reklama


24.11. 2014 Ivo Semrád

Mercedes-Benz Citaro LE: Nová karoserie

 

Zvýšený zájem o městské autobusy Low Entry přivedl Mercedes-Benz k vytvoření provedení Citara LE v nových konfiguracích.

V Citaru LE se díky kombinaci nízkopodlažní přední části vozu a vysokopodlažní zadní části daří využít výhodu obou koncepcí. Snadný vstup do vozu díky nízkopodlažnímu provedení přední části se spojuje s komfortem autokaru při sezení v zadní části vozu. Tento skok Citara LE do nové generace je skutečně evidentní. Převzal příjemný aspekt předního vstupu od předchozí generace včetně sloupků A0, jež se táhnou nahoru do trojrozměrného designového prvku střechy. Navzdory vyvýšené zadní části Citaro LE harmonicky zapadne do rodinného obrázku tohoto modelu. Na první pohled se Citaro LE liší od plně nízkopodlažní verze pouze střešní konstrukcí, jež se táhne dál dopředu. Tím, že verze LE převzala tvar přední části od klasického Citara a obešlo se v této části bez zvýšené podlahy, získalo skvělé proporce. Volitelně klimatizace instalovaná ve střeše může zůstat na svém obvyklém místě.

Zvýšená zadní část je rovněž odvozena od samostatného autobusu. Kromě této zvýšené části lze LE variantu identifikovat ještě podle chladicích lamel nových dvířek prostoru pro motor na pravé straně vozu.

Odvozená kabina

Také v kabině pro cestující se Citaro LE odvolává na svého přímého předchůdce s nástěnnými konzolovými nosníky. Nově navržená křížená vedení na stropě na přechodu mezi nízkopodlažní přední a vysokopodlažní zadní částí slouží k upevnění informační tabule či monitoru pro zadní řady sedadel.

Citaro LE je vybaveno sedadly City Star Eco, kdežto cestující v meziměstské verzi Citaro LE Ü/MÜ sedí v sedadlech značky Inter Star Eco. V této verzi lze kabinu pro cestující dovybavit ještě prostornými žlabovitými úložnými prostorami od přední části až do oblasti nad zadní osou. U meziměstských spojů lze volitelně namontovat ještě servisní schránky s ventilačními průduchy a čtecími lampičkami.

Dva nízké schody o jednotlivé výšce 195 mm vedou z části od druhé nápravy do vyvýšené části v zadní části vozu. Díky zvýšení výšky střechy v této části o 310 mm má zde cestující tentýž příjemný pocit prostornosti jako vpředu. Výška ke stání na zadní plošině činí velkorysých 2,05 m. Všechna sedadla pro cestující v zadní části vozu Citaro LE jsou uspořádána po směru jízdy. Zdvihají se postupně s rostoucí výškou podlahy, podobně jako v divadle a bez jakéhokoliv rušivého výkroje pro kola v podlaze. V zadní řadě sedadel může sedět pět cestujících.

Hypoidní zadní náprava

V zadní části je kvůli tvaru vyvýšené podlahy použita hypoidní náprava Mercedes-Benz RO 440. Toto řešení se již osvědčilo u touringových autokarů německé značky. Výhodou hypoidní nápravy oproti portálové nápravě s plně nízkou podlahou vozu je jediný převod v centrálně umístěném diferenciálu. To má za následek adekvátně nižší vnitřní tření a úsporu paliva společně s nižší hladinou hluku. Větší a velkorysejší prostor pro montáž v části se zdviženou podlahou u zadní nápravy umožňuje delší zdvih pružiny s adekvátně vyšším pohodlím na úrovni touringového autokaru.

V přední části řidič těží z nově navržené a zvýšené kabiny převzaté z modelu Citaro. Vykazuje moderní palubní desku a více prostoru pro nohy pod palubní deskou, což je nastavitelné společně s volantem. Totéž platí pro lepší ochranu při kolizi pomocí nárazového modulu v prodloužené přední části.

Nová verze LE MÜ

Nový přírůstek do řady Citaro tvoří verze LE MÜ s třemi dveřmi u předního a prostředního vstupu, jako je tomu u verze městského autobusu Citaro LE. Třetí dveře urychlí průchod cestujících v 13,19 m dlouhém meziměstském autobusu, což je významný faktor na trasách s vysokým počtem cestujících a krátkými vzdálenostmi mezi jednotlivými zastávkami.

I přes nevyhnutelný nárůst hmotnosti vozu kvůli dodatečným prvkům přidaným pro účely splnění požadavků emisní normy Euro VI, není model Citaro LE těžší než předchozí verze. To je například díky novému rámu, který je navíc ještě pevnější než u předchozích verzí a vybavený prstencovými prvky a střešními panely GFRP.

Pohon

Základním motorem je vertikálně instalovaný řadový šestiválec OM 936 o objemu 7,7 l s vysokotlakým vstřikováním common rail. Základní varianta motoru podává 220 kW, volitelně je k dostání výkon 260 kW. Motor OM 936 je přeplňován asymetrickým turbodmychadlem.

Ještě lepší akceleraci nabízí volitelný nový systém Power-Boost dostupný pro silnější motor 260 kW. Systém žene vzduch ze standardního systému stlačeného vzduchu ve voze do sacího systému motoru. Výsledný nárůst průchodu vzduchu krátkodobě navýší počáteční točivý moment prostřednictvím navýšení plnicího tlaku. Zejména v topograficky pestrých oblastech zajistí tento nový systém výkonnější start vozu, např. když autobus musí zrychlit při výjezdu ze stanice do stoupání.

Město i mimo

Nová řada Citaro LE sestává ze dvou městských a tří meziměstských autobusů. Městské Citaro LE je 12,17 m dlouhé a liší se v uspořádání dveří. Základ tvoří dveře s dvojnásobnou šířkou, na přání lze získat další jednoduché za zadní nápravou. 12,17 m dlouhé Citaro LE Ü má jednoduché dveře vpředu a dvojité dveře uprostřed. Meziměstské 13,19 m dlouhé Citaro LE MÜ je dostupné se dvěma dveřmi s dvojitou šířkou či nově také s dvojitými prostředními a jednoduchými dveřmi na obou koncích. Plně nízkopodlažní Citaro je k dispozici jako Citaro K (délka 10,63 m), Citaro (12,14 m) a kloubové Citaro G (18,13 m). Všechny jsou k dispozici s různými variantami uspořádání dveří.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama