28.6. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Mercedes-Benz A 45 AMG: První jízdní dojmy (+video)

 

První čtyřválcové AMG v historii značky nenechává ani milimetr prostoru k pochybám. Jedná se o neošizený, plnotučný produkt.

Zbláznili se u AMG? Něco podobného muselo problesknout hlavou většiny automobilových fandů ve chvíli, kdy bylo rozhodnuto o rozšíření nabídky upravených sportovních automobilů směrem dolů, ke třídě A. Hatchback nižší střední třídy se čtyřválcem nyní bude nosit jméno, které v Affalterbachu opečovávají více než 45 let a které je spojené zejména s vytříbenými osmiválci a sebejistými dvanáctiválci. Tentokráte se však opravdu vyplatilo počkat se závěry až na první testovací jízdu.

Pod kapotou verze A 45 AMG (respektive CLA 45 AMG) najdeme opravdový skvost; nejsilnější sériově vyráběný čtyřválec na světě. Ze zdvihového objemu 1.991 kubických centimetrů produkuje celohliníková jednotka při 6.000 min-1 fantastických 265 kW, výkon 133 kW na litr je vpravdě impozantní. Točivý moment vrcholí mezi 2.250 a 5.000 min-1 na hodnotě 450 N. m. Standardní výbavou je pohon všech kol, zajišťovaný elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou, a také sedmistupňová dvouspojková převodovka. Motor je téměř kompletně přepracovaný, dostal kovaný klikový hřídel, nové písty, ojnice, vačky... jednodušší by bylo vyjmenovat to, co z benzinového dvoulitru zbylo. Ani čtyřválec není ochuzen o „příběh“, kdy se o něj během výrobního procesu stará jeden mechanik, jehož podpis nakonec najdete na plastovém krytu.

Mercedes-Benz A 45 AMG i přes nikterak lehkonohých 1.555 kilogramů (CLA má provozní hmotnost ještě o 30 kg vyšší) zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy a zastaví jej až elektronický omezovač na 250 km/h. To všechno při kombinované spotřebě 6,9 l na 100 kilometrů, která však zůstává jenom číslem z říše snů.

 [600×450]

Při mezinárodní prezentaci v Německu jsme zkoušeli jiné věci, než zrovna ekorallye. Na palubním displeji jsme proto neviděli hodnotu nižší než deset litrů, nejvíce jsme se této hranici přiblížili při jízdě po dálnici s omezením rychlosti. Jako každý správný sporťák i A 45 AMG má šťavnatě laděný výfukový systém s hutným a barvitým hlasem, uhučeného cestování se však bát nemusíte. Zvukové orgie jsou totiž řízeny klapkou, takže když si na sedmičku ve stotřicítce pohodově razíte cestu k cíli (za přítomnosti lehkého aerodynamického hluku od těsnění dveří), točí čtyřválec zhruba 2.200 min-1 a vy o výfuku téměř nevíte. A to ani v případě příplatkového „Performance“ výfuku, o kterém ještě bude řeč.

Milovník zatáček

Tuhý, avšak nikoliv prkenný podvozek vede automobil jistě i sériemi zatáček bez „nalehávání“ a nejistých tanečků karoserie. Malý Mercedes prostě sedí a přední kola nasměrují předek tam, kam požadujete. Řízení je přesné, tak akorát tuhé a docela hezky citlivé. Zpětné vazby moc neposkytne, skvělé však je, že v podstatě nezná tahání za volant při akceleraci a kolech v rejdu (torque-steer) a to ani při výjezdech třeba na dvojku. Při nich vám pomáhá pohon všech kol, přičemž připojení zadní nápravy je poznat právě jenom tím, jak se auto hezky „odpíchne“. Pomáhá zde však i elektronika a systém Curve Dynamic Assist, který přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto se proto ochotněji stáčí kolem svislé osy.

Situace se poněkud změní, pokud si ESP přepnete do sportovního režimu. Zde elektronika posílá více síly k zadním kolům, takže když na to přijde a vy si připravíte situaci, umí áčko (opravdu!) poslat zadek napřed a přitom zůstat dobře kontrolovatelné plynem. Tento režim se báječně hodí do zatočených okresek, kde díky němu A 45 AMG citelně ožije a nabídne zábavu, kterou benevolentní elektronika nechá zajít až na okraj bezpečných mezí.

TEST Mercedes A 180 CDI – Powered by Renault

Nedotáčivost jakoby se A 45 AMG vůbec netýkala. Samozřejmě to je přelud, ale přední devatenáctipalcová kola o šířce 235 milimetrů si na suchu umí zjednat respekt a drží a drží. Ve zmíněném sportovním režimu se v rychleji projížděné zatáčce automobil spíše sune bokem, než aby do toho „hodil vidle“ a šel ven po tečně. Vyzkoušeli jsme i CLA 45 AMG a v oblasti jízdních vlastností je rozdíl téměř nulový, áčko je však (díky většímu podílu hmoty mezi nápravami) přece jenom o kapičku agilnější. Právě tato verze by se v USA měla stát velkým trhákem.

Sportovní auto musí mít ostré a nevadnoucí brzdy, což v tomto případě platí do puntíku. Brzdy Brembo s vrtanými kotouči o průměru 350 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou nekompromisní a přesně dávkovatelné, na testovací trase jsme nezaznamenali ani malý náznak vadnutí jejich účinku.

 [600×441]

Motor je skvělý: i přes velké turbodmychadlo nemá problém s výrazným turboefektem, čemuž dopomáhá systém twin-scroll. Výkon i zvukový projev (který je na volnoběh trochu plochý) s rostoucími otáčkami hezky gradují: pro splynutí i se svižnějším provozem není třeba motor vytáčet nad tři tisíce, když však chcete být rychlí, musíte čtyřválec točit. To je na něm sympatické, Mercedesu se totiž docela povedla téměř „atmosférická“ charakteristika výkonu a tak zapomeňte na u turbomotorů často kritizované silné střední pásmo, za kterým už nic není. Zde je potřeba připravit si ručičku otáčkoměru ke čtyřem tisícům, zadupnout pedál plynu do podlahy a vrrrrržuuuum, hatchback vystřelí dopředu. Vadnutí nepřichází ani za pěti tisíci, ba naopak, to nejlepší vás čeká právě v tomto pásmu otáček.

TEST Mercedes-Benz ML 63 AMG – Der Grizzlybär

Při 130 km/h točí motor na sedmičku 2.200 min-1 a jak již bylo řečeno, spotřeba se dá bez přemáhání udržet kolem devíti litrů. Sportovní jízda mezi vesnicemi, ve kterých se auto „vydýchá“, znamenala přísun přibližně patnácti litrů.

Sílu ke kolům přenáší sedmistupňový dvouspojkový automat, ovládaný páčkami pod volantem. Ten je s motorem sladěný výrazně lépe než u slabšího A 250, ve kterém automat občas zaváhal. Zde přitáhnete levou páčku, výfuk zabublá, rychlý meziplyn srovná otáčky a vy máte „nabito“ bez jakéhokoliv škubání a téměř okamžitě. Jediná věc vás může rozhodit: v manuálním režimu automat (správně) nepřeřadí na vyšší stupeň, nicméně pokud se dotknete omezovače, elektronika v zájmu ochrany motoru, která má v tomto případě přednost, přeřazení o něco zpozdí. Řaďte v šesti tisících, kde má motor nejvyšší výkon, a všechno bude v pořádku.

 [600×402]

Planeta Performance

I běžné A 45 AMG si při přeřazení pěkně prská do výfuku, to co ale nastalo při přesednutí do automobilu vybaveného příplatkovým Performance výfukem a podvozkem, to bylo opravdu nezapomenutelné. Při ubrání plynu zlověstně zabručí, při přeřazení ještě radostněji vyštěkne a při meziplynech zaplní kokpit surovým barytonem. Jediné malé auto, které nás v souvislosti s takto skvělým zlým výfukem napadá, je Abarth 500 Esseesse s příplatkovým výfukem Record Monza. Mercedes však nabídne o něco propracovanější soundtrack.

Ostatně, podívejte se na video, ve kterém vám A 45 AMG předvede i další kousek: takzvaný Race start. Jde o obdobu funkce Launch control, kdy stojíte na brzdě, pravou nohou ovládáte plyn a spojka se sepne až ve chvíli, kdy pustíte brzdu. Následuje okamžitý start, který by Mercedesu záviděl i Usain Bolt. Performance podvozek je tužší a snížený, takže pokud je před vámi hladká okreska, jenom velmi těžko byste hledali pokořitele. V Česku si jej už ale opravdu nedovedeme představit.

 [600×303]

Na německém okruhu Bilster Berg, který se skládá z fantasticky namixovaných rovinek, převýšení a technických pasáží, jsme pro porovnání vyzkoušeli také dosavadního premianta, model A 250. A nutno říci, že rozdíl je opravdu propastný. Když přitlačíte na pilu, A 250 rychle ztrácí jistotu. Najednou nezatáčí tak jistě, brzdy nemají dostatečnou údernost a rychlé esíčko jej vyvede z konceptu. To u AMG nehrozí, byť taktéž nejde o zábavné okruhové auto. Podvozek i brzdy jsou však na podobné radovánky mnohem vhodnější.

Mercedes-Benz A 45 AMG vs. CLS 63 AMG - kdo sprintuje rychleji?

Chyby se na A 45 AMG hledají velmi těžko. Samozřejmě mluvíme o chování testovaných aut na vybrané trase, kde sportovně tuhý podvozek dělá samou radost. Jediný retardér na cestě (zato pořádný) byl hned na výjezdu z letiště v Hannoveru a opravdu nešlo o pohodové drcnutí. Trochu se děsíme toho, jak budou tlumiče vypadat po řekněme dvaceti třiceti tisících kilometrech ujetých na českých silnicích. Občasný výmol nebo kanál však zvládají skvěle, zde se rozhodně nešetřilo, podvozek dokáže odfiltrovat na jedničku většinu menších „bolístek“ v asfaltu.

Super-hatch

Je pětidveřové Subaru WRX STI ještě hot-hatch? Podle nás už ne. Dokud se škatulkám vymyká jenom jedno nebo dvě auta, dá se to tolerovat. Nyní však přichází hatchback, pro který není na dobré silnici problém nechat WRX STI daleko za sebou. Mercedes-Benz A 45 AMG je zakladatelem zcela nové kategorie. A protože na to marketingové oddělení Mercedesu nemyslelo, musíme si pomoci sami. Líbí se vám pojmenování „super-hatch“?

TEST Mercedes-Benz A 250 – Star quality

Video


Mercedes-Benz A 45 AMG
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz A 45 AMG: První jízdní dojmy…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



AMG chystá civilnější verze kompaktů A 45, CLA 45 a GLA 45 AMG chystá civilnější verze kompaktů A 45, CLA 45 a GLA 45

Kompaktní modely AMG s výkonem blížícím se 400 koním, to…

Mercedes-Benz SLA Roadster může dorazit s příští generací třídy A Mercedes-Benz SLA Roadster může dorazit s příští generací třídy A

Rozšíření rodinky kompaktních modelů značky Mercedes-Benz…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…