5.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Zapomenuté koncepty: Maserati Buran – Osmiválcový crossover se směšným jménem

 

Pro české fanoušky směšně nazvaný crossover s trojzubcem na přídi navrhlo studio Italdesign. Poháněl ho 3,2litrový osmiválec.

Tradiční tvar karoserie už dnes zákazníkům mnohdy nestačí, a tak vznikají všelijaké crossovery kombinující charakter rozličných typů aut. Není to však jen móda posledních let, zahájená v roce 2006 Nissanem Qashqai. Crossovery vznikaly už dříve, byť se jim tak třeba neříkalo. Mezi ně patří i koncept Maserati Buran z roku 2000.

Automobil navržený italským studiem Italdesign ve spolupráci s Maserati byl poprvé prezentován na začátku milénia na tehdejším ženevském autosalonu. Pojmenovaný byl nikoliv podle českého výrazu pro „balíka“ nebo dle stejnojmenného ruského raketoplánu, nýbrž podle ruského výrazu pro vítr vanoucí na Sibiři či Kazachstánu. Na tehdejší dobu byl velkým překvapením, zatímco dnes jsou crossovery běžnou součástí silnic, v době premiéry Buranu taková auta rozhodně nebyla tak běžná, natožpak se znakem italského trojzubce.

I přes klesající záď autoři vozu nazývaly koncept sedanem, což vysvětlí pohled na otevřené víko zavazadelníku – opravdu se otevírá jako u sedanů, nikoliv i se zadním sklem jako u hatchbacků. Inspiraci k tvarovému řešení každopádně měly poskytnout právě hatchbacky. Znalci si pak možná povšimnou i podobnosti s konceptem Lancia Megagamma z roku 1978 od stejné karosárny.

Celková koncepce pět metrů dlouhého konceptu pak měla sázet hlavně na praktičnost. Dovnitř se mělo snadno nastupovat, čemuž vedle majestátní výšky 1.630 mm pomáhaly elektricky posuvné zadní dveře. Vnitřní prostor zase těžil z velkorysé šířky 1.950 mm a rozvoru 2.930 mm. Buran tak mohl sloužit jako ideální vůz pro přepravní služby. Luxusní interiér (podívejte na tu palubní desku) totiž vlastně sloužil jako taková pojízdná kancelář.

Technika v útrobách pak dokazuje, co byl tehdy optimální motor pro pět metrů dlouhý vůz, který měl cílit hlavně na americké zákazníky. Pohon měl na starosti vpředu podélně uložený osmiválec o objemu 3,2 litru s dvěma turbodmychadly, který pocházel z tehdejšího kupé Maserati 3200 GT. Stejně jako v jeho případě byl naladěn na 272 kW (370 koní) a 491 N.m, jeho síla však byla posílána na obě nápravy prostřednictvím permanentního pohonu všech kol.

Maserati Buran se nakonec realizace nedočkal. S koncepcí luxusního hatchbacku to sice na začátku třetího tisíciletí zkoušeli i jiní výrobci, příklad Renaultu Vel Satis či Opelu Signum ale dokazuje, že tímhle směrem cesta nevedla. Místo toho přišla móda SUV, na kterou v roce 2016 nastoupilo modelem Levante i Maserati. A k zakázce Buran nepomohl ani Italdesignu, další Maserati z počátku tisíciletí (GranTurismo, Quattroporte) navrhlo konkurenční studio Pininfarina.

Spolupracujeme s TipCars.com
Íránský prezident z podpory útoku obvinil státy Perského zálivu Íránský prezident z podpory útoku obvinil státy Perského zálivu

Skupinu, která stojí za sobotním útokem na vojenskou…

Špatné vyjednání brexitu považuje Corbyn za signál k novým volbám Špatné vyjednání brexitu považuje Corbyn za signál k novým volbám

Vůdce britských labouristů Jeremy Corbyn bude žádat…

Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy

Ultrapravicoví vlastenci jsou novou evropskou elitou. Na…

OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř

Automobilka Nissan přichází se zajímavým konceptem, který…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 





 
Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Tyto speciální Škody Pick-Up určitě neznáte! Jsou to okruhové speciály

Dnes 08:00

Ve Švédsku jsou pick-upy notně populární. Není tak divu, že se tam podívali na zoubek i takovému autu od Škodovky. A „trochu“ si s ním pohráli!




Blesk.cz

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a Windows Vista. Nastal čas přejít na novější systém

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a…

Jak jsme téměř před rokem psali, tak se i stalo – Mozilla se svým Firefoxem hodila stará Windows XP a Visty do…

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří neuvěřitelných 300 metrů

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří…

Nejen v Česku dochází kvůli zvyšující se teplotě ovzduší k úkazům, na které nejsme zvyklí. V Řecku letošní…

 

iSport.cz

Ščasný po Liberci: Tettehova forma? Snad se bude dál zlepšovat

Ščasný po Liberci: Tettehova forma? Snad se bude dál…

Dva roky, jeden měsíc a jeden den. Tak dlouho nebyla Sparta v čele FORTUNA:LIGY. Po sobotním vítězství nad…

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány, řekl Csaplár

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány,…

Další rána pro nováčka FORTUNA:LIGY. Příbram v Karviné padla 1:4 a navíc přišla o zkušeného lídra a nejlepšího…

 

Reflex.cz

Flamenco, to je stesk i radost, říká česká učitelka tance Jana Drdácká

Flamenco, to je stesk i radost, říká česká učitelka…

Tanec je jedním z nejstarších druhů umění v historii lidstva. Znají ho všichni, má tisíce nejrůznějších podob…

Zažíváme nový vrchol populismu: Tolik slibů a blábolů jsme ještě nikdy neslyšeli

Zažíváme nový vrchol populismu: Tolik slibů a…

To, že mnoho lidí blbne na sociálních sítích a že někteří z nich si podle Facebooku či Twitteru řídí i své…