18.8. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Mazdou 3 z Vladivostoku do Blagověščensku: Přežili jsme! (+video)

 

Na začátku srpna jsme vyrazili přes půl zeměkoule, abychom pomohli dopravit osm hatchbacků Mazda 3 z Vladivostoku do Frankfurtu po vlastní ose.

Už potřetí v historii se Mazdy vydávají na trasu dlouhou zhruba 15 tisíc kilometrů. Poprvé se tak stalo v roce 1977, kdy do Německa přijely dvě Mazdy 323 řízené redaktory Auto Bildu, a podruhé v roce 1990, kdy na stejnou pouť vyrazily čtyři Mazdy 626. No a letos, v roce 2013, se do Frankfurtu vypravilo hned osm zbrusu nových Mazd 3.

Po absolvování první etapy, dlouhé 1.406 kilometrů, už chápu, proč jednotlivé podniky dělí 13, resp. 23 let. Jakkoliv to na venek vypadá skvěle, pro zaměstnance Mazdy je to čiré utrpení, a proto je třeba nějaký čas (spoustu času) na vydechnutí. Lidský mozek má totiž docela příjemnou vlastnost postupně vytěsnit to ošklivé a pamatovat si to dobré. No řekněte sami, nebylo to ve škole, i přes tu každodenní šikanu, vlastně docela fajn?

Nikdo si za patnáct let (kdy nejdříve očekávám další opakování akce) nevzpomene, jak naprosto nadlidským úkolem bylo dát celý podnik organizačně dohromady. Nikdo vám nerozumí, úředníci tak akorát čekají na úplatky a lidem z agentury sice nějakou věc můžete říkat třikrát, avšak oni si jí stejně udělají po svém. Už jen samotná fyzická přítomnost aut, mimochodem prvních sériově vyrobených Mazd 3, ve Vladivostoku byla malým zázrakem a pojí se s tím příběhy, které se vyprávějí jen za dlouhých zimních večerů v kruhu dobrých přátel.

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den první

Občas bylo zajímavé sledovat, nakolik se náš život v Česku blíží víc západnímu Rusku než Anglii. V Chabarovsku nás vzali na trhy. Čekali jsme nějakou exotiku; sošky kohoutů, plyšové tanky, zpívající medvědy nebo aspoň levnou elektroniku z Číny. Nic takového tam nebylo: tržiště o rozloze několika fotbalových hřišť bylo nacpáno těmi samými šmuky, jako nabízejí vietnamské tržnice u nás. Jen tam bylo víc rozšlápnutých švábů a mnohem, mnohem víc kožichů. A tak si návštěvu užili jen angličtí novináři, pro které to byl velký zážitek.

V Rusku se hovoří rusky. Pouze rusky. Tedy alespoň ve zdejším Rusku, na letišti v Moskvě hovořila anglicky (alespoň pár slovíček) i uklízečka. Nikde, ale opravdu nikde, kde jsme na své cestě zastavili, neuměl anglicky vůbec nikdo. Že asi slovo neuměla dáma v kantýně u cesty pár kilometrů za Birobidžanem dokážu pochopit, ale že anglicky neuměla ani jedna z recepčních ve Vladivostoku nebo mladá slečna na letišti v Blagověščensku (že její zkušenější kolegyně taktéž neuměly anglicky „ani pozdravit“ není třeba dodávat), to mi opravdu přišlo zvláštní. Domluvit se anglicky uměli z Rusů pouze členové našeho doprovodu (což byli lidé převážně z Moskvy) a to ještě ne všichni. Možná vás napadne, že v části světa, ve které jsme byli, je přeci mnohem důležitější čínština. To máte bezpochyby pravdu, jenže podle našich průvodců se tamní Rusové čínštinu (kvůli její náročnosti) skoro nikdo neučí.

Už jsem to psal do jednoho z denních reportů, nicméně je nutné to zopakovat: krása zdejší přírody je plně v souladu s krásou zdejších děvčat. Někdy jsem až nechápal, kde se vlastně berou: v klidu večeříme v třicetitisícovém Dalnerechensku a do restaurace (patrně nejluxusnější ve městě) napochodují čtyři skvěle oblečené děvy, které by okamžitě brali na jakékoliv luxusní módní přehlídce jako topmodelky.

Pro mě osobně to byl s přehledem nejzajímavější pracovní počin, ke kterému jsem se za více než šest let, strávených v redakci Auto.cz, dostal. Testy aut jako BMW M6, Lamborghini Gallardo LP550-2 Balboni nebo Ford Shelby GT 500, zvlášť když se přitom povede prohnat je po okruhu, jsou perfektním zážitkem pro člověka, který má rád auta. Strávit pár dní tím, že v běžném hatchbacku ujedete trasu dlouhou jen něco přes 1.400 kilometrů mezi třemi městy, proto na první pohled nevypadá jako kdovíjaké dobrodružství. Jenže je.

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den druhý

Všichni účastníci byli v těchto končinách poprvé, nikdo neuměl rusky, a protože jsme z rozvinuté části Evropy, některé věci pro nás zkrátka byly úplně nové. Bylo to trochu jako nějaký zvláštní team-buildingový tábor spojený s parádním road-tripem. Nezapomenutelné.

Připouštím, že naše první etapa nebyla o kvalitách auta, protože těch pár kilometrů (byť po hrozných silnicích) by zvládla i kdejaká čínská napodobenina. Zrno od plev by se nejspíš oddělilo později. Ono největším problémem asi nebude celou vzdálenost „urazit“ (byť vylomených kol jsme taky pár viděli), ale urazit se ctí: jestli na konci budou auta nerozvrzaná a technicky v pořádku, znamená to, že si je bez obav můžete koupit. To naše evropské ježdění kolem komína totiž následně zvládnou s prstem v chladiči.

Z Hirošimy do Frankfurtu s Mazdou 3: Den třetí

Průběh výpravy můžete sledovat na webu MazdaRoute3.eu, kde budou postupně přibývat fotografie a videa z cesty. Video z naší etapy si můžete prohlédnout zde:

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 




Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah? Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah?

Trojku jsme vždy považovali za výborný kompakt, a tak nás…

Mazda 3: Modernizovaný model 2017 přichází, zatím jen do Japonska Mazda 3: Modernizovaný model 2017 přichází, zatím jen do Japonska

Mazda přichystala drobnou modernizaci kompaktní řady 3.…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…