Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz C BlueEfficiency: až o 12 % nižší spotřeba

Diskuze (10)
Díky novým motorům, vylepšené aerodynamice, odlehčené konstrukci a pneumatikám s menším valivým odporem se podařilo kombinovanou spotřebu snížit až o 12 %.

Mercedes přiveze na ženevský autosalon tři modely třídy C s přívlastkem BlueEfficiency. Díky novým motorům, vylepšené aerodynamice, odlehčené konstrukci a pneumatikám s menším valivým odporem se podařilo kombinovanou spotřebu snížit až o 12 %.

Inženýři Mercedesu si vzali do péče dvě základní motorizace – C 180 Kompressor a C 200 CDI – a vrcholný šestiválec C 350. Nejlepšího výsledku bylo dosaženo u benzinového C 180 Kompressor, u kterého se podařilo kombinovanou spotřebu snížit o 0,9 litru na 6,5 l/100 km, což představuje úsporu 12 %.

Hmotnost nižší až o 32 kilogramů

Hlavním prostředkem pro snížení spotřeby paliva je samozřejmě snižování hmotnosti. U třídy C došlo v rámci programu BlueEfficient k poklesu o 19 až 32 kg v závislosti na konkrétním provedení. Počítačovými simulacemi bylo přehodnoceno množství použité hmoty pro zvukové těsnění. V novém rozložení je pro dosažení obdobné úrovně komfortu potřeba o 20 % méně materiálu.

Nová kovaná kola s průměrem 16 palců jsou proti běžným litým o 1,8 kg lehčí (kompletní sada tak ušetří 7 kg, dalších 1,7 kg ubude díky novým pneumatikám) a mají aerodynamicky výhodnější tvar. Standardně budou dodávány pro BlueEfficiency ve verzích C 180 K a C 200 CDI. Bez zajímavosti není ani nová konstrukce čelního skla, která má svůj původ u Maybachu. Mezi vrstvy skla je umístěna nová membrána z plastické hmoty, která lépe pohlcuje zvuk. Čelní sklo je tak díky lepším absorpčním vlastnostem tenčí a jeho celková hmotnost je o 1,2 kg nižší.

Valivý odpor a aerodynamika

Ve spolupráci s Michelinem vyvinul Mercedes nové lehké pneumatiky, které mají nízký valivý odpor. Poprvé se objeví právě ve třídě C. Valivý odpor, který má při rychlostech do 100 km/h větší vliv na spotřebu než aerodynamický odpor, je způsoben deformací pneumatiky při pohybu po vozovce. Nové pneumatiky jsou proto vyztuženy strukturou, kterou tvoří vrstvy mřížek z vysokopevnostní oceli, hlavní změna ale přesto spočívá v upraveném chemickém složení.

Snižováním aerodynamického odporu se Mercedes intenzivně zabývá už několik desetiletí. U třídy C věnovali konstruktéři velkou pozornost například boční a zadní části vozu, aby omezili nežádoucí turbulence. Běžné provedení třídy C se díky tomu vyznačuje koeficientem odporu cx 0,27, což je nejen v dané třídě výborná hodnota.

Modely BlueEfficiency mají celou spodní část vozidla zakrytou, zavěšení kol je sníženo o 15 mm a zpětná zrcátka mají aerodynamicky optimalizované upevnění ke karoserii. Přepracovaná je také maska chladiče a spáry kolem světel a kapoty. Díky tomu se podařilo koeficient cx snížit až na 0,25 – podobně nízké hodnoty bylo dosaženo pouze u několika sériových automobilů, např. Audi A2, Hondy Insight nebo Lexusu LS430.

Další cesty snižování spotřeby

Nová konstrukce zadního diferenciálu pro C180 Kompressor a C220 CDI s kovanými ozubenými koly, vylepšenými ložisky a odlehčenou konstrukcí se vyznačuje nižšími třecími silami. To snižuje mechanické ztráty při přenosu síly z motoru na kola. Nový diferenciál má také prodloužený stálý převod.

Na spotřebu mají také vliv energetické nároky přídavných zařízení. Posilovač řízení se proto aktivuje, jen když je jeho činnost potřeba – přídavný ventil zastavuje proudění hydraulické kapaliny v posilovači, a tak odpojuje čerpadlo serva. V praxi při jízdě přímým směrem není část výkonu motoru zbytečně vynakládána na pohon čerpadla a kombinovaná spotřeba měřená podle evropských norem klesá o 0,14 l/100 km.

Lidský faktor hraje ve snižování spotřeby taky významnou roli – podle měření Mercedesu lze spotřebu správným řazením snížit o 15 %. Proto je uprostřed rychloměru umístěn displej, který zobrazuje okamžitou spotřebu. Podle testů letmé pohledy na tento displej vedou řidiče k hospodárnějšímu stylu jízdy.

Motor v C 200 CDI nezměněn, C 180 Kompressor a C 350 s novými agregáty

Čtyřválcový motor pod kapotou C 180 Kompressor prošel takzvaným downsizingem. Jeho objem byl snížen z 1,8 na 1,6 litru, přitom maximální hodnoty výkonu 115 kW a točivého momentu 230 Nm zůstaly nezměněné. Upravený motor s optimalizovaným tvarem spalovacích prostorů má na snížení spotřeby více než třetinový podíl. Informace o provedených změnách na motoru CDI, který má v BlueEfficiency shodné parametry s běžnou verzí avšak spotřebu také o 12 % nižší, Mercedes nezveřejnil.

O pár měsíců později než čtyřválce BlueEfficiency se začne prodávat i C 350 CGI se stejným označením. Jeho motor, známý už z třídy CLS, je vybaven technologií rozstřikového přímého vstřikování benzinu, která se od přímého vstřikování ostatních výrobců liší a podle Mercedesu dosahuje efektivnějšího využití paliva. Motor používá piezoelektrické vstřikovače, díky nimž je možné palivo přesně dávkovat a vstřikovat vícekrát během jednoho cyklu. Palivové čerpadlo má plnící tlak až 200 bar, což je zhruba 50x více než u běžného bodového vstřikování. Kompresní poměr je poměrně vysoký – 12,2:1.

Motor C 350 CGI má maximální výkon 215 kW (o 15 kW více než C 350) a spotřeba ve spojení s dalšími prvky BlueEfficiency je podle předběžných měření o 10 % nižší. Přitom je motor CGI schopen bezproblémového provozu na 95oktanový benzin.

Mercedes-Benz třída C Blue Efficiency
ModelC 180 KompressorC 200 CDIC 350 CGI
Zdvihový objem [cm3]159721483498
Válce/ventily4/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]115/5200100/3800215/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]240/3000-4500270/1600-3000365/3000-5100
Max. rychlost [km/h]230220 
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,510,46,2*
Komb. spotřeba [l/100 km]6,55,18,4*
Emise CO2 [g/km]156135 

* pro C350 CGI jen předběžné hodnoty

Diskuze (10)
1. 3. 2008 12:11
Re: Kritika
Ha, fakt to tam je :-) Nevšiml jsem si...
Avatar - sargis
29. 2. 2008 18:31
ta vec medzi
Naj vplyv na spotrebu bude mat vzdy ta vec medzi sedadlom a volantom. Jazdit usporne nestaci chciet ale aj vediet. A da sa to aj so sucasnou technikou. Kurzy s nazvami eco, driving, experience su na zapade k dispozicii. Oficialne papierove hodnoty a normy, to je druha vec. Osobne si cenim snahu automobiliek investovat do ekologie a novych cenovo dostupnych technologi. Aj ked poznal som jedno hovado...mal Toledo 1,9 TDi. Spotreba permanentne okolo 12l, vymena oleja, no casto...ked mu po 20 000km sokovani pracovnici servisu museli menit prevodovku, spytal sa ma, co robi zle...ehm, aj taki su.
29. 2. 2008 13:56
Kritika
Taky bych nekritizoval systém snižování spotřeby. Sice je tam to slovíčko "BlueEfficiency" což má pravděpodobně vyvolat dojem ekologičtějšího provozu...Každopádně jde ale i o nižší spotřebu - kdo jezdí denně a má C 350, bude za snížení vděčný. Řeči o tom, že spotřeba majitele vozů této třídy je blbost. Možná to bylo tak před 20 lety, ale ne dnes. K výše uvedeným příspěvkům - nevšiml jsem si nikde poznámky o prodlužování převodů (to je typická blbost Volkswagenu).Aerodynamika má vliv na spotřebu při jakémkoli stylu jízdy stejně tak, jako pneumatky s nízkým valivým odporem a nižší hmostnost. Ta má mimo jiné i vliv na jízdní vlastnosti. Na druhou stranu je podle mě zbytečné strkat na přístrojovku nějaký ukazatel aktuální spotřeby. To tak leda rozptyluje pozornost.