14.11. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Mazda oživí Wankel. Nejzajímavější auta s rotačním motorem. Měli ho v Rusku!

Mazda oživí Wankel. Nejzajímavější auta s rotačním motorem. Měli ho v Rusku!

Wankelův motor v minulosti uvedly do sériové výroby takové značky jako Mazda, NSU nebo Citroën. Používal ho i AvtoVAZ.

Mazda nadále koketuje s myšlenkou Wankelova motoru a letošním konceptem RX-Vision ukázala, že by se takový agregát mohl opět objevit v sériové výrobě. Při této příležitosti jsme se rozhodli zavzpomínat na ta nejzajímavější auta, která speciální agregát s rotačním pístem používala.

Oproti běžným čtyřtaktům se Wankel liší unikátní konstrukce pístu a komory. Píst je jakýsi konvexní trojúhelník, který excentricky rotuje okolo hřídele. Tělo má pak složitý epitrochoidní tvar, díky němuž jsou vrcholy rotoru vždy v kontaktu se stěnou „válce.“ Tímto způsobem vznikají tři oddělené prostory, ve kterých probíhají tři různé pracovní cykly čtyřtaktního motoru. Rotační motor s krouživými písty byl původně nápadem německého konstruktéra Felixe Heinricha Wankela, který na takovém agregátu začal pracovat již ve dvacátých letech. Trvalo to ale až do padesátých let, než se z nápadu stala realizovatelná myšlenka. Na začátku padesátých let totiž Wankel začal spolupracovat se značkou NSU, která chtěla tuto ideu uvést v život a rotační motor použít v sériovém automobilu.

V průběhu padesátých let v NSU vznikaly dvě rotační jednotky. První s interním označením DKM tvořil právě Wankel, druhý (KKM) pak Hanns Dieter Paschke. U DKM rotoval nejen píst, ale také samotný blok, každá část kolem jiné osy. Jednotka se sice snadno vytáčela nad 17.000 otáček, konstrukce ale byla až příliš složitá.

Podívejte se, jak pracuje Wankelův motor (video)

To KKM byl konstrukčně podstatně jednodušší, používal stacionární blok a krouživý píst, který rotoval excentricky okolo hřídele. Pozdější Wankelovy agregáty vycházejí právě z jednotky KKM, a tak by podle některých názorů bylo přesnější jméno Paschkeův motor.

NSU následně umožnilo použít jednotku KKM ostatním výrobcům, které zaujaly výhody Wankelu. Motor díky rotaci pouze vyvážených hlavních části nabízí klidnější chod než běžné spalovací agregáty, potěší i menší zastavěný prostor nebo nižší hmotnost.

Zároveň ale bylo potřeba si poradit s nevýhodami motoru. Problémem Wankelu je utěsnění spalovacích prostorů a hlavně spotřeba. Rotační motor jednak spotřebovává hodně paliva (kvůli nízkému kompresnímu poměru a nižší tepelné účinnosti), jednak množství oleje (kvůli nutnosti mazání těsnících lišt). Vyšší emise oxidu uhličitého pak byly dokonce důvodem, proč se Mazda RX-8 přestala prodávat v Evropské unii. V nově vyvíjené jednotce s označením SkyActiv-R ale Mazda podle svého prohlášení vysokou spotřebu paliva, vysoké emise a nespolehlivost vyřešila.

O další rozvoj rotačního motoru se díky licenci udělené NSU snažilo 11 firem, mimo jiné Alfa Romeo, Citroën, Ford nebo Toyota. Rolls-Royce pak dokonce v šedesátých letech postavil prototyp dvourotorového vznětového wankelu. V sériové výrobě se ale nakonec objevilo jen několik aut s Wankelem, tím vůbec prvním bylo v roce 1964 NSU Spider. Později se hlavním propagátorem motoru s rotačními písty stala Mazda.

Dnes se žádný automobil s Wankelovým motorem sériově nevyrábí, zatím posledním modelem byla Mazda RX-8, jejíž výroba definitivně skončila v roce 2012. Vedle připravovaného nástupce RX-7 se spekulovalo o tom, že se rotační motor objeví i v hatchbacku 2. S myšlenkou Wankelu koketovalo také Audi, které jej představilo v prototypu A1 e-tron, kde měl funkci záložního zdroje.

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude Dolínek ucouvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Pražská rada dnes nebude projednávat společný podnik…

Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně Evropané nakupují čím dál více nových aut, Češi naopak méně

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v…

Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média Trump vypadal vedle Putina ponížený a slabý, kritizují americká média

Americký prezident Donald Trump zašel na summitu v…

Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla Nejdříve za volant, teď do kokpitu. Saúdská Arábie dovolí ženám pilotovat letadla

Ženám v Saúdské Arábii se letos poprvé otevře letecká…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda oživí Wankel. Nejzajímavější auta s…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 





 
Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Pamatujete pohonné jednotky PRV? Globální V6 měl být původně osmiválcem!

Dnes 08:00

Dlouhých 24 let figuroval pod kapotami mnoha větších evropských vozů motor označený PRV. Pod trojicí písmen se však za ta léta ukrývala celá rodina různorodých agregátů.




Blesk.cz

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku Peake a velké drzosti

Exministr dopravy Dobeš: O úplatcích, Bártovi, tlaku…

Bývalý ministr dopravy za Věci veřejné a později strany LIDEM Pavel Dobeš se pokouší o politický návrat. Loni na…

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Tajemství otce vévodkyně Meghan: Jak přišel k 16 milionům?

Otec vévodkyně Meghan (36) si nechal zaplatit tučnou sumu za nafocení naaranžovaných snímků a nevynechá jedinou…

 

iSport.cz

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o čas s Vaněčkem

Washington chystá novou dvojku. Rus se bude dělit o…

Jádro týmu Washington Capitals zůstane po premiérovém vítězství ve Stanley Cupu pro příští rok stejné, nicméně…

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil malého fanouška

Byli jsme u chorvatských oslav! Modřič potěšil…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Chorvatský Záhřeb v pondělí zažil erupci národní hrdosti a nadšení. Více než půl milionu lidí…

 

Reflex.cz

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi „fjordů a pohlavní nemoci“

Kontroverzní reklama představuje Norsko jako zemi…

Na hlavním železničním nádraží v Oslu se v minulých dnech objevila kontroverzní reklama na kondomy, která…

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje proti stereotypizaci ženského těla

I povislá prsa jsou nádherná! Chidera Eggerue bojuje…

Teprve třiadvacetileté bloggerce a nyní také spisovatelce Chideře Eggerue se v zahraničních médiích dostává čím…