Mercedes-Benz S400 CDI - Jako doma (11/2003)

Mercedes-Benz S400 CDI - Jako doma (11/2003)

 
 

Z Mercedesu třídy S se vám asi nebude chtít domů. Takové pohodlí totiž většina z nás nemá ani v obývacím pokoji. Test tohoto luxusního mercedesu byl navíc korunován přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou.

Z Mercedesu třídy S se vám asi nebude chtít domů. Takové pohodlí totiž většina z nás nemá ani v obývacím pokoji. Test tohoto luxusního mercedesu byl navíc korunován přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou.

Setkání s nejluxusnějším modelem stuttgartské automobilky asi nelze začít jinak, než zevrubnou prohlídkou zevnějšku, který si zaslouží pozornost zcela právem. Po nevzhledné „mamutí“ karoserii předchozího eska, totiž právě novou třídou S začala u trojcípé hvězdy éra elegantního designu se sportovnějším akcentem. Na svou kategorii proto vypadá nečekaně kompaktně a svěže, své rozměry (délka přes 5 metrů) úspěšně skrývá a i přesto, že už po světě nějaký ten rok jezdí, stále patří k nejhezčím modelům své kategorie.

Superlativy není třeba skrblit ani v interiéru. Elegantní a současně tvarově moderní přístrojová deska je špičkově zpracována, jednotlivé díly přesně lícují a nikde nic nedrnčí a nerezonuje ani při jízdě po panelech nebo na „kočičích hlavách“. Z celého interiéru je cítit kvalita a luxus, pouze pro Mercedes-Benz typické ovládání jednou páčkou pod volantem zrovna moc nepotěší řidiče, kteří na toto nejsou zvyklí. Několik dní zkušenosti z jakýmkoliv mercedesem však vždy ukáže praktickou a bezproblémovou funkčnost tohoto uspořádání. Dojem noblesy zvyšuje též světlá barva čalounění, ta je však v běžném životě docela nepraktická.

Kapitolou sama pro sebe byla přední sedadla testovaného „eska“. Ani speciální rehabilitační masážní křesla snad nemají tolik funkcí, jako kůží čalouněná sedadla v S400 CDI. Kromě očekávané nabídky komfortu, elektrického seřizování a tradičních masážních funkcí opěradla disponují vyhříváním a odsáváním, ochlazujícím tělo a odvádějícím pot. Velmi užitečné a v testu ověřené je aktivní boční vedení, které v zatáčkách přifukuje boční polštáře opěradla na té straně, do níž se právě opírá tělo(!) Za zmínku stojí i nově zavedený systém Pre-Safe, jenž například při razantním brždění přitáhne v mžiku bezpečnostní pásy k tělu (o cca 10 cm) a pokud nedojde k nárazu, následně „stisk“ povolí. K pocitu luxusu také přispívá skvělé odhlučnění, ať už jde o aerodynamiku, hluk od kol, nebo od motoru. Naprosto špičkové je pak vzduchové pérování Airmatic, které umožňuje měnit světlou výšku vozu a disponuje i sportovním režimem. Jeho hlavní předností je však schopnost hladce překonávat drobné nerovnosti a výmoly, které klasické pružinové odpružení většinou tvrdě přenáší na posádku, zatímco Airmatic si tyto otřesy nechává pro sebe… Lehce se na to zvyká, o to horší je potom přesednutí do vozidla s klasickým odpružením.

Nabídka prostoru v kokpitu je vpředu zcela dostačující, vzadu je také slušná, nicméně od automobilu nejvyšší třídy bychom v tomto ohledu přece jen očekávali více. K interiéru patří při našem posuzování též zavazadlový prostor o objemu 500 l, který je sice velmi široký, nicméně překvapivě krátký. Ke svému účelu však vzhledem k poslání automobilu zcela jistě bohatě postačí.

Pod kapotou však už na otočení klíče ve spínací skříňce čeká dvěmi turbodmychadly přeplňovaný vznětový čtyřlitrový osmiválec disponující výkonem 184 kW (250 k) a s mamutím točivým momentem 560 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1700-2600 otáček za minutu, takže se přestaňme zabývat tímto vozem staticky a nastartujme. Ani přes vskutku důkladné odhlučnění nelze přeslechnout klasické „nýtování“ pohonné jednotky (především v nízkých otáčkách při popojíždění ve městě), které je sice ve srovnání s jinými naftovými agregáty minimální, nicméně sametovému chodu zážehových šesti a osmiválců se rovnat nemůže. Do 2000 ot/min reaguje motor na povely plynového pedálu poněkud mdle, avšak po překročení této hranice je akcelerace vpravdě raketová a intenzivní zátah trvá až do 4500 ot/min. O dynamice dvoutunového vozu nejlépe vypovídá akcelerace z 0 na 100 km/h za rovných 7 s, nejvyšší rychlost je 249 km/h. Řazení samočinné pětistupňové převodovky je sametově hladké, pokud vás však tento jízdní režim přestane bavit, můžete využít možnost sekvenčního řazení vychylováním voliče zprava doleva. Přebytek výkonu a točivého momentu je znát na mokré vozovce, kdy se opravdu velmi často rozblikává kontrolka protiprokluzového systému. Pro takovouto porci točivého momentu by asi byla vhodnější kombinace této jednotky s pohonem všech kol 4Matic.

Naftový osmiválec umí pořádně „prásknout do koní“, ale se stejnou chutí se dívá i na dno palivové nádrže, a to vcelku úctyhodným tempem - kolem 14 l na každých 100 km, což není málo ani ve srovnání s benzinovými motory. Odpovídá to sice továrnímu údaji spotřeby ve městě, my však testovali automobil v kombinovaném režimu.

Naskýtá se tedy chtě nechtě srovnání s verzí S500 (225 kW), vybavenou silným zážehovým osmiválcem, nebo menším S430 (205 kW). Toto provedení je přibližně o 100 tisíc korun lacinější, S500 zase podobným rozdílem dražší a obě verze nabízejí zcela jistě lepší kultivovanost chodu motoru, dynamiku a ani spotřeba se příliš lišit nebude. Ta navíc není u vozu této kategorie zrovna hlavním hlediskem, zvláště pokud vezmeme v úvahu základní cenu vozu S400 CDI, která je 2.722.000 korun.

Samotná jízda je velmi příjemná, i přes značné rozměry vozu se tento mercedes velmi snadno ovládá a budí tak dojem, že je ve skutečnosti menší. Náklony karoserie jsou jen minimální, zvláště pak v případě aktivace sportovního režimu, vůz drží spolehlivě zvolenou stopu pouze na vlhké vozovce je znát výrazná tendence k přetáčivosti, kterou však krotí vyspělá elektronika. Doménou Mercedes-Benzu S400 CDI jsou však v první řadě dálnice, na nichž dokáže doslova plout a s maximálním komfortem převézt bez náznaku únavy posádku i na dlouhé vzdálenosti.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 2 722 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 959 851 Kč

Základní výbava:tříbodové upevnění pěti výškově nastavitelných bezpečnostních pasů, 5st. automatická převodovka s možností dotekového řazení a s tempomatem, airbag pro řidiče, spolujezdce, boční airbagy vpředu a vzadu, okenní/hlavové airbagy, alarm, alu kola 7 děrová, automatická klimatizace vč. MRA, s prachovým a uhlíkovým filtrem, bezpečnostní systém PRE-SAFE, bi-xenonové reflektory včetně omývačů, boční ukazatele směru integrované do zpětných zrcátek, brzdový asistent, centrální dálkové zamykání s imobilizérem, COMAND s integrovaným CD-rádiem, 6,5" barevným displayem (16:9) a 10 reproduktory, čalounění látka dle vzorníku, čidlo zatížení sedadla spolujezdce pro automatickou deaktivaci airbagu, čtecí lampičky vpředu a vzadu, dešťový senzor pro stěrače, držáky kelímků vpředu a vzadu, el.nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, el.ovládaná boční okna, el.ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el.výškově a podélně nastavitelný volant s autom.odklápěním při výstupu, ESP vč. ABS a ASR, háčky v zavazadlovém prostoru k upevnění nákladu, chromové vnitřní prahové lišty, kabeláž pro telefon, kontrolka opotřebení brzdového obložení, kontrolka provozních kapalin, kožený multifunkční volant a řadicí páka, lékárnička, metalický lak, mlhovky, odkládací polička pod sedadlem řidiče, opěrky hlavy vzadu pneumaticky sklopné, osvětlení make-up zrcátek, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, otáčkoměr, palubní počítač, parametrické řízení, polička před spolujezdcem s, vývodem pro připojení walkman, discman nebo MP3 přehrávače, síťová odkládací kapsa u nohou spolujezdce a v zavazadlovém prostoru, střední loketní opěrka vpředu s poličkou a vývody vzduchu dozadu, střední loketní opěrka vzadu s poličkou, světelný senzor, světla ve dveřích při výstupu, světla ve vnějších zrcátkách, tónovaná skla, ukazatel servisních intervalů "Assyst", ukazatel venkovní teploty, víko zavazadlového prostoru se servozavíráním a dálkovým otevíráním, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívané zadní okno, výplně interiéru z pravého dřeva"Calyptus", vzduchové pérování "AIRMATIC DC" vč. nivoregulace, alu disky 7 loukoťové, klíč dálkového ovládání s pamětí nastavení sedadel vpředu, volantu a vnějších zrcátek, tónovaná skla s IR filtrem, vnitřní zrcátko a vnější u řidiče s automatickým tlumením odrazivosti

Výbava testovaného vozu:základní + komfort sedadla vpředu (+42 582,-), ortopedická sedadla (+19 916,-), kůže Nappa (+125 353,-)

Spojené státy ukončí program dočasného pobytu desítek tisíc Haiťanů Spojené státy ukončí program dočasného pobytu desítek tisíc Haiťanů

Spojené státy ukončí v polovině roku 2019 program, který…

Zápisník Adély Čabanové: Větší růst, než jsme doufali Zápisník Adély Čabanové: Větší růst, než jsme doufali

Česká ekonomika poroste ještě rychleji, odhaduje…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 1700 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 249
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.2 / 7 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1990 / 485
Rozměr pneu:225/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5038
b) šířka (mm): 2092
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2965
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,64
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny Mercedes S 65 AMG: Na prodej je ojetina za 2 % původní ceny

Jako nový přišel tento mercedes na 200.000 amerických…

Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok Mercedes-Benz třídy S: kupé a pohon 4x4 příští rok

Od září Mercedes-Benz prodává novou třídu S. Zákazníci se…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě krachují, strany rozděluje i otázka migrace

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě…

Přestože německá kancléřka Angela Merkelová v září poměrně jasně vyhrála volby a snaží se sestavit svoji další…

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…