Mercedes-Benz CLS: Technika nové generace
Základ v novém Mercedesu CLS představuje provedení CLS 250 CDI BlueEfficiency, vůbec první čtyřválec ve třídě CLS. Jedná se o stejný motor, jaký se představil loni v E 250 CDI – dvojicí turbodmychadel sekvenčně přeplňovaný vysokovýkonný turbodiesel o objemu 2,1 litru. Dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW a maximum točivého momentu je vzhledem k objemu mimořádných 500 Nm.
Na rozdíl od třídy E bude v CLS tento motor spolupracovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou (zájemci o E 250 CDI se zatím musí spokojit se starší a jednodušší pětistupňovou převodovkou). Budoucí majitelé se mohou těšit z kombinované spotřeby 5,1 l/100 km (emise CO2 politicky korektních 134 g/km), přitom nejvyšší rychlost této základní motorizace je 242 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,5 sekundy.
Šestiválcový motor v CLS 350 CDI BlueEfficiency je nejnovější specifikací stuttgartského třílitru, který se poprvé objevil před pár týdny v třídě S. Mezigeneračně výrazně posílil – na 195 kW (+30 kW) a 620 Nm (+80 Nm). Spotřeba paliva je přitom nižší o pětinu, v kombinovaném cyklu činí 6,0 l/100 km.
Dieselový šestiválec má nově naladěnou řídící elektroniku, nové senzory a bezúdržbový filtr pevných částic s menšími zpětnými tlaky ve výfukovém potrubí. Motor ovšem podstoupil i mnohem výraznější konstrukční zásahy. Kompresní poměr byl snížen ze 17,7:1 na 15,5:1. Turbodmychadlo má ložiska s nižším vnitřním třením, vzrostla účinnost chlazení recirkulace výfukových plynů a sací trakt má upravené tvary kanálů. Volnoběžné otáčky motoru jsou jen 520 min-1.
Mercedes-Benz CLS (C218) - technická data vznětových motorů | ||
Motor | CLS 250 CDI BlueEfficiency | CLS 350 CDI BlueEfficiency |
Převodovka | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 2143 | 2987 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/4200 | 195/3800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 500/1600-1800 | 620/1600-2400 |
Max. rychlost [km/h] | 242 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,5 | 6,2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 6,0 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1800 | 1815 |
CLS 350 CGI byl před čtyřmi lety průkopníkem nové (dle Mercedesu druhé generace) přímého vstřikování benzinu – jako vůbec první osobní auto na světě dostal piezo-elektrické vstřikovače. Pod stejným obchodním označením, ovšem již v rámci řady C218 přijde nový motor M278 s třetí generací vstřikování, nazvanou BlueDirect.
Novinkou je zvýšení maximálního tlaku až na 200 bar, skutečný tlak paliva se ale plynule mění podle zátěže motoru. Zcela nové piezo-elektrické vstřikovače umožňují až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu a tím docílit přesného nastavení poměru směsi benzin/vzduch. O její zapálení se stará svíčka, která dokáže během jediné milisekundy zažehnout směs čtyřmi oddělenými jiskrami. Podstata těchto inovací spočívá v rozšířených možnostech práce v režimu chudé směsi.
Díky tomu spotřeba samotného motoru klesla o 20 % (spotřeba auta jako takového je 6,8 l/100 km, o 2,3 litru méně než u předchůdce). Výkon přitom vzrostl o 10 kW na 225 kW a točivý moment o 5 Nm na 370 Nm. Kromě nového vstřikování má motor nově rezonanční sací potrubí a úhel sevření válců 60° místo dosavadních 90°. Díky tomu přišel agregát o vyvažovací hřídel, který již nyní není nutností.
Motor 4,6 V8 biturbo v CLS 500 BlueEfficiency je na stránkách Auto.cz již dobře popsanou záležitostí. Blíže jsme se o něm rozepsali už při jeho uvedení v třídě CL – více informací najdete v článku Mercedes-Benz CL 2011: Facelift a 4,6 V8 twin turbo (první technická data).
Tato pohonná jednotka je konstrukčně spřízněná s novým šestiválcem, ačkoliv má úhel sevření válců 90° a je osazena dvojicí turbodmychadel. I tento motor disponuje novým přímým vstřikováním BlueDirect. Výkon je 300 kW (+15 kW proti atmosférickému předchůdci) a maximum točivého momentu 600 Nm (+70 Nm). Mercedes má k dispozici zatím jen předběžné údaje, předpokládá ale o 25 % nižší spotřebu paliva než dosud, přibližně 9 l/100 km.
Mercedes-Benz CLS (C218) - technická data zážehových motorů | ||
Motor | CLS 350 BlueEfficiency | CLS 500 BlueEfficiency |
Převodovka | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 3498 | 4633 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 225/6500 | 300/5250 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 370/3500-5250 | 600/1800-3500 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,1 | - |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,8 | ≤9,0 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1735 | - |
Všechny motory v novém CLS dostanou sedmistupňovou automatickou převodovku. V případě čtyřválcového turbodieselu se tato kombinace objevuje u Mercedesu vůbec poprvé. Převodovka má nyní menší ztráty díky ložiskům s menším třením a nové náplní (FE-ATF) s menší viskozitou. Snížily se i ztráty v hydrodynamickém měniči. Interval pro výměnu převodového oleje se prodloužil z 50 na 125 tisíc km.
Pro CLS 250 CDI, CLS 350 CDI a CLS 500 je nově standardem funkce ECO start/stop. Opětovné nastartování motoru po jeho samočinném vypnutí je urychleno vstříknutím paliva do jednoho z válců. Motor se tedy startuje současně otáčením startéru i zapálením směsi a následnou expanzí. S ECO start/stop se pojí také přítomnost elektrického čerpadla oleje v automatické převodovce a druhé baterie, která napájí palubní systémy, zatímco ta první dodává elektřinu pro startování.
Další mezigenerační změnou je zmenšení objemu palivové nádrže. V zájmu snížení hmotnosti využil Mercedes nižší spotřeby všech motorů a instaloval do auta nádrž o objemu 59 litrů. Jedinou výjimkou je osmiválec, který má standardně 80litrovou nádrž. Ta je dostupná za příplatek i pro ostatní motorizace.