14.11. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Mazda oživí Wankel. Nejzajímavější auta s rotačním motorem. Měli ho v Rusku!

Mazda oživí Wankel. Nejzajímavější auta s rotačním motorem. Měli ho v Rusku!

Wankelův motor v minulosti uvedly do sériové výroby takové značky jako Mazda, NSU nebo Citroën. Používal ho i AvtoVAZ.

Mazda nadále koketuje s myšlenkou Wankelova motoru a letošním konceptem RX-Vision ukázala, že by se takový agregát mohl opět objevit v sériové výrobě. Při této příležitosti jsme se rozhodli zavzpomínat na ta nejzajímavější auta, která speciální agregát s rotačním pístem používala.

Oproti běžným čtyřtaktům se Wankel liší unikátní konstrukce pístu a komory. Píst je jakýsi konvexní trojúhelník, který excentricky rotuje okolo hřídele. Tělo má pak složitý epitrochoidní tvar, díky němuž jsou vrcholy rotoru vždy v kontaktu se stěnou „válce.“ Tímto způsobem vznikají tři oddělené prostory, ve kterých probíhají tři různé pracovní cykly čtyřtaktního motoru. Rotační motor s krouživými písty byl původně nápadem německého konstruktéra Felixe Heinricha Wankela, který na takovém agregátu začal pracovat již ve dvacátých letech. Trvalo to ale až do padesátých let, než se z nápadu stala realizovatelná myšlenka. Na začátku padesátých let totiž Wankel začal spolupracovat se značkou NSU, která chtěla tuto ideu uvést v život a rotační motor použít v sériovém automobilu.

V průběhu padesátých let v NSU vznikaly dvě rotační jednotky. První s interním označením DKM tvořil právě Wankel, druhý (KKM) pak Hanns Dieter Paschke. U DKM rotoval nejen píst, ale také samotný blok, každá část kolem jiné osy. Jednotka se sice snadno vytáčela nad 17.000 otáček, konstrukce ale byla až příliš složitá.

Podívejte se, jak pracuje Wankelův motor (video)

To KKM byl konstrukčně podstatně jednodušší, používal stacionární blok a krouživý píst, který rotoval excentricky okolo hřídele. Pozdější Wankelovy agregáty vycházejí právě z jednotky KKM, a tak by podle některých názorů bylo přesnější jméno Paschkeův motor.

NSU následně umožnilo použít jednotku KKM ostatním výrobcům, které zaujaly výhody Wankelu. Motor díky rotaci pouze vyvážených hlavních části nabízí klidnější chod než běžné spalovací agregáty, potěší i menší zastavěný prostor nebo nižší hmotnost.

Zároveň ale bylo potřeba si poradit s nevýhodami motoru. Problémem Wankelu je utěsnění spalovacích prostorů a hlavně spotřeba. Rotační motor jednak spotřebovává hodně paliva (kvůli nízkému kompresnímu poměru a nižší tepelné účinnosti), jednak množství oleje (kvůli nutnosti mazání těsnících lišt). Vyšší emise oxidu uhličitého pak byly dokonce důvodem, proč se Mazda RX-8 přestala prodávat v Evropské unii. V nově vyvíjené jednotce s označením SkyActiv-R ale Mazda podle svého prohlášení vysokou spotřebu paliva, vysoké emise a nespolehlivost vyřešila.

O další rozvoj rotačního motoru se díky licenci udělené NSU snažilo 11 firem, mimo jiné Alfa Romeo, Citroën, Ford nebo Toyota. Rolls-Royce pak dokonce v šedesátých letech postavil prototyp dvourotorového vznětového wankelu. V sériové výrobě se ale nakonec objevilo jen několik aut s Wankelem, tím vůbec prvním bylo v roce 1964 NSU Spider. Později se hlavním propagátorem motoru s rotačními písty stala Mazda.

Dnes se žádný automobil s Wankelovým motorem sériově nevyrábí, zatím posledním modelem byla Mazda RX-8, jejíž výroba definitivně skončila v roce 2012. Vedle připravovaného nástupce RX-7 se spekulovalo o tom, že se rotační motor objeví i v hatchbacku 2. S myšlenkou Wankelu koketovalo také Audi, které jej představilo v prototypu A1 e-tron, kde měl funkci záložního zdroje.

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda oživí Wankel. Nejzajímavější auta s…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…