Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda Xedos 9 2,3i

Tomáš Zajíček
Diskuze (58)

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se zařadit mezi tvrdou evropskou konkurenci Mercedesu E, BMW 5 či Audi A6. Je samozřejmě jasné, že výrobce, který vyrábí zároveň vyloženě spotřební produkci (121, 323), nikdy nemůže dosáhnout image prémiového výrobce.

Přesto se mu může povést vyvinout, vyrábět a také prodávat velmi kvalitní automobil se špičkovými parametry.

My jsme dostali k testu Xedos devítku s mimořádně zajímavým a také ojedinělým motorem, který pracuje na principu tzv. Millerova cyklu.

A co je na motoru Mazdy tak zvláštního? Jde o princip vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947. Motor pracuje v klasickém čtyřdobém rytmu, ale má změněnou pracovní dobu při kompresi. Sací ventil se totiž zavírá až 70 stupňů za dolní úvratí. Proto nastává komprese později a píst klade díky tomuto menší odpor. Nižší tlak vyvolaný pozdním zavřením sacího ventilu se vyrovnává pomocí přeplňování - Lysholmovým kompresorem. Výhodou mechanicky poháněného kompresoru je okamžitá reakce na změny. To může být problém u přeplňování klasickým výfukovým dmychadlem.

Výkon tohoto motoru je 155 kW, což přesahuje s jistotou 95% u nás jezdících automobilů. S velkostí točivého momentu 290 N.m/3700 ot. je to podobné.

Testovaný vůz byl vybaven čtyřstupňovou inteligentní automatickou převodovkou, která dobře reagovala na vzniklé situace, řazení provázely jen jemné rázy. Zajímavou a praktickou funkcí je možnost tlačítkem blokovat právě zařazený rychlostní stupeň, což řidič ocení zvláště při předjíždění.

Při jízdě s automatem u jiných vozů se slabším motorem jsem vždy pociťoval výrazný útlum výkonu přenášeného na kola. U Xedose se to poprvé nestalo. Kombinace Millerova cyklu a přeplňování je zřejmě dostatečná k tomu, aby eliminovala ztráty automatu oproti klasické ruční převodovce. Jízda je díky tomu dynamická a zároveň pohodlná.

Spotřeba se díky vyšší hmotnosti vozu, automatice a hojnému využívání výkonu motoru pohybovala kolem 12-14 litrů naturalu na 100 km. To však u vozu, který dokáže svištět po dálnici až 230 km/h asi nepřekvapí.

Výbava vozu je samozřejmě na vysoké úrovni a obsahuje např. ABS, vypínatelné protiprokluzové zařízení TCS, 2x airbag, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, imobilizér, ráfky z lehké slitiny, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek s DO, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, plně automatickou klimatizaci, vyhřívání př. sedadel, palubní počítač a kožené čalounění sedadel. U volantu vcelku překvapila možnost seřizování jen ve směru od sebe - k sobě.

Interiér vozu je dostatečné prostorný. Zvláště místo na zadních sedadlech se dá označit za nadprůměrné, zklame však nemožnost sklopení opěradel pro zvětšení zavazadlového prostoru. Je zde jen díra pro delší předměty např. lyže. Přístrojová deska má trošku avantgardní tvar, ale není problém si na ni zvyknout. Horší je přítomnost např. klasických sériových páček pod volantem, které vyvolávají dojem, že sedíte v podstatně levnějším voze.

Řízení Xedose je požitkem, vše jde lehce, automat poslouchá na slovo , motor překypuje výkonem. Co bych rád zdůraznil, je naprosto precizní odhlučnění interiéru od motoru i hluku od kol. Abyste věděli o čem mluvím, tak vězte, že Xedos je podle mě subjektivně nejtišší vůz, jaký jsem doposud testoval.

Tomáš Zajíček
Diskuze (58)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2255
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3700 - 3700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6.3 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 485
Rozměr pneu: 0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4825
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1395
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - Hammunasakra
10. 5. 2021 12:33
Re: A po tomto impozantním díle
Nojo to je BOHUŽEL česká realita = podívej se na to co tu jezdí

To si můžeš dovolit v hifi recenzi něčeho totálně okrajového co si koupí pár lidí

Navíc to co říká v závěru že takhle staré takhle drahé takhle ojeté = že z toho hrůza Scala vychází fakt dobře = MŮŽE BÝT to mě jednak nezajímá a popravdě neumím objektivně posoudit

Letmým pohledem na tipcars = myslím že tam je víc škodovek, než VŠEHO ostatního DOHROMADY :D

Že ten text je správně = to si troufám říct JE (včetně té dálniční rakety = když je to v souvislosti slov těsně před a po :-!

Pája zrovna tady píše že nechápe proč já a Vaculík = no to je přesně ono = protože to vnímám jako on a vím proč je s ním naopak třeba zrovna pája FURT dokola v rozporu. A nešlo mu vysvětlit ani tak jednoznačnou věc jako lepší horší STEJNÝ díl = jen OBRÁCENĚ než by to mělo být = u škodovky a BMW

To je něco jako když si koupím něco od PRADA a byla by použitá levnější nit = než u masovky z C&A :-O :-)

Mimochodem já drobeček https://www.hifi-voice.com/…udrzet-v-kondici skoro výhradně https://www.uncs.eu/ :*)
Avatar - Ozzman
10. 5. 2021 12:08
Re: A po tomto impozantním díle
Viz co jsem ti psal do SZ, je skvělé, že takto rozebere auto a upozorní na jeho chyby, na to on je fakt machr, jen z toho videa mam chuť si jít Rapida koupit, protože lepší ojetiny není a i to rýpnutí do BMW si tam neodpustil, jestli si dával pozor :D

Kdyby takto popsal Rapida + 3 jeho konkurenty, neřeknu ani popel, ale po retrotestu Skodovky, Favorita, pak 3válcového TDI je tu tenhle Rapid.. no už to trochu zavání jednostranným zaměřením a jeden Landcruiser to nezachrání :D
Avatar - Hammunasakra
10. 5. 2021 12:01
Re: A po tomto impozantním díle
Intonace = pauza v hudbě (tak něco :-)
Avatar - Hammunasakra
10. 5. 2021 11:59
Re: Tyhle Mazdy měly krásný lak.
Jo klidně souhlas
Avatar - Hammunasakra
10. 5. 2021 11:15
Re: A po tomto impozantním díle
Teda zatím sem viděl 7 a půl minuty a je to NAPROSTO SPRÁVNĚ = sorry jako

K dálničnímu predátorovi jsem se zatím nedostal ale jinak = jo TAKHLE se to má dělat. BOHUŽEL pro nemalé skupiny lidí je lepší text = no třeba tady

TAk jsem na 14té minutě a TAKHLE má vypadat psaní o autech = o leveLY vyšší úroveň = než místní plácání

To v česku dělával a dodnes jakžtakž dělá jen https://www.automobilrevue.cz/ s odkazy na jejich závěry = sem to tady TAK už schytal :D

U mě je to možná to motání se 2. desetiletí kolem techniky = což fakt není totéž jako cukrář nebo co si to kdysi vymyslel :-)

Jsem zrovna u dálničního predátora :-! no tak v souvislosti jak proč je to použito TAKY SPRÁVNĚ = nehledej chybu ve Vaculíkovi
To je to jak MI tolik lidí furt dokola říká že JÁ nechápu (v jejich úrovni rsp. TAK jak něco pochopili ONI = viz tady třeba to PO XEDOSU (pája 13:16) ošklivá 626 a MÉ vysvětlení ;)
No já nechápu JE(jich pohled) naopak snadno toho Vaculíka = Vo TOM to JE

Vaculík i tu JAKOBY blbost o dálničním predátorovi = je o NĚČEM JINÉM = ne že je to dálniční predátor = ve srovnání s 911 :-)
Ale o tom co říká těsně PŘED tím predátorem a těsně PO tom = ale vytrženo samo o sobě SCALA DÁLNIČNÍ PREDÁTOR = zní fakt nesmyslně (ostatně správně zmiňuje i MRZKÝ PODVOZEK = je to o.. no o tom před a po

Tak sorry = tohle je chyba jinde = než si třeba roky představuje pája. Tam to je úpně absurdní = tam je to prostě lepší kvalitnější dražší díl v mainstreamové Oktě a horší levnější v prémiovém BMW 3 = naprosto NENÍ O ČEM

Ale pro někoho to prostě je jen BMW vs Škodovka (a konec :)

Mimochodem průběžně správně říká co všechno je na Scale nebo koncernoVWé technice blbě = to si ani místní testy nedovolí