24.11. 2014 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Citaro LE: Nová karoserie

 

Zvýšený zájem o městské autobusy Low Entry přivedl Mercedes-Benz k vytvoření provedení Citara LE v nových konfiguracích.

V Citaru LE se díky kombinaci nízkopodlažní přední části vozu a vysokopodlažní zadní části daří využít výhodu obou koncepcí. Snadný vstup do vozu díky nízkopodlažnímu provedení přední části se spojuje s komfortem autokaru při sezení v zadní části vozu. Tento skok Citara LE do nové generace je skutečně evidentní. Převzal příjemný aspekt předního vstupu od předchozí generace včetně sloupků A0, jež se táhnou nahoru do trojrozměrného designového prvku střechy. Navzdory vyvýšené zadní části Citaro LE harmonicky zapadne do rodinného obrázku tohoto modelu. Na první pohled se Citaro LE liší od plně nízkopodlažní verze pouze střešní konstrukcí, jež se táhne dál dopředu. Tím, že verze LE převzala tvar přední části od klasického Citara a obešlo se v této části bez zvýšené podlahy, získalo skvělé proporce. Volitelně klimatizace instalovaná ve střeše může zůstat na svém obvyklém místě.

Zvýšená zadní část je rovněž odvozena od samostatného autobusu. Kromě této zvýšené části lze LE variantu identifikovat ještě podle chladicích lamel nových dvířek prostoru pro motor na pravé straně vozu.

Odvozená kabina

Také v kabině pro cestující se Citaro LE odvolává na svého přímého předchůdce s nástěnnými konzolovými nosníky. Nově navržená křížená vedení na stropě na přechodu mezi nízkopodlažní přední a vysokopodlažní zadní částí slouží k upevnění informační tabule či monitoru pro zadní řady sedadel.

Citaro LE je vybaveno sedadly City Star Eco, kdežto cestující v meziměstské verzi Citaro LE Ü/MÜ sedí v sedadlech značky Inter Star Eco. V této verzi lze kabinu pro cestující dovybavit ještě prostornými žlabovitými úložnými prostorami od přední části až do oblasti nad zadní osou. U meziměstských spojů lze volitelně namontovat ještě servisní schránky s ventilačními průduchy a čtecími lampičkami.

Dva nízké schody o jednotlivé výšce 195 mm vedou z části od druhé nápravy do vyvýšené části v zadní části vozu. Díky zvýšení výšky střechy v této části o 310 mm má zde cestující tentýž příjemný pocit prostornosti jako vpředu. Výška ke stání na zadní plošině činí velkorysých 2,05 m. Všechna sedadla pro cestující v zadní části vozu Citaro LE jsou uspořádána po směru jízdy. Zdvihají se postupně s rostoucí výškou podlahy, podobně jako v divadle a bez jakéhokoliv rušivého výkroje pro kola v podlaze. V zadní řadě sedadel může sedět pět cestujících.

Hypoidní zadní náprava

V zadní části je kvůli tvaru vyvýšené podlahy použita hypoidní náprava Mercedes-Benz RO 440. Toto řešení se již osvědčilo u touringových autokarů německé značky. Výhodou hypoidní nápravy oproti portálové nápravě s plně nízkou podlahou vozu je jediný převod v centrálně umístěném diferenciálu. To má za následek adekvátně nižší vnitřní tření a úsporu paliva společně s nižší hladinou hluku. Větší a velkorysejší prostor pro montáž v části se zdviženou podlahou u zadní nápravy umožňuje delší zdvih pružiny s adekvátně vyšším pohodlím na úrovni touringového autokaru.

V přední části řidič těží z nově navržené a zvýšené kabiny převzaté z modelu Citaro. Vykazuje moderní palubní desku a více prostoru pro nohy pod palubní deskou, což je nastavitelné společně s volantem. Totéž platí pro lepší ochranu při kolizi pomocí nárazového modulu v prodloužené přední části.

Nová verze LE MÜ

Nový přírůstek do řady Citaro tvoří verze LE MÜ s třemi dveřmi u předního a prostředního vstupu, jako je tomu u verze městského autobusu Citaro LE. Třetí dveře urychlí průchod cestujících v 13,19 m dlouhém meziměstském autobusu, což je významný faktor na trasách s vysokým počtem cestujících a krátkými vzdálenostmi mezi jednotlivými zastávkami.

I přes nevyhnutelný nárůst hmotnosti vozu kvůli dodatečným prvkům přidaným pro účely splnění požadavků emisní normy Euro VI, není model Citaro LE těžší než předchozí verze. To je například díky novému rámu, který je navíc ještě pevnější než u předchozích verzí a vybavený prstencovými prvky a střešními panely GFRP.

Pohon

Základním motorem je vertikálně instalovaný řadový šestiválec OM 936 o objemu 7,7 l s vysokotlakým vstřikováním common rail. Základní varianta motoru podává 220 kW, volitelně je k dostání výkon 260 kW. Motor OM 936 je přeplňován asymetrickým turbodmychadlem.

Ještě lepší akceleraci nabízí volitelný nový systém Power-Boost dostupný pro silnější motor 260 kW. Systém žene vzduch ze standardního systému stlačeného vzduchu ve voze do sacího systému motoru. Výsledný nárůst průchodu vzduchu krátkodobě navýší počáteční točivý moment prostřednictvím navýšení plnicího tlaku. Zejména v topograficky pestrých oblastech zajistí tento nový systém výkonnější start vozu, např. když autobus musí zrychlit při výjezdu ze stanice do stoupání.

Město i mimo

Nová řada Citaro LE sestává ze dvou městských a tří meziměstských autobusů. Městské Citaro LE je 12,17 m dlouhé a liší se v uspořádání dveří. Základ tvoří dveře s dvojnásobnou šířkou, na přání lze získat další jednoduché za zadní nápravou. 12,17 m dlouhé Citaro LE Ü má jednoduché dveře vpředu a dvojité dveře uprostřed. Meziměstské 13,19 m dlouhé Citaro LE MÜ je dostupné se dvěma dveřmi s dvojitou šířkou či nově také s dvojitými prostředními a jednoduchými dveřmi na obou koncích. Plně nízkopodlažní Citaro je k dispozici jako Citaro K (délka 10,63 m), Citaro (12,14 m) a kloubové Citaro G (18,13 m). Všechny jsou k dispozici s různými variantami uspořádání dveří.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Denník N: Babiš stáhl žalobu na bývalého příslušníka StB Sarkocyho Denník N: Babiš stáhl žalobu na bývalého příslušníka StB Sarkocyho

Český premiér Andrej Babiš stáhl žalobu na bývalého…

Leo Express předloni snížil ztrátu, navzdory nehodě v Přerově Leo Express předloni snížil ztrátu, navzdory nehodě v Přerově

Soukromý železniční a autobusový dopravce Leo Express…

Zoot přestal splácet. Jeho dluhy skupuje Natland Zoot přestal splácet. Jeho dluhy skupuje Natland

Internetový obchod s módou Zoot se dostal do finančních…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky

V pořadí již 26. řada Top Gearu se odhaluje v první…

 





 
Další famózní nález v opuštěné stodole. 81 automobilových klasik teď míří do aukce

Další famózní nález v opuštěné stodole. 81 automobilových klasik teď míří do aukce

Dnes 15:55

Porsche 356, Jaguar E-Type, ale i staré trabanty. To je jen hrstka klasik, které byly nalezeny na opuštěném místě ve Francii.




Blesk.cz

Evakuace lyžařů v Orlických horách! Na nejdelší lanovku tam spadl strom

Evakuace lyžařů v Orlických horách! Na nejdelší…

Na lanovou vyhřívanou čtyřsedačku v areálu Buková hora na Orlickoústecku spadl strom. Na sedačkách ve vzduchu…

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data operátorů se spoléhá minimum lidí

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data…

Pokud se chceme připojit k internetu přes mobilní telefon, máme v podstatě dvě možnosti. Buď využít nějaký…

 

iSport.cz

Opilý sudí, který v Příbrami běhal za lajnou jako kašpar, má nový džob. Neuvěříte, co dělá!

Opilý sudí, který v Příbrami běhal za lajnou jako…

Exšéf svazu Miroslav Pelta (54) se musí štípnout do tváře, aby uvěřil. Rozhodčí-opilec, kterého navěky vyhnal z…

Spása jménem Havlíčková. Obří talent i divné příhody ve stylu Koukalové

Spása jménem Havlíčková. Obří talent i divné příhody…

Éra Kateřiny Neumannové je pryč, i ta Martina Koukala a Lukáše Bauera. Osmnáctiletá blondýnka Barbora Havlíčková…

 

Reflex.cz

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

Co mají společného fotbalista Petr Čech a upálený Jan Palach? Cizina je teď zbožně uctila

Co mají společného fotbalista Petr Čech a upálený…

Mohou mít něco společného vynikající fotbalista Petr Čech a student Jan Palach, který se v roce 1969 upálil na…