Mercedes F 100: Adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu... V roce 1991!

 

Koncept F 100 překypoval už na počátku 90. let minulého věku důmyslnými nápady. Řada z nich se uplatnila v sériové výrobě, některé po několika letech, jiné později.

Tempomat s udržováním bezpečné vzdálenosti, udržování jízdy v pruhu, xenony místo potkávacích světel, telefon s rozpoznáváním hlasu, přední pohon, šestiválec, který k pohonu potřebuje vodík. Ne, tentokrát nebude řeč o novince, „plynové výbojky“ už přece takřka odvál čas... Na North American International Auto Show v Detroitu debutoval koncept Mercedesu. Opravdu nikoli letos, nýbrž před 27 lety, v roce 1991. Proč právě v USA? Spojené státy představovaly nejdůležitější exportní trh s odbytem 13 % roční produkce, konkrétně 78 tisíc vozů...

Inovativní minivan

Nesl název F 100. Nebyl nijak krásný, ale nevznikl proto, aby si odnášel vavříny z nějakých prestižních soutěží elegance. Tady šlo o prezentaci inovací v oblasti bezpečnosti, designu, řízení, ergonomii a komfortu, budoucí techniky, která se určitě dostane do sériových aut. A další léta ukázala, že tenhle vizionář s trojcípou hvězdou oblečený do hávu MPV měl pravdu.

Minivany bohužel umírají ve prospěch SUV, ale tehdy samozřejmě měly ještě obrovský tržní potenciál. Daimler-Benz očekával zvyšující se poptávku po těchto praktických autech. I vodíková dnes máme, byť vznikají v omezených sériích. Na vývoji funkčního konceptu spolupracovaly společnosti MBB, AEG-Telefunken a Dornier, všechny patřily tehdejšímu Daimler-Benzu.

Karta i navigace

Z dalších vychytávek, kterým byl F 100 vybaven, je třeba jmenovat bezklíčkový vstup dovnitř s kartou, elektrické ovládání zrcátek, sedaček a volantu, nastavení se právě ukládalo na čipovou kartu, která si jej pamatovala, stačilo ji jen zasunout do příslušného slotu. Dále optickou multiplexní palubní síť místo měděné kabeláže, satelitní navigaci, jediný samočinný přední stěrač, který se díky čidlu na jinak obřím čelním skle spustil, když začalo pršet a zvládl otřít skoro celou plochu, telefon s tlačítky na volantu, systém zabraňující kolizím, či dnes povinné monitorování tlaku v pneumatikách, mimochodem typu run-flat dodaných Continentalem. Většina prvků však není běžným standardem ani v současnosti. Pravda, fax v době internetu používá málokdo a osobní počítače se za ty skoro tři dekády poněkud vyvinuly., ten uvnitř byl navíc nainstalován pevně, nešlo jej vyjmout.

Přední křídlové dveře se otáčely a vyklápěly spolu s částí podlahy i střechy, kam zasahovaly, stačilo se jich dotknout. Při omezeném prostoru se uměly otevřít tak, aby nepoškodily vedle stojící vozidlo. Když se zavřely, naopak zafungovala mechanická blokace ve třech bodech. Zadní byly tradičně posuvné, ale v tom pomáhaly servomotory stejně jako vpředu, takže manipulaci bez problémů zvládlo i dítě. Stejně tak je dovíraly. Střední sloupky zcela chyběly. Viditelnost podporovalo bohaté prosklení a nastupování a vystupování tak bylo naprosto perfektní.

Vysunutý řidič

Dovnitř se vešlo pět lidí, ale vpředu seděl pouze řidič, jeho sedadlo bylo umístěno centrálně, třeba jako v později v McLaren F1, nebo studii BMW Z13, ovšem ne že by supersport a třídveřový hatchback trojcípou hvězdu nějak kopírovaly... Prioritu představoval co nejlepší výhled osoby za volantem a samozřejmě také bezpečnost. Tehdejší výzkumy navíc ukazovaly, že průměrná obsaditelnost osobního automobilu se pohybuje mezi 1,2 a 1,7 lidmi „na palubě“, dvě třetiny jízd pak řidič podnikal sám.

Konfigurace kabiny byla tedy nestandardní: 1+2+2, přičemž druhá řada sedadel byla umístěna na bocích karoserie, třetí naopak u sebe mezi koly. Náročnost všech systémů vyžadovala přísun elektrické energie. Částečně jej pokrývaly solární články zabudované do střechy s plochou více než dvou metrů čtverečních a produkcí zhruba 100 W.. F 100 používal i „prahlídač“ mrtvých úhlů a radary vpředu i vzadu, které pomáhaly zmíněnému chytrému tempomatu a udržovaly vůz ve zvoleném pruhu. F 100 byl také vybaven zadní kamerou.

Na centrálním barevném displeji se zobrazovaly veškeré jízdní údaje včetně stavu nádobky ostřikovače, ale i informace o v blízkosti jedoucích vozidlech. Obrazovka používala ještě „osmdesátkovou“ katodovou trubici místo dnes běžných křemíkových displejů. Koncové reflektory tvořily průhledné hranolové lišty coby světelné vodiče, uměly měnit i barvu v závislosti na požadované funkci, tedy červenou, bílou, případně oranžovou. Zadní stěrač byl diskrétně ukryt pod střešním spoilerem,

Koně vpředu

Pohonný systém byl vybrán z několika druhů. Inženýři Daimler-Benzu experimentovali s různými řešeními, nakonec zvolili klasiku s vnitřním spalováním (doba elektrická měla teprve přijít), ovšem na výše vzpomínaný vodík. Zážehový vidlicový šestiválec s rozevřením devadesáti stupňů měl objem 2,6 l a výkon 143 kW (194 k) a byl spojen s automatickou převodovkou, které stačily pouhé tři stupně, což je ze současného pohledu naopak „doba kamenná“. Další data si ve Stuttgartu nechali pro sebe a nikdy je nezveřejnili, protože nebyla důležitá.

Přední pohon, tehdy u Mercedesu opravdu nezvyklý, zdědil i koncept „čtyř aut v jednom“ Vario Research Car (VRC, 1995). Do série jej však přinesla až o další dva roky později první generace třídy A W168. Obě nápravy od sebe dělilo obřích 2950 mm, celkové rozměry 1450 kg těžkého vozu činily 4869 x 1785 x 1530 mm (délka, šířka, výška). Podvozek měl sendvičovou podlahu a hydropneumatické odpružení, které Daimler-Benz používal již dříve, začal s ním u kombíků na zadní nápravě, udržovalo samočinně světlou výšku. V případě čelní srážky motor sklouzl dolů pod cestující a neohrozil tak jejich nohy. Tuto konstrukci automobilka uplatnila o šest let později u „áčka“.

Spousta elektroniky v produkci

Dešťový snímač se v produkční podobě u Mercedesu představil v roce 1995 ve W140, xenony tenkrát dostala „masařka“ W210, rozpoznávání hlasu Linguatronic, telefon a fax o další rok později v „mamutovi“, karta Keyless Go následovala v osmadevadesátém u třídy S W220, inteligentní tempomat Distronic a monitorování tlaku v pneumatikách debutovaly v sezóně 1999 u kupé CL C215, stejně jako ovládání telefonu tlačítky na volantu. Střechu se solárními kolektory měl Maybach 62 v roce 2002, vylepšené radary Distronic Plus a Brake Assist Plus (BAS) zamířily do produkce počínaje letopočtem 2005 včetně elektrické parkovací brzdy (třída S W221) a hlídání mrtvého úhlu a udržování v jízdním pruhu v S-Klasse téže generace, odvozeném kupé C216 a E W212 před devíti lety.

Vzácný prototyp uchovává firemní muzeum Daimleru. Byl prvním konceptem z řady F (Forschung, německy „výzkum“), následovaly F 200 Imagination (1996), F 300 Life Jet (1997), F 400 Carving (2002), F 500 Mind (2003), F 600 Hygenius (2005), F 700 (2007) F 800 Style (2010), F 125! (2011) a F 015 Luxury in Motion (2015).

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Jablek se sklidí o desítky tisíc tun, odhady ale byly vyšší Jablek se sklidí o desítky tisíc tun, odhady ale byly vyšší

Letošní úroda jablek v sadech českých pěstitelů by podle…

České dráhy dostaly téměř padesátimilionovou pokutu České dráhy dostaly téměř padesátimilionovou pokutu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil Českým…

Pražská teplárenská ukončuje provoz starého zdroje v Holešovicích Pražská teplárenská ukončuje provoz starého zdroje v Holešovicích

Pražská teplárenská (PTAS) ukončuje během tohoto…

Státy EU přišly špatným výběrem DPH o biliony za rok, uvádí studie Státy EU přišly špatným výběrem DPH o biliony za rok, uvádí studie

Státy Evropské unie přišly v roce 2016 o téměř 150…

 
Zdroj: Daimler, Autocar, Motor1

Štítky Mercedes-Benz Design Video MPV

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Škoda Octavia G-Tec se dočkala nové techniky. Má 1.5 TSI a větší nádrže na CNG

Škoda Octavia G-Tec se dočkala nové techniky. Má 1.5 TSI a větší nádrže na CNG

Dnes 13:32

Octavia na stlačený zemní plyn (CNG) má o 15 kW vyšší výkon než dosud. Nové plynové nádrže pak vystačí na ujetí až 480 km při pohonu na zemní plyn.




Blesk.cz

NHL 19 je parádní virtuální hokej, nejvíce baví online zápasy

NHL 19 je parádní virtuální hokej, nejvíce baví…

Nastal čas opět vybruslit na virtuální led. NHL 19 je tu a i když nejde o herní revoluci, nabízí několik novinek…

Kněžínek po návratu z exotiky: Domácí vězení s náramky v Česku jede naostro

Kněžínek po návratu z exotiky: Domácí vězení s…

Svatbu i líbánky na Mauriciu už má ministr spravedlnosti Jan Kněžínek (za ANO) za sebou, teď se zase naplno…

 

iSport.cz

Jedinečná šance! Sestav vlastní tým a hraj o lístky na Plzeň - Sparta

Jedinečná šance! Sestav vlastní tým a hraj o lístky…

Je tu další týden a s ním i turnaje na Sazka Fantasy! O víkendu s českou fotbalovou ligou hrajeme o parádní…

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci obohacují a kdy je jich moc

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci…

Ghaňan, Venezuelan, Černohorec, Rus, samozřejmě Slováci. Ti všichni se trefili v posledním kole FORTUNA:LIGY.…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

S kilovou cihlou v ruce, ale stále na příjmu aneb Před 35 lety byl na trh uveden první mobilní telefon

S kilovou cihlou v ruce, ale stále na příjmu aneb…

Podle mezinárodních statistik chodí po naší planetě okolo šesti miliard lidí, kteří běžně používají mobilní…