Mercedes F 100: Adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu... V roce 1991!

 

Koncept F 100 překypoval už na počátku 90. let minulého věku důmyslnými nápady. Řada z nich se uplatnila v sériové výrobě, některé po několika letech, jiné později.

Tempomat s udržováním bezpečné vzdálenosti, udržování jízdy v pruhu, xenony místo potkávacích světel, telefon s rozpoznáváním hlasu, přední pohon, šestiválec, který k pohonu potřebuje vodík. Ne, tentokrát nebude řeč o novince, „plynové výbojky“ už přece takřka odvál čas... Na North American International Auto Show v Detroitu debutoval koncept Mercedesu. Opravdu nikoli letos, nýbrž před 27 lety, v roce 1991. Proč právě v USA? Spojené státy představovaly nejdůležitější exportní trh s odbytem 13 % roční produkce, konkrétně 78 tisíc vozů...

Inovativní minivan

Nesl název F 100. Nebyl nijak krásný, ale nevznikl proto, aby si odnášel vavříny z nějakých prestižních soutěží elegance. Tady šlo o prezentaci inovací v oblasti bezpečnosti, designu, řízení, ergonomii a komfortu, budoucí techniky, která se určitě dostane do sériových aut. A další léta ukázala, že tenhle vizionář s trojcípou hvězdou oblečený do hávu MPV měl pravdu.

Minivany bohužel umírají ve prospěch SUV, ale tehdy samozřejmě měly ještě obrovský tržní potenciál. Daimler-Benz očekával zvyšující se poptávku po těchto praktických autech. I vodíková dnes máme, byť vznikají v omezených sériích. Na vývoji funkčního konceptu spolupracovaly společnosti MBB, AEG-Telefunken a Dornier, všechny patřily tehdejšímu Daimler-Benzu.

Karta i navigace

Z dalších vychytávek, kterým byl F 100 vybaven, je třeba jmenovat bezklíčkový vstup dovnitř s kartou, elektrické ovládání zrcátek, sedaček a volantu, nastavení se právě ukládalo na čipovou kartu, která si jej pamatovala, stačilo ji jen zasunout do příslušného slotu. Dále optickou multiplexní palubní síť místo měděné kabeláže, satelitní navigaci, jediný samočinný přední stěrač, který se díky čidlu na jinak obřím čelním skle spustil, když začalo pršet a zvládl otřít skoro celou plochu, telefon s tlačítky na volantu, systém zabraňující kolizím, či dnes povinné monitorování tlaku v pneumatikách, mimochodem typu run-flat dodaných Continentalem. Většina prvků však není běžným standardem ani v současnosti. Pravda, fax v době internetu používá málokdo a osobní počítače se za ty skoro tři dekády poněkud vyvinuly., ten uvnitř byl navíc nainstalován pevně, nešlo jej vyjmout.

Přední křídlové dveře se otáčely a vyklápěly spolu s částí podlahy i střechy, kam zasahovaly, stačilo se jich dotknout. Při omezeném prostoru se uměly otevřít tak, aby nepoškodily vedle stojící vozidlo. Když se zavřely, naopak zafungovala mechanická blokace ve třech bodech. Zadní byly tradičně posuvné, ale v tom pomáhaly servomotory stejně jako vpředu, takže manipulaci bez problémů zvládlo i dítě. Stejně tak je dovíraly. Střední sloupky zcela chyběly. Viditelnost podporovalo bohaté prosklení a nastupování a vystupování tak bylo naprosto perfektní.

Vysunutý řidič

Dovnitř se vešlo pět lidí, ale vpředu seděl pouze řidič, jeho sedadlo bylo umístěno centrálně, třeba jako v později v McLaren F1, nebo studii BMW Z13, ovšem ne že by supersport a třídveřový hatchback trojcípou hvězdu nějak kopírovaly... Prioritu představoval co nejlepší výhled osoby za volantem a samozřejmě také bezpečnost. Tehdejší výzkumy navíc ukazovaly, že průměrná obsaditelnost osobního automobilu se pohybuje mezi 1,2 a 1,7 lidmi „na palubě“, dvě třetiny jízd pak řidič podnikal sám.

Konfigurace kabiny byla tedy nestandardní: 1+2+2, přičemž druhá řada sedadel byla umístěna na bocích karoserie, třetí naopak u sebe mezi koly. Náročnost všech systémů vyžadovala přísun elektrické energie. Částečně jej pokrývaly solární články zabudované do střechy s plochou více než dvou metrů čtverečních a produkcí zhruba 100 W.. F 100 používal i „prahlídač“ mrtvých úhlů a radary vpředu i vzadu, které pomáhaly zmíněnému chytrému tempomatu a udržovaly vůz ve zvoleném pruhu. F 100 byl také vybaven zadní kamerou.

Na centrálním barevném displeji se zobrazovaly veškeré jízdní údaje včetně stavu nádobky ostřikovače, ale i informace o v blízkosti jedoucích vozidlech. Obrazovka používala ještě „osmdesátkovou“ katodovou trubici místo dnes běžných křemíkových displejů. Koncové reflektory tvořily průhledné hranolové lišty coby světelné vodiče, uměly měnit i barvu v závislosti na požadované funkci, tedy červenou, bílou, případně oranžovou. Zadní stěrač byl diskrétně ukryt pod střešním spoilerem,

Koně vpředu

Pohonný systém byl vybrán z několika druhů. Inženýři Daimler-Benzu experimentovali s různými řešeními, nakonec zvolili klasiku s vnitřním spalováním (doba elektrická měla teprve přijít), ovšem na výše vzpomínaný vodík. Zážehový vidlicový šestiválec s rozevřením devadesáti stupňů měl objem 2,6 l a výkon 143 kW (194 k) a byl spojen s automatickou převodovkou, které stačily pouhé tři stupně, což je ze současného pohledu naopak „doba kamenná“. Další data si ve Stuttgartu nechali pro sebe a nikdy je nezveřejnili, protože nebyla důležitá.

Přední pohon, tehdy u Mercedesu opravdu nezvyklý, zdědil i koncept „čtyř aut v jednom“ Vario Research Car (VRC, 1995). Do série jej však přinesla až o další dva roky později první generace třídy A W168. Obě nápravy od sebe dělilo obřích 2950 mm, celkové rozměry 1450 kg těžkého vozu činily 4869 x 1785 x 1530 mm (délka, šířka, výška). Podvozek měl sendvičovou podlahu a hydropneumatické odpružení, které Daimler-Benz používal již dříve, začal s ním u kombíků na zadní nápravě, udržovalo samočinně světlou výšku. V případě čelní srážky motor sklouzl dolů pod cestující a neohrozil tak jejich nohy. Tuto konstrukci automobilka uplatnila o šest let později u „áčka“.

Spousta elektroniky v produkci

Dešťový snímač se v produkční podobě u Mercedesu představil v roce 1995 ve W140, xenony tenkrát dostala „masařka“ W210, rozpoznávání hlasu Linguatronic, telefon a fax o další rok později v „mamutovi“, karta Keyless Go následovala v osmadevadesátém u třídy S W220, inteligentní tempomat Distronic a monitorování tlaku v pneumatikách debutovaly v sezóně 1999 u kupé CL C215, stejně jako ovládání telefonu tlačítky na volantu. Střechu se solárními kolektory měl Maybach 62 v roce 2002, vylepšené radary Distronic Plus a Brake Assist Plus (BAS) zamířily do produkce počínaje letopočtem 2005 včetně elektrické parkovací brzdy (třída S W221) a hlídání mrtvého úhlu a udržování v jízdním pruhu v S-Klasse téže generace, odvozeném kupé C216 a E W212 před devíti lety.

Vzácný prototyp uchovává firemní muzeum Daimleru. Byl prvním konceptem z řady F (Forschung, německy „výzkum“), následovaly F 200 Imagination (1996), F 300 Life Jet (1997), F 400 Carving (2002), F 500 Mind (2003), F 600 Hygenius (2005), F 700 (2007) F 800 Style (2010), F 125! (2011) a F 015 Luxury in Motion (2015).

Video

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy

Společnost DHL Express uvedla do provozu překladiště u…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz

Dnešní den přinese zveřejnění zápisu z posledního jednání…

Na Libeňský most se brzy vrátí tramvaje Na Libeňský most se brzy vrátí tramvaje

Na pražský Libeňský most se vrátí provoz tramvají 3.…

Obchvat Náchoda za miliardy se přiblížil realizaci. Projekt se táhne přes dvacet let Obchvat Náchoda za miliardy se přiblížil realizaci. Projekt se táhne přes dvacet let

Po více než dvaceti letech jednání se výstavba silničního…

 
Zdroj: Daimler, Autocar, Motor1

Štítky Mercedes-Benz Design Video MPV

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 





 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor, Kukura k pláči, láteří diváci

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor,…

Česká televize nasadila ve středu do vysílání nový detektivní seriál Inspektor Max s Jurajem Kukurou (70) v…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl hostovat v Trnavě

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl…

Nejen Plzeň a Slavia, ale také Sparta je na sklonku zimního přestupového trhu aktivní. Největší český klub dál…

 

Reflex.cz

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy, hoaxy a dezinformace nejvíce šíří senioři

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy,…

Nejaktivnějšími šiřiteli e-mailového spamu, ať již pravdivého či nepravdivého, jsou senioři ve věku nad 65 let.…