Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

 
 

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let. Než se u nich zabydlelo označení RX-7, nesly pojmenování Cosmo Sport a Savanna. V roce 1985 se u modelu nesoucího již tradiční označení RX-7 objevila poprvé pohonná jednotka s krouživým pístem, která je známá jako "Wankelův motor".

Jen málokdo předpovídal tomuto motoru nesmírně citlivému na kvalitu výroby u Mazdy tak dlouhou existenci. Ovšem pochybovači se mýlili a rotační motor se pod kapotami vozů RX-7 nalézá již 16 let, i když od roku 1997 je v nabídce třetí generace Mazdy RX-7 pouze na japonském trhu.

Stávající vrcholný sportovní model japonské značky už má ale svá léta a tak je pomalu čas na generační obměnu. To, že na novém voze intenzivně pracují designéři, konstruktéři a technici naznačila Mazda poprvé v roce 1999 na tokijském autosalonu konceptem sportovního sedanu RX-Evolv. Ten byl během následujícího roku a čtvrt vybroušen do podoby, ve které by se již mohl začít vyrábět a na letošním lednovém autosalonu v Detroitu se představil opět jako studie, ale již pod názvem, slibujícím příchod nové generace - RX-8.

Co je na RX-Evolv a nyní i na RX-8 pozoruhodné nejvíce? Nejedná se o kupé po vzoru sériového RX-7, ale o sportovní sedan, i když tento fakt zmíněná mazda poměrně úspěšně tají. Totiž jen opravdu pozorné oko rozpozná v profilu karoserie dvojici dveří. Ty zadní totiž postrádají kliku a chybí i střední sloupek karoserie. RX-8 má u nich totiž panty na opačné straně než je obvyklé, takže se dvojice dveří otevírá proti sobě(!)

Interiér by měl nabízet čtyři plnohodnotná sedadla, přičemž ta zadní jsou stejně jako přední skořepinová a mají i stejné profilování, takže budou v zatáčkách výtečně držet těla všech cestujících. Mají však zřetelně kratší sedáky a o něco nižší opěradla. Oba páry sedadel odděluje mohutný středový tunel, který ukrývá kardanovou hřídel. Mazda RX-8 má totiž pohon zadních kol. Přístrojová deska je provedena na studii až překvapivě realisticky. Sportovní tříramenný volant je obšitý kůží, v kapličce se tísní dva velké "budíky" rychloměru a otáčkoměru, který je cejchován až do 12 000/min, i když těchto otáček motor rozhodně nedosahuje. Krytky výdechů ventilační soustavy mají ten správný tvar a středová konzola spojená s tunelem je vyvedena v chromu, stejně jako rámečky přístrojů v kapličce. Ze stejného materiálu je i extrémně krátká hlavice řadicí páky s ručním řazením, převodovka ale umožňuje i samočinný režim.

Sportovní vůz prodává ale především vnější vzhled. RX-8 je dlouhá 4326 mm, široká 1781 mm a vysoká 1331 mm a má rozvor 2700 mm. Přední partie působí na takovýto automobil spíše nevýrazně. Na vině tomu jsou příliš úzké světlomety. Situaci se snaží zachraňovat rozměrný otvor pro přístup vzduchu k chladiči již tradičního pětiúhelníkového tvaru po vzoru sériových vozů, ovšem ne zcela úspěšně. Dvojice štěrbin v nárazníku přivádí chladný vzduch k předním kotoučovým brzdám.

Profil připomíná spíše kupé, než sedan, a i přesto že je zdařilejší než příď, ani ten nepůsobí příliš na emoce. To jako by se snažily vynahradit efektní pětipaprsková devatenáctipalcová kola z lehké slitiny, schovaná pod vytaženými blatníky. Obutí má vpředu rozměr 225/50, zatímco vzadu jsou pláště 245/45.

Nejvíce se designéři vyřádili na zádi "er-iks-osmičky". Ta působí tak, jak by měla u každého pořádného sporťáku. Dvojice koncovek výfuku má oválný tvar a agresivně vyčnívá z nárazníku, výrazným dojmem působí zadní svítilny s čirým krycím sklem a briliantovým efektem. Výsledná dojem utvrzuje úzké a široké zadní sklo.

To podstatné ale najdeme pod kapotou. Nový Wankelův motor u Mazdy pojmenovali Renesis a vznikl důkladnou modernizací toho z RX-7. Jeho válce mají objem 2 x 0,654 l, což odpovídá objemu 2,6 l u klasických motorů s vratným pohybem pístu (takzvaný Ottův motor). Renesis disponuje výkonem 184 kW při 8500 otáčkách za minutu a jeho uložení umožnilo rozložit hmotnost na obě nápravy v poměru 50: 50. Temperament krotí kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu o průměru 356 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu 361 mm a se šestipístkovými třmeny.

Koncept RX-8 napovídá o brzké sériové výrobě i použitou technikou, která se nijak nevymyká současným standardům. Najdeme zde systém jízdní stability DSC a ABS, tedy vše, nebo snad ještě více, než může sportovní vůz potřebovat. Je tedy jisté, že se RX-8 objeví zanedlouho na silnicích, ovšem nejspíš opět v mírně pozměněné podobě. Možná se příznivci značky dočkají již v závěru roku 2001 na autosalonu v Tokiu.

Motor
DruhWankel
Zdvihový objem (cm3)2 x 0,654 l
Max. výkon (kW/ot)184/8500
Max. točivý moment (Nm/ot)216/7500
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4325
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1330
Rozvor (mm)2700
Rozchod vpředu (mm)1490
Rozchod vzadu (mm)1500
Objem zav. prostoru (l)300
Rozměr pneu vpředu225/50 R19
Rozměr pneu vzadu245/45 R19
Miliardová akvizice Adobe Systems. Koupí softwarovou firmu Marketo Miliardová akvizice Adobe Systems. Koupí softwarovou firmu Marketo

Adobe Systems Inc. se dohodla na koupi producenta…

Banka Wells Fargo propustí do tří let až desetinu zaměstnanců Banka Wells Fargo propustí do tří let až desetinu zaměstnanců

Americká banka Wells Fargo & Co sníží do tří let…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Duel: Bělobrádek a Červíček se přeli o platy u policie. Kde sami „ustřelili“?

Duel: Bělobrádek a Červíček se přeli o platy u…

Průměrný plat policisty byl v Česku loni přes 37 tisíc korun. Sbory přesto stále přibírají, lidé se totiž…

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama: Mrkejte, kdo ji utěšuje!

Eliška Bučková už není po rozchodu s Vágnerem sama:…

Od začátku to vypadalo, že tihle dva spolu skončí nejenom před oltářem, ale i do konce života. Přesto se Eliška…

 

iSport.cz

Kaše, Radil a Šimek skórovali v derby, Detroitu pomohli Hronek a Šulák

Kaše, Radil a Šimek skórovali v derby, Detroitu…

PŘÍPRAVA NA NHL | Dva góly vstřelil v kalifornském derby útočník Anaheimu Ondřej Kaše, přesto se radoval soupeř…

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr, takový hráč se těžko hledá

Trpišovský chválil: Souček má v hlavě kompjůtr,…

Slavia první výzvu zvládla, francouzské Bordeaux v úvodním zápase základní skupiny Evropské ligy porazila.…

 

Reflex.cz

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…

Cestování s dětmi: Výzva i šance na nové zážitky, chce to ale dobrý plán

Cestování s dětmi: Výzva i šance na nové zážitky,…

Cestování je nám nejdostupnější v historii: low-cost letenky, sdílené ubytování, lokální průvodci. To všechno…