Levná značka VW Group přece jen vznikne. Kdy přijde a co nabídne?
O příchodu nové značky VW Group zaměřené na levné automobily se s přestávkami hovoří už několik let. V posledních měsících se o ní takřka přestalo mluvit, jenže to neznamená, že by se na ní nepracovalo. Levná značka přece jen vznikne, na trh bude uvedena v roce 2019.
Zprávu o příchodu zatím nepojmenované značky potvrdil vedoucí technického vývoje Volkswagenu Frank Welsch. „Levné auto stále vyvíjíme. Nyní na něm dokonce pracujeme ještě usilovněji,“ tvrdí Welsch, který v minulosti vedl vývoj ve Škodě Auto.
Levná značka bude nejprve uvedena v Číně, kde bude i své vozy vyrábět, a to ve spolupráci s tamější automobilkou FAW. Následně bude expandovat na další rozvojové automobilové trhy, mimo jiné do Mexika, Brazílie a Indie. Volkswagen nadále zdůrazňuje, že pro Evropu nebo USA nová značka určena není. Jenže zkušenosti s Dacií mohou znamenat změnu plánů. Vozy rumunské značky chtěl Renault prodávat jen ve východní Evropě, postupně ale Dacia kvůli zájmu zákazníků úspěšně zamířila i do Německa nebo Velké Británie.
Welsch rovněž odhalil plány na to, co nová značka chystá. „Před dvěma lety jste slyšeli o sedanu. Strategii jsme však loni změnili, protože marketingový výzkum v Číně snadno ukázal, že tam vedle levného auta potřebujeme také levné SUV,“ odhaluje vedoucí vývoje Volkswagenu s tím, že od SUV bude odvozena i prodloužená verze s třemi řadami sedadel. Součástí portfolia nové značky by mohl být i laciný elektromobil, který Volkswagen chystá s čínskou automobilkou JAC.
Základem vozů se má stát platforma PQ35 známá z šestkového Volkswagenu Golf nebo Škody Yeti, použity ale budou také prvky z modernější platformy MQB. Snahou je každopádně použít osvědčenou techniku, která je již zaplacená, což sníží vývojové i výrobní náklady. Cílem je totiž prodávat auto na čínském trhu za méně než 70.000 juänů, což je v přepočtu asi 259.000 korun. Třeba taková Škoda Fabia na čínském trhu začíná na 69.000 juänech.
O konkurenci Dacie nebo Datsunu z portfolia VW Group se poprvé psalo už v roce 2009, kdy vyšlo najevo, že Škoda, původně plánovaná jako ryze levná značka, se posunula někam dál. Nejvíce se o nové značce mluvilo v roce 2012, kdy se psalo o tom, že na trh bude uvedena v roce 2015. Nabídnout měla tři modely, malý sedan, kombík a MPV. K tomu ale nedošlo, firma tehdy prozradila, že se kvůli hledání nových metod, jak snížit výrobní náklady, premiéra nové značky odsunula na rok 2018. Rovněž se během let změnily i chystané modely, místo MPV mělo přijít SUV, místo kombi hatchback.
V poslední době se o levné značce přestalo úplně mluvit, v souvislosti s kauzou Dieselgate se chvíli spekulovalo o tom, že kvůli nutnosti šetření bude tento projekt zrušen. Tyto spekulace navíc zesílily poté, co VW Group loni na podzim představil novou značku Moia. Ta se však nezaměří na levná auta, ale na nové formy mobility, především služby sdílení aut. Nakonec se ale zdá, že „značka lidových vozů“ přece jen vznikne.