Mazda Xedos 9 2,3i

Mazda Xedos 9 2,3i

 
 

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se zařadit mezi tvrdou evropskou konkurenci Mercedesu E, BMW 5 či Audi A6. Je samozřejmě jasné, že výrobce, který vyrábí zároveň vyloženě spotřební produkci (121, 323), nikdy nemůže dosáhnout image výše jmenovaných automobilek.

Přesto se mu může povést vyvinout, vyrábět a také prodávat velmi kvalitní automobil s špičkovými parametry.

My jsme dostali k testu Xedos devítku s mimořádně zajímavým a také ojedinělým motorem, který pracuje na principu tzv. Millerova cyklu.

A co je na motoru Mazdy tak zvláštního? Jde o princip vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947. Motor pracuje v klasickém čtyřdobém rytmu, ale má změněnou pracovní dobu při kompresi. Sací ventil se totiž zavírá až 70 stupňů za dolní úvratí. Proto nastává komprese později a píst klade díky tomuto menší odpor. Nižší tlak vyvolaný pozdním zavřením sacího ventilu se vyrovnává pomocí přeplňování - Lysholmovým kompresorem. Výhodou mechanicky poháněného kompresoru je okamžitá reakce na změny. To může být problém u přeplňování klasickým výfukovým dmychadlem.

Výkon tohoto motoru je 155 kW, což přesahuje s jistotou 95% u nás jezdících automobilů. S velkostí točivého momentu 290 N.m/3700 ot. je to podobné.

Testovaný vůz byl vybaven čtyřstupňovou inteligentní automatickou převodovkou, která dobře reagovala na vzniklé situace, řazení provázely jen jemné rázy. Zajímavou a praktickou funkcí je možnost tlačítkem blokovat právě zařazený rychlostní stupeň, což řidič ocení zvláště při předjíždění.

Při jízdě s automatem u jiných vozů se slabším motorem jsem vždy pociťoval výrazný útlum výkonu přenášeného na kola. U Xedose se to poprvé nestalo. Kombinace Millerova cyklu a přeplňování je zřejmě dostatečná k tomu, aby eliminovala ztráty automatu oproti klasické ruční převodovce. Jízda je díky tomu dynamická a zároveň pohodlná.

Spotřeba se díky vyšší hmotnosti vozu, automatice a hojnému využívání výkonu motoru pohybovala kolem 12-14 litrů naturalu na 100 km. To však u vozu, který dokáže svištět po dálnici až 230 km/h asi nepřekvapí.

Výbava vozu je samozřejmě na vysoké úrovni a obsahuje např. ABS, vypínatelné protiprokluzové zařízení TCS, 2x airbag, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, imobilizér, ráfky z lehké slitiny, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek s DO, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, plně automatickou klimatizaci, vyhřívání př. sedadel, palubní počítač a kožené čalounění sedadel. U volantu vcelku překvapila možnost seřizování jen ve směru od sebe - k sobě .

Interiér vozu je dostatečné prostorný. Zvláště místo na zadních sedadlech se dá označit za nadprůměrné, zklame však nemožnost sklopení opěradel pro zvětšení zavazadlového prostoru. Je zde jen díra pro delší předměty např. lyže. Přístrojová deska má trošku avantgardní tvar, ale není problém si na ni zvyknout. Horší je přítomnost např. klasických sériových páček pod volantem, které vyvolávají dojem, že sedíte v podstatně levnějším voze.

Řízení Xedose je požitkem, vše jde lehce, automat poslouchá na slovo , motor překypuje výkonem. Co bych rád zdůraznil, je naprosto precizní odhlučnění interiéru od motoru i hluku od kol. Abyste věděli o čem mluvím, tak vězte, že Xedos je podle mě subjektivně nejtišší vůz, jaký jsem doposud testoval.

Spolupracujeme s TipCars.com

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2255
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6.3 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 485
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4825
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1395
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Štybar: Froome se dá porazit, ale lidi se báli. Do Paříže chci něco zkusit

Štybar: Froome se dá porazit, ale lidi se báli. Do…

PŘÍMO Z FRANCIE | S respektem mluví český cyklista Zdeněk Štybar o současném vládci Tour de France i o jeho týmu…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její výroky na adresu Polska jsou nehorázné

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její…

Hnutí ANO Andreje Babiše v roce 2014 navrhlo vládě za českou eurokomisařku tehdejší ministryni pro místní rozvoj…

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Poslední den na Colours všechno směřovalo k dešti. Neodvrátil ho ani usedavý cikánský pláč, který provozovalo…