Automobilka Lotus prakticky od úmrtí svého zakladatele hledá ten správný směr. Nyní s novým generálním ředitelem hodlá vyrazit za ziskem.

Colin Chapman svou značku Lotus založil ve druhé polovině čtyřicátých let. Jeho prvním vozem se stal Austin Seven upravený pro trial, který se dočkal několika přestaveb. Prvním komerčním úspěchem se stal Mark VI. Na něj navázal dodnes populární Seven.

Právě v souvislosti s ním zůstává i dnes téměř šedesát let od uvedení jeho první generace u řady fanoušků značky zakořeněná představa, že Lotus musí vyrábět jen malé a lehké sporťáky, nejlépe jen s plátěnou stříškou.

Samotný Colin Chapman měl ovšem se svou značkou zcela jiné plány a mířil s ní podobným směrem jako Porsche. Při pohledu na jednotlivé modely Lotus od padesátých do začátku osmdesátých let, kdy Chapman zemřel je zcela jasně viditelná linie postupu od spartánských sporťáků ke komfortnějším strojům třídy GT.

Nebýt Chapmanovy smrti v roce 1982 dorazil by osmiválcový Lotus již v osmdesátých letech a ne až v roce 1996 v karoserii přesluhujícího Espritu. S největší pravděpodobností by dnes byl Lotus na podobné úrovni jako Porsche, jen s nižší hmotností a menšími motory, protože Colin Chapman měl jedinečný dar ušetřit každé kilo.

Bohužel noví majitelé značky si tak trochu nevěděli s Lotusem rady a přestože je novodobý Elise, jehož první generace byla uvedena v roce 1995 velmi povedeným autem, tak vrátil značku k jejím kořenům do padesátých let a stal v podstatě jen moderní interpretací lehkého dvoumístné roadsteru z Chapmanových začátků.

Za posledních dvacet let měl Lotus řadu projektů, jak rozšířit svou paletu modelů a zajistit si dostatečný zisk. Plán z roku 2010, kdy se na autosalonu v Paříži představily koncepty Esprit, Elan, Elite, Elise, Eterne a City Car byl příliš ambiciózní i pro finančně mnohem lépe zajištěné automobilky a časem se ukázalo, že tudy cesta nevede.

Nyní má Lotus zcela nové a mnohem realističtější plány, o nich se v rozhovoru pro Car and Driver rozpovídal Jean-Marc Gales, který se k 1. květnu letošního roku stal novým generálním ředitelem společnosti.

Podle jeho slov se Lotus hodlá stát finančně stabilní firmou, která navíc do jisté míry naváže tam, kde Colin Chapman skončil a začne se od lehkých sporťáků posouvat dál, aniž by přitom na ně zanevřela.

Vedle Elise a nekonečné řady jeho variací včetně Exige a Evory se máme v relativně blízké budoucnosti příštích čtyř až šesti let dočkat mnohem civilnějších modelů. Vyloučen není sportovně laděný sedan nebo crossover. Ohledně těchto modelů Jean-Marc Gales připomíná obchodní úspěch Porsche s jeho modely Cayenne, Macan a Panamera, díky nimž si může německá automobilka dovolit vývoj takových lahůdek jako je 911 GT3.

Technika budoucích Lotusů má být více propojena s Protonem, pod jehož křídla britská značka patří. Zde se objevuje možnost příchodu Lotusu s pohonem předních kol, což by nebylo poprvé, vždyť roadster Elan z první poloviny devadesátých let měl rovněž pohon předních kol a ještě dnes překvapuje svou ovladatelností, za níž bohužel silně kulhá dílenské zpracování.

Pro některé příznivce značky může být představa Lotusu s pohonem předních kol a čtyřdveřovou nebo dokonce pětidveřovou karoserií svatokrádeží, ale pro platící zákazníky se může jednat o zajímavou alternativu k dnešním prémiovým značkám, jimž se může britský výrobce postavit již jen díky své minulosti.

Ideálním stavem pro Lotus se tak může stát paleta modelů, zahrnující sportovně střižený sedan, který se postaví BMW řady 3, Jaguaru XE a jim podobným, dále crossover namířený proti Porsche Macan nebo Lexusu NX a vedle nich zůstanou zachovány sportovní roadstery a kupé, navazující na dnešní Elise.

Sedan a crossover v případě obchodního úspěchu zajistí finance na vývoj dalších modelů a Lotus si pak podobně jako Porsche bude moci dovolit další jedinečné verze svých sportovních modelů, které nebudou jen barevnými variacemi na slavnou minulost.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Petra Sokola: Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč sledovat francouzské volby Komentář Petra Sokola: Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč sledovat francouzské volby

Francouzi v neděli přistoupí po pěti letech k volebním…

Bělobrádek: V Česku není prostor pro dramatický růst minimální mzdy Bělobrádek: V Česku není prostor pro dramatický růst minimální mzdy

Výrazně zvyšovat minimální mzdu? Podle vicepremiéra Pavla…

EET v nejbližších letech přinese do rozpočtu skoro 23 miliard navíc, slibuje si Babišův úřad EET v nejbližších letech přinese do rozpočtu skoro 23 miliard navíc, slibuje si Babišův úřad

Elektronická evidence tržeb (EET), která byla spuštěna od…

Přední politici německé CDU-CSU žádají konec jednání o vstupu Turecka do EU Přední politici německé CDU-CSU žádají konec jednání o vstupu Turecka do EU

Ukončit rozhovory o přistoupení Turecka k Evropské unii…

 
Zdroj: Car and Driver

Štítky Lotus Nové modely Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Tuzemská automobilka Škoda sice na českém trhu zlevnila…

 






 
Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Dnes 13:42

Škoda představila v Šanghaji studii elektromobilu Vision E. Jak vznikaly její tvary? Spolupracovali na nich návrháři z více než dvacítky zemí.




Blesk.cz

Francouzské volby narušily polonahé aktivisky v maskách Le Penové

Francouzské volby narušily polonahé aktivisky v…

Nedělní první kolo francouzských prezidentských voleb doprovází vypjaté momenty. Ve dvou městech byly evakuovány…

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

Hrajete na mobilu? Pak musíte mít tyhle hity Nehrajete? Stáhněte si je taky, budou se hodit při volné chvilce…

 

iSport.cz

ONLINE: Německo - Česko. Napravit porážku zkusí sestava se Zohornou

ONLINE: Německo - Česko. Napravit porážku zkusí…

Napravit sobotní vysokou porážku 4:7 v Německu zkusí v nedělní odvetě výrazně pozměněná sestava českého…

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči zpívali, šéf jel na rolbě

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči…

Devět tisíc fanoušků přišlo společně s hokejisty Komety do centra Brna oslavit mistrovský titul. Přes chlad a…

 

Reflex.cz

Avokádový fresh, hamburger nebo zmrzlina. V Amsterdamu otevřela restaurace, kde najdete avokádo na tisíc způsobů

Avokádový fresh, hamburger nebo zmrzlina. V…

Zelená nezelenina, kterou milují gurmáni po celém světě. Avokádo, zelený plod hruškovce přelahodného, bohatý na…

Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč v neděli sledovat francouzské volby

Postoupí Le Penová? 6 důvodů, proč v neděli sledovat…

Francouzi v neděli přistoupí po pěti letech k volebním urnám, aby si vybrali novou hlavu státu. Poprvé v…