Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Unimog jako sněhová fréza na kolejích

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Univerzální vozidlo Mercedes-Benz Unimog U 427 v provedení pro provoz na železničních tratích představuje ideální nosič nářadí pro odklízení sněhu nejen v extrémních podmínkách.

Mercedes-Benz již mnohokrát dokázal, že vozidla modelové řady Unimog jsou ideální nosiče nářadí na silnicích, v terénu a rovněž i na kolejích. Nyní představuje zástupce provedení U 427 ve službách společnosti VR Track, zajišťující ve Finsku provozuschopnost 6000 km dlouhé železniční sítě.

I během mírných zim je střední a severní Finsko od listopadu do dubna pod sněhem a ničím neobvyklým zde nejsou ani teploty mínus 15 stupňů Celsia. V těchto podmínkách využívá společnost VR Track pro odklízení sněhu z železničních tratí právě Mercedes-Benz Unimog U 427 v úpravě pro provoz na železnici.

Unimog s přídavnými koly, která jej udržují na železniční trati si zachovává všechny své přednosti v podobě stálého pohonu všech kol s uzávěrkami diferenciálu vpředu, vzadu i mezi nápravami. Ve službách společnosti VR Track má vozidlo přídavná kola nastavena na rozchod železnice 1524 mm, který je využíván ve Finsku, ale může být jednoduše nastaven i na standardní rozchod 1435 mm, používaný v sousedním Švédsku.

Mercedes-Benz Unimog U 427 je vybaven vznětovým šestiválcem OM 936 s objemem 7,7 litru, nejvyšším výkonem 200 kW (272 k) a točivým momentem 1100 N.m dostupným od 1200 do 1600 min-1. Po běžných silnicích se toto vozidlo může pohybovat rychlostí do 90 km/h, zatímco na kolejích je jeho rychlost omezena na 50 km/h.

Mercedes-Benz Unimog je svých současných provedeních univerzálním nosičem nářadí, pro nějž je k dispozici více než 1000 různých přídavných zařízení. Ta lze připojovat k montážním bodům na přídi, zádi a mezi nápravami.

Samozřejmostí jsou nástavby montované přímo na rám vozidla. Přídavná zařízení mohou být hydraulická, mechanická i elektrická.

Vozidla modelové řady Unimog jsou ideální nákladní automobily vhodné do náročného terénu a mohou dokonce posloužit i jako tahač, který si poradí se 40tunovým přívěs. Díky maximální rychlosti až 90 km/h je lze používat i na dálnicích.

Pro své schopnosti je toto univerzální motorové vozidlo hojně využíváno v komunálních službách, kde může být nosičem nejrůznějších nástrojů pro zimní i letní údržbu silnic a jejich okolí od odstraňování sněhu až po sečení trávníků na krajnicích a jejich úklid. Velmi časté je jeho využití i v roli hasičského vozidla, ve stavebnictvím, zemědělství i lesnictví.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
15. 2. 2018 08:38
osmilitrový šestiválec
Pěkná hračka, jen myslím že na kolejích ty uzávěrky diferenciálů asi moc nevyužije

A proč ještě používají ten zastaralý osmilitrový šestiválec ? Copak neví že ideál jsou dnes tři válce s pěti turby ? :-)