Mercedes-Benz uvádí Unimog pro železnice
Koncem září měl na veletrhu InnoTrans v Berlíně premiéru Unimog s motorem splňujícím emisní normu Euro VI, který se může pohybovat i po železničních tratích, kde jej lze využívat pro nejrůznější úkoly od sekání zeleně podél tratí, přes údržbu signalizačních systémů nebo samotné trati až po posunování vagonů.
Základem vozidla schopného jízdy v terénu, po silnicích i kolejích je v loňském roce představený Unimog U 423. Ten je vybaven přeplňovaný vznětovým čtyřválcem OM 934 s objemem 5,1 litru a výkonem 170 kW (231 k).
Tato pohonná jednotka splňuje emisní normu Euro VI a je vybavena technologií BlueTec 6, doplňující uzavřený filtr pevných částic o systém SCR (selective catalytic reduction). Částice sazí jsou tak sníženy na hodnotu, která se podle výrobce pohybuje na hranici měřitelnosti, a emise oxidu dusíku jsou díky vstřikování AdBlue v katalyzátoru SCR za filtrem přeměněny na neškodné složky vzduchu.
Unimog s přídavnými koly, která jej udržují na železniční trati si zachovává všechny své přednosti v podobě stálého pohonu všech kol s uzávěrkami diferenciálu vpředu, vzadu i mezi nápravami. Samozřejmostí je i převodovka s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed i a stejným počtem pro jízdu vzad. Po běžných silnicích se Unimog může pohybovat rychlostí do 90 km/h, zatímco na kolejích je jeho rychlost omezena na 50 km/h.
V případě využití při posunování vagonů uvádí, společnosti, které takto Unimog používají, že jeho pořízení je levnější než u posunovací lokomotivy a i jeho provoz je ekonomičtější, což dokládají spotřebou nafty v rozmezí pěti až šesti litrů nafty na hodinu provozu. Unimog si přitom na kolejích poradí s vozidly do hmotnosti 1000 tun.
Vedle posunování může být Unimog používán na železničních tratích jako nosič nejrůznějších speciálních nástaveb a nářadí. Mercedes-Benz ostatně vedle standardního valníku na veletrhu InnoTrans prezentovatl i Unimog se speciální záchranářskou nástavbou s hasičským vybavením pro použití v metru.