Mercedes-Benz: Firemní prodejny oslaví 100 let existence

Mercedes-Benz: Firemní prodejny oslaví 100 let existence

 
 

Stuttgartská automobilka opět oslavuje – firemním prodejnám značky bude zanedlouho kulatých sto let.

Společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a Benz & Cie byly v tomto směru průkopnické. Od vynálezu automobilu, u jehož kolébky stáli nezávisle na sobě Carl Benz a Gottlieb Daimler, uplynulo právě něco málo přes dvě desetiletí. Psal se rok 1909, když obě tehdy samostatné a konkurenční automobilky otevřely svá první vlastní zastoupení v pěti německých městech.

Počátky

Od poloviny 80. do poloviny 90. let 19. století se automobily obou značek prodávaly většinou po jednotlivých kusech a zájemci o ně jezdili přímo do továrny, nebo je kupovali na nemnoha tehdejších výstavách. Poté přišli na řadu první nezávislí prodejci a agenti. Jedním z nich byl i Emil Jellinek, závodník, obchodník, pozdější rakousko-uherský konzul v Nice a po první světové válce československý státní občan. Ten Emil Jellinek, který si na konci devatenáctého věku na svůj závodní vůz značky Daimler namontoval štítek se jménem své dcery – Mercedes. Zabýval se samozřejmě i prodejem vozů, které tehdy ještě nenesly ve znaku třícípou hvězdu. Sídlo svého zastoupení měl právě ve zmiňovaném francouzském Nice a dosáhl takových úspěchů, že nakonec většinu vozidel automobilky z Bad Cannstattu a později Untertürkheimu nakupoval on, a to pouze za účelem dalšího prodeje. Žádné oficiální ceníky automobilky neexistovaly a pan Jellinek tak mohl prodávat za podmínek, které si určoval sám, tedy samozřejmě s co největším ziskem. Navíc vlastnil práva na prodej vozů Daimler nejen pro rakousko-uherskou monarchii, ale i pro další evropské země včetně Francie. Tato politika pochopitelně začala být untertürkheimským trnem v oku a ti začali uvažovat, jak získat větší kontrolu nad prodejem svých automobilů.

V letech 1906 a 1907 se zmítala německá ekonomika ve vážných problémech a drahé zboží, automobily nevyjímaje, šlo hůře na odbyt. Daimler tedy zrušil všechny stávající smlouvy s agenty, Emila Jellineka nevyjímaje, a začal poskytovat služby zákazníkům ve vlastní režii. Nejednalo se jen o samotný prodej, Daimler-Motoren-Gesellschaft zajišťovala i servis svých vozů. Zajímavé je, že velmi podobný nápad dostali ve stejné době i v Mannheimu u Benze. Automobilky tak byly nejen blíže svým zákazníkům a mohly pružněji reagovat na jejich přání a požadavky, ale hlavně ušetřily peníze za provize agentům a veškeré peníze získané prodejem jim zůstávaly. Zrodily se také první oficiální ceníky automobilů obou značek.

Berlín

V roce 1902 byl Berlín již živým velkoměstem. Ve stejném roce tu byl připuštěn k provozu první automobil, dostal registrační značku IA-1. Samozřejmě, jednalo se o vůz Daimler a automobilka začala tentýž rok v Berlíně automobily i montovat. Aby toho nebylo málo, ve městě otevřely svá zastoupení v hlavním městě Německa obě konkurenční společnosti, tedy Daimler i Benz. 1. ledna 1909 pak DMG spojila berlínský showroom v ulici Unter den Linden se servisem, který sídlil na jiné adrese. Benz ještě předtím přejmenoval své zastoupení na Berlínskou prodejní kancelář. O necelých pět let později už měl Daimler nové centrum, opět v ulici Under den Linden. Mercedes-Haus otevřel své brány poprvé 30. září 1913 a jeho součástí byla i restaurace, kde se postupně začala scházet berlínská vyšší společnost. Další firemní prodejna byla otevřena 1. června 1909 ve Frankfurtu nad Mohanem v sídle bývalého prodejce vozů Mercedes, společnosti Flinsch & Co.

Dobrodruh Vieweg

Zajímavá byla situace v saských Drážďanech, kde od roku 1904 prodával vozy obou značek jistý Robert Vieweg. Od roku 1905 nabízel vozy Benz pan Louis Glück a Vieweg prodával jen mercedesy. Na podzim roku 1908 bylo v Mannheimu rozhodnuto o převzetí všech obchodních aktivit v saské metropoli samotnou automobilkou. Stalo se tak oficiálně k 1. lednu 1909.

A co na to konkurence? Daimler otevřel své oficiální zastoupení jen o osmnáct dní později a šéfem drážďanské pobočky jmenoval – ano, tušíte správně – Roberta Viewega. Dnes je toto jméno neprávem zapomenuto, ale šlo v podstatě o bláznivého dobrodruha, samozřejmě v nejlepším smyslu slova, který dokázal svou značku náležitě propagovat. V říjnu roku 1909 vyrazil s pět let starým vozem Mercedes na 6900 km dlouhou cestu z Drážďan přes celou Itálii do Tunisu a Alžíru. Zpět putoval do francouzského přístavu Marseille a odtud po souši opět do Drážďan. Vedl si přesné zápisky o počtu automobilů, které tehdy na silnicích potkal – bylo jich přesně 82. Vieweg nebyl za volantem automobilu tehdy žádným nováčkem, bylo mu téměř padesát let a s řízením měl minimálně šestnáctileté zkušenosti – už v srpnu 1893 totiž zakoupil u Carla Benze jeho slavnou Victorii. Ještě jedna zajímavost z pozdější doby – v saské metropoli začínal jako prodejce vozů Mercedes v roce 1924 i Rudolf Caracciola, jeden z nejlepších německých jezdců Velkých cen následující dekády, slavný pilot stříbrných šípů.

Další pobočky

Ale zpět k oficiálním pobočkám obou výrobců: Benz otevřel další 17. února roku 1909 v Düsseldorfu, Daimler jej následoval v roce 1910. Posledním městem v řadě byl Hamburk, kde už sice Benz působil od 18. února 1908, ale tehdy šlo o malý krámek, do kterého se vešlo jedno auto a jeden prodávající. V květnu 1909 vznikla v severoněmeckém přístavu pobočka DMG, mannheimský konkurent hledal urychleně nové větší prostory, jeho nová hamburská filiálka začala fungovat v srpnu 1909.

Ve všech výše zmíněných městech fungují prodejní centra značky Mercedes-Benz dodnes, byť na jiných adresách. Pouze v Drážďanech byla tradice po druhé světové válce na více než čtyřicet let přerušena a stuttgartská automobilka se sem vrátila až po sjednocení Německa v roce 1990.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chevron se vrátil do zisku. Úspěšné hospodaření mu zajistily investice z minulosti Chevron se vrátil do zisku. Úspěšné hospodaření mu zajistily investice z minulosti

Americký ropný koncern Chevron je zpět v zisku, ve druhém…

Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů

Z Ruska by mělo odejít 200 až 300 příslušníků amerického…

Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu

Americký ropný koncern Exxon Mobil ve druhém čtvrtletí…

Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy

Cestující na železniční trati Praha–Mnichov se podle…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 



Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena Papež v Brně: Dálnice D1 bude v neděli 27.9.2009 na den uzavřena

Během návštěvy papeže v Brně řidiči objedou uzavřenou D1…

Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu Zájemci o vklad u Mercedes-Benz Bank mají prozatím smůlu

Termínovaný vklad na 3 měsíce až s 5% úrokovou sazbou. I…

 



 
Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Dnes 16:47

Elektrický teréňák je postaven na vlastní hliníkové platformě. O jeho pohon se starají dva elektromotory, každý u jedné nápravy.




Blesk.cz

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme zprávu a rodina odškodné

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme…

Účetní Lenka (†36) zemřela ve čtvrtek v káhirské nemocnici na následky poranění, jež utrpěla při napadení…

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý řez ve Spartě

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý…

Extraligovými brankovišti se prohnal průvan. Výměny, návraty, ve Spartě salto nebo ostrý řez. Šest celků vstoupí…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…