15.4. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

První jízdní dojmy: BMW M6 na závodním okruhu

 

M3, M5 nebo třeba M6. Nebojte, nejde o opáčko z maďarských dálnic, ale o auta, která jsme měli možnost vyzkoušet na rakouském Wachauringu i jeho okolí.

Akce jako byla tato se nekoná každý rok. Několika vybraným novinářům byla prezentována celá modelová paleta vozů ze stáje BMW M, kterou bylo možné na vlastní kůži vyzkoušet na závodním okruhu.

Nešlo o žádné Brno nebo Slovakiaring, místem konání akce byl poměrně malý rakouský Wachauring. Nové modely M6 Coupe a M6 Cabrio bylo navíc možné projet i na okreskách kolem ringu, což dovolilo vyzkoušet si auta v jejich druhém nejpřirozenějším prostředí. Tím prvním je bezpochyby levý pruh německé dálnice.

Ale začněme popořadě: jaké modely byly přítomny? Všechny verze M, tedy X5 M, X6 M, M3, M5, M6 plus M135i s manuálem i automatem. Docela dobrá sestavička, co říkáte? Začínáme u SUV.

X5 M na válcích, M3 v driftu

Jsme rozděleni do čtyř skupin, přičemž ta naše (zelená) míří jako první k válečkům, na kterých budeme zkoušet systém xDrive. Nejprve válečky pod přední nápravou: ani náznak protočení kol a auto pokračuje kupředu. Teď jsou na válečkách obě zadní kola a instruktor nás nabádá, ať zbystříme. Schválně přidává jenom velmi pozvolně, abychom cítili uzavření zadního diferenciálu, přičemž automobil se bez zaváhání pohne vpřed.  [600×354]

TEST: BMW X5 M - Splašený panelák

Konečně přichází opravdu extrémní situace: obě přední kola na válcích, pravé zadní kolo také. Pro řadu automobilů neřešitelná situace. Pokud by to bylo naopak, tedy že adhezi by mělo pouze jedno přední kolo, situace by byla pro auto příznivější a to kvůli vyšší hmotnosti nad přední nápravou. Jak ale vidíte na přiloženém videu, stačí přidat trochu více plynu a systém pohonu všech kol ukáže, co umí.

Video

Na závěr si jdeme vyzkoušet, jak se asi cítí slon na ledě: s mamutími automobily budeme testovat, jak se vybírá klasické „ustřelení“ zádě. Klíčová je zde opravdu rychlá reakce, protože jakmile byť jenom na chvilku zaspíte, nezachrání vás ani plný rejd. A pak přichází ta nenáviděná nekonečná sekunda nebo dvě, kdy si s přetočeným autem a nohou na brzdě (protože v reálu stejně nic lepšího už vymyslet nejde) bočním okénkem prohlížíte přibližující se vodní bariéru, které jste se měli vyhnout. Běžná turbodieselová X5 byla vybavena aktivním řízením, které celý problém elegantně řešilo bleskovou úpravou převodu řízení.

BMW X6 M – Střela úctyhodného kalibru

Další částí programu je „driftování“ na pokropené kluzné ploše s M3. Asi tušíte, proč sem BMW nepostavilo některý ze svých přeplňovaných aut: schopnost chirurgicky přesného dávkování plynu je u přeplňovaných motorů přece jenom omezená, navíc náhlý příval točivého momentu i v nízkých otáčkách by driftování kolem dokola komplikoval. Popravdě, ono ani s M3 to není žádná legrace, byť našli se i tací, co si auto po ledu vodili naprosto excelentně klidně pětkrát dokola. Já budu muset potrénovat...

 [600×237]

Ještě než opustíme M3, musíme se u ní na chvíli zastavit. Tak perfektní stroj, jako je za několik týdnů oficiálně končící M3, jen tak nenajdete. Tenhle osmiválcový sporťák má všechno, co si fanda zábavného jezdění může žádat: citlivé řízení, skvělý motor, pečlivě odladěný podvozek a nádherný, zpěvný zvuk. Další generace M3 bude bezpochyby o kus rychlejší, nicméně s (možná) elektrickým posilovačem a dvěma (nebo dokonce třemi) turbodmychadly to vypadá na trochu menší souznění s autem. A to je přece to, co se u těchto aut pro hobbíky počítá. BMW prý mělo připravené atmosférické varianty pro novou M5 i M3, skvělý desetiválec a osmiválec, nicméně vedení dalo přednost přeplňovaným jednotkám.

BMW M3 – Zpívejte aleluja

Na okruhu jsme za volantem emtrojky strávili několik koleček a opět se utvrdili v tom, že je to prostě nejlepší emkové auto současnosti. Není nejrychlejší, není nejsilnější ani „nejchytřejší“... ale je zkrátka nejlepší. Perfektně čitelný automobil se nechá vodit čistou stopou a na požádání odsadí záď do elegantního smyku. A co M135i? Může být podobně zábavná?

 [600×277]

Ano i ne. S manuální převodovkou má k M3 ze všech přítomných automobilů nejblíže, nicméně limituje jí o něco méně vytříbené řízení, kompromisnější podvozek a absence samosvorného diferenciálu. Řadě řidičů se však bude tohle auto zamlouvat i proto, že dává sice o něco méně, nicméně ještě mnohem méně si žádá. V zatáčce není potřeba dělat si hlavu se zařazenou rychlostí, klidně jsme mohli zařadit trojku a celým okruhem projet na vlně točivého momentu. Protože máte pod pravou nohou potřebný granát kdykoliv, je smýkání zádě jenom důkazem toho, že majitel umí šlápnout na plyn. Srovnání s M3 zkrátka M135i jednoznačně prohrává, to však neznamená, že jde o nudné auto. To ani náhodou.

M6 na mokré okresce

Zatímco M3 s praštěním chladne v boxech, přesouváme se ke dvěma M6, stojícím venku. Přesněji řečeno, na okreskách máme v plánu projet jednu M6 Coupe a jednu M6 Convertible. Bohužel celé ráno pršelo, takže i když déšť už ustával, byly silnice mokré. To není dobrá zpráva, když máte na zadní nápravě 412 kW a 680 N.m.

 [600×321]

Protože Rakušané nemají rádi zbytečný hluk (policie tohle řeší hodně nekompromisně), nastavujeme si tlačítka M1 a M2 na volantu tak, aby první z nich znamenalo tichou, křesťanskou jízdu, zatímco druhé připraví celé auto do nejostřejšího režimu. Stabilizace zůstává jen omezená, na blbnutí máme okruh. Předjezdec v M5 trasu dobře zná a navíc hlásí případná protijedoucí auta, takže se nemusíme bát pobídnout 4.898 milimetrů dlouhé majestátní koráby k poklusu. Z klidu na 100 km/h zrychlí 1850 kilogramů vážící kupé za 4,2 s, o 130 kilo těžší kabriolet zvládne stovku o desetinu sekundy později. I když, popravdě, na tachometr jsme se během jízdy dívali snad jenom pár sekund, protože daleko lepší je čerpání informací skrze průhledový displej. Ten po zmáčknutí tlačítka M2 na skvělém, tlustém volantu přešel do „bojového“ módu s velkým otáčkoměrem. Trochu paradoxně, právě u tohoto auta je teoreticky skoro jedno, jak rychle se klikový hřídel otáčí, protože třeba už ve třech tisících máte k dispozici nejen všech 680 newtonmetrů, ale také asi 220 kW.

BMW M5 - Rituály pro všední den

Mimo dálnice není moc míst, na kterých by šlo bezpečně vyzkoušet zátah motoru až po omezovač, protože už na trojku bude rychlost auta poměrně vysoká. Když se však najde příhodný úsek a pedál plynu míří k podlaze, je to úžasný zážitek. Zátah motoru je brutální, leč velmi hezky lineární a se zvyšujícími se otáčkami graduje. Nechte jej doletět až k červenému poli a s frenetickým zavytím přeřaďte. Brrrum! A jede se dál, v rozmazaném tunelu, který se kolem auta najednou objevil...

 [600×343]

Sedmistupňový dvouspojkový automat řadí perfektně, pochopitelně nejlepší je přepnout jej do manuálního režimu a určovat si čas přeřazení páčkami. Automobil je i přes vysokou hmotnost dobře čitelný, rozhodně naše očekávání nezklamalo. Ba naopak. Výrazněji to bude vidět na okruhu, takže to zatím nerozvádějme.

Před výkonem auta je potřeba mít respekt, nicméně elektroničtí pomocníci vás stejně nenechají na holičkách. Hlavně nepřešvihnout rychlost nájezdu do zatáčky, protože fyzika je fyzika a po zimě je na silnicích všelicos. Rozdíl mezi otevřenou a zavřenou verzí po krátké projížďce nepřijde nikterak propastný, kabriolet se výrazně nekroutí, byť celkově působí o malý kousek umírněněji. S kolegou se za volantem M6 shodujeme na tom, že moderní auta už jsou možná až příliš silná a rychlá, přičemž pro zábavnou jízdu je třeba podívat se s vozem do výrazně vyšších rychlostí než dříve. Řidič již není tolik vtažen do děje, on by to ostatně ani nikdo jiný, než někdo se závodní licencí, v tom kalupu nestíhal ocenit.

M5 vs. M6

Ačkoliv není okruh u Melku nikterak dlouhý, a lidé od BMW jej nezapomněli vyšperkovat kužely, je rozdíl ihned patrný. Kokpit kupé je výrazněji stavěný kolem řidiče, který sedí uveleben ve velkých a pohodlných sedadlech mnohem níže, než u čtyřdveřového sedanu. To znamená, že v zatáčkách lépe odoláváte bočnímu přetížení. Model M6 je sice (jako Coupe) oproti M5 lehčí jenom o dvacet kilogramů, nicméně do karet mu hraje výrazně nižší těžiště a také ostřeji nastavený podvozek. Zatímco nejostřejší zástupce pětkové řady by měl být schopen fungovat i jako klasické rodinné auto, u elegantního Coupe to nikdo nečeká.

BMW 1 M Coupé - Hodně rychle, hodně bokem

A na okruhu se to zákonitě musí projevit. Kupé podává řidiči více informací o povrchu, a to nejen volantem, navíc je agilnější při rychlých změnách směru. Velkou hmotnost tu stále cítíte a i přes širokánské pneumatiky není zase takový problém dostat se do lehké nedotáčivosti, celkově se ale M6 chová jako o několik set kilogramů lehčí auto. Řízení je příjemně ostré a s dostatečnou zpětnou vazbou (byť vytříbenosti M3 nedosahuje). Zatímco při nájezdu do poslední zatáčky už v těžkých X5 M a X6 M bylo trochu znát, že brzdy nejsou po několika desítkách kol úplně svěží, emšestka se do 400 milimetrů velkých předních kotoučů zakusovala s neutuchající vervou. Kdyby vám to však přesto nestačilo, a chtěli jste ušetřit asi 20 kilogramů neodpružené hmotnosti, můžete si připlatit za keramiku.

 [600×295]

Zvuk silných bavoráků by vydal na samostatný článek. Přeplňovaná emka plnila údolí Dunaje sytým barytonem, atmosférická M3 pak zpívala tenor. To slyšíte zvenku. Moderní rychlá BMW s řidičem hrají trochu nečestnou hru a pomocí reproduktorů vylepšují zvuk v interiéru, atmosférické modely tohle nikdy nepotřebovaly. Však jenom vzpomeňte na vidlicový desetiválec v minulé M5...

Dělat nějaké závěry po několika kolech na malém okruhu a dvěma desítkami kilometrů po okreskách se nemá. To je jako vyprávět kamarádům milostné příběhy o slečně, které jste ve frontě ve školní jídelně omylem sáhli přes svetr na prso. I přesto si dovolíme udělat závěr ve velkém stylu: nová M6 je rozhodně nejlepší a nejzábavnější přeplňované BMW současnosti. Tedy patrně jenom do doby, než přijde nová M3...

JAKE.auto.cz: Vše o BMW na jednom místě

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 

Štítky BMW Jízdní dojmy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel

BMW M6 generace E63 se pyšnilo úchvatným atmosférickým…

G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé

G-Power umějí nejrychlejší bavoráky na světě a nejsou jim…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Satrapová konec obrečela, ale hlásí: Dokázaly jsme, že nejsme máčky!

Satrapová konec obrečela, ale hlásí: Dokázaly jsme,…

PŘÍMO Z NĚMECKA | Deptala Nizozemky, držela české ambice na semifinále. Předlouho, až do posledních minut. Po…

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…