Mazda nabourala legendární Le Mans závoďák 787B. Ale chtěla by stvořit další
O uplynulém víkendu se v Goodwoodu konal slavný Festival of Speed a letos byla nosnou značkou Mazda. Ta na akci ale asi nebude vzpomínat úplně s láskou. Poslala totiž na trať závodu do vrchu jeden ze svých největších klenotů - Le Mans speciál 787B, jenž je doposud jediným japonským vozem, jenž získal celkové vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce.
Time attack na goodwoodském kopci je poměrně prestižní záležitost, mající daleko k promo jízdám a řidiči tam i s těmi nejvzácnějšími auty jedou na doraz, což se ovšem teď nevyplatilo Senjimu Hoshinovi, jenž s Mazdou 787B nezvládl levotočivou zatáčku a vletěl do ochranné bariéry z balíků slámy. Jezdci nic není, ale jak můžete vidět z videí pod článkem, prototyp vypadá jako totální vrak a Mazdě dá asi spoustu práce vrátit ho do původního stavu. Unikáty to prostě u téhle automobilky nemají snadné, vzpomeňte na koncept Furai, který lehl popelem při natáčení pro Top Gear... Jedinou útěchou může být, že se nejedná o "tu" 787B, ale o šasi 202, které v roce 1989 vidělo cíl jako sedmé.
Což o to, havárie se v Goodwoodu stávají docela často, zajímavý je ovšem v tomto případě "timing". Mazda 787B havarovala už v pátek, takže si jednoho z hlavních exponátů návštěvníci moc neužili, v průběhu akce však Top Gearu sdělil Nobuhiro Yamamoto, šéf vývoje nové Mazdy MX-5, že "si umí představit den, kdy se Mazda vrátí do vytrvalostních závodů" a že "stejně jako příznivci značky doufá, že se Mazda znovu objeví v Le Mans". Považoval by to za potvrzení Zoom-Zoom-směřování automobilky.
Vzhledem k tomu, že se o návratu Mazdy do endurance v kuloárech už nějaký čas spekuluje, mohlo by se jednat o další náznak toho, že se Japonci opravdu vrátí. Jen je otázka, jestli mají kuráž naskočit do momentálně dobře rozjetého boje hned čtyř automobilek nebo počkají, až současný nápor trošku poleví. Dalo by se každopádně předpokládat, že by se Mazda vrátila opět s rotačním motorem, pochopitelně zakomponovaným do hybridního systému.