Mercedes-Benz: Firemní prodejny oslaví 100 let existence

Mercedes-Benz: Firemní prodejny oslaví 100 let existence

 
 

Stuttgartská automobilka opět oslavuje – firemním prodejnám značky bude zanedlouho kulatých sto let.

Společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a Benz & Cie byly v tomto směru průkopnické. Od vynálezu automobilu, u jehož kolébky stáli nezávisle na sobě Carl Benz a Gottlieb Daimler, uplynulo právě něco málo přes dvě desetiletí. Psal se rok 1909, když obě tehdy samostatné a konkurenční automobilky otevřely svá první vlastní zastoupení v pěti německých městech.

Počátky

Od poloviny 80. do poloviny 90. let 19. století se automobily obou značek prodávaly většinou po jednotlivých kusech a zájemci o ně jezdili přímo do továrny, nebo je kupovali na nemnoha tehdejších výstavách. Poté přišli na řadu první nezávislí prodejci a agenti. Jedním z nich byl i Emil Jellinek, závodník, obchodník, pozdější rakousko-uherský konzul v Nice a po první světové válce československý státní občan. Ten Emil Jellinek, který si na konci devatenáctého věku na svůj závodní vůz značky Daimler namontoval štítek se jménem své dcery – Mercedes. Zabýval se samozřejmě i prodejem vozů, které tehdy ještě nenesly ve znaku třícípou hvězdu. Sídlo svého zastoupení měl právě ve zmiňovaném francouzském Nice a dosáhl takových úspěchů, že nakonec většinu vozidel automobilky z Bad Cannstattu a později Untertürkheimu nakupoval on, a to pouze za účelem dalšího prodeje. Žádné oficiální ceníky automobilky neexistovaly a pan Jellinek tak mohl prodávat za podmínek, které si určoval sám, tedy samozřejmě s co největším ziskem. Navíc vlastnil práva na prodej vozů Daimler nejen pro rakousko-uherskou monarchii, ale i pro další evropské země včetně Francie. Tato politika pochopitelně začala být untertürkheimským trnem v oku a ti začali uvažovat, jak získat větší kontrolu nad prodejem svých automobilů.

V letech 1906 a 1907 se zmítala německá ekonomika ve vážných problémech a drahé zboží, automobily nevyjímaje, šlo hůře na odbyt. Daimler tedy zrušil všechny stávající smlouvy s agenty, Emila Jellineka nevyjímaje, a začal poskytovat služby zákazníkům ve vlastní režii. Nejednalo se jen o samotný prodej, Daimler-Motoren-Gesellschaft zajišťovala i servis svých vozů. Zajímavé je, že velmi podobný nápad dostali ve stejné době i v Mannheimu u Benze. Automobilky tak byly nejen blíže svým zákazníkům a mohly pružněji reagovat na jejich přání a požadavky, ale hlavně ušetřily peníze za provize agentům a veškeré peníze získané prodejem jim zůstávaly. Zrodily se také první oficiální ceníky automobilů obou značek.

Berlín

V roce 1902 byl Berlín již živým velkoměstem. Ve stejném roce tu byl připuštěn k provozu první automobil, dostal registrační značku IA-1. Samozřejmě, jednalo se o vůz Daimler a automobilka začala tentýž rok v Berlíně automobily i montovat. Aby toho nebylo málo, ve městě otevřely svá zastoupení v hlavním městě Německa obě konkurenční společnosti, tedy Daimler i Benz. 1. ledna 1909 pak DMG spojila berlínský showroom v ulici Unter den Linden se servisem, který sídlil na jiné adrese. Benz ještě předtím přejmenoval své zastoupení na Berlínskou prodejní kancelář. O necelých pět let později už měl Daimler nové centrum, opět v ulici Under den Linden. Mercedes-Haus otevřel své brány poprvé 30. září 1913 a jeho součástí byla i restaurace, kde se postupně začala scházet berlínská vyšší společnost. Další firemní prodejna byla otevřena 1. června 1909 ve Frankfurtu nad Mohanem v sídle bývalého prodejce vozů Mercedes, společnosti Flinsch & Co.

Dobrodruh Vieweg

Zajímavá byla situace v saských Drážďanech, kde od roku 1904 prodával vozy obou značek jistý Robert Vieweg. Od roku 1905 nabízel vozy Benz pan Louis Glück a Vieweg prodával jen mercedesy. Na podzim roku 1908 bylo v Mannheimu rozhodnuto o převzetí všech obchodních aktivit v saské metropoli samotnou automobilkou. Stalo se tak oficiálně k 1. lednu 1909.

A co na to konkurence? Daimler otevřel své oficiální zastoupení jen o osmnáct dní později a šéfem drážďanské pobočky jmenoval – ano, tušíte správně – Roberta Viewega. Dnes je toto jméno neprávem zapomenuto, ale šlo v podstatě o bláznivého dobrodruha, samozřejmě v nejlepším smyslu slova, který dokázal svou značku náležitě propagovat. V říjnu roku 1909 vyrazil s pět let starým vozem Mercedes na 6900 km dlouhou cestu z Drážďan přes celou Itálii do Tunisu a Alžíru. Zpět putoval do francouzského přístavu Marseille a odtud po souši opět do Drážďan. Vedl si přesné zápisky o počtu automobilů, které tehdy na silnicích potkal – bylo jich přesně 82. Vieweg nebyl za volantem automobilu tehdy žádným nováčkem, bylo mu téměř padesát let a s řízením měl minimálně šestnáctileté zkušenosti – už v srpnu 1893 totiž zakoupil u Carla Benze jeho slavnou Victorii. Ještě jedna zajímavost z pozdější doby – v saské metropoli začínal jako prodejce vozů Mercedes v roce 1924 i Rudolf Caracciola, jeden z nejlepších německých jezdců Velkých cen následující dekády, slavný pilot stříbrných šípů.

Další pobočky

Ale zpět k oficiálním pobočkám obou výrobců: Benz otevřel další 17. února roku 1909 v Düsseldorfu, Daimler jej následoval v roce 1910. Posledním městem v řadě byl Hamburk, kde už sice Benz působil od 18. února 1908, ale tehdy šlo o malý krámek, do kterého se vešlo jedno auto a jeden prodávající. V květnu 1909 vznikla v severoněmeckém přístavu pobočka DMG, mannheimský konkurent hledal urychleně nové větší prostory, jeho nová hamburská filiálka začala fungovat v srpnu 1909.

Ve všech výše zmíněných městech fungují prodejní centra značky Mercedes-Benz dodnes, byť na jiných adresách. Pouze v Drážďanech byla tradice po druhé světové válce na více než čtyřicet let přerušena a stuttgartská automobilka se sem vrátila až po sjednocení Německa v roce 1990.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínské aerolinky se stávají novým mostem na Východ, těží přitom z mohutných dotací Čínské aerolinky se stávají novým mostem na Východ, těží přitom z mohutných dotací

Během pouhých čtyř let se může čínská letecká doprava…

Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

Policie zadržela v Dubí na shromáždění DSSS šest lidí Policie zadržela v Dubí na shromáždění DSSS šest lidí

Policie zadržela na shromáždění krajní pravice v Dubí…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Dnes 18:35

Vehma International coby součást skupiny Magna na sebe v roce 1988 upozornila konceptem superluxusního SUV Torrero.




Blesk.cz

Blogerka Nikol Moravcová se vdala! Vzala si Slováka, kterého poznala na seznamce

Blogerka Nikol Moravcová se vdala! Vzala si Slováka,…

18. srpna 2018 v 18 hodin řekla Nikol Moravcová (31) "ANO" Slovákovi Karolovi! Obřad a následná party se…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Kvitová si finále nezahraje, podruhé za sebou padla s Bertensovou

Kvitová si finále nezahraje, podruhé za sebou padla…

Tenistka Petra Kvitová na turnaji v Cincinnati postup do finále nevybojovala. S Kiki Bertensovou z Nizozemska…

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi před startem Serie A?

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi…

Sedm českých stop najdeme na soupiskách prvoligových italských celků, ale kolik z nich pronikne do základních…

 

Reflex.cz

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně zahraničí byla označena za „provokaci evropských rozměrů“

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně…

Ruský prezident Vladimir Putin si v sobotu odpoledne zatančil s rakouskou ministryní zahraničí Karin Kneisslovou…

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému vládci. Co je džihád a proč ho islám nechápe jen jako násilí

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému…

Džihád – arabské slovo, jež ve spojení s islámem vyvolává v mnoha lidech hrůzu a odpor. Kritici islámu používají…