Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

 
 

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let. Než se u nich zabydlelo označení RX-7, nesly pojmenování Cosmo Sport a Savanna. V roce 1985 se u modelu nesoucího již tradiční označení RX-7 objevila poprvé pohonná jednotka s krouživým pístem, která je známá jako "Wankelův motor".

Jen málokdo předpovídal tomuto motoru nesmírně citlivému na kvalitu výroby u Mazdy tak dlouhou existenci. Ovšem pochybovači se mýlili a rotační motor se pod kapotami vozů RX-7 nalézá již 16 let, i když od roku 1997 je v nabídce třetí generace Mazdy RX-7 pouze na japonském trhu.

Stávající vrcholný sportovní model japonské značky už má ale svá léta a tak je pomalu čas na generační obměnu. To, že na novém voze intenzivně pracují designéři, konstruktéři a technici naznačila Mazda poprvé v roce 1999 na tokijském autosalonu konceptem sportovního sedanu RX-Evolv. Ten byl během následujícího roku a čtvrt vybroušen do podoby, ve které by se již mohl začít vyrábět a na letošním lednovém autosalonu v Detroitu se představil opět jako studie, ale již pod názvem, slibujícím příchod nové generace - RX-8.

Co je na RX-Evolv a nyní i na RX-8 pozoruhodné nejvíce? Nejedná se o kupé po vzoru sériového RX-7, ale o sportovní sedan, i když tento fakt zmíněná mazda poměrně úspěšně tají. Totiž jen opravdu pozorné oko rozpozná v profilu karoserie dvojici dveří. Ty zadní totiž postrádají kliku a chybí i střední sloupek karoserie. RX-8 má u nich totiž panty na opačné straně než je obvyklé, takže se dvojice dveří otevírá proti sobě(!)

Interiér by měl nabízet čtyři plnohodnotná sedadla, přičemž ta zadní jsou stejně jako přední skořepinová a mají i stejné profilování, takže budou v zatáčkách výtečně držet těla všech cestujících. Mají však zřetelně kratší sedáky a o něco nižší opěradla. Oba páry sedadel odděluje mohutný středový tunel, který ukrývá kardanovou hřídel. Mazda RX-8 má totiž pohon zadních kol. Přístrojová deska je provedena na studii až překvapivě realisticky. Sportovní tříramenný volant je obšitý kůží, v kapličce se tísní dva velké "budíky" rychloměru a otáčkoměru, který je cejchován až do 12 000/min, i když těchto otáček motor rozhodně nedosahuje. Krytky výdechů ventilační soustavy mají ten správný tvar a středová konzola spojená s tunelem je vyvedena v chromu, stejně jako rámečky přístrojů v kapličce. Ze stejného materiálu je i extrémně krátká hlavice řadicí páky s ručním řazením, převodovka ale umožňuje i samočinný režim.

Sportovní vůz prodává ale především vnější vzhled. RX-8 je dlouhá 4326 mm, široká 1781 mm a vysoká 1331 mm a má rozvor 2700 mm. Přední partie působí na takovýto automobil spíše nevýrazně. Na vině tomu jsou příliš úzké světlomety. Situaci se snaží zachraňovat rozměrný otvor pro přístup vzduchu k chladiči již tradičního pětiúhelníkového tvaru po vzoru sériových vozů, ovšem ne zcela úspěšně. Dvojice štěrbin v nárazníku přivádí chladný vzduch k předním kotoučovým brzdám.

Profil připomíná spíše kupé, než sedan, a i přesto že je zdařilejší než příď, ani ten nepůsobí příliš na emoce. To jako by se snažily vynahradit efektní pětipaprsková devatenáctipalcová kola z lehké slitiny, schovaná pod vytaženými blatníky. Obutí má vpředu rozměr 225/50, zatímco vzadu jsou pláště 245/45.

Nejvíce se designéři vyřádili na zádi "er-iks-osmičky". Ta působí tak, jak by měla u každého pořádného sporťáku. Dvojice koncovek výfuku má oválný tvar a agresivně vyčnívá z nárazníku, výrazným dojmem působí zadní svítilny s čirým krycím sklem a briliantovým efektem. Výsledná dojem utvrzuje úzké a široké zadní sklo.

To podstatné ale najdeme pod kapotou. Nový Wankelův motor u Mazdy pojmenovali Renesis a vznikl důkladnou modernizací toho z RX-7. Jeho válce mají objem 2 x 0,654 l, což odpovídá objemu 2,6 l u klasických motorů s vratným pohybem pístu (takzvaný Ottův motor). Renesis disponuje výkonem 184 kW při 8500 otáčkách za minutu a jeho uložení umožnilo rozložit hmotnost na obě nápravy v poměru 50: 50. Temperament krotí kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu o průměru 356 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu 361 mm a se šestipístkovými třmeny.

Koncept RX-8 napovídá o brzké sériové výrobě i použitou technikou, která se nijak nevymyká současným standardům. Najdeme zde systém jízdní stability DSC a ABS, tedy vše, nebo snad ještě více, než může sportovní vůz potřebovat. Je tedy jisté, že se RX-8 objeví zanedlouho na silnicích, ovšem nejspíš opět v mírně pozměněné podobě. Možná se příznivci značky dočkají již v závěru roku 2001 na autosalonu v Tokiu.

Motor
DruhWankel
Zdvihový objem (cm3)2 x 0,654 l
Max. výkon (kW/ot)184/8500
Max. točivý moment (Nm/ot)216/7500
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4325
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1330
Rozvor (mm)2700
Rozchod vpředu (mm)1490
Rozchod vzadu (mm)1500
Objem zav. prostoru (l)300
Rozměr pneu vpředu225/50 R19
Rozměr pneu vzadu245/45 R19
Autosalon Frankfurt 2017
Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Dnes 18:52

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Do Prahy přijedou hvězdy moderního metalu: Five Finger Death Punch rozhoupou metropoli už v listopadu

Do Prahy přijedou hvězdy moderního metalu: Five…

Už na konci listopadu si fanoušci tvrdé hudby užijí pořádný nářez. Do Prahy totiž přijede americká metalová…

Hadí žena Jana z Výměny manželek: Přihlásila se do soutěže Miss!

Hadí žena Jana z Výměny manželek: Přihlásila se do…

Ve Výměně manželek se proslavila svou drsnou náturou a nezapomenutelnou hláškou: „Mačkáš mi hada, debile.“ Teď…

 

iSport.cz

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick skončil dvacátý

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick…

Český útočník Patrik Schick se umístil na 20. místě žebříčku francouzského magazínu L'Équipe, který vybral…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…