Mazda Premacy (1998-2005) – Nevtíravě elegantní

Mazda Premacy (1998-2005) – Nevtíravě elegantní

 
 

Mazda Premacy byla odpovědí hirošimské automobilky na Renault Scénic, krátce po ní doplnil segment malých MPV Opel Zafira a také dodnes vyráběný Citroën Xsara Picasso. Renault měl před Mazdou více než dvouletý náskok, proti Zafiře zase japonská konkurentka ztrácela variabilitou. Nad francouzským vozem však Premacy vítězila velkorysejším rozvorem.

Mazda představila svůj minivan Premacy (název byl odvozen z anglického výrazu supremacy - primát, prvenství, převaha) v roce 1998, u nás se začala prodávat na počátku roku 1999.

Jak šel čas

Premacy byla na trh uvedena se zážehovou šestnáctiventilovou osmnáctistovkou o výkonech 74 kW a 84 kW. Tu doplňoval vznětový dvoulitr DiTD, pochopitelně s přeplňováním, který dával 74 kW. Ač byl tehdy už na vzestupu moderní systém common rail, vznětová pohonná jednotka z vlastního vývoje byla vybavena přímým vstřikováním pomocí rotačního čerpadla.

Základní objem zavazadlového prostoru byl udáván v rozmezí 370-420 l, při sklopení druhé řady sedadel pak činil 720 l. Tyto hodnoty jsou v dnešních měřítcích podprůměrné, obzvlášť při délce 4340 mm. Ovšem zavazadelník byl omezen na úkor zvýšené prostornosti interiéru a s výškou 1570 mm by dnes Premacy patřila spíše mezi zvýšená kombi. Měla však výhodu delšího rozvoru 2670 mm. Podvozkové skupiny totiž nepocházely z vozu nižší střední třídy, ale z poslední generace typu 626.

obrázek [555 x 418]

Premacy zpočátku existovala ve dvou výbavách: Touring a Exclusive, přičemž obě obsahovaly tehdy nadprůměrné čtyři airbagy a klimatizaci. V roce 2000 se u nás Premacy prodávala s motorem 1,8 (74 kW), čtyřmi airbagy a ABS za 560 tisíc korun. V rámci snižování cen dostala Mazda novou základní výbavu Comfort, která byla ochuzena o dva airbagy a klimatizaci. V roce 2003 stála 499.9000,-Kč.

V roce 2002 prošla Premacy faceliftem, zvenčí se změnila zejména maska chladiče a blatníky dostaly ještě větší svaly , po technické stránce pak výkonnější osmnáctistovku nahradil dvoulitr s výkonem 96 kW. Zároveň došlo k zavedení sedmimístné verze, sedadla třetí řady však nebylo možné jednoduše sklopit a zasunout do podlahy jako u systému Flex7, kterým disponoval konkurenční Opel Zafira.

V roce 2005 byl představen nástupce Premacy, větší Mazda 5. Hirošimská automobilka používá toto označení ovšem jen v Evropě, na domácím trhu zůstala u původního názvu.

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvovala Premacy v roce 2001 a odnesla si za čelní náraz tři hvězdičky a 22 bodů, tehdy slušné, ale dnes již podprůměrné hodnocení. Největší riziko zranění hrozilo nohám řidiče. Za ochranu chodců pak vůz získal hvězdičky tři s 19 body, ovšem ještě podle metodiky hodnocení, používané před rokem 2002.

V žebříčcích TÜV pak najdeme Mazdu Premacy pochopitelně v horní části: mezi 2-3 roky starými vozy se umístila na velmi pěkném 16. místě s průměrem 2,8 % vážných závad, u 4-5letých vozů je na 43. místě se 7,8%, mezi 6-7letými automobily si pak polepšila na 22. příčku s 9,3 %.

TÜV Premacy chválí za nadprůměrně dobrou antikorozní ochranu, velmi odolná je také odolnost vůči netěsnostem motoru a převodovky, na technických prohlídkách bývají v Německu často nalezeny problémy se zadní nápravou.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Klady a zápory

Premacy je, jak už to u japonské Mazdy bývá, poměrně spolehlivým vozem. Design je prost extravagancí, ale nevtíravý a elegantní, byť ctitelům odvážnějších linek může připadat až příliš usedlý. Interiér je prostorný, i když na úkor velikosti zavazadelníku. Jízdní vlastnosti jsou i přes vyšší těžiště dobré, stejně jako citlivost na boční vítr. Základní zážehová osmnáctistovka je pružná, tichá a kultivovaná a spotřebuje průměrně zhruba 8 l benzinu na 100 km. Japonské vozy jsou obecně méně oblíbené mezi zloději, takže riziko odcizení je velice malé.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
MAZDA PREMACY na MOJE.AUTO.cz

Vznětový motor díky své konstrukci není tak tichý, při rozjezdu má citelný turboefekt a nepotěší ani spotřebou – v průměru 7,5 litru nafty. Do roku 2002 si majitelé stěžovali na příliš přeposilované řízení, tato nectnost byla odstraněna při modernizaci. Při té ale byla zavedena nová základní výbava Comfort jen s dvěma airbagy a bez klimatizace. Velkou životností neoplývají interiérové plasty, které se snadno odřou, interiér se rychle ušpiní a velmi špatně pak čistí. Brzdy jsou poddimenzované a vlivem přehřátí klesá jejich účinek.

Závady

Asi největší závadou bývají zvlněné brzdové kotouče, které byste měli odhalit už po krátké jízdě. Časté jsou také vůle v zavěšení kol a v táhlech příčných stabilizátorů. Vyššímu opotřebení podléhají přední tlumiče, poloosy a spojka. Klíčky zapalování se rády ohýbají a lámou.

Ceny

Premacy lze koupit dnes již od 100 000 korun, ale bude se jednat o exemplář z počátku výroby a s vysokým počtem najetých kilometrů, takový automobil určitě ujel přes 250 tisíc km. Běžné ceny se pohybují u starších ročníků mezi 140-180 tisíci, za mladší vozy z let 2002-2004 dáte o něco více, ovšem ceny se pohybují v tomto případě kolem dvousettisícové hranice. Za nejmladší premacy se vznětovým motorem ve velmi slušném stavu zaplatíte i přes čtvrt milionu korun. Vznětové verze jsou oproti zážehovým o 10-15 000 korun dražší.

obrázek [555 x 450]

Přednosti

  • elegantní nevtíravý design
  • pružný, tichý a kultivovaný základní motor
  • spotřeba paliva u zážehových motorů
  • bohatá výbava (kromě verze Comfort)
  • spolehlivost
  • nízká obliba mezi zloději

Nedostatky

  • hlučný vznětový motor s turboefektem
  • příliš účinný posilovač řízení (do roku 2002)
  • chudší základní výbava (od roku 2002)
  • nízká životnost interiérových plastů
  • slabé brzdy se sklonem k přehřívání

Nejčastější závady

  • zvlněné brzdové kotouče
  • vůle v táhlech příčných stabilizátorů
  • vůle v závěsech kol
  • ohnuté, případně zlomené klíčky zapalování
  • opotřebované přední tlumiče a poloosy
  • opotřebovaná spojka
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Mazdy Premacy na moje.auto.cz
MAZDA PREMACY na MOJE.AUTO.cz
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku zůstává po vichřici přes pět tisíc domácností bez proudu V Česku zůstává po vichřici přes pět tisíc domácností bez proudu

Kvůli vichřici, která ve čtvrtek večer zasáhla Česko,…

Budou vydáni k trestnímu stíhání? Poslanci podruhé rozhodují o osudu Babiše a Faltýnka Budou vydáni k trestnímu stíhání? Poslanci podruhé rozhodují o osudu Babiše a Faltýnka

Poslanecká sněmovna má dnes v plánu jednání o žádosti…

Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista

Kartáček na zuby vám musí stačit. Tak zjevně vypadá…

Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO

Pokud strany s výjimkou ANO dodrží to, co deklarovaly na…

 

Štítky Mazda Design

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Mazda5 s pohonem všech kol pro japonský trh Mazda5 s pohonem všech kol pro japonský trh

Japonská Mazda ve svých prodejních sítích Mazda, Mazda…

Facelift Mazdy Premacy Facelift Mazdy Premacy

Kompaktní velkoprostorový vůz značky Mazda prodělal…

 



 
BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Dnes 08:04

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí v porovnání s předchůdci? Srovnání hned se dvěma předchozími generacemi odhalilo některá překvapení.




Blesk.cz

Drahoš oznámil televizi pro druhý duel se Zemanem. Prezident už ladí taktiku

Drahoš oznámil televizi pro druhý duel se Zemanem.…

Prezidentští kandidáti Jiří Drahoš a Miloš Zeman se v předvolebních debatách utkají v České televizi a na Primě.…

Rodiče, kteří věznili 13 dětí v domě hrůzy: Jsme nevinní, hájí se fanatičtí křesťané

Rodiče, kteří věznili 13 dětí v domě hrůzy: Jsme…

Rodiče David a Louise Turpinovi, kteří v americkém státě Kalifornie věznili svých třináct dětí, před soudem…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kráska pečuje o sparťany i dvacítku: Mladí kluci nejsou tak drzí, směje se

Kráska pečuje o sparťany i dvacítku: Mladí kluci…

Křehká, pohledná a pro hokejisty k nezaplacení. Fyzioterapeutka Barbora Krajsová se už od roku 2011 pohybuje…

 

Reflex.cz

Terorismus neskončil. V Německu se radikalizují muslimky, Francie loni zabránila 20 útokům

Terorismus neskončil. V Německu se radikalizují…

Terorismus je sice dnes mimo hlavní pozornost českých medií, o to znepokojivější je vývoj. Podle informací…

Dominikánská republika: Ostrov, do kterého se Kolumbus zamiloval

Dominikánská republika: Ostrov, do kterého se…

„Toto je nejkrásnější země, jakou lidé kdy viděli.“ Přestože tento zápis slavného mořeplavce Kryštofa Kolumba…