reklama


Mercedes-Benz S400 CDI - Jako doma (11/2003)

Mercedes-Benz S400 CDI - Jako doma (11/2003)

 
 

Z Mercedesu třídy S se vám asi nebude chtít domů. Takové pohodlí totiž většina z nás nemá ani v obývacím pokoji. Test tohoto luxusního mercedesu byl navíc korunován přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou.

Z Mercedesu třídy S se vám asi nebude chtít domů. Takové pohodlí totiž většina z nás nemá ani v obývacím pokoji. Test tohoto luxusního mercedesu byl navíc korunován přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou.

Setkání s nejluxusnějším modelem stuttgartské automobilky asi nelze začít jinak, než zevrubnou prohlídkou zevnějšku, který si zaslouží pozornost zcela právem. Po nevzhledné „mamutí“ karoserii předchozího eska, totiž právě novou třídou S začala u trojcípé hvězdy éra elegantního designu se sportovnějším akcentem. Na svou kategorii proto vypadá nečekaně kompaktně a svěže, své rozměry (délka přes 5 metrů) úspěšně skrývá a i přesto, že už po světě nějaký ten rok jezdí, stále patří k nejhezčím modelům své kategorie.

Superlativy není třeba skrblit ani v interiéru. Elegantní a současně tvarově moderní přístrojová deska je špičkově zpracována, jednotlivé díly přesně lícují a nikde nic nedrnčí a nerezonuje ani při jízdě po panelech nebo na „kočičích hlavách“. Z celého interiéru je cítit kvalita a luxus, pouze pro Mercedes-Benz typické ovládání jednou páčkou pod volantem zrovna moc nepotěší řidiče, kteří na toto nejsou zvyklí. Několik dní zkušenosti z jakýmkoliv mercedesem však vždy ukáže praktickou a bezproblémovou funkčnost tohoto uspořádání. Dojem noblesy zvyšuje též světlá barva čalounění, ta je však v běžném životě docela nepraktická.

Kapitolou sama pro sebe byla přední sedadla testovaného „eska“. Ani speciální rehabilitační masážní křesla snad nemají tolik funkcí, jako kůží čalouněná sedadla v S400 CDI. Kromě očekávané nabídky komfortu, elektrického seřizování a tradičních masážních funkcí opěradla disponují vyhříváním a odsáváním, ochlazujícím tělo a odvádějícím pot. Velmi užitečné a v testu ověřené je aktivní boční vedení, které v zatáčkách přifukuje boční polštáře opěradla na té straně, do níž se právě opírá tělo(!) Za zmínku stojí i nově zavedený systém Pre-Safe, jenž například při razantním brždění přitáhne v mžiku bezpečnostní pásy k tělu (o cca 10 cm) a pokud nedojde k nárazu, následně „stisk“ povolí. K pocitu luxusu také přispívá skvělé odhlučnění, ať už jde o aerodynamiku, hluk od kol, nebo od motoru. Naprosto špičkové je pak vzduchové pérování Airmatic, které umožňuje měnit světlou výšku vozu a disponuje i sportovním režimem. Jeho hlavní předností je však schopnost hladce překonávat drobné nerovnosti a výmoly, které klasické pružinové odpružení většinou tvrdě přenáší na posádku, zatímco Airmatic si tyto otřesy nechává pro sebe… Lehce se na to zvyká, o to horší je potom přesednutí do vozidla s klasickým odpružením.

Nabídka prostoru v kokpitu je vpředu zcela dostačující, vzadu je také slušná, nicméně od automobilu nejvyšší třídy bychom v tomto ohledu přece jen očekávali více. K interiéru patří při našem posuzování též zavazadlový prostor o objemu 500 l, který je sice velmi široký, nicméně překvapivě krátký. Ke svému účelu však vzhledem k poslání automobilu zcela jistě bohatě postačí.

Pod kapotou však už na otočení klíče ve spínací skříňce čeká dvěmi turbodmychadly přeplňovaný vznětový čtyřlitrový osmiválec disponující výkonem 184 kW (250 k) a s mamutím točivým momentem 560 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1700-2600 otáček za minutu, takže se přestaňme zabývat tímto vozem staticky a nastartujme. Ani přes vskutku důkladné odhlučnění nelze přeslechnout klasické „nýtování“ pohonné jednotky (především v nízkých otáčkách při popojíždění ve městě), které je sice ve srovnání s jinými naftovými agregáty minimální, nicméně sametovému chodu zážehových šesti a osmiválců se rovnat nemůže. Do 2000 ot/min reaguje motor na povely plynového pedálu poněkud mdle, avšak po překročení této hranice je akcelerace vpravdě raketová a intenzivní zátah trvá až do 4500 ot/min. O dynamice dvoutunového vozu nejlépe vypovídá akcelerace z 0 na 100 km/h za rovných 7 s, nejvyšší rychlost je 249 km/h. Řazení samočinné pětistupňové převodovky je sametově hladké, pokud vás však tento jízdní režim přestane bavit, můžete využít možnost sekvenčního řazení vychylováním voliče zprava doleva. Přebytek výkonu a točivého momentu je znát na mokré vozovce, kdy se opravdu velmi často rozblikává kontrolka protiprokluzového systému. Pro takovouto porci točivého momentu by asi byla vhodnější kombinace této jednotky s pohonem všech kol 4Matic.

Naftový osmiválec umí pořádně „prásknout do koní“, ale se stejnou chutí se dívá i na dno palivové nádrže, a to vcelku úctyhodným tempem - kolem 14 l na každých 100 km, což není málo ani ve srovnání s benzinovými motory. Odpovídá to sice továrnímu údaji spotřeby ve městě, my však testovali automobil v kombinovaném režimu.

Naskýtá se tedy chtě nechtě srovnání s verzí S500 (225 kW), vybavenou silným zážehovým osmiválcem, nebo menším S430 (205 kW). Toto provedení je přibližně o 100 tisíc korun lacinější, S500 zase podobným rozdílem dražší a obě verze nabízejí zcela jistě lepší kultivovanost chodu motoru, dynamiku a ani spotřeba se příliš lišit nebude. Ta navíc není u vozu této kategorie zrovna hlavním hlediskem, zvláště pokud vezmeme v úvahu základní cenu vozu S400 CDI, která je 2.722.000 korun.

Samotná jízda je velmi příjemná, i přes značné rozměry vozu se tento mercedes velmi snadno ovládá a budí tak dojem, že je ve skutečnosti menší. Náklony karoserie jsou jen minimální, zvláště pak v případě aktivace sportovního režimu, vůz drží spolehlivě zvolenou stopu pouze na vlhké vozovce je znát výrazná tendence k přetáčivosti, kterou však krotí vyspělá elektronika. Doménou Mercedes-Benzu S400 CDI jsou však v první řadě dálnice, na nichž dokáže doslova plout a s maximálním komfortem převézt bez náznaku únavy posádku i na dlouhé vzdálenosti.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 2 722 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 959 851 Kč

Základní výbava:tříbodové upevnění pěti výškově nastavitelných bezpečnostních pasů, 5st. automatická převodovka s možností dotekového řazení a s tempomatem, airbag pro řidiče, spolujezdce, boční airbagy vpředu a vzadu, okenní/hlavové airbagy, alarm, alu kola 7 děrová, automatická klimatizace vč. MRA, s prachovým a uhlíkovým filtrem, bezpečnostní systém PRE-SAFE, bi-xenonové reflektory včetně omývačů, boční ukazatele směru integrované do zpětných zrcátek, brzdový asistent, centrální dálkové zamykání s imobilizérem, COMAND s integrovaným CD-rádiem, 6,5" barevným displayem (16:9) a 10 reproduktory, čalounění látka dle vzorníku, čidlo zatížení sedadla spolujezdce pro automatickou deaktivaci airbagu, čtecí lampičky vpředu a vzadu, dešťový senzor pro stěrače, držáky kelímků vpředu a vzadu, el.nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, el.ovládaná boční okna, el.ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el.výškově a podélně nastavitelný volant s autom.odklápěním při výstupu, ESP vč. ABS a ASR, háčky v zavazadlovém prostoru k upevnění nákladu, chromové vnitřní prahové lišty, kabeláž pro telefon, kontrolka opotřebení brzdového obložení, kontrolka provozních kapalin, kožený multifunkční volant a řadicí páka, lékárnička, metalický lak, mlhovky, odkládací polička pod sedadlem řidiče, opěrky hlavy vzadu pneumaticky sklopné, osvětlení make-up zrcátek, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, otáčkoměr, palubní počítač, parametrické řízení, polička před spolujezdcem s, vývodem pro připojení walkman, discman nebo MP3 přehrávače, síťová odkládací kapsa u nohou spolujezdce a v zavazadlovém prostoru, střední loketní opěrka vpředu s poličkou a vývody vzduchu dozadu, střední loketní opěrka vzadu s poličkou, světelný senzor, světla ve dveřích při výstupu, světla ve vnějších zrcátkách, tónovaná skla, ukazatel servisních intervalů "Assyst", ukazatel venkovní teploty, víko zavazadlového prostoru se servozavíráním a dálkovým otevíráním, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívané zadní okno, výplně interiéru z pravého dřeva"Calyptus", vzduchové pérování "AIRMATIC DC" vč. nivoregulace, alu disky 7 loukoťové, klíč dálkového ovládání s pamětí nastavení sedadel vpředu, volantu a vnějších zrcátek, tónovaná skla s IR filtrem, vnitřní zrcátko a vnější u řidiče s automatickým tlumením odrazivosti

Výbava testovaného vozu:základní + komfort sedadla vpředu (+42 582,-), ortopedická sedadla (+19 916,-), kůže Nappa (+125 353,-)

Igor Záruba: Trump jako obraz doby Igor Záruba: Trump jako obraz doby

Donald Trump se dočkal, časopis Time ho zvolil za…

Ať dostane Mladič doživotí, navrhuje žalobce tribunálu pro bývalou Jugoslávii Ať dostane Mladič doživotí, navrhuje žalobce tribunálu pro bývalou Jugoslávii

Doživotní trest vězení navrhl dnes pro někdejšího…

Bude? Nebude? Sázkovky vypisují kursy na Forejta Bude? Nebude? Sázkovky vypisují kursy na Forejta

Hradní protokolář Jindřich Forejt zažívá obtížné období.…

Výstavba bytů se propadá. Prodeje přitom trhají rekordy Výstavba bytů se propadá. Prodeje přitom trhají rekordy

Stavební firmy v Česku zahájily letos do konce října…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 1700 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 249
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14.2 / 7 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1990 / 485
Rozměr pneu:225/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5038
b) šířka (mm): 2092
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2965
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,64
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 




Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok

Od září Mercedes-Benz prodává novou třídu S. Zákazníci se…

Mercedes-Benz S: nový osmiválec pro S500 Mercedes-Benz S: nový osmiválec pro S500

Inovované nebo nové motory spalující benzín resp. naftu…

 



 
Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Dnes 14:56

Tuzemské zastoupení automobilky Hyundai dnes pořádalo tiskovou předpremiéru nové generace modelu i30. V rámci prezentace jsme se dozvěděli spoustu užitečných informací.




Blesk.cz

Forejtovu prověrku potvrdil poslanec. Zeman ho chce i po skandálu ve Vatikánu

Forejtovu prověrku potvrdil poslanec. Zeman ho chce…

Jindřicha Forejta, který v úterý rezignoval na funkci hradního protokoláře, by prezident Miloš Zeman dál viděl…

Mapy.cz přidávají červený kříž. Volají, navigují a pomohou s První pomocí

Mapy.cz přidávají červený kříž. Volají, navigují a…

V menu mobilní aplikace Mapy.cz se po nejnovější aktualizaci objevila nová položka První pomoc. Umožní zavolat…

 

iSport.cz

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil návrat do Česka

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa skončil v Tomsku, který má finanční problémy a neplatil hráčům výplaty. S…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

Kašpárek v rohlíku David Dvořák: Dětem jsme dali jejich vlastní kapelu se vším, co k tomu patří

Kašpárek v rohlíku David Dvořák: Dětem jsme dali…

V uplynulém týdnu jsme vám představili osm Čechů, kteří se už pár let živí (a leckdy i uživí) humorem – a…

 
 
reklama