reklama


Mazda Xedos 9 2,3i

Mazda Xedos 9 2,3i

 
 

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se zařadit mezi tvrdou evropskou konkurenci Mercedesu E, BMW 5 či Audi A6. Je samozřejmě jasné, že výrobce, který vyrábí zároveň vyloženě spotřební produkci (121, 323), nikdy nemůže dosáhnout image výše jmenovaných automobilek.

Přesto se mu může povést vyvinout, vyrábět a také prodávat velmi kvalitní automobil s špičkovými parametry.

My jsme dostali k testu Xedos devítku s mimořádně zajímavým a také ojedinělým motorem, který pracuje na principu tzv. Millerova cyklu.

A co je na motoru Mazdy tak zvláštního? Jde o princip vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947. Motor pracuje v klasickém čtyřdobém rytmu, ale má změněnou pracovní dobu při kompresi. Sací ventil se totiž zavírá až 70 stupňů za dolní úvratí. Proto nastává komprese později a píst klade díky tomuto menší odpor. Nižší tlak vyvolaný pozdním zavřením sacího ventilu se vyrovnává pomocí přeplňování - Lysholmovým kompresorem. Výhodou mechanicky poháněného kompresoru je okamžitá reakce na změny. To může být problém u přeplňování klasickým výfukovým dmychadlem.

Výkon tohoto motoru je 155 kW, což přesahuje s jistotou 95% u nás jezdících automobilů. S velkostí točivého momentu 290 N.m/3700 ot. je to podobné.

Testovaný vůz byl vybaven čtyřstupňovou inteligentní automatickou převodovkou, která dobře reagovala na vzniklé situace, řazení provázely jen jemné rázy. Zajímavou a praktickou funkcí je možnost tlačítkem blokovat právě zařazený rychlostní stupeň, což řidič ocení zvláště při předjíždění.

Při jízdě s automatem u jiných vozů se slabším motorem jsem vždy pociťoval výrazný útlum výkonu přenášeného na kola. U Xedose se to poprvé nestalo. Kombinace Millerova cyklu a přeplňování je zřejmě dostatečná k tomu, aby eliminovala ztráty automatu oproti klasické ruční převodovce. Jízda je díky tomu dynamická a zároveň pohodlná.

Spotřeba se díky vyšší hmotnosti vozu, automatice a hojnému využívání výkonu motoru pohybovala kolem 12-14 litrů naturalu na 100 km. To však u vozu, který dokáže svištět po dálnici až 230 km/h asi nepřekvapí.

Výbava vozu je samozřejmě na vysoké úrovni a obsahuje např. ABS, vypínatelné protiprokluzové zařízení TCS, 2x airbag, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, imobilizér, ráfky z lehké slitiny, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek s DO, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, plně automatickou klimatizaci, vyhřívání př. sedadel, palubní počítač a kožené čalounění sedadel. U volantu vcelku překvapila možnost seřizování jen ve směru od sebe - k sobě .

Interiér vozu je dostatečné prostorný. Zvláště místo na zadních sedadlech se dá označit za nadprůměrné, zklame však nemožnost sklopení opěradel pro zvětšení zavazadlového prostoru. Je zde jen díra pro delší předměty např. lyže. Přístrojová deska má trošku avantgardní tvar, ale není problém si na ni zvyknout. Horší je přítomnost např. klasických sériových páček pod volantem, které vyvolávají dojem, že sedíte v podstatně levnějším voze.

Řízení Xedose je požitkem, vše jde lehce, automat poslouchá na slovo , motor překypuje výkonem. Co bych rád zdůraznil, je naprosto precizní odhlučnění interiéru od motoru i hluku od kol. Abyste věděli o čem mluvím, tak vězte, že Xedos je podle mě subjektivně nejtišší vůz, jaký jsem doposud testoval.

Spolupracujeme s TipCars.com

Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi Havrlantův Rockaway investuje do startu-upu Techloop. Chystá evropskou expanzi

Počáteční kapitál pomůže Techloopu hlavně s expanzí do…

Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem Do druhého kola primárek levice ve Francii jdou Hamon s Vallsem

Do druhého kola takzvaných primárek francouzské levice…

Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice Pohledem Aleny Vitáskové: Kompetence v energetice

Ministerstvo průmyslu a obchodu určuje energetickou…

Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada Komentář Julie Urbišové: Zlatá rada

Zvykněme si na nové pořádky. Amerika teď bude vždy…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2255
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6.3 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 485
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4825
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1395
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Těhotná Andrea Kalivodová naposledy ve společnosti. Porod v přímém přenosu?!

Těhotná Andrea Kalivodová naposledy ve společnosti.…

Operní pěvkyně Andrea Tögel Kalivodová (39) už za dva týdny přivede na svět svého druhého potomka. I přes…

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel i generál

Po zřícení vrtulníku šest mrtvých. V Kamerunu zemřel…

Šest osob včetně generála kamerunské armády zahynulo při pádu vrtulníku, který se zřítil na hranici Kamerunu s…

 

iSport.cz

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův gól pomohl

Krejčí a Pastrňák neodvrátili nakládačku, Sedlákův…

SOUHRN | V čím dál větší krizi se nachází hokejisté Bostonu. S Pittsburghem prohráli 1:5 a jejich čestný úspěch…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama