Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 45 AMG: První jízdní dojmy (+video)

Aleš Jungmann
Diskuze (76)
První čtyřválcové AMG v historii značky nenechává ani milimetr prostoru k pochybám. Jedná se o neošizený, plnotučný produkt.

Zbláznili se u AMG? Něco podobného muselo problesknout hlavou většiny automobilových fandů ve chvíli, kdy bylo rozhodnuto o rozšíření nabídky upravených sportovních automobilů směrem dolů, ke třídě A. Hatchback nižší střední třídy se čtyřválcem nyní bude nosit jméno, které v Affalterbachu opečovávají více než 45 let a které je spojené zejména s vytříbenými osmiválci a sebejistými dvanáctiválci. Tentokráte se však opravdu vyplatilo počkat se závěry až na první testovací jízdu.

Pod kapotou verze A 45 AMG (respektive CLA 45 AMG) najdeme opravdový skvost; nejsilnější sériově vyráběný čtyřválec na světě. Ze zdvihového objemu 1.991 kubických centimetrů produkuje celohliníková jednotka při 6.000 min-1 fantastických 265 kW, výkon 133 kW na litr je vpravdě impozantní. Točivý moment vrcholí mezi 2.250 a 5.000 min-1 na hodnotě 450 N. m. Standardní výbavou je pohon všech kol, zajišťovaný elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou, a také sedmistupňová dvouspojková převodovka. Motor je téměř kompletně přepracovaný, dostal kovaný klikový hřídel, nové písty, ojnice, vačky... jednodušší by bylo vyjmenovat to, co z benzinového dvoulitru zbylo. Ani čtyřválec není ochuzen o „příběh“, kdy se o něj během výrobního procesu stará jeden mechanik, jehož podpis nakonec najdete na plastovém krytu.

Mercedes-Benz A 45 AMG i přes nikterak lehkonohých 1.555 kilogramů (CLA má provozní hmotnost ještě o 30 kg vyšší) zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy a zastaví jej až elektronický omezovač na 250 km/h. To všechno při kombinované spotřebě 6,9 l na 100 kilometrů, která však zůstává jenom číslem z říše snů.

mercedesbenz jizdnidojmy mercedesbenz jizdnidojmy

Při mezinárodní prezentaci v Německu jsme zkoušeli jiné věci, než zrovna ekorallye. Na palubním displeji jsme proto neviděli hodnotu nižší než deset litrů, nejvíce jsme se této hranici přiblížili při jízdě po dálnici s omezením rychlosti. Jako každý správný sporťák i A 45 AMG má šťavnatě laděný výfukový systém s hutným a barvitým hlasem, uhučeného cestování se však bát nemusíte. Zvukové orgie jsou totiž řízeny klapkou, takže když si na sedmičku ve stotřicítce pohodově razíte cestu k cíli (za přítomnosti lehkého aerodynamického hluku od těsnění dveří), točí čtyřválec zhruba 2.200 min-1 a vy o výfuku téměř nevíte. A to ani v případě příplatkového „Performance“ výfuku, o kterém ještě bude řeč.

Milovník zatáček

Tuhý, avšak nikoliv prkenný podvozek vede automobil jistě i sériemi zatáček bez „nalehávání“ a nejistých tanečků karoserie. Malý Mercedes prostě sedí a přední kola nasměrují předek tam, kam požadujete. Řízení je přesné, tak akorát tuhé a docela hezky citlivé. Zpětné vazby moc neposkytne, skvělé však je, že v podstatě nezná tahání za volant při akceleraci a kolech v rejdu (torque-steer) a to ani při výjezdech třeba na dvojku. Při nich vám pomáhá pohon všech kol, přičemž připojení zadní nápravy je poznat právě jenom tím, jak se auto hezky „odpíchne“. Pomáhá zde však i elektronika a systém Curve Dynamic Assist, který přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto se proto ochotněji stáčí kolem svislé osy.

Situace se poněkud změní, pokud si ESP přepnete do sportovního režimu. Zde elektronika posílá více síly k zadním kolům, takže když na to přijde a vy si připravíte situaci, umí áčko (opravdu!) poslat zadek napřed a přitom zůstat dobře kontrolovatelné plynem. Tento režim se báječně hodí do zatočených okresek, kde díky němu A 45 AMG citelně ožije a nabídne zábavu, kterou benevolentní elektronika nechá zajít až na okraj bezpečných mezí.

Nedotáčivost jakoby se A 45 AMG vůbec netýkala. Samozřejmě to je přelud, ale přední devatenáctipalcová kola o šířce 235 milimetrů si na suchu umí zjednat respekt a drží a drží. Ve zmíněném sportovním režimu se v rychleji projížděné zatáčce automobil spíše sune bokem, než aby do toho „hodil vidle“ a šel ven po tečně. Vyzkoušeli jsme i CLA 45 AMG a v oblasti jízdních vlastností je rozdíl téměř nulový, áčko je však (díky většímu podílu hmoty mezi nápravami) přece jenom o kapičku agilnější. Právě tato verze by se v USA měla stát velkým trhákem.

Sportovní auto musí mít ostré a nevadnoucí brzdy, což v tomto případě platí do puntíku. Brzdy Brembo s vrtanými kotouči o průměru 350 mm vpředu a 330 mm vzadu jsou nekompromisní a přesně dávkovatelné, na testovací trase jsme nezaznamenali ani malý náznak vadnutí jejich účinku.

mercedesbenz jizdnidojmy mercedesbenz jizdnidojmy

Motor je skvělý: i přes velké turbodmychadlo nemá problém s výrazným turboefektem, čemuž dopomáhá systém twin-scroll. Výkon i zvukový projev (který je na volnoběh trochu plochý) s rostoucími otáčkami hezky gradují: pro splynutí i se svižnějším provozem není třeba motor vytáčet nad tři tisíce, když však chcete být rychlí, musíte čtyřválec točit. To je na něm sympatické, Mercedesu se totiž docela povedla téměř „atmosférická“ charakteristika výkonu a tak zapomeňte na u turbomotorů často kritizované silné střední pásmo, za kterým už nic není. Zde je potřeba připravit si ručičku otáčkoměru ke čtyřem tisícům, zadupnout pedál plynu do podlahy a vrrrrržuuuum, hatchback vystřelí dopředu. Vadnutí nepřichází ani za pěti tisíci, ba naopak, to nejlepší vás čeká právě v tomto pásmu otáček.

Při 130 km/h točí motor na sedmičku 2.200 min-1 a jak již bylo řečeno, spotřeba se dá bez přemáhání udržet kolem devíti litrů. Sportovní jízda mezi vesnicemi, ve kterých se auto „vydýchá“, znamenala přísun přibližně patnácti litrů.

Sílu ke kolům přenáší sedmistupňový dvouspojkový automat, ovládaný páčkami pod volantem. Ten je s motorem sladěný výrazně lépe než u slabšího A 250, ve kterém automat občas zaváhal. Zde přitáhnete levou páčku, výfuk zabublá, rychlý meziplyn srovná otáčky a vy máte „nabito“ bez jakéhokoliv škubání a téměř okamžitě. Jediná věc vás může rozhodit: v manuálním režimu automat (správně) nepřeřadí na vyšší stupeň, nicméně pokud se dotknete omezovače, elektronika v zájmu ochrany motoru, která má v tomto případě přednost, přeřazení o něco zpozdí. Řaďte v šesti tisících, kde má motor nejvyšší výkon, a všechno bude v pořádku.

mercedesbenz jizdnidojmy mercedesbenz jizdnidojmy

Planeta Performance

I běžné A 45 AMG si při přeřazení pěkně prská do výfuku, to co ale nastalo při přesednutí do automobilu vybaveného příplatkovým Performance výfukem a podvozkem, to bylo opravdu nezapomenutelné. Při ubrání plynu zlověstně zabručí, při přeřazení ještě radostněji vyštěkne a při meziplynech zaplní kokpit surovým barytonem. Jediné malé auto, které nás v souvislosti s takto skvělým zlým výfukem napadá, je Abarth 500 Esseesse s příplatkovým výfukem Record Monza. Mercedes však nabídne o něco propracovanější soundtrack.

Ostatně, podívejte se na video, ve kterém vám A 45 AMG předvede i další kousek: takzvaný Race start. Jde o obdobu funkce Launch control, kdy stojíte na brzdě, pravou nohou ovládáte plyn a spojka se sepne až ve chvíli, kdy pustíte brzdu. Následuje okamžitý start, který by Mercedesu záviděl i Usain Bolt. Performance podvozek je tužší a snížený, takže pokud je před vámi hladká okreska, jenom velmi těžko byste hledali pokořitele. V Česku si jej už ale opravdu nedovedeme představit.

mercedesbenz jizdnidojmy mercedesbenz jizdnidojmy

Na německém okruhu Bilster Berg, který se skládá z fantasticky namixovaných rovinek, převýšení a technických pasáží, jsme pro porovnání vyzkoušeli také dosavadního premianta, model A 250. A nutno říci, že rozdíl je opravdu propastný. Když přitlačíte na pilu, A 250 rychle ztrácí jistotu. Najednou nezatáčí tak jistě, brzdy nemají dostatečnou údernost a rychlé esíčko jej vyvede z konceptu. To u AMG nehrozí, byť taktéž nejde o zábavné okruhové auto. Podvozek i brzdy jsou však na podobné radovánky mnohem vhodnější.

Chyby se na A 45 AMG hledají velmi těžko. Samozřejmě mluvíme o chování testovaných aut na vybrané trase, kde sportovně tuhý podvozek dělá samou radost. Jediný retardér na cestě (zato pořádný) byl hned na výjezdu z letiště v Hannoveru a opravdu nešlo o pohodové drcnutí. Trochu se děsíme toho, jak budou tlumiče vypadat po řekněme dvaceti třiceti tisících kilometrech ujetých na českých silnicích. Občasný výmol nebo kanál však zvládají skvěle, zde se rozhodně nešetřilo, podvozek dokáže odfiltrovat na jedničku většinu menších „bolístek“ v asfaltu.

Super-hatch

Je pětidveřové Subaru WRX STI ještě hot-hatch? Podle nás už ne. Dokud se škatulkám vymyká jenom jedno nebo dvě auta, dá se to tolerovat. Nyní však přichází hatchback, pro který není na dobré silnici problém nechat WRX STI daleko za sebou. Mercedes-Benz A 45 AMG je zakladatelem zcela nové kategorie. A protože na to marketingové oddělení Mercedesu nemyslelo, musíme si pomoci sami. Líbí se vám pojmenování „super-hatch“?

Video se připravuje ...


Aleš Jungmann
Diskuze (76)
1. 7. 2013 09:36
Video Mercedes A 45 AMG vs BMW 135M vs Golf GTi
Porovnání Mercedes A 45 AMG vs BMW 135M vs Golf GTi tady ... :-)
[odkaz]
30. 6. 2013 20:24
Re: Není co dodat
Hele, také jsem měl za to, že i Američané používají čaj. Ale slyším víc kávu. Nebo mi to alespoň tak přijde. Mohl by být ještě rozdíl mezi východním a západním pobřežím. Teorie říká, že jde o výraz z Británie, kde se preferuje čaj, proto se říká šálek čaje. Setkal jsem se s různými parafrázemi, rozhodně ne jen kávou a čajem.
29. 6. 2013 21:48
Re: Není co dodat
To je litevsky? >:D
Psal jsem to nokiovsky, po samodomo úpravě mi nefunguje diakritika :-|
29. 6. 2013 21:47
Re: Není co dodat
Pokud vím, tak "cup of coffee" je idiom pro činnost provozovanou po desáté hodině večerní anebo pro označení krátkého časového období. :-)
Vždycky jsem se setkal jen s "cup of tea" - ale je možný, že jsem jen špatně poslouchal. Na druhou stranu, ta fráze pochází z BrE, tak bych ji tedy používal. I můj americký lektor používal tu s čajem. :-)
29. 6. 2013 16:04
Re: Mně to připomíná Captur, což je ošklivé auto
To víš, každý čeká, až tu napíšeš něco rozumného ty. Přece by s tebou nediskutovali jako s inteligentem.