18.8. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Mazdou 3 z Vladivostoku do Blagověščensku: Přežili jsme! (+video)

 

Na začátku srpna jsme vyrazili přes půl zeměkoule, abychom pomohli dopravit osm hatchbacků Mazda 3 z Vladivostoku do Frankfurtu po vlastní ose.

Už potřetí v historii se Mazdy vydávají na trasu dlouhou zhruba 15 tisíc kilometrů. Poprvé se tak stalo v roce 1977, kdy do Německa přijely dvě Mazdy 323 řízené redaktory Auto Bildu, a podruhé v roce 1990, kdy na stejnou pouť vyrazily čtyři Mazdy 626. No a letos, v roce 2013, se do Frankfurtu vypravilo hned osm zbrusu nových Mazd 3.

Po absolvování první etapy, dlouhé 1.406 kilometrů, už chápu, proč jednotlivé podniky dělí 13, resp. 23 let. Jakkoliv to na venek vypadá skvěle, pro zaměstnance Mazdy je to čiré utrpení, a proto je třeba nějaký čas (spoustu času) na vydechnutí. Lidský mozek má totiž docela příjemnou vlastnost postupně vytěsnit to ošklivé a pamatovat si to dobré. No řekněte sami, nebylo to ve škole, i přes tu každodenní šikanu, vlastně docela fajn?

Nikdo si za patnáct let (kdy nejdříve očekávám další opakování akce) nevzpomene, jak naprosto nadlidským úkolem bylo dát celý podnik organizačně dohromady. Nikdo vám nerozumí, úředníci tak akorát čekají na úplatky a lidem z agentury sice nějakou věc můžete říkat třikrát, avšak oni si jí stejně udělají po svém. Už jen samotná fyzická přítomnost aut, mimochodem prvních sériově vyrobených Mazd 3, ve Vladivostoku byla malým zázrakem a pojí se s tím příběhy, které se vyprávějí jen za dlouhých zimních večerů v kruhu dobrých přátel.

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den první

Občas bylo zajímavé sledovat, nakolik se náš život v Česku blíží víc západnímu Rusku než Anglii. V Chabarovsku nás vzali na trhy. Čekali jsme nějakou exotiku; sošky kohoutů, plyšové tanky, zpívající medvědy nebo aspoň levnou elektroniku z Číny. Nic takového tam nebylo: tržiště o rozloze několika fotbalových hřišť bylo nacpáno těmi samými šmuky, jako nabízejí vietnamské tržnice u nás. Jen tam bylo víc rozšlápnutých švábů a mnohem, mnohem víc kožichů. A tak si návštěvu užili jen angličtí novináři, pro které to byl velký zážitek.

V Rusku se hovoří rusky. Pouze rusky. Tedy alespoň ve zdejším Rusku, na letišti v Moskvě hovořila anglicky (alespoň pár slovíček) i uklízečka. Nikde, ale opravdu nikde, kde jsme na své cestě zastavili, neuměl anglicky vůbec nikdo. Že asi slovo neuměla dáma v kantýně u cesty pár kilometrů za Birobidžanem dokážu pochopit, ale že anglicky neuměla ani jedna z recepčních ve Vladivostoku nebo mladá slečna na letišti v Blagověščensku (že její zkušenější kolegyně taktéž neuměly anglicky „ani pozdravit“ není třeba dodávat), to mi opravdu přišlo zvláštní. Domluvit se anglicky uměli z Rusů pouze členové našeho doprovodu (což byli lidé převážně z Moskvy) a to ještě ne všichni. Možná vás napadne, že v části světa, ve které jsme byli, je přeci mnohem důležitější čínština. To máte bezpochyby pravdu, jenže podle našich průvodců se tamní Rusové čínštinu (kvůli její náročnosti) skoro nikdo neučí.

Už jsem to psal do jednoho z denních reportů, nicméně je nutné to zopakovat: krása zdejší přírody je plně v souladu s krásou zdejších děvčat. Někdy jsem až nechápal, kde se vlastně berou: v klidu večeříme v třicetitisícovém Dalnerechensku a do restaurace (patrně nejluxusnější ve městě) napochodují čtyři skvěle oblečené děvy, které by okamžitě brali na jakékoliv luxusní módní přehlídce jako topmodelky.

Pro mě osobně to byl s přehledem nejzajímavější pracovní počin, ke kterému jsem se za více než šest let, strávených v redakci Auto.cz, dostal. Testy aut jako BMW M6, Lamborghini Gallardo LP550-2 Balboni nebo Ford Shelby GT 500, zvlášť když se přitom povede prohnat je po okruhu, jsou perfektním zážitkem pro člověka, který má rád auta. Strávit pár dní tím, že v běžném hatchbacku ujedete trasu dlouhou jen něco přes 1.400 kilometrů mezi třemi městy, proto na první pohled nevypadá jako kdovíjaké dobrodružství. Jenže je.

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den druhý

Všichni účastníci byli v těchto končinách poprvé, nikdo neuměl rusky, a protože jsme z rozvinuté části Evropy, některé věci pro nás zkrátka byly úplně nové. Bylo to trochu jako nějaký zvláštní team-buildingový tábor spojený s parádním road-tripem. Nezapomenutelné.

Připouštím, že naše první etapa nebyla o kvalitách auta, protože těch pár kilometrů (byť po hrozných silnicích) by zvládla i kdejaká čínská napodobenina. Zrno od plev by se nejspíš oddělilo později. Ono největším problémem asi nebude celou vzdálenost „urazit“ (byť vylomených kol jsme taky pár viděli), ale urazit se ctí: jestli na konci budou auta nerozvrzaná a technicky v pořádku, znamená to, že si je bez obav můžete koupit. To naše evropské ježdění kolem komína totiž následně zvládnou s prstem v chladiči.

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den třetí

Průběh výpravy můžete sledovat na webu MazdaRoute3.eu, kde budou postupně přibývat fotografie a videa z cesty. Video z naší etapy si můžete prohlédnout zde:

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah? Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah?

Trojku jsme vždy považovali za výborný kompakt, a tak nás…

Mazda 3: Modernizovaný model 2017 přichází, zatím jen do Japonska Mazda 3: Modernizovaný model 2017 přichází, zatím jen do Japonska

Mazda přichystala drobnou modernizaci kompaktní řady 3.…

 



 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat rezignaci

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat…

Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka se 26. dubna dožívá 75 let. Po tomto termínu musí podle kanonického…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

"Vousáč" Hertl pálí a táhne Sharks. Táta mi vyčítá…

Když dá gól, tryskají z něj emoce. V rychlosti vpálí do mantinelu a mává fanouškům, vášnivě skáče do náručí…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…