reklama


Mercedes-Benz CLS: Technika nové generace

Mercedes-Benz CLS: Technika nové generace

 
 

Nový Mercedes-Benz třídy CLS nabídne od počátku výběr čtyř motorů, který sahá od 2,1litrového dieselového čtyřválce po 4,6litrový přeplňovaný zážehový osmiválec. Každý z nich přináší řadu technických inovací.

Základ v novém Mercedesu CLS představuje provedení CLS 250 CDI BlueEfficiency, vůbec první čtyřválec ve třídě CLS. Jedná se o stejný motor, jaký se představil loni v E 250 CDI – dvojicí turbodmychadel sekvenčně přeplňovaný vysokovýkonný turbodiesel o objemu 2,1 litru. Dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW a maximum točivého momentu je vzhledem k objemu mimořádných 500 Nm.

Na rozdíl od třídy E bude v CLS tento motor spolupracovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou (zájemci o E 250 CDI se zatím musí spokojit se starší a jednodušší pětistupňovou převodovkou). Budoucí majitelé se mohou těšit z kombinované spotřeby 5,1 l/100 km (emise CO2 politicky korektních 134 g/km), přitom nejvyšší rychlost této základní motorizace je 242 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,5 sekundy.

Šestiválcový motor v CLS 350 CDI BlueEfficiency je nejnovější specifikací stuttgartského třílitru, který se poprvé objevil před pár týdny v třídě S. Mezigeneračně výrazně posílil – na 195 kW (+30 kW) a 620 Nm (+80 Nm). Spotřeba paliva je přitom nižší o pětinu, v kombinovaném cyklu činí 6,0 l/100 km.

Dieselový šestiválec má nově naladěnou řídící elektroniku, nové senzory a bezúdržbový filtr pevných částic s menšími zpětnými tlaky ve výfukovém potrubí. Motor ovšem podstoupil i mnohem výraznější konstrukční zásahy. Kompresní poměr byl snížen ze 17,7:1 na 15,5:1. Turbodmychadlo má ložiska s nižším vnitřním třením, vzrostla účinnost chlazení recirkulace výfukových plynů a sací trakt má upravené tvary kanálů. Volnoběžné otáčky motoru jsou jen 520 min-1.

Mercedes-Benz CLS (C218) - technická data vznětových motorů
MotorCLS 250 CDI BlueEfficiencyCLS 350 CDI BlueEfficiency
Převodovka7A7A
Zdvihový objem [cm3]21432987
Válce/ventily4/46/4
Největší výkon [kW/min-1]150/4200195/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]500/1600-1800620/1600-2400
Max. rychlost [km/h]242250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,56,2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,16,0
Pohotovostní hmotnost [kg]18001815

CLS 350 CGI byl před čtyřmi lety průkopníkem nové (dle Mercedesu druhé generace) přímého vstřikování benzinu – jako vůbec první osobní auto na světě dostal piezo-elektrické vstřikovače. Pod stejným obchodním označením, ovšem již v rámci řady C218 přijde nový motor M278 s třetí generací vstřikování, nazvanou BlueDirect.

Novinkou je zvýšení maximálního tlaku až na 200 bar, skutečný tlak paliva se ale plynule mění podle zátěže motoru. Zcela nové piezo-elektrické vstřikovače umožňují až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu a tím docílit přesného nastavení poměru směsi benzin/vzduch. O její zapálení se stará svíčka, která dokáže během jediné milisekundy zažehnout směs čtyřmi oddělenými jiskrami. Podstata těchto inovací spočívá v rozšířených možnostech práce v režimu chudé směsi.

Díky tomu spotřeba samotného motoru klesla o 20 % (spotřeba auta jako takového je 6,8 l/100 km, o 2,3 litru méně než u předchůdce). Výkon přitom vzrostl o 10 kW na 225 kW a točivý moment o 5 Nm na 370 Nm. Kromě nového vstřikování má motor nově rezonanční sací potrubí a úhel sevření válců 60° místo dosavadních 90°. Díky tomu přišel agregát o vyvažovací hřídel, který již nyní není nutností.

Motor 4,6 V8 biturbo v CLS 500 BlueEfficiency je na stránkách Auto.cz již dobře popsanou záležitostí. Blíže jsme se o něm rozepsali už při jeho uvedení v třídě CL – více informací najdete v článku Mercedes-Benz CL 2011: Facelift a 4,6 V8 twin turbo (první technická data).

Tato pohonná jednotka je konstrukčně spřízněná s novým šestiválcem, ačkoliv má úhel sevření válců 90° a je osazena dvojicí turbodmychadel. I tento motor disponuje novým přímým vstřikováním BlueDirect. Výkon je 300 kW (+15 kW proti atmosférickému předchůdci) a maximum točivého momentu 600 Nm (+70 Nm). Mercedes má k dispozici zatím jen předběžné údaje, předpokládá ale o 25 % nižší spotřebu paliva než dosud, přibližně 9 l/100 km.

Mercedes-Benz CLS (C218) - technická data zážehových motorů
MotorCLS 350 BlueEfficiencyCLS 500 BlueEfficiency
Převodovka7A7A
Zdvihový objem [cm3]34984633
Válce/ventily6/48/4
Největší výkon [kW/min-1]225/6500300/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]370/3500-5250600/1800-3500
Max. rychlost [km/h]250-
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,1-
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,8≤9,0
Pohotovostní hmotnost [kg]1735-

Všechny motory v novém CLS dostanou sedmistupňovou automatickou převodovku. V případě čtyřválcového turbodieselu se tato kombinace objevuje u Mercedesu vůbec poprvé. Převodovka má nyní menší ztráty díky ložiskům s menším třením a nové náplní (FE-ATF) s menší viskozitou. Snížily se i ztráty v hydrodynamickém měniči. Interval pro výměnu převodového oleje se prodloužil z 50 na 125 tisíc km.

Pro CLS 250 CDI, CLS 350 CDI a CLS 500 je nově standardem funkce ECO start/stop. Opětovné nastartování motoru po jeho samočinném vypnutí je urychleno vstříknutím paliva do jednoho z válců. Motor se tedy startuje současně otáčením startéru i zapálením směsi a následnou expanzí. S ECO start/stop se pojí také přítomnost elektrického čerpadla oleje v automatické převodovce a druhé baterie, která napájí palubní systémy, zatímco ta první dodává elektřinu pro startování.

Další mezigenerační změnou je zmenšení objemu palivové nádrže. V zájmu snížení hmotnosti využil Mercedes nižší spotřeby všech motorů a instaloval do auta nádrž o objemu 59 litrů. Jedinou výjimkou je osmiválec, který má standardně 80litrovou nádrž. Ta je dostupná za příplatek i pro ostatní motorizace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Mercedes-Benz CLS Final Edition: Druhá generace se loučí Mercedes-Benz CLS Final Edition: Druhá generace se loučí

Mercedes-Benz dává sbohem druhé generaci sportovního…

Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci Mercedes-Benz zůstává u diodových světel, představuje novou generaci

Audi a BMW představily laserová přední světla,…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama