Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

 
 

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let. Než se u nich zabydlelo označení RX-7, nesly pojmenování Cosmo Sport a Savanna. V roce 1985 se u modelu nesoucího již tradiční označení RX-7 objevila poprvé pohonná jednotka s krouživým pístem, která je známá jako "Wankelův motor".

Jen málokdo předpovídal tomuto motoru nesmírně citlivému na kvalitu výroby u Mazdy tak dlouhou existenci. Ovšem pochybovači se mýlili a rotační motor se pod kapotami vozů RX-7 nalézá již 16 let, i když od roku 1997 je v nabídce třetí generace Mazdy RX-7 pouze na japonském trhu.

Stávající vrcholný sportovní model japonské značky už má ale svá léta a tak je pomalu čas na generační obměnu. To, že na novém voze intenzivně pracují designéři, konstruktéři a technici naznačila Mazda poprvé v roce 1999 na tokijském autosalonu konceptem sportovního sedanu RX-Evolv. Ten byl během následujícího roku a čtvrt vybroušen do podoby, ve které by se již mohl začít vyrábět a na letošním lednovém autosalonu v Detroitu se představil opět jako studie, ale již pod názvem, slibujícím příchod nové generace - RX-8.

Co je na RX-Evolv a nyní i na RX-8 pozoruhodné nejvíce? Nejedná se o kupé po vzoru sériového RX-7, ale o sportovní sedan, i když tento fakt zmíněná mazda poměrně úspěšně tají. Totiž jen opravdu pozorné oko rozpozná v profilu karoserie dvojici dveří. Ty zadní totiž postrádají kliku a chybí i střední sloupek karoserie. RX-8 má u nich totiž panty na opačné straně než je obvyklé, takže se dvojice dveří otevírá proti sobě(!)

Interiér by měl nabízet čtyři plnohodnotná sedadla, přičemž ta zadní jsou stejně jako přední skořepinová a mají i stejné profilování, takže budou v zatáčkách výtečně držet těla všech cestujících. Mají však zřetelně kratší sedáky a o něco nižší opěradla. Oba páry sedadel odděluje mohutný středový tunel, který ukrývá kardanovou hřídel. Mazda RX-8 má totiž pohon zadních kol. Přístrojová deska je provedena na studii až překvapivě realisticky. Sportovní tříramenný volant je obšitý kůží, v kapličce se tísní dva velké "budíky" rychloměru a otáčkoměru, který je cejchován až do 12 000/min, i když těchto otáček motor rozhodně nedosahuje. Krytky výdechů ventilační soustavy mají ten správný tvar a středová konzola spojená s tunelem je vyvedena v chromu, stejně jako rámečky přístrojů v kapličce. Ze stejného materiálu je i extrémně krátká hlavice řadicí páky s ručním řazením, převodovka ale umožňuje i samočinný režim.

Sportovní vůz prodává ale především vnější vzhled. RX-8 je dlouhá 4326 mm, široká 1781 mm a vysoká 1331 mm a má rozvor 2700 mm. Přední partie působí na takovýto automobil spíše nevýrazně. Na vině tomu jsou příliš úzké světlomety. Situaci se snaží zachraňovat rozměrný otvor pro přístup vzduchu k chladiči již tradičního pětiúhelníkového tvaru po vzoru sériových vozů, ovšem ne zcela úspěšně. Dvojice štěrbin v nárazníku přivádí chladný vzduch k předním kotoučovým brzdám.

Profil připomíná spíše kupé, než sedan, a i přesto že je zdařilejší než příď, ani ten nepůsobí příliš na emoce. To jako by se snažily vynahradit efektní pětipaprsková devatenáctipalcová kola z lehké slitiny, schovaná pod vytaženými blatníky. Obutí má vpředu rozměr 225/50, zatímco vzadu jsou pláště 245/45.

Nejvíce se designéři vyřádili na zádi "er-iks-osmičky". Ta působí tak, jak by měla u každého pořádného sporťáku. Dvojice koncovek výfuku má oválný tvar a agresivně vyčnívá z nárazníku, výrazným dojmem působí zadní svítilny s čirým krycím sklem a briliantovým efektem. Výsledná dojem utvrzuje úzké a široké zadní sklo.

To podstatné ale najdeme pod kapotou. Nový Wankelův motor u Mazdy pojmenovali Renesis a vznikl důkladnou modernizací toho z RX-7. Jeho válce mají objem 2 x 0,654 l, což odpovídá objemu 2,6 l u klasických motorů s vratným pohybem pístu (takzvaný Ottův motor). Renesis disponuje výkonem 184 kW při 8500 otáčkách za minutu a jeho uložení umožnilo rozložit hmotnost na obě nápravy v poměru 50: 50. Temperament krotí kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu o průměru 356 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu 361 mm a se šestipístkovými třmeny.

Koncept RX-8 napovídá o brzké sériové výrobě i použitou technikou, která se nijak nevymyká současným standardům. Najdeme zde systém jízdní stability DSC a ABS, tedy vše, nebo snad ještě více, než může sportovní vůz potřebovat. Je tedy jisté, že se RX-8 objeví zanedlouho na silnicích, ovšem nejspíš opět v mírně pozměněné podobě. Možná se příznivci značky dočkají již v závěru roku 2001 na autosalonu v Tokiu.

Motor
DruhWankel
Zdvihový objem (cm3)2 x 0,654 l
Max. výkon (kW/ot)184/8500
Max. točivý moment (Nm/ot)216/7500
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4325
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1330
Rozvor (mm)2700
Rozchod vpředu (mm)1490
Rozchod vzadu (mm)1500
Objem zav. prostoru (l)300
Rozměr pneu vpředu225/50 R19
Rozměr pneu vzadu245/45 R19
Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie Těžařům ropy pomáhají přežít digitální technologie

Nízká cena ropy nutí ropné firmy k nasazování nových…

Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha Zápisník Dušana Kütnera: Není kniha jako kniha

Předvolební bible Andreje Babiše s názvem O čem sním,…

Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let Britové míří k největšímu poklesu životní úrovně za posledních 60 let

Británie směřuje k nejdelšímu propadu životní úrovně od…

Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu Exředitel Pražské strojírny bral deset let plat na neplatnou smlouvu

Bývalý ředitel městské firmy Pražská strojírna Vladimír…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Dnes 08:00

Ani druhá generace Insignie nezapomíná na dobrodruhy. Má zvýšený podvozek, nelakované plasty a nepostrádá ani chytrý pohon všech kol.




Blesk.cz

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli 850 čtenářům

Horká linka slaví úspěch: Odborníci Blesku pomohli…

Hloupá otázka je jen ta, kterou nepoložíte. To se stalo mottem projektu Blesku, jehož cílem bylo poradit…

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Trojnásobný otec Tomáš Klus: Kvůli domu snů splácí dluhy!

Tomáš Klus (31) má nyní starostí nad hlavu. Nejenže mají s manželkou Tamarou (29) na starosti hned tři malé…

 

iSport.cz

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to udělá, přiznal Šilhavý

Slavia se dívala na Astanu! Měl jsem strach, co to…

V prvním poločase občas, zakroutil hlavou, hodil rukama, ale nakonec je zvednul šťastně k nebi. Trenér Jaroslav…

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k olympijské sezoně!

Páteční Sport Magazín: biatlonový speciál k…

Kalendář všech akcí sezony, reportáž ze supermoderního servisního kamionu i detailní představení všech…

 

Reflex.cz

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo zbytečných kampaní najít chlapce

#MeToo ponižuje ženy. Aktivistky by si měly místo…

Ženy tak dlouho bojovaly za svou rovnoprávnost, až jí dosáhly. A v momentě, kdy dosáhly uznání, že jsou stejně…

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí slovenský badatel Sivoš

Babiš byl Bureš a spolupracoval s StB vědomě, tvrdí…

Vojak, Oko, Ekron nebo Mosten. To jsou názvy některých svazků a spisů československé StB, v nichž figuruje…