Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST První jízdní dojmy: BMW M6 na závodním okruhu

Aleš Jungmann
Diskuze (20)
M3, M5 nebo třeba M6. Nebojte, nejde o opáčko z maďarských dálnic, ale o auta, která jsme měli možnost vyzkoušet na rakouském Wachauringu i jeho okolí.

Akce jako byla tato se nekoná každý rok. Několika vybraným novinářům byla prezentována celá modelová paleta vozů ze stáje BMW M, kterou bylo možné na vlastní kůži vyzkoušet na závodním okruhu.

Nešlo o žádné Brno nebo Slovakiaring, místem konání akce byl poměrně malý rakouský Wachauring. Nové modely M6 Coupe a M6 Cabrio bylo navíc možné projet i na okreskách kolem ringu, což dovolilo vyzkoušet si auta v jejich druhém nejpřirozenějším prostředí. Tím prvním je bezpochyby levý pruh německé dálnice.

Ale začněme popořadě: jaké modely byly přítomny? Všechny verze M, tedy X5 M, X6 M, M3, M5, M6 plus M135i s manuálem i automatem. Docela dobrá sestavička, co říkáte? Začínáme u SUV.

X5 M na válcích, M3 v driftu

Jsme rozděleni do čtyř skupin, přičemž ta naše (zelená) míří jako první k válečkům, na kterých budeme zkoušet systém xDrive. Nejprve válečky pod přední nápravou: ani náznak protočení kol a auto pokračuje kupředu. Teď jsou na válečkách obě zadní kola a instruktor nás nabádá, ať zbystříme. Schválně přidává jenom velmi pozvolně, abychom cítili uzavření zadního diferenciálu, přičemž automobil se bez zaváhání pohne vpřed.

bmw jizdnidojmy bmw jizdnidojmy

Konečně přichází opravdu extrémní situace: obě přední kola na válcích, pravé zadní kolo také. Pro řadu automobilů neřešitelná situace. Pokud by to bylo naopak, tedy že adhezi by mělo pouze jedno přední kolo, situace by byla pro auto příznivější a to kvůli vyšší hmotnosti nad přední nápravou. Jak ale vidíte na přiloženém videu, stačí přidat trochu více plynu a systém pohonu všech kol ukáže, co umí.

Video se připravuje ...

Na závěr si jdeme vyzkoušet, jak se asi cítí slon na ledě: s mamutími automobily budeme testovat, jak se vybírá klasické „ustřelení“ zádě. Klíčová je zde opravdu rychlá reakce, protože jakmile byť jenom na chvilku zaspíte, nezachrání vás ani plný rejd. A pak přichází ta nenáviděná nekonečná sekunda nebo dvě, kdy si s přetočeným autem a nohou na brzdě (protože v reálu stejně nic lepšího už vymyslet nejde) bočním okénkem prohlížíte přibližující se vodní bariéru, které jste se měli vyhnout. Běžná turbodieselová X5 byla vybavena aktivním řízením, které celý problém elegantně řešilo bleskovou úpravou převodu řízení.

Další částí programu je „driftování“ na pokropené kluzné ploše s M3. Asi tušíte, proč sem BMW nepostavilo některý ze svých přeplňovaných aut: schopnost chirurgicky přesného dávkování plynu je u přeplňovaných motorů přece jenom omezená, navíc náhlý příval točivého momentu i v nízkých otáčkách by driftování kolem dokola komplikoval. Popravdě, ono ani s M3 to není žádná legrace, byť našli se i tací, co si auto po ledu vodili naprosto excelentně klidně pětkrát dokola. Já budu muset potrénovat...

bmw jizdnidojmy bmw jizdnidojmy

Ještě než opustíme M3, musíme se u ní na chvíli zastavit. Tak perfektní stroj, jako je za několik týdnů oficiálně končící M3, jen tak nenajdete. Tenhle osmiválcový sporťák má všechno, co si fanda zábavného jezdění může žádat: citlivé řízení, skvělý motor, pečlivě odladěný podvozek a nádherný, zpěvný zvuk. Další generace M3 bude bezpochyby o kus rychlejší, nicméně s (možná) elektrickým posilovačem a dvěma (nebo dokonce třemi) turbodmychadly to vypadá na trochu menší souznění s autem. A to je přece to, co se u těchto aut pro hobbíky počítá. BMW prý mělo připravené atmosférické varianty pro novou M5 i M3, skvělý desetiválec a osmiválec, nicméně vedení dalo přednost přeplňovaným jednotkám.

Na okruhu jsme za volantem emtrojky strávili několik koleček a opět se utvrdili v tom, že je to prostě nejlepší emkové auto současnosti. Není nejrychlejší, není nejsilnější ani „nejchytřejší“... ale je zkrátka nejlepší. Perfektně čitelný automobil se nechá vodit čistou stopou a na požádání odsadí záď do elegantního smyku. A co M135i? Může být podobně zábavná?

bmw jizdnidojmy bmw jizdnidojmy

Ano i ne. S manuální převodovkou má k M3 ze všech přítomných automobilů nejblíže, nicméně limituje jí o něco méně vytříbené řízení, kompromisnější podvozek a absence samosvorného diferenciálu. Řadě řidičů se však bude tohle auto zamlouvat i proto, že dává sice o něco méně, nicméně ještě mnohem méně si žádá. V zatáčce není potřeba dělat si hlavu se zařazenou rychlostí, klidně jsme mohli zařadit trojku a celým okruhem projet na vlně točivého momentu. Protože máte pod pravou nohou potřebný granát kdykoliv, je smýkání zádě jenom důkazem toho, že majitel umí šlápnout na plyn. Srovnání s M3 zkrátka M135i jednoznačně prohrává, to však neznamená, že jde o nudné auto. To ani náhodou.

M6 na mokré okresce

Zatímco M3 s praštěním chladne v boxech, přesouváme se ke dvěma M6, stojícím venku. Přesněji řečeno, na okreskách máme v plánu projet jednu M6 Coupe a jednu M6 Convertible. Bohužel celé ráno pršelo, takže i když déšť už ustával, byly silnice mokré. To není dobrá zpráva, když máte na zadní nápravě 412 kW a 680 N.m.

bmw jizdnidojmy bmw jizdnidojmy

Protože Rakušané nemají rádi zbytečný hluk (policie tohle řeší hodně nekompromisně), nastavujeme si tlačítka M1 a M2 na volantu tak, aby první z nich znamenalo tichou, křesťanskou jízdu, zatímco druhé připraví celé auto do nejostřejšího režimu. Stabilizace zůstává jen omezená, na blbnutí máme okruh. Předjezdec v M5 trasu dobře zná a navíc hlásí případná protijedoucí auta, takže se nemusíme bát pobídnout 4.898 milimetrů dlouhé majestátní koráby k poklusu. Z klidu na 100 km/h zrychlí 1850 kilogramů vážící kupé za 4,2 s, o 130 kilo těžší kabriolet zvládne stovku o desetinu sekundy později. I když, popravdě, na tachometr jsme se během jízdy dívali snad jenom pár sekund, protože daleko lepší je čerpání informací skrze průhledový displej. Ten po zmáčknutí tlačítka M2 na skvělém, tlustém volantu přešel do „bojového“ módu s velkým otáčkoměrem. Trochu paradoxně, právě u tohoto auta je teoreticky skoro jedno, jak rychle se klikový hřídel otáčí, protože třeba už ve třech tisících máte k dispozici nejen všech 680 newtonmetrů, ale také asi 220 kW.

Mimo dálnice není moc míst, na kterých by šlo bezpečně vyzkoušet zátah motoru až po omezovač, protože už na trojku bude rychlost auta poměrně vysoká. Když se však najde příhodný úsek a pedál plynu míří k podlaze, je to úžasný zážitek. Zátah motoru je brutální, leč velmi hezky lineární a se zvyšujícími se otáčkami graduje. Nechte jej doletět až k červenému poli a s frenetickým zavytím přeřaďte. Brrrum! A jede se dál, v rozmazaném tunelu, který se kolem auta najednou objevil...

bmw jizdnidojmy bmw jizdnidojmy

Sedmistupňový dvouspojkový automat řadí perfektně, pochopitelně nejlepší je přepnout jej do manuálního režimu a určovat si čas přeřazení páčkami. Automobil je i přes vysokou hmotnost dobře čitelný, rozhodně naše očekávání nezklamalo. Ba naopak. Výrazněji to bude vidět na okruhu, takže to zatím nerozvádějme.

Před výkonem auta je potřeba mít respekt, nicméně elektroničtí pomocníci vás stejně nenechají na holičkách. Hlavně nepřešvihnout rychlost nájezdu do zatáčky, protože fyzika je fyzika a po zimě je na silnicích všelicos. Rozdíl mezi otevřenou a zavřenou verzí po krátké projížďce nepřijde nikterak propastný, kabriolet se výrazně nekroutí, byť celkově působí o malý kousek umírněněji. S kolegou se za volantem M6 shodujeme na tom, že moderní auta už jsou možná až příliš silná a rychlá, přičemž pro zábavnou jízdu je třeba podívat se s vozem do výrazně vyšších rychlostí než dříve. Řidič již není tolik vtažen do děje, on by to ostatně ani nikdo jiný, než někdo se závodní licencí, v tom kalupu nestíhal ocenit.

M5 vs. M6

Ačkoliv není okruh u Melku nikterak dlouhý, a lidé od BMW jej nezapomněli vyšperkovat kužely, je rozdíl ihned patrný. Kokpit kupé je výrazněji stavěný kolem řidiče, který sedí uveleben ve velkých a pohodlných sedadlech mnohem níže, než u čtyřdveřového sedanu. To znamená, že v zatáčkách lépe odoláváte bočnímu přetížení. Model M6 je sice (jako Coupe) oproti M5 lehčí jenom o dvacet kilogramů, nicméně do karet mu hraje výrazně nižší těžiště a také ostřeji nastavený podvozek. Zatímco nejostřejší zástupce pětkové řady by měl být schopen fungovat i jako klasické rodinné auto, u elegantního Coupe to nikdo nečeká.

A na okruhu se to zákonitě musí projevit. Kupé podává řidiči více informací o povrchu, a to nejen volantem, navíc je agilnější při rychlých změnách směru. Velkou hmotnost tu stále cítíte a i přes širokánské pneumatiky není zase takový problém dostat se do lehké nedotáčivosti, celkově se ale M6 chová jako o několik set kilogramů lehčí auto. Řízení je příjemně ostré a s dostatečnou zpětnou vazbou (byť vytříbenosti M3 nedosahuje). Zatímco při nájezdu do poslední zatáčky už v těžkých X5 M a X6 M bylo trochu znát, že brzdy nejsou po několika desítkách kol úplně svěží, emšestka se do 400 milimetrů velkých předních kotoučů zakusovala s neutuchající vervou. Kdyby vám to však přesto nestačilo, a chtěli jste ušetřit asi 20 kilogramů neodpružené hmotnosti, můžete si připlatit za keramiku.

bmw jizdnidojmy bmw jizdnidojmy

Zvuk silných bavoráků by vydal na samostatný článek. Přeplňovaná emka plnila údolí Dunaje sytým barytonem, atmosférická M3 pak zpívala tenor. To slyšíte zvenku. Moderní rychlá BMW s řidičem hrají trochu nečestnou hru a pomocí reproduktorů vylepšují zvuk v interiéru, atmosférické modely tohle nikdy nepotřebovaly. Však jenom vzpomeňte na vidlicový desetiválec v minulé M5...

Dělat nějaké závěry po několika kolech na malém okruhu a dvěma desítkami kilometrů po okreskách se nemá. To je jako vyprávět kamarádům milostné příběhy o slečně, které jste ve frontě ve školní jídelně omylem sáhli přes svetr na prso. I přesto si dovolíme udělat závěr ve velkém stylu: nová M6 je rozhodně nejlepší a nejzábavnější přeplňované BMW současnosti. Tedy patrně jenom do doby, než přijde nová M3...

Video se připravuje ...
Aleš Jungmann
Diskuze (20)
Avatar - Ham.
15. 4. 2013 17:23
Re: BMW M6 vs. Nissan GT-R
M6 není úplně to pravé na nějaké ostré souboje s GTR, tam by dostala ranec. Ale v každodenním použití jako cestovní GT je jednoznačně lepší, pohodlnější, kulturnější a krásnější.
15. 4. 2013 16:17
GARÁŽOVÝ GARIBALDI
Vpíjej se do textu a vpíjej se do snímků. Tahle auta, to je reference dokonalosti. Jízdní zážitek (osobně jsem okusil M3) je ze zážitků, které u vnímavějšího jedince předurčují komplexní uchopení motorismu v jeho nejvyšším bodě. To víš, pokud tvůj obzor ovšem zatím třasořitně rámuje zážitek ve skorovylágrované laguně někde na okresce za vsí, těžko ti vysvětlovat, proč se máš zajímat především o auta z Německa.

Je jen málo jezdců, kteří umí předmětné vozy silničně docenit a využít veškerý potenciál horních modelů. V tomhle to chce být k sobě absolutně upřímný. Avšak pokud na horní bávo jezdecky nemáš, neznamená to, že bys snad měl uraženecky kňučet v kufru Brava a hrát si v něm na garážového Garibaldiho. Chce to prostě upřímnost sám k sobě a upřímnost ke své garáži.

A nyní to hlavní: je úplně jedno, co si myslíš o svém autě, je taktéž úplně jedno, co si o něm myslí tvé okolí, rozhodující je však to, co ty sám si myslíš o... BMW M3 a spol. Neboť skutečnost, žes pouhý silniční stín neznamená, že bys neměl umět ocenit ty nejlepší. A právě míra tvé garážové pokory je mírou tvé velikosti, jako člověka - motoristy.

BRAVO BMW :yes: :-!
15. 4. 2013 16:13
BMW M6 vs. Nissan GT-R
Chcel by som ich vidieť na ostro v súboji ;) Koľko že stojí ta M6ka ?
15. 4. 2013 15:11
Re: M3 s elektrickym posilovacem
Vzhledem k tomu, že hydrauliku nemá ani současná dosluhující generace M3 (tedy přesněji E9x LCI), tak použití hydrauliky u jejího nástupce je prakticky vyloučené.
Avatar - bigsoul
15. 4. 2013 12:41
Re: M6 = Německý Aston Martin
Ty čo huliš? Aky nemecky Aston Martin? Ten sa ma čo priučiť od BMW rady M. Si zabil peknú hovadinu >:D