Mercedes-Benz C BlueEfficiency: až o 12 % nižší spotřeba
Mercedes přiveze na ženevský autosalon tři modely třídy C s přívlastkem BlueEfficiency. Díky novým motorům, vylepšené aerodynamice, odlehčené konstrukci a pneumatikám s menším valivým odporem se podařilo kombinovanou spotřebu snížit až o 12 %.
Inženýři Mercedesu si vzali do péče dvě základní motorizace – C 180 Kompressor a C 200 CDI – a vrcholný šestiválec C 350. Nejlepšího výsledku bylo dosaženo u benzinového C 180 Kompressor, u kterého se podařilo kombinovanou spotřebu snížit o 0,9 litru na 6,5 l/100 km, což představuje úsporu 12 %.
Hmotnost nižší až o 32 kilogramů
Hlavním prostředkem pro snížení spotřeby paliva je samozřejmě snižování hmotnosti. U třídy C došlo v rámci programu BlueEfficient k poklesu o 19 až 32 kg v závislosti na konkrétním provedení. Počítačovými simulacemi bylo přehodnoceno množství použité hmoty pro zvukové těsnění. V novém rozložení je pro dosažení obdobné úrovně komfortu potřeba o 20 % méně materiálu.
Nová kovaná kola s průměrem 16 palců jsou proti běžným litým o 1,8 kg lehčí (kompletní sada tak ušetří 7 kg, dalších 1,7 kg ubude díky novým pneumatikám) a mají aerodynamicky výhodnější tvar. Standardně budou dodávány pro BlueEfficiency ve verzích C 180 K a C 200 CDI. Bez zajímavosti není ani nová konstrukce čelního skla, která má svůj původ u Maybachu. Mezi vrstvy skla je umístěna nová membrána z plastické hmoty, která lépe pohlcuje zvuk. Čelní sklo je tak díky lepším absorpčním vlastnostem tenčí a jeho celková hmotnost je o 1,2 kg nižší.
Valivý odpor a aerodynamika
Ve spolupráci s Michelinem vyvinul Mercedes nové lehké pneumatiky, které mají nízký valivý odpor. Poprvé se objeví právě ve třídě C. Valivý odpor, který má při rychlostech do 100 km/h větší vliv na spotřebu než aerodynamický odpor, je způsoben deformací pneumatiky při pohybu po vozovce. Nové pneumatiky jsou proto vyztuženy strukturou, kterou tvoří vrstvy mřížek z vysokopevnostní oceli, hlavní změna ale přesto spočívá v upraveném chemickém složení.
Snižováním aerodynamického odporu se Mercedes intenzivně zabývá už několik desetiletí. U třídy C věnovali konstruktéři velkou pozornost například boční a zadní části vozu, aby omezili nežádoucí turbulence. Běžné provedení třídy C se díky tomu vyznačuje koeficientem odporu cx 0,27, což je nejen v dané třídě výborná hodnota.
Modely BlueEfficiency mají celou spodní část vozidla zakrytou, zavěšení kol je sníženo o 15 mm a zpětná zrcátka mají aerodynamicky optimalizované upevnění ke karoserii. Přepracovaná je také maska chladiče a spáry kolem světel a kapoty. Díky tomu se podařilo koeficient cx snížit až na 0,25 – podobně nízké hodnoty bylo dosaženo pouze u několika sériových automobilů, např. Audi A2, Hondy Insight nebo Lexusu LS430.
Další cesty snižování spotřeby
Nová konstrukce zadního diferenciálu pro C180 Kompressor a C220 CDI s kovanými ozubenými koly, vylepšenými ložisky a odlehčenou konstrukcí se vyznačuje nižšími třecími silami. To snižuje mechanické ztráty při přenosu síly z motoru na kola. Nový diferenciál má také prodloužený stálý převod.
Na spotřebu mají také vliv energetické nároky přídavných zařízení. Posilovač řízení se proto aktivuje, jen když je jeho činnost potřeba – přídavný ventil zastavuje proudění hydraulické kapaliny v posilovači, a tak odpojuje čerpadlo serva. V praxi při jízdě přímým směrem není část výkonu motoru zbytečně vynakládána na pohon čerpadla a kombinovaná spotřeba měřená podle evropských norem klesá o 0,14 l/100 km.
Lidský faktor hraje ve snižování spotřeby taky významnou roli – podle měření Mercedesu lze spotřebu správným řazením snížit o 15 %. Proto je uprostřed rychloměru umístěn displej, který zobrazuje okamžitou spotřebu. Podle testů letmé pohledy na tento displej vedou řidiče k hospodárnějšímu stylu jízdy.
Motor v C 200 CDI nezměněn, C 180 Kompressor a C 350 s novými agregáty
Čtyřválcový motor pod kapotou C 180 Kompressor prošel takzvaným downsizingem. Jeho objem byl snížen z 1,8 na 1,6 litru, přitom maximální hodnoty výkonu 115 kW a točivého momentu 230 Nm zůstaly nezměněné. Upravený motor s optimalizovaným tvarem spalovacích prostorů má na snížení spotřeby více než třetinový podíl. Informace o provedených změnách na motoru CDI, který má v BlueEfficiency shodné parametry s běžnou verzí avšak spotřebu také o 12 % nižší, Mercedes nezveřejnil.
O pár měsíců později než čtyřválce BlueEfficiency se začne prodávat i C 350 CGI se stejným označením. Jeho motor, známý už z třídy CLS, je vybaven technologií rozstřikového přímého vstřikování benzinu, která se od přímého vstřikování ostatních výrobců liší a podle Mercedesu dosahuje efektivnějšího využití paliva. Motor používá piezoelektrické vstřikovače, díky nimž je možné palivo přesně dávkovat a vstřikovat vícekrát během jednoho cyklu. Palivové čerpadlo má plnící tlak až 200 bar, což je zhruba 50x více než u běžného bodového vstřikování. Kompresní poměr je poměrně vysoký – 12,2:1.
Motor C 350 CGI má maximální výkon 215 kW (o 15 kW více než C 350) a spotřeba ve spojení s dalšími prvky BlueEfficiency je podle předběžných měření o 10 % nižší. Přitom je motor CGI schopen bezproblémového provozu na 95oktanový benzin.
Mercedes-Benz třída C Blue Efficiency | |||
Model | C 180 Kompressor | C 200 CDI | C 350 CGI |
Zdvihový objem [cm3] | 1597 | 2148 | 3498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 115/5200 | 100/3800 | 215/6400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 240/3000-4500 | 270/1600-3000 | 365/3000-5100 |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 220 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 10,4 | 6,2* |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 5,1 | 8,4* |
Emise CO2 [g/km] | 156 | 135 |
* pro C350 CGI jen předběžné hodnoty