Mercedes-Benz CLS: Technika nové generace

Mercedes-Benz CLS: Technika nové generace

 
 

Nový Mercedes-Benz třídy CLS nabídne od počátku výběr čtyř motorů, který sahá od 2,1litrového dieselového čtyřválce po 4,6litrový přeplňovaný zážehový osmiválec. Každý z nich přináší řadu technických inovací.

Základ v novém Mercedesu CLS představuje provedení CLS 250 CDI BlueEfficiency, vůbec první čtyřválec ve třídě CLS. Jedná se o stejný motor, jaký se představil loni v E 250 CDI – dvojicí turbodmychadel sekvenčně přeplňovaný vysokovýkonný turbodiesel o objemu 2,1 litru. Dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW a maximum točivého momentu je vzhledem k objemu mimořádných 500 Nm.

Na rozdíl od třídy E bude v CLS tento motor spolupracovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou (zájemci o E 250 CDI se zatím musí spokojit se starší a jednodušší pětistupňovou převodovkou). Budoucí majitelé se mohou těšit z kombinované spotřeby 5,1 l/100 km (emise CO2 politicky korektních 134 g/km), přitom nejvyšší rychlost této základní motorizace je 242 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,5 sekundy.

Šestiválcový motor v CLS 350 CDI BlueEfficiency je nejnovější specifikací stuttgartského třílitru, který se poprvé objevil před pár týdny v třídě S. Mezigeneračně výrazně posílil – na 195 kW (+30 kW) a 620 Nm (+80 Nm). Spotřeba paliva je přitom nižší o pětinu, v kombinovaném cyklu činí 6,0 l/100 km.

Dieselový šestiválec má nově naladěnou řídící elektroniku, nové senzory a bezúdržbový filtr pevných částic s menšími zpětnými tlaky ve výfukovém potrubí. Motor ovšem podstoupil i mnohem výraznější konstrukční zásahy. Kompresní poměr byl snížen ze 17,7:1 na 15,5:1. Turbodmychadlo má ložiska s nižším vnitřním třením, vzrostla účinnost chlazení recirkulace výfukových plynů a sací trakt má upravené tvary kanálů. Volnoběžné otáčky motoru jsou jen 520 min-1.

Mercedes-Benz CLS (C218) - technická data vznětových motorů
MotorCLS 250 CDI BlueEfficiencyCLS 350 CDI BlueEfficiency
Převodovka7A7A
Zdvihový objem [cm3]21432987
Válce/ventily4/46/4
Největší výkon [kW/min-1]150/4200195/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]500/1600-1800620/1600-2400
Max. rychlost [km/h]242250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,56,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,16,0
Pohotovostní hmotnost [kg]18001815

CLS 350 CGI byl před čtyřmi lety průkopníkem nové (dle Mercedesu druhé generace) přímého vstřikování benzinu – jako vůbec první osobní auto na světě dostal piezo-elektrické vstřikovače. Pod stejným obchodním označením, ovšem již v rámci řady C218 přijde nový motor M278 s třetí generací vstřikování, nazvanou BlueDirect.

Novinkou je zvýšení maximálního tlaku až na 200 bar, skutečný tlak paliva se ale plynule mění podle zátěže motoru. Zcela nové piezo-elektrické vstřikovače umožňují až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu a tím docílit přesného nastavení poměru směsi benzin/vzduch. O její zapálení se stará svíčka, která dokáže během jediné milisekundy zažehnout směs čtyřmi oddělenými jiskrami. Podstata těchto inovací spočívá v rozšířených možnostech práce v režimu chudé směsi.

Díky tomu spotřeba samotného motoru klesla o 20 % (spotřeba auta jako takového je 6,8 l/100 km, o 2,3 litru méně než u předchůdce). Výkon přitom vzrostl o 10 kW na 225 kW a točivý moment o 5 Nm na 370 Nm. Kromě nového vstřikování má motor nově rezonanční sací potrubí a úhel sevření válců 60° místo dosavadních 90°. Díky tomu přišel agregát o vyvažovací hřídel, který již nyní není nutností.

Motor 4,6 V8 biturbo v CLS 500 BlueEfficiency je na stránkách Auto.cz již dobře popsanou záležitostí. Blíže jsme se o něm rozepsali už při jeho uvedení v třídě CL – více informací najdete v článku Mercedes-Benz CL 2011: Facelift a 4,6 V8 twin turbo (první technická data).

Tato pohonná jednotka je konstrukčně spřízněná s novým šestiválcem, ačkoliv má úhel sevření válců 90° a je osazena dvojicí turbodmychadel. I tento motor disponuje novým přímým vstřikováním BlueDirect. Výkon je 300 kW (+15 kW proti atmosférickému předchůdci) a maximum točivého momentu 600 Nm (+70 Nm). Mercedes má k dispozici zatím jen předběžné údaje, předpokládá ale o 25 % nižší spotřebu paliva než dosud, přibližně 9 l/100 km.

Mercedes-Benz CLS (C218) - technická data zážehových motorů
MotorCLS 350 BlueEfficiencyCLS 500 BlueEfficiency
Převodovka7A7A
Zdvihový objem [cm3]34984633
Válce/ventily6/48/4
Největší výkon [kW/min-1]225/6500300/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]370/3500-5250600/1800-3500
Max. rychlost [km/h]250-
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,1-
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,8≤9,0
Pohotovostní hmotnost [kg]1735-

Všechny motory v novém CLS dostanou sedmistupňovou automatickou převodovku. V případě čtyřválcového turbodieselu se tato kombinace objevuje u Mercedesu vůbec poprvé. Převodovka má nyní menší ztráty díky ložiskům s menším třením a nové náplní (FE-ATF) s menší viskozitou. Snížily se i ztráty v hydrodynamickém měniči. Interval pro výměnu převodového oleje se prodloužil z 50 na 125 tisíc km.

Pro CLS 250 CDI, CLS 350 CDI a CLS 500 je nově standardem funkce ECO start/stop. Opětovné nastartování motoru po jeho samočinném vypnutí je urychleno vstříknutím paliva do jednoho z válců. Motor se tedy startuje současně otáčením startéru i zapálením směsi a následnou expanzí. S ECO start/stop se pojí také přítomnost elektrického čerpadla oleje v automatické převodovce a druhé baterie, která napájí palubní systémy, zatímco ta první dodává elektřinu pro startování.

Další mezigenerační změnou je zmenšení objemu palivové nádrže. V zájmu snížení hmotnosti využil Mercedes nižší spotřeby všech motorů a instaloval do auta nádrž o objemu 59 litrů. Jedinou výjimkou je osmiválec, který má standardně 80litrovou nádrž. Ta je dostupná za příplatek i pro ostatní motorizace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně jak čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu Příběh Concordu: Čtěte o vzestupu a pádu krále vzduchu

Nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Mercedes-Benz CLS Final Edition: Druhá generace se loučí Mercedes-Benz CLS Final Edition: Druhá generace se loučí

Mercedes-Benz dává sbohem druhé generaci sportovního…

Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci

Audi a BMW představily laserová přední světla,…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na dovolené: Zabil ji přítel!

Zvrat v případu brutální smrti Eriky (†28) na…

Osmadvacetiletá Erika odjela na dovolenou snů se svým přítelem, domů už se ale vrátil jen on. Mladá žena byla…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na slávisty Ščuka a Van Kessela

Tvář Zlína je úplně jiná, říká Grygera. Líčí na…

Stojí v čele šiku mančaftů, které by mohly konkurovat megafavoritům Spartě, Slavii a Plzni. Přímá účast…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…