reklama


Mercedes-Benz: Firemní prodejny oslaví 100 let existence

Mercedes-Benz: Firemní prodejny oslaví 100 let existence

 
 

Stuttgartská automobilka opět oslavuje – firemním prodejnám značky bude zanedlouho kulatých sto let.

Společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a Benz & Cie byly v tomto směru průkopnické. Od vynálezu automobilu, u jehož kolébky stáli nezávisle na sobě Carl Benz a Gottlieb Daimler, uplynulo právě něco málo přes dvě desetiletí. Psal se rok 1909, když obě tehdy samostatné a konkurenční automobilky otevřely svá první vlastní zastoupení v pěti německých městech.

Počátky

Od poloviny 80. do poloviny 90. let 19. století se automobily obou značek prodávaly většinou po jednotlivých kusech a zájemci o ně jezdili přímo do továrny, nebo je kupovali na nemnoha tehdejších výstavách. Poté přišli na řadu první nezávislí prodejci a agenti. Jedním z nich byl i Emil Jellinek, závodník, obchodník, pozdější rakousko-uherský konzul v Nice a po první světové válce československý státní občan. Ten Emil Jellinek, který si na konci devatenáctého věku na svůj závodní vůz značky Daimler namontoval štítek se jménem své dcery – Mercedes. Zabýval se samozřejmě i prodejem vozů, které tehdy ještě nenesly ve znaku třícípou hvězdu. Sídlo svého zastoupení měl právě ve zmiňovaném francouzském Nice a dosáhl takových úspěchů, že nakonec většinu vozidel automobilky z Bad Cannstattu a později Untertürkheimu nakupoval on, a to pouze za účelem dalšího prodeje. Žádné oficiální ceníky automobilky neexistovaly a pan Jellinek tak mohl prodávat za podmínek, které si určoval sám, tedy samozřejmě s co největším ziskem. Navíc vlastnil práva na prodej vozů Daimler nejen pro rakousko-uherskou monarchii, ale i pro další evropské země včetně Francie. Tato politika pochopitelně začala být untertürkheimským trnem v oku a ti začali uvažovat, jak získat větší kontrolu nad prodejem svých automobilů.

V letech 1906 a 1907 se zmítala německá ekonomika ve vážných problémech a drahé zboží, automobily nevyjímaje, šlo hůře na odbyt. Daimler tedy zrušil všechny stávající smlouvy s agenty, Emila Jellineka nevyjímaje, a začal poskytovat služby zákazníkům ve vlastní režii. Nejednalo se jen o samotný prodej, Daimler-Motoren-Gesellschaft zajišťovala i servis svých vozů. Zajímavé je, že velmi podobný nápad dostali ve stejné době i v Mannheimu u Benze. Automobilky tak byly nejen blíže svým zákazníkům a mohly pružněji reagovat na jejich přání a požadavky, ale hlavně ušetřily peníze za provize agentům a veškeré peníze získané prodejem jim zůstávaly. Zrodily se také první oficiální ceníky automobilů obou značek.

Berlín

V roce 1902 byl Berlín již živým velkoměstem. Ve stejném roce tu byl připuštěn k provozu první automobil, dostal registrační značku IA-1. Samozřejmě, jednalo se o vůz Daimler a automobilka začala tentýž rok v Berlíně automobily i montovat. Aby toho nebylo málo, ve městě otevřely svá zastoupení v hlavním městě Německa obě konkurenční společnosti, tedy Daimler i Benz. 1. ledna 1909 pak DMG spojila berlínský showroom v ulici Unter den Linden se servisem, který sídlil na jiné adrese. Benz ještě předtím přejmenoval své zastoupení na Berlínskou prodejní kancelář. O necelých pět let později už měl Daimler nové centrum, opět v ulici Under den Linden. Mercedes-Haus otevřel své brány poprvé 30. září 1913 a jeho součástí byla i restaurace, kde se postupně začala scházet berlínská vyšší společnost. Další firemní prodejna byla otevřena 1. června 1909 ve Frankfurtu nad Mohanem v sídle bývalého prodejce vozů Mercedes, společnosti Flinsch & Co.

Dobrodruh Vieweg

Zajímavá byla situace v saských Drážďanech, kde od roku 1904 prodával vozy obou značek jistý Robert Vieweg. Od roku 1905 nabízel vozy Benz pan Louis Glück a Vieweg prodával jen mercedesy. Na podzim roku 1908 bylo v Mannheimu rozhodnuto o převzetí všech obchodních aktivit v saské metropoli samotnou automobilkou. Stalo se tak oficiálně k 1. lednu 1909.

A co na to konkurence? Daimler otevřel své oficiální zastoupení jen o osmnáct dní později a šéfem drážďanské pobočky jmenoval – ano, tušíte správně – Roberta Viewega. Dnes je toto jméno neprávem zapomenuto, ale šlo v podstatě o bláznivého dobrodruha, samozřejmě v nejlepším smyslu slova, který dokázal svou značku náležitě propagovat. V říjnu roku 1909 vyrazil s pět let starým vozem Mercedes na 6900 km dlouhou cestu z Drážďan přes celou Itálii do Tunisu a Alžíru. Zpět putoval do francouzského přístavu Marseille a odtud po souši opět do Drážďan. Vedl si přesné zápisky o počtu automobilů, které tehdy na silnicích potkal – bylo jich přesně 82. Vieweg nebyl za volantem automobilu tehdy žádným nováčkem, bylo mu téměř padesát let a s řízením měl minimálně šestnáctileté zkušenosti – už v srpnu 1893 totiž zakoupil u Carla Benze jeho slavnou Victorii. Ještě jedna zajímavost z pozdější doby – v saské metropoli začínal jako prodejce vozů Mercedes v roce 1924 i Rudolf Caracciola, jeden z nejlepších německých jezdců Velkých cen následující dekády, slavný pilot stříbrných šípů.

Další pobočky

Ale zpět k oficiálním pobočkám obou výrobců: Benz otevřel další 17. února roku 1909 v Düsseldorfu, Daimler jej následoval v roce 1910. Posledním městem v řadě byl Hamburk, kde už sice Benz působil od 18. února 1908, ale tehdy šlo o malý krámek, do kterého se vešlo jedno auto a jeden prodávající. V květnu 1909 vznikla v severoněmeckém přístavu pobočka DMG, mannheimský konkurent hledal urychleně nové větší prostory, jeho nová hamburská filiálka začala fungovat v srpnu 1909.

Ve všech výše zmíněných městech fungují prodejní centra značky Mercedes-Benz dodnes, byť na jiných adresách. Pouze v Drážďanech byla tradice po druhé světové válce na více než čtyřicet let přerušena a stuttgartská automobilka se sem vrátila až po sjednocení Německa v roce 1990.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun. V Česku jich je nedostatek

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun.…

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) odhalil novou nelegální praktiku, díky které nám V Česku zřejmě chybí…

Opuštěný pohřební ústav nahání hrůzu: Zůstaly tu rakve i zpopelněné ostatky!

Opuštěný pohřební ústav nahání hrůzu: Zůstaly tu…

Pohřební ústav ve floridském městě Jacksonville byl otevřen v roce 1856 a fungoval dlouhých 151 let, až do roku…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama