Luxusní budoucnost Volva: Nová S80 a vlajková loď. Nebo ne?
Prezident vlastníka švédského Volva, čínské společnosti Geely si stále přeje, aby se automobilka přímo postavila německé konkurenci v luxusní třídě. Vedení ve Skandinávii však tvrdí, že jejich pozice proti Audi, BMW a Mercedes-Benzu není v tomto ohledu příliš silná, investice se rychle nevrátí a proto celá záležitost nemá valný ekonomický smysl. Patová situace trvá již tři roky, prakticky od doby, co se Volvo přestěhovalo z náruče Fordu pod křídla impéria miliardáře Li Shufu. Generální ředitel Hakan Samuelsson k tomu v červnu při otevření nové továrny v Čcheng-tu řekl: „Volvo nikdy nebude představovat konkurenci v segmentu, kde zákazníci očekávají motory V8 a V12. My máme čtyř- a šestiválce.“ Pětiválce odejdou brzy do historie…
Obě strany údajně dosáhly kompromisu. Příští generace Volva S80 se totiž objeví v prodlouženém provedení pro Říši středu. Speciální China Edition se má stát luxusním vozem čínské elity, která dosud dává přednost právě německým značkám. V Evropě se jí však asi nedočkáme. Je to škoda, byl by to trochu návrat do historie. Volvo má ve stavbě dlouhých limuzín tradici, vzpomeňme třeba 264 TE, případně mladší a decentnější S90 Royal. Zatímco nová „es-osmdesátka“ je v současnosti ve vývoji, osud vlajkové lodi stále kdesi ve hvězdách. Dle agentury Reuters Li Shufu stále tlačí na šéfa Volva Hakana Samuelssona, aby projekt s prozatímním jménem S100 schválil. Jenom není zřejmé, zda i novinka zůstane vyhrazena pouze Číně, pokud vůbec půjde do sériové výroby, nebo se objeví i jinde. Rozepře (a krize) stály místo bývalého nejvyššího muže Stefana Jacobyho, který byl loni „odejit“, nyní působí u General Motors.
Ve Frankfurtu se představil koncept nového, ale přece jenom o dost menšího kupé inspirovaného slavným P1800. Prezident Geely je s jeho vzhledem spokojen – a podoba všech příštích automobilů této značky se od jeho tvarů bude odvíjet. „Budoucí auta, která jsem měl možnost vidět díky prezentacím návrhářů, vypadají lákavě. Jsem nadšen a věřím v jejich velký úspěch.“ Někteří dealeři, třeba Michael Xu z čínského Čcheng-tu, si myslí, že by luxusní sedan zvedl Volvu v tomto ohledu image. Zatím ale není jasné, zda tedy půjde ještě výše, nebo bude klást důraz hlavně na bezpečnost jako dosud. Samuelsson i hlavní produktový stratég Lex Kerssemakers trvají na druhé variantě. Designér Thomas Ingenlath si ale mnout ruce může již teď.
Volvo chce dosáhnout do konce dekády dvojnásobku celosvětových prodejů, konkrétně 800.000 automobilů. Čínský trh je pro něj samozřejmě důležitý, vždyť odbyt meziročně v srpnu vzrostl o dvě třetiny na 4.319 kusů, za osm měsíců pak o 40 % na 37.661 exemplářů. Časy, kdy švédský výrobce ještě coby samostatný vypouštěl do světa jenom něco málo přes 100.000 automobilů, jsou dávno pryč…