Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda nabourala legendární Le Mans závoďák 787B. Ale chtěla by stvořit další

Michal Fokt
Diskuze (2)
V Goodwoodu havarovalo jediné japonské auto, které kdy vyhrálo Le Mans. Možná to bylo symbolické, Mazda by se totiž na La Sarthe mohla vrátit.

O uplynulém víkendu se v Goodwoodu konal slavný Festival of Speed a letos byla nosnou značkou Mazda. Ta na akci ale asi nebude vzpomínat úplně s láskou. Poslala totiž na trať závodu do vrchu jeden ze svých největších klenotů - Le Mans speciál 787B, jenž je doposud jediným japonským vozem, jenž získal celkové vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce.

Time attack na goodwoodském kopci je poměrně prestižní záležitost, mající daleko k promo jízdám a řidiči tam i s těmi nejvzácnějšími auty jedou na doraz, což se ovšem teď nevyplatilo Senjimu Hoshinovi, jenž s Mazdou 787B nezvládl levotočivou zatáčku a vletěl do ochranné bariéry z balíků slámy. Jezdci nic není, ale jak můžete vidět z videí pod článkem, prototyp vypadá jako totální vrak a Mazdě dá asi spoustu práce vrátit ho do původního stavu. Unikáty to prostě u téhle automobilky nemají snadné, vzpomeňte na koncept Furai, který lehl popelem při natáčení pro Top Gear... Jedinou útěchou může být, že se nejedná o "tu" 787B, ale o šasi 202, které v roce 1989 vidělo cíl jako sedmé.

Což o to, havárie se v Goodwoodu stávají docela často, zajímavý je ovšem v tomto případě "timing". Mazda 787B havarovala už v pátek, takže si jednoho z hlavních exponátů návštěvníci moc neužili, v průběhu akce však Top Gearu sdělil Nobuhiro Yamamoto, šéf vývoje nové Mazdy MX-5, že "si umí představit den, kdy se Mazda vrátí do vytrvalostních závodů" a že "stejně jako příznivci značky doufá, že se Mazda znovu objeví v Le Mans". Považoval by to za potvrzení Zoom-Zoom-směřování automobilky.

Vzhledem k tomu, že se o návratu Mazdy do endurance v kuloárech už nějaký čas spekuluje, mohlo by se jednat o další náznak toho, že se Japonci opravdu vrátí. Jen je otázka, jestli mají kuráž naskočit do momentálně dobře rozjetého boje hned čtyř automobilek nebo počkají, až současný nápor trošku poleví. Dalo by se každopádně předpokládat, že by se Mazda vrátila opět s rotačním motorem, pochopitelně zakomponovaným do hybridního systému.

Michal Fokt
Diskuze (2)
2. 7. 2015 14:34
Re: Upřesnění...
Kolega M. F. sic informace dost pomotal, ale "expertem" Hyanem prosím neargumentujte. Tento pán v poslední době vytváří ve svých článcích podobné chyby. Například v předposledním čísle Automobilu napsal, že závod do vrchu Shelsley Walsh je nejstarší dosud fungující tratí na světě (ano, uvádějí to i na svých stránkách). Není to však pravda, Milwaukee Mile je o dva roky starší. Dále před časem balamutil čtenáře, že McLaren nevyhrál v sezóně 2013 žádnou GP poprvé od roku 1980, což je samozřejmě také nesmysl, zapomněl na období 1994-6. Expertovi, za kterého je pan Hyan všeobecně pokládán, se takovéto kiksy stávat nesmějí. P.S. Vaše poslední věta nedává smysl a máte v ní hrubku.
30. 6. 2015 21:59
Upřesnění...
Ahoj všem, prosím opravte pár nepřesností - nejednalo se o 787B, ale o 767B a vyhrála Mazda v roce 1991 se 787B, vůz číslo 55. 767B jela v roce 1989, to je OK, ale měla motor 13J, 787B měla 26B.
Tomas Hyan jako expert a novinář, který jediný z východního bloku byl přímo u Mazdy v roce 1991, by z Vás dostal infarkt, kdyby to četl :-).
A Mazda by se měla pravděpodobně vrátit do třídy LMP2, LMP1 je tak drahá, že to prostě nejde pro relativně menší automobilku utáhnout - Porsche, Audi a Toyota prolili LeMans rozpočty neskutečně financí v posledních 2 letech extrémně.