Mazda Xedos 9 2,3i

Mazda Xedos 9 2,3i

 
 

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se zařadit mezi tvrdou evropskou konkurenci Mercedesu E, BMW 5 či Audi A6. Je samozřejmě jasné, že výrobce, který vyrábí zároveň vyloženě spotřební produkci (121, 323), nikdy nemůže dosáhnout image výše jmenovaných automobilek.

Přesto se mu může povést vyvinout, vyrábět a také prodávat velmi kvalitní automobil s špičkovými parametry.

My jsme dostali k testu Xedos devítku s mimořádně zajímavým a také ojedinělým motorem, který pracuje na principu tzv. Millerova cyklu.

A co je na motoru Mazdy tak zvláštního? Jde o princip vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947. Motor pracuje v klasickém čtyřdobém rytmu, ale má změněnou pracovní dobu při kompresi. Sací ventil se totiž zavírá až 70 stupňů za dolní úvratí. Proto nastává komprese později a píst klade díky tomuto menší odpor. Nižší tlak vyvolaný pozdním zavřením sacího ventilu se vyrovnává pomocí přeplňování - Lysholmovým kompresorem. Výhodou mechanicky poháněného kompresoru je okamžitá reakce na změny. To může být problém u přeplňování klasickým výfukovým dmychadlem.

Výkon tohoto motoru je 155 kW, což přesahuje s jistotou 95% u nás jezdících automobilů. S velkostí točivého momentu 290 N.m/3700 ot. je to podobné.

Testovaný vůz byl vybaven čtyřstupňovou inteligentní automatickou převodovkou, která dobře reagovala na vzniklé situace, řazení provázely jen jemné rázy. Zajímavou a praktickou funkcí je možnost tlačítkem blokovat právě zařazený rychlostní stupeň, což řidič ocení zvláště při předjíždění.

Při jízdě s automatem u jiných vozů se slabším motorem jsem vždy pociťoval výrazný útlum výkonu přenášeného na kola. U Xedose se to poprvé nestalo. Kombinace Millerova cyklu a přeplňování je zřejmě dostatečná k tomu, aby eliminovala ztráty automatu oproti klasické ruční převodovce. Jízda je díky tomu dynamická a zároveň pohodlná.

Spotřeba se díky vyšší hmotnosti vozu, automatice a hojnému využívání výkonu motoru pohybovala kolem 12-14 litrů naturalu na 100 km. To však u vozu, který dokáže svištět po dálnici až 230 km/h asi nepřekvapí.

Výbava vozu je samozřejmě na vysoké úrovni a obsahuje např. ABS, vypínatelné protiprokluzové zařízení TCS, 2x airbag, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, imobilizér, ráfky z lehké slitiny, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek s DO, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, plně automatickou klimatizaci, vyhřívání př. sedadel, palubní počítač a kožené čalounění sedadel. U volantu vcelku překvapila možnost seřizování jen ve směru od sebe - k sobě .

Interiér vozu je dostatečné prostorný. Zvláště místo na zadních sedadlech se dá označit za nadprůměrné, zklame však nemožnost sklopení opěradel pro zvětšení zavazadlového prostoru. Je zde jen díra pro delší předměty např. lyže. Přístrojová deska má trošku avantgardní tvar, ale není problém si na ni zvyknout. Horší je přítomnost např. klasických sériových páček pod volantem, které vyvolávají dojem, že sedíte v podstatně levnějším voze.

Řízení Xedose je požitkem, vše jde lehce, automat poslouchá na slovo , motor překypuje výkonem. Co bych rád zdůraznil, je naprosto precizní odhlučnění interiéru od motoru i hluku od kol. Abyste věděli o čem mluvím, tak vězte, že Xedos je podle mě subjektivně nejtišší vůz, jaký jsem doposud testoval.

Spolupracujeme s TipCars.com

Nejbohatší procento milionářů vlastní polovinu světového jmění, tvrdí studie Nejbohatší procento milionářů vlastní polovinu světového jmění, tvrdí studie

Propast mezi bohatými a chudými se stále prohlubuje.…

Lovci s obřími teleobjektivy: národním sportem Tchajwanců je focení ptactva Lovci s obřími teleobjektivy: národním sportem Tchajwanců je focení ptactva

Vypadají jako skupina novinářů, která napjatě čeká před…

Draghi: Eurozóna se pořád ještě neobejde bez levných úvěrů Draghi: Eurozóna se pořád ještě neobejde bez levných úvěrů

Ekonomika eurozóny je stále závislá na levných úvěrech a…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2255
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6.3 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 485
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4825
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1395
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Hyundai už vyrábí největšího konkurenta Octavie. i30 Fastback bude i ve verzi N Hyundai už vyrábí největšího konkurenta Octavie. i30 Fastback bude i ve verzi N

Letos by se v nošovické továrně značky Hyundai mělo…

 





 
Tesla konečně odhalila nákladní Semi. Slibuje parádní dojezd i zrychlení na úrovni sporťáků

Tesla konečně odhalila nákladní Semi. Slibuje parádní dojezd i zrychlení na úrovni sporťáků

Dnes 15:40

Dočkali jsme se! Tesla po několika odkladech konečně dostála slova a představila světu svůj první tahač. A rozhodně má čím zaujmout.




Blesk.cz

„Ty p**o zatracená.“ Babišův muž v rozhlase nadával matce Emmy Smetany a utekl

„Ty p**o zatracená.“ Babišův muž v rozhlase nadával…

Vulgárním útokem přerušil předseda správní rady Babišova Institutu pro politiku a společnost Jan Macháček…

Největší lesní kalamita v dějinách Česka: Stromy v Jeseníkách »sežralo« sucho, zbyly jen holiny! Hrozí povodně

Největší lesní kalamita v dějinách Česka: Stromy v…

Největší přírodní katastrofa v historii českého lesnictví zasáhla pohoří Nízkého Jeseníku. Doslova před očima…

 

iSport.cz

Staré dobré časy? Witkowski má za návrat do obří bitky 10 zápasů stop

Staré dobré časy? Witkowski má za návrat do obří…

Hokejový útočník Luke Witkowski z Detroitu dostal v NHL automatický zákaz startu na deset zápasů. Byl potrestán…

V Bohemians skončil ve zlém. Všechno šlo udělat jinak, přiznává Hubínek

V Bohemians skončil ve zlém. Všechno šlo udělat…

Jeho letní přestupová sága rozproudila dost zlé krve. „Celé je to jedna velká chyba,“ ohlíží se pár měsíců zpět…

 

Reflex.cz

Trump je starý blázen a zlý podvodník, zaslouží si trest smrti, napsal státní deník KLDR

Trump je starý blázen a zlý podvodník, zaslouží si…

Severokorejská státní média opakovaně a velmi tvrdě v posledních dnech kritizovala amerického prezidenta Donalda…

Vlak vyjel o dvacet vteřin dříve, japonský dopravce se omluvil cestujícím

Vlak vyjel o dvacet vteřin dříve, japonský dopravce…

Japonská soukromá dopravní společnost se omluvila svým cestujícím. Vlak společnosti Tsukuba Express totiž vyjel…