Mazda Xedos 9 2,3i

Mazda Xedos 9 2,3i

 
 

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se zařadit mezi tvrdou evropskou konkurenci Mercedesu E, BMW 5 či Audi A6. Je samozřejmě jasné, že výrobce, který vyrábí zároveň vyloženě spotřební produkci (121, 323), nikdy nemůže dosáhnout image výše jmenovaných automobilek.

Přesto se mu může povést vyvinout, vyrábět a také prodávat velmi kvalitní automobil s špičkovými parametry.

My jsme dostali k testu Xedos devítku s mimořádně zajímavým a také ojedinělým motorem, který pracuje na principu tzv. Millerova cyklu.

A co je na motoru Mazdy tak zvláštního? Jde o princip vymyšlený Američanem Ralphem Millerem v roce 1947. Motor pracuje v klasickém čtyřdobém rytmu, ale má změněnou pracovní dobu při kompresi. Sací ventil se totiž zavírá až 70 stupňů za dolní úvratí. Proto nastává komprese později a píst klade díky tomuto menší odpor. Nižší tlak vyvolaný pozdním zavřením sacího ventilu se vyrovnává pomocí přeplňování - Lysholmovým kompresorem. Výhodou mechanicky poháněného kompresoru je okamžitá reakce na změny. To může být problém u přeplňování klasickým výfukovým dmychadlem.

Výkon tohoto motoru je 155 kW, což přesahuje s jistotou 95% u nás jezdících automobilů. S velkostí točivého momentu 290 N.m/3700 ot. je to podobné.

Testovaný vůz byl vybaven čtyřstupňovou inteligentní automatickou převodovkou, která dobře reagovala na vzniklé situace, řazení provázely jen jemné rázy. Zajímavou a praktickou funkcí je možnost tlačítkem blokovat právě zařazený rychlostní stupeň, což řidič ocení zvláště při předjíždění.

Při jízdě s automatem u jiných vozů se slabším motorem jsem vždy pociťoval výrazný útlum výkonu přenášeného na kola. U Xedose se to poprvé nestalo. Kombinace Millerova cyklu a přeplňování je zřejmě dostatečná k tomu, aby eliminovala ztráty automatu oproti klasické ruční převodovce. Jízda je díky tomu dynamická a zároveň pohodlná.

Spotřeba se díky vyšší hmotnosti vozu, automatice a hojnému využívání výkonu motoru pohybovala kolem 12-14 litrů naturalu na 100 km. To však u vozu, který dokáže svištět po dálnici až 230 km/h asi nepřekvapí.

Výbava vozu je samozřejmě na vysoké úrovni a obsahuje např. ABS, vypínatelné protiprokluzové zařízení TCS, 2x airbag, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, imobilizér, ráfky z lehké slitiny, el. ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek s DO, el. ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, plně automatickou klimatizaci, vyhřívání př. sedadel, palubní počítač a kožené čalounění sedadel. U volantu vcelku překvapila možnost seřizování jen ve směru od sebe - k sobě .

Interiér vozu je dostatečné prostorný. Zvláště místo na zadních sedadlech se dá označit za nadprůměrné, zklame však nemožnost sklopení opěradel pro zvětšení zavazadlového prostoru. Je zde jen díra pro delší předměty např. lyže. Přístrojová deska má trošku avantgardní tvar, ale není problém si na ni zvyknout. Horší je přítomnost např. klasických sériových páček pod volantem, které vyvolávají dojem, že sedíte v podstatně levnějším voze.

Řízení Xedose je požitkem, vše jde lehce, automat poslouchá na slovo , motor překypuje výkonem. Co bych rád zdůraznil, je naprosto precizní odhlučnění interiéru od motoru i hluku od kol. Abyste věděli o čem mluvím, tak vězte, že Xedos je podle mě subjektivně nejtišší vůz, jaký jsem doposud testoval.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny…

Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným

Stát štědře dotuje politické strany. Ty dříve úspěšné,…

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2255
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 3700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 6.3 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 485
Rozměr pneu:0
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4825
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1395
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které končí smrtí!

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které…

Herecká legenda Jana Štěpánková (83) před kamerou umírala už několikrát. Nikdy z toho trauma, jako většina…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných beachvolejbalistek

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných…

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…