Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CLS 63 AMG: Nové informace a fotografie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Premiéra Mercedesu CLS 63 AMG se sice odehrála koncem loňského roku, ale na trh vstoupí až letos. Automobilka při této příležitosti zveřejňuje kompletní specifikace a nové fotografie.

Mercedes-Benz i u druhé generace modelu CLS hodlá uspokojit zájemce o výkonné provedení a naváže na verze CLS 55 AMG a CLS 63 AMG první generace zcela novým provedením, které si ponechá zavedené označení.

Po kompresorovém a atmosférickém osmiválci se do AMG-verze Mercedesu CLS dostává nový motor přeplňovaný dvěma turbodmychadly.

Karoserie

Kdo zná aktuální modely AMG, ten v novém CLS 63 AMG najde především rysy faceliftované třídy CL ve verzi AMG.

S ní má CLS společný tvar pětiúhelníkové masky chladiče s jedinou lamelou a trojici černě zbarvených otvorů v nárazníku, s černým lízátkem uprostřed a pásy diod pro denní svícení po stranách. Stejně jako na CL, tak u CLS jsou boky předního nárazníku prosty odvětrávacích otvorů, jinak typických pro AMG.

Důvod designového sblížení s reprezentativní třídou CL je jasný: CLS 63 AMG touto cestou zvýrazňuje tržní pozici nad technicky spřízněnou třídou E. Automobilka samotná hovoří také o inspiraci sportovním modelem SLS AMG.

Záď ctí konvence osmiválcových AMG – to znamená difuzor s čtveřicí hranatých koncovek výfuku (oválné jsou vyhrazeny dvanáctiválcům) ve spodní části a křidélko na hraně víka zavazadlového prostoru. Tento malý spoiler pomáhá snižovat vztlak na zadní nápravě zhruba o 26 procent a přispívá k lepší ovladatelnosti vozu při vysokých rychlostech.

Diodová přední světla jsou chloubou nového CLS. V případě vrcholné verze CLS 63 AMG jsou samozřejmě standardem. Jednotka složená ze 71 světelných diod se výkonem vyrovná moderním bi-xenonovým světlometům, přitom má teplejší světlo (5500 K proti 4200 K u xenonů), které se více podobá barvě přírodního světla (6500 K) a je tedy šetrnější ke zraku. Diodové světlomety se také mohou pochlubit životností 10.000 hodin, pětkrát delší než u xenonové výbojky.

Mercedes-Benz CLS 63 AMG - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Mercedes-Benz CLS 63 AMG Mercedes-Benz CLS 63 AMG Performance Alpina B5 Biturbo Porsche Panamera Turbo Maserati Quattroporte GTS Jaguar XJ Supersport Aston Martin Rapide
Délka [mm] 4996 4996 4899 4970 5097 5122 5019
Šířka [mm] 1881 1881 1860 1931 1885 1894 1929
Výška [mm] 1406 1406 1469 1418 1423 1448 1360
Rozvor [mm] 2874 2874 2968 2920 3064 3032 2989
Objem zav. prostoru [l] - - 520 432 450 520 301

Interiér

V interiéru Mercedesu CLS 63 AMG má být vše v naprosto dokonalém provedení od výplní dveří přes palubní desku až po sportovní sedadla čalouněná kůží Nappa. Tiskové materiály uvádí, že na obložení v pianové černi je použito sedm vrstev laku vyleštěných do vysokého lesku. Ještě více exkluzivity mají interiéru dodat doplňky z uhlíkových vláken.

Na řidiče a předního spolujezdce čekají nově vyvinutá elektricky stavitelná sportovní sedadla AMG, která jsou vybavena pamětí nastavení a vyhříváním. Vzadu jsou dvě samostatná sedadla, jejichž provedení odpovídá tvarování předních sedadel. Zákazníci si mohou u CLS 63 AMG vybírat ze tří základních barev kůže - černé, šedé a mandlově béžové.

Za zmínku stojí i nový multifunkční tříramenný sportovní volant nebo analogové hodiny IWC umístěné ve středu palubní desky mezi výdechy ventilace. K prvkům zvyšujícím sportovní esprit luxusně vybaveného CLS 63 AMG patří sportovní pedály AMG z kartáčované oceli, z niž je i obložení osvětlených prahů.

Bohatou standardní výbavu, jejíž součástí je například automatická klimatizace Thermotronic lze rozšířit prvky dodávané na přání. Mezi nimi figuruje digitální rádio, zvukový systém Harman Kardon® Logic7, multimediální systém Comand APS nebo TV tuner.

Technika

Z hlediska pohonné jednotky je nové CLS 63 AMG už třetí generací AMG modelu pro třídu CLS: první byl CLS 55 AMG s motorem M 113 (5,4 litru, kompresor, 350 kW) a druhou CLS 63 AMG s agregátem M 156 (6,2 litru atmosférický, 378 kW). Nová generace je vybavena zcela novou pohonnou jednotku M 157 se dvěma turbodmychadly a objemem 5,5 litru. Tento motor debutoval v novém S 63 AMG a CL 63 AMG.

CLS 63 AMG je vybaveno výkonově slabší verzí naladěnou pro účely tohoto čtyřdveřového cestovního kupé. Základní konfigurace proto dosahuje 386 kW (525 k) a 700 Nm (třídy S a CL má 400 kW/800 Nm), silnější provedení s Performance paketem nabídne 410 kW (557 k) a 800 Nm (S a CL s Performance paketem mají 420 kW a 900 Nm). Hlavní rozdíl mezi slabší a silnější verzí v CLS spočívá v plnícím tlaku – standardem je 1,0 bar, provedení Performance je dopované hodnotou 1,3 bar.

Zajímavostí je, že navzdory snížení výkonu vykazuje CLS 63 AMG, zřejmě především díky nižší hmotnosti, o desetinu sekundy lepší časy akcelerace z 0 na 100 km/h.

Kromě nárůstu výkonu se přeplňování projevuje také lepší normovanou spotřebou. Nové CLS 63 AMG bude mít v technickém průkazu podle předběžných specifikací zapsáno 9,9 l/100 km v kombinovaném cyklu a emise CO2 jen 231 g/km. Spotřeba je nižší o 4,6 litru, v řeči relativních čísel o 32 %. To je mimochodem také nejlepší hodnota v daném segmentu.

Mercedes-Benz CLS 63 AMG - technická data
Motor CLS 63 AMG CLS 63 AMG Performance
Převodovka 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 5461 5461
Válce/ventily 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 386/5250 410/5750
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 700/1750-5000 800/2000-4500
Max. rychlost [km/h] 250 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,4 4,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,9 9,9

Převodovka AMG Speedshift MCT je stejné konstrukce jako například v E 63 AMG. Jedná se o sedmistupňové ústrojí, které na rozdíl od konvenčních automatů používá místo měniče momentu mokrou, automaticky ovládanou, spojku. Nabízí čtyři režimy chodu: úsporný C (jako Controlled Efficiency), kdy je aktivní funkce start/stop a také reakce plynového pedálu jsou vlažnější, dále je k dispozici režim Sport, Sport plus a samozřejmě manuální řazení.

Při sportovním a manuálním režimu převodovky se při řazení na okamžik přeruší zapalování i vstřikování paliva, takže změna převodu je rychlejší než při běžném chodu.

Podvozek a brzdy

Nové CLS 63 AMG využívá sportovní podvozek, který nese marketingové označení AMG Ride Control. Přední zavěšení má ocelové vzpěry, zadní standardně využívá vzduchových měchů s funkcí automatického dorovnávání světlé výšky. Na obou nápravách jsou instalovány elektronicky řízené adaptivní tlumiče s možností volby režimů Comfort, Sport a Sport plus.

Stejnou trojici nastavení jako převodovka a tlumiče nabízí i třírežimové ESP.

Přední náprava byla vyvíjena nezávisle na standardním CLS. Výsledkem je o 24 mm širší rozchod kol a také nové sportovní parametrické řízení AMG. Jeho hydraulický okruh využívá služeb elektrického čerpadla, které je úspornější než mechanické čerpadlo a umožňuje snadné nastavení tří režimů – komfortního, sportovního a sport plus.

Brzdová soustava se skládá ze čtveřice odvětrávaných a vrtaných kotoučů o průměru 360 mm. Za příplatek jsou k dispozici keramicko-kompozitní kotouče, které mají vpředu průměr 402 mm a vzadu 360 mm. Šedě lakovaná kola s novou variací na klasický design trojitých paprsků obouvají pneumatiky 255/35 R19 vpředu a 285/30 R19 vzadu.

Bezpečnost

Mercedes-Benz se snaží držet náskok před konkurencí v oblasti asistenčních a bezpečnostních systémů. Nový CLS 63 AMG se tak může pochlubit řadou systému, kterými je vybaveno i velké kupé CL.

První ze systémů je Active Lane Keeping Assist. V případě, že hrozí překročení čáry vymezující jízdní pruh, zasáhne tento asistent prostřednictvím elektromotoru napojeného na volant. V první fázi začne volant jemně vibrovat, aby upozornil řidiče na potenciálně nebezpečnou situaci.

Pokud řidič nereaguje a auto neúmyslně zamíří mimo jízdní pruh, systém začne aktivně usměrňovat ovládání auta. Na rozdíl od dnes běžných řešení nedochází ke korekci zásahem do řízení, ale přibrzděním kol na jedné straně auta pomocí systému ESP. Ke změně směru nedojde při úmyslném vybočení, například při akceleraci před předjížděním nebo při výhybném manévru při brzdění.

V CLS 63 AMG nechybí ani Active Blind Spot Assist, který má upozornit a zakročit v případě hrozící srážky s vozem v v mrtvém úhlu. V prvním kroku informuje řidiče o přítomnosti vozidla v mrtvém úhlu rozsvícením varovného trojúhelníku ve zpětném zrcátku, tak jako u dalších Mercedesů.

Jestliže řidič tento signál ignoruje a rozhodne se změnit jízdní pruh (a stiskne páčku směrovek), zazní varovný zvukový signál. Pokud dojde skutečně ke změně směru hrozící kolizí, systém přibrzděním kol na druhé straně auta začne korigovat směr jízdy. V případě, že ani takto se nelze srážce vyhnout, uvede systém alespoň brzdy do pohotovostního stavu, aby byl okamžitě po sešlápnutí brzdového pedálu dostupný plný brzdný účinek.

Informace o vozidlech v nebezpečných pozicích získává systém z radarů s krátkým dosahem na bocích a zádi auta.

Premiéru má v CLS 63 AMG nový inteligentní parkovací systém Active Parking Assist s funkcí PARKTRONIC. Tento systém umí změřit délku a hloubku potenciálních parkovacích míst při jízdě rychlostí až 36 km/h. Po nalezení vhodného místa vypočítá na základě aktuální polohy vozu vhodný kurz a následně je schopen sám ovládat řízení a zaparkovat. Maximální rychlost, při níž systém ovládá řízení, je omezena na 10 km/h a již při rychlosti 7 km/h je řidič na tuto skutečnost upozorněn hlášením na displeji v přístrojové desce.

Mezi aktivními bezpečnostními systému Mercedesu CLS 63 AMG nechybí systémy Pre-Safe Brake, Brake Assist PLUS, Adaptive Highbeam Assist, Headlamp Assist, Speed Limit Assist, Speed Limit Assist, Night View Assist Plus a adaptivní tempomat Distronic Plus, který v rychlostech do 200 km/h hlídá bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu.

Individualizace

Verze AMG Performance bude mít kromě silnějšího motoru také karbonové přední lízátko a zadní křidélko. Pod kapotou najdeme karbonový kryt motoru, v interiéru volant potažený Alcantarou a za koly červeně lakované třmeny brzd.

Další možností individualizace je paket AMG Performance Studio. Uspokojí potřeby těch, kteří chtějí od CLS 63 AMG ještě víc – sportovnější naladění podvozku, odlehčená kovaná kola s pěti dvojitými paprsky, keramické brzdy, zadní diferenciál se svorností 40 % a paket exteriéru i interiéru v karbonovém provedení. K tomu majitel dostane také AMG Driver’s paket (posunutí omezovače rychlosti na 300 km/h a kurz AMG Driving Academy).

Při uvedení na trh bude dostupné také provedení označené Edition 1. Dostane unikátní kombinaci matného laku Manganite grey Shape, rozšířený kožený paket s čalouněním designo corteccia pearl, sportovní sedadla a strop v antracitové Alcantaře.

Konkurence

Najít v současnosti přímého konkurenta pro Mercedes-Benz CLS 63 AMG je poměrně nesnadný úkol. Přímá konkurence z Německa se v současnosti omezuje prakticky jen na Porsche Panamera Turbo (368 kW/500 k) a Alpinu B5 Biturbo (373 kW/507 k), protože BMW M5 se odebralo na odpočinek a jeho nejnovější provedení prozatím nedorazilo.

U Audi je situace podobná, nejpřímějším konkurentem pro Mercedes se může stát sportovně laděná verze Audi A7 Sportback (zřejmě S7), na kterou si ovšem musíme ještě počkat.

Pokud zamíříme na jih do Itálie, tak se sice na první pohled přímo nabízí Maserati Quattroporte Sport GT S, ale jeho atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 4,7 litru dává jen 323 kW (440 k).

Mnohem blíže než se může na první pohled zdát má k Mercedesu zástupce Velké Británie Jaguar XJ se svým přeplňovaným osmiválcem o výkonu 375 kW (510 k). Vzhledem k tvarům karoserie lze za vzdálenějšího konkurenta považovat stále ještě poměrně exotický Aston Martin Rapide s šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem o výkonu 350 kW (476 k).

Díky výkonům své pohonné jednotky by se mohl CLS 63 AMG postavit i sedan Cadillac CTS-V. Jeho Kompresorem Eaton přeplňovaný motor 6,2 V8 nabízí výkon 415 kW (556 koní) při 6100 min-1 a maximum točivého momentu 747 Nm při 3800 min-1.

Mercedes-Benz CLS 63 AMG - srovnání výkonů a technických dat s konkurencí
Model Mercedes-Benz CLS 63 AMG Mercedes-Benz CLS 63 AMG Performance Alpina B5 Biturbo Porsche Panamera Turbo Maserati Quattroporte GTS Jaguar XJ Supersport
Motor 5,5 V8 Turbo 5,5 V8 Turbo 4,4 V8 Turbo 4,8 V8 Turbo 4,7 V8 5,0 V8 S/C
Převodovka 7A 7A 8A 7DS, 4x4 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 5461 5461 4395 4806 4691 5000
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 386/5250 410/5750 373/5500 368/6000 323/7000 375/6000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 700/1750-5000 800/2000-4500 700/3000 700/2250-4500 490/4750 625/2500-5500
Maximální rychlost [km/h] 250 300 307 303 285 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,4 4,3 4,7 4,2 5,1 4,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 9,9 9,9 10,8 12,2 15,7 12,1
Poh. hmotnost [kg] 1870 1870 1920 1970 1990 1897

Prodej CLS 63 AMG bude zahájen v březnu 2011 a již nyní Mercedes-Benz zveřejnil cenu, která začíná na částce 115.846,50 Euro včetně DPH 19% (zhruba 2.855.000,- Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - euro89
18. 1. 2011 11:29
B5?
S ohledem k výběru ostatních modelů by se ke srovnání hodila víc Alpina B7. Jinak bez ohledu na nějaký tabulky nebo parametry, bych si vybral buď čtyřdvéřáka nebo kočku :yes: ;-)
18. 1. 2011 08:42
Re: eee
Ten interier je ale nebe a dudy, alespon pro mne.
Avatar - radolaco
18. 1. 2011 08:37
eee
nic pre mna takyto mastodon...od sportovej elegancie to ma veeelmi daleko, to uz minula deneracia bola ladnejsia, toto je straaasne "tazky" dizajn