Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda2 - jedna za dvě

Jiří Štacha
Diskuze (0)
Již počátkem května se na našem automobilovém trhu objeví nová Mazda2. Tato novinka je prvním modelem Mazdy vyráběným v Evropě, konkrétně ve španělské Valencii.

Prvním náznakem příchodu nového malého hatchbacku Mazdy byl již koncept MX Runabaut představený vloni na jarním ženevském autosalonu. Na podzimním pařížském autosalonu však již byla představena horká novinka Mazda2.

Mazda2 nahradí dva, současné prodejně poněkud méně úspěšné, modely 121 a Demio. Model 121 si zřejmě své zákazníky nezískal pro jeho až příliš velkou podobnost s modelem Fiesta. Jeho přílišná podobnost prozrazující příslušnost Mazdy ke koncernu Ford zákazníky zřejmě spíše odrazovala - vždyť se nejednalo o typickou Mazdu. Druhý malý automobil v nabídce Mazdy model Demio si také velký úspěch nezískal a to zřejmě pro jeho přílišnou designovou nevýraznost. Není tak žádným divem, že se Mazda rozhodla nahradit tyto dva modely jedním novým.

Mazda se jak se zdá poučila z předchozích chyb a tak si tentokrát konstruktéři dali záležet na zachování charakteru typického pro Mazdu i na vytvoření originálního designu. Příslušnost Mazdy k Fordu tak sice setrvává a využití spolupráce i mnoha společných komponentů je dnes kvůli finanční dostupnosti vozu samozřejmostí, avšak tato spolupráce je u Mazdy2 vidět až na druhý pohled.

Mazda2 se může pochlubit osobitým moderním designem, který zejména v přední části zřetelně navazuje na velmi úspěšný design Mazdy 6. Při pohledu z boku zaujmou jednoduché čisté linie s moderními prvky jako je například okénko i v C sloupku karoserie. Strmá záď vozu nese několik neobvyklých prvků. Poněkud nečekaný je tvar zadních světel, který je podobný tvaru zadních světel některých modelů Alfy Romeo. Nezvyklé jsou i výklopné zadní dveře, které si ovšem zaslouží pochvalu za hluboký výřez až do nárazníku. Při jejich otevření se tak naskytne rovná podlaha usnadňující nakládání těžších předmětů. Tato praktická záležitost je zatím obzvláště u malých automobilů neobvyklá. Zavazadlový prostor o objemu 268 litrů sice i na kategorii malých automobilů neposkytuje příliš mnoho prostoru, ale v případě potřeby lze objem zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1044 litrů. Zajímavým detailem zavazadlového prostoru je různě rozložitelný vrchní kryt, který může částečně posloužit i k uchycení předmětů. Pro přepravu delších předmětů je zase velmi užitečná možnost úplného sklopení opěradla spolujezdce.

Přes své kompaktní rozměry (délka 3925 mm, šířka 1680 mm, výška 1545 mm) nabízí Mazda2 prostorný interiér. Zejména vyšší stavba karoserie a velký rozvor 2490 mm zajišťují dostatek místa na předních i zadních sedadlech. Interiér působí pro Mazdu typickým sportovně elegantním designem s kvalitním zpracováním. Na sportovní eleganci se obzvláště podílí doplňky imitující kov a tříramenný volant.

Zajímavostí je řízení Mazdy2, kde tato japonská automobilka upustila od elektrického posilovače použitého u svého sourozence Fiesty a použila klasický hydraulický posilovač. K této volbě Mazdu vedlo údajné dosažení charakteristické citlivosti volantu na jakou jsou zákazníci této značky zvyklí.

Pro zachování typických jízdních vlastností Mazdy došlo i k mírným úpravám jinak s Fiestou shodného podvozku. Jiné je nastavení tlumičů a předních stabilizátorů. K úpravám došlo také na brzdovém systému a Mazda2 se ve srovnání s Fiestou může dokonce pochlubit větší torzní tuhostí karosérie.

Kromě vnějšího i vnitřního designu spolu s úpravami zachovávající tuto Mazdu Mazdou je ovšem spolupráce s Fordem nepopíratelná. Kromě téměř shodné podlahové plošiny má totiž Mazda2 v nabídce i čtyři s Fordem shodné motory.

Tři z těchto motorů jsou zážehové šestnáctiventilové čtyřválce s objemem 1,25 1,4 a 1,6 litru o výkonech 55, 59 a 74 kW s největším točivým momentem 110, 124 a 146 Nm. V nabídce je i přeplňovaný vznětový čtyřválec 1,4 TDCi se systémem common-rail vyvinutý ve spolupráci Fordu a PSA (Peugeot-Citroen) o výkonu 50 kW s největším točivým momentem 160 Nm. Zážehový i vznětový motor o objemu 1,4 litru je možné kombinovat i s automatickou převodovkou s možností manuální volby převodových stupňů.

Mazda2 se může pochlubit i bohatou bezpečnostní výbavou v níž kromě pevné struktury karoserie najdeme i dvoufázové čelní airbagy, boční i okenní airbagy, čtyřkanálový systém ABS, systém elektronického rozdělování brzdné síly EBD a u některých modelů i systém řízení jízdní stability DSC.

Konstruktéři nové Mazdy2 se i přes využití mnoha komponentů shodných s jiným modelem spřízněné značky snažili vytvořit osobitý a kvalitní automobil. Jak se jim to povedlo nejlépe ukážou prodejní čísla.

Jiří Štacha
Diskuze (0)