24.11. 2014 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Citaro LE: Nová karoserie

 

Zvýšený zájem o městské autobusy Low Entry přivedl Mercedes-Benz k vytvoření provedení Citara LE v nových konfiguracích.

V Citaru LE se díky kombinaci nízkopodlažní přední části vozu a vysokopodlažní zadní části daří využít výhodu obou koncepcí. Snadný vstup do vozu díky nízkopodlažnímu provedení přední části se spojuje s komfortem autokaru při sezení v zadní části vozu. Tento skok Citara LE do nové generace je skutečně evidentní. Převzal příjemný aspekt předního vstupu od předchozí generace včetně sloupků A0, jež se táhnou nahoru do trojrozměrného designového prvku střechy. Navzdory vyvýšené zadní části Citaro LE harmonicky zapadne do rodinného obrázku tohoto modelu. Na první pohled se Citaro LE liší od plně nízkopodlažní verze pouze střešní konstrukcí, jež se táhne dál dopředu. Tím, že verze LE převzala tvar přední části od klasického Citara a obešlo se v této části bez zvýšené podlahy, získalo skvělé proporce. Volitelně klimatizace instalovaná ve střeše může zůstat na svém obvyklém místě.

Zvýšená zadní část je rovněž odvozena od samostatného autobusu. Kromě této zvýšené části lze LE variantu identifikovat ještě podle chladicích lamel nových dvířek prostoru pro motor na pravé straně vozu.

Odvozená kabina

Také v kabině pro cestující se Citaro LE odvolává na svého přímého předchůdce s nástěnnými konzolovými nosníky. Nově navržená křížená vedení na stropě na přechodu mezi nízkopodlažní přední a vysokopodlažní zadní částí slouží k upevnění informační tabule či monitoru pro zadní řady sedadel.

Citaro LE je vybaveno sedadly City Star Eco, kdežto cestující v meziměstské verzi Citaro LE Ü/MÜ sedí v sedadlech značky Inter Star Eco. V této verzi lze kabinu pro cestující dovybavit ještě prostornými žlabovitými úložnými prostorami od přední části až do oblasti nad zadní osou. U meziměstských spojů lze volitelně namontovat ještě servisní schránky s ventilačními průduchy a čtecími lampičkami.

Dva nízké schody o jednotlivé výšce 195 mm vedou z části od druhé nápravy do vyvýšené části v zadní části vozu. Díky zvýšení výšky střechy v této části o 310 mm má zde cestující tentýž příjemný pocit prostornosti jako vpředu. Výška ke stání na zadní plošině činí velkorysých 2,05 m. Všechna sedadla pro cestující v zadní části vozu Citaro LE jsou uspořádána po směru jízdy. Zdvihají se postupně s rostoucí výškou podlahy, podobně jako v divadle a bez jakéhokoliv rušivého výkroje pro kola v podlaze. V zadní řadě sedadel může sedět pět cestujících.

Hypoidní zadní náprava

V zadní části je kvůli tvaru vyvýšené podlahy použita hypoidní náprava Mercedes-Benz RO 440. Toto řešení se již osvědčilo u touringových autokarů německé značky. Výhodou hypoidní nápravy oproti portálové nápravě s plně nízkou podlahou vozu je jediný převod v centrálně umístěném diferenciálu. To má za následek adekvátně nižší vnitřní tření a úsporu paliva společně s nižší hladinou hluku. Větší a velkorysejší prostor pro montáž v části se zdviženou podlahou u zadní nápravy umožňuje delší zdvih pružiny s adekvátně vyšším pohodlím na úrovni touringového autokaru.

V přední části řidič těží z nově navržené a zvýšené kabiny převzaté z modelu Citaro. Vykazuje moderní palubní desku a více prostoru pro nohy pod palubní deskou, což je nastavitelné společně s volantem. Totéž platí pro lepší ochranu při kolizi pomocí nárazového modulu v prodloužené přední části.

Nová verze LE MÜ

Nový přírůstek do řady Citaro tvoří verze LE MÜ s třemi dveřmi u předního a prostředního vstupu, jako je tomu u verze městského autobusu Citaro LE. Třetí dveře urychlí průchod cestujících v 13,19 m dlouhém meziměstském autobusu, což je významný faktor na trasách s vysokým počtem cestujících a krátkými vzdálenostmi mezi jednotlivými zastávkami.

I přes nevyhnutelný nárůst hmotnosti vozu kvůli dodatečným prvkům přidaným pro účely splnění požadavků emisní normy Euro VI, není model Citaro LE těžší než předchozí verze. To je například díky novému rámu, který je navíc ještě pevnější než u předchozích verzí a vybavený prstencovými prvky a střešními panely GFRP.

Pohon

Základním motorem je vertikálně instalovaný řadový šestiválec OM 936 o objemu 7,7 l s vysokotlakým vstřikováním common rail. Základní varianta motoru podává 220 kW, volitelně je k dostání výkon 260 kW. Motor OM 936 je přeplňován asymetrickým turbodmychadlem.

Ještě lepší akceleraci nabízí volitelný nový systém Power-Boost dostupný pro silnější motor 260 kW. Systém žene vzduch ze standardního systému stlačeného vzduchu ve voze do sacího systému motoru. Výsledný nárůst průchodu vzduchu krátkodobě navýší počáteční točivý moment prostřednictvím navýšení plnicího tlaku. Zejména v topograficky pestrých oblastech zajistí tento nový systém výkonnější start vozu, např. když autobus musí zrychlit při výjezdu ze stanice do stoupání.

Město i mimo

Nová řada Citaro LE sestává ze dvou městských a tří meziměstských autobusů. Městské Citaro LE je 12,17 m dlouhé a liší se v uspořádání dveří. Základ tvoří dveře s dvojnásobnou šířkou, na přání lze získat další jednoduché za zadní nápravou. 12,17 m dlouhé Citaro LE Ü má jednoduché dveře vpředu a dvojité dveře uprostřed. Meziměstské 13,19 m dlouhé Citaro LE MÜ je dostupné se dvěma dveřmi s dvojitou šířkou či nově také s dvojitými prostředními a jednoduchými dveřmi na obou koncích. Plně nízkopodlažní Citaro je k dispozici jako Citaro K (délka 10,63 m), Citaro (12,14 m) a kloubové Citaro G (18,13 m). Všechny jsou k dispozici s různými variantami uspořádání dveří.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži: Zpěvačka skončila ve vězení!

V sexy oblečku provokativně jedla banán před muži:…

Egyptská popová zpěvačka (25), která v sexy oblečku provokativně jedla banán před skupinou mužů, skončila za…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si nezahrají

Konec pohádky! Češky po boji padly, semifinále MS si…

Překvapivé tažení českých házenkářek na mistrovství světa skončilo ve čtvrtfinále, kde Češky nestačily na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…