Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

 
 

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let. Než se u nich zabydlelo označení RX-7, nesly pojmenování Cosmo Sport a Savanna. V roce 1985 se u modelu nesoucího již tradiční označení RX-7 objevila poprvé pohonná jednotka s krouživým pístem, která je známá jako "Wankelův motor".

Jen málokdo předpovídal tomuto motoru nesmírně citlivému na kvalitu výroby u Mazdy tak dlouhou existenci. Ovšem pochybovači se mýlili a rotační motor se pod kapotami vozů RX-7 nalézá již 16 let, i když od roku 1997 je v nabídce třetí generace Mazdy RX-7 pouze na japonském trhu.

Stávající vrcholný sportovní model japonské značky už má ale svá léta a tak je pomalu čas na generační obměnu. To, že na novém voze intenzivně pracují designéři, konstruktéři a technici naznačila Mazda poprvé v roce 1999 na tokijském autosalonu konceptem sportovního sedanu RX-Evolv. Ten byl během následujícího roku a čtvrt vybroušen do podoby, ve které by se již mohl začít vyrábět a na letošním lednovém autosalonu v Detroitu se představil opět jako studie, ale již pod názvem, slibujícím příchod nové generace - RX-8.

Co je na RX-Evolv a nyní i na RX-8 pozoruhodné nejvíce? Nejedná se o kupé po vzoru sériového RX-7, ale o sportovní sedan, i když tento fakt zmíněná mazda poměrně úspěšně tají. Totiž jen opravdu pozorné oko rozpozná v profilu karoserie dvojici dveří. Ty zadní totiž postrádají kliku a chybí i střední sloupek karoserie. RX-8 má u nich totiž panty na opačné straně než je obvyklé, takže se dvojice dveří otevírá proti sobě(!)

Interiér by měl nabízet čtyři plnohodnotná sedadla, přičemž ta zadní jsou stejně jako přední skořepinová a mají i stejné profilování, takže budou v zatáčkách výtečně držet těla všech cestujících. Mají však zřetelně kratší sedáky a o něco nižší opěradla. Oba páry sedadel odděluje mohutný středový tunel, který ukrývá kardanovou hřídel. Mazda RX-8 má totiž pohon zadních kol. Přístrojová deska je provedena na studii až překvapivě realisticky. Sportovní tříramenný volant je obšitý kůží, v kapličce se tísní dva velké "budíky" rychloměru a otáčkoměru, který je cejchován až do 12 000/min, i když těchto otáček motor rozhodně nedosahuje. Krytky výdechů ventilační soustavy mají ten správný tvar a středová konzola spojená s tunelem je vyvedena v chromu, stejně jako rámečky přístrojů v kapličce. Ze stejného materiálu je i extrémně krátká hlavice řadicí páky s ručním řazením, převodovka ale umožňuje i samočinný režim.

Sportovní vůz prodává ale především vnější vzhled. RX-8 je dlouhá 4326 mm, široká 1781 mm a vysoká 1331 mm a má rozvor 2700 mm. Přední partie působí na takovýto automobil spíše nevýrazně. Na vině tomu jsou příliš úzké světlomety. Situaci se snaží zachraňovat rozměrný otvor pro přístup vzduchu k chladiči již tradičního pětiúhelníkového tvaru po vzoru sériových vozů, ovšem ne zcela úspěšně. Dvojice štěrbin v nárazníku přivádí chladný vzduch k předním kotoučovým brzdám.

Profil připomíná spíše kupé, než sedan, a i přesto že je zdařilejší než příď, ani ten nepůsobí příliš na emoce. To jako by se snažily vynahradit efektní pětipaprsková devatenáctipalcová kola z lehké slitiny, schovaná pod vytaženými blatníky. Obutí má vpředu rozměr 225/50, zatímco vzadu jsou pláště 245/45.

Nejvíce se designéři vyřádili na zádi "er-iks-osmičky". Ta působí tak, jak by měla u každého pořádného sporťáku. Dvojice koncovek výfuku má oválný tvar a agresivně vyčnívá z nárazníku, výrazným dojmem působí zadní svítilny s čirým krycím sklem a briliantovým efektem. Výsledná dojem utvrzuje úzké a široké zadní sklo.

To podstatné ale najdeme pod kapotou. Nový Wankelův motor u Mazdy pojmenovali Renesis a vznikl důkladnou modernizací toho z RX-7. Jeho válce mají objem 2 x 0,654 l, což odpovídá objemu 2,6 l u klasických motorů s vratným pohybem pístu (takzvaný Ottův motor). Renesis disponuje výkonem 184 kW při 8500 otáčkách za minutu a jeho uložení umožnilo rozložit hmotnost na obě nápravy v poměru 50: 50. Temperament krotí kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu o průměru 356 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu 361 mm a se šestipístkovými třmeny.

Koncept RX-8 napovídá o brzké sériové výrobě i použitou technikou, která se nijak nevymyká současným standardům. Najdeme zde systém jízdní stability DSC a ABS, tedy vše, nebo snad ještě více, než může sportovní vůz potřebovat. Je tedy jisté, že se RX-8 objeví zanedlouho na silnicích, ovšem nejspíš opět v mírně pozměněné podobě. Možná se příznivci značky dočkají již v závěru roku 2001 na autosalonu v Tokiu.

Motor
DruhWankel
Zdvihový objem (cm3)2 x 0,654 l
Max. výkon (kW/ot)184/8500
Max. točivý moment (Nm/ot)216/7500
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4325
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1330
Rozvor (mm)2700
Rozchod vpředu (mm)1490
Rozchod vzadu (mm)1500
Objem zav. prostoru (l)300
Rozměr pneu vpředu225/50 R19
Rozměr pneu vzadu245/45 R19
Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky

V novém celosvětovém indexu dostupnosti a kvality…

Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů

Kybernetická měna bitcoin pokračuje v růstech na nové…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na konci ligy vyznamenal

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na…

Sezona fotbalistů Leicesteru neprobíhala zrovna podle představ. Tým, který loni senzačně získal titul, se…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…