automobilový svět už nebude takový jaký dnes. Maier každopádně věří, že individuální doprava bude zachována, protože patří mezi znaky svobody. Podle Maiera budou Škodovky sice v budoucnu stále technicky zajímavější, to hlavní jim ale zůstane. I nadále budou myslet hlavně na zákazníka.