Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vito: Všestranný

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Hornaté Baskicko nám poskytlo příležitost prověřit nový Mercedes-Benz Vito v různých podmínkách. Jaké má kouzlo a schopnosti?

Ne nadarmo se říká do třetice všeho dobrého. Platí to rovněž pro model Vito, jehož první generace byla poháněna předními koly. Druhé vydání přenášelo točivý moment na zadní osu. Každý kdo šel pro automobil stuttgartské značky, měl pohon zadních kol jasný. Třetí a poslední vydání nabízí obě varianty.

Jde však o rozdílné koncepce, protože přední pohon je z velké míry převzatý od Renaultu Trafic. Na přeplňované šestnáctistovce je však od německého výrobce celý trakt sání, řídicí jednotka motoru, vodní pumpa, alternátor a kompresor klimatizace. Nikdo se tedy nebude divit, když pro Vito i francouzský model platí stejný servisní interval 40 000 km nebo dva roky.

Silnější

První testovací trasu jsme absolvovali s druhou nejsilnější motorizací modelu Vito. Čtyřválec OM 651 ve výkonové verzi 120 kW spolupracoval se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Navzdory vydatné zkušební zátěži furgon i ve stoupáních zrychloval velmi dynamicky. V kabině nebyl agregát téměř slyšet, a tak desítky kilometrů se pro nás staly relaxací.

Dalším příjemným rysem bylo nastavení posilovače řízení, který při stání automobilu poskytoval dostatečný účinek a při nabírání tempa příznivě tuhl.

S bohatou nadílkou pod kapotou jsme mohli vyzkoušet stabilitu dodávky v zatáčkách. Řidiči dodávek v tuzemsku jezdí většinou velmi svižně, tak jsme jejich styl použili ve španělských kopcovitých zákoutích. Pečlivě upevněný náklad uprostřed vozidla pomáhal velmi svižnému tempu, které Vito snášelo s chladnou hlavou. Zpřevodování se nám jevilo optimální, protože nabízelo velmi dobrou dynamiku a nízké otáčky 1800 min-1 při rychlosti 100 km/h.

Šestnáctistovka

Výrobce se netají, že smyslem zařazení šestnáctistovky pod kapotu Vita tvoří dosažení nižší pořizovací ceny. Vozidlo s méně objemným i výkonným motorem nazvaným OM 622 a pohonem předních kol nabízí v provedení Kawa (furgon) 2,8 tuny užitečné zatížení 945 kg. S naplněnými sudy v nákladovém prostoru si Vito 109 CDI (65 kW) poradilo vcelku dobře, ale jen ve městě. Po vyjetí za jeho hranice a zejména ve zvlněné krajině chybělo více síly. Zároveň nebylo možné přeslechnout výraznější hlučnost 1,6litrového agregátu 109/111 CDI.

Lepší dynamiku by poskytla silnější verze šestnáctistovky 84 kW (270 N.m). Kdo však bude dodávku provozovat ve městě, asi si rozmyslí přidat 37.000 korun bez daně za silnější provedení 111 CDI/84 kW. Je poněkud s podivem, že cenové odstupňování různě softwarově naladěných provedení přeplňované šestnáctistovky se velmi blíží cenové diferenci 40.000 korun bez DPH mezi silnější šestnáctistovkou (84 kW) s předním pohonem a 2,2litrovým agregátem OM 651/100 kW s pohonem zadních kol. Tyto cenové proporce patří k furgonu s celkovou hmotností 2,8 tuny a délkami vozidla 4895, 5140 a 5730 mm. Za příplatek lze získat verze 3,05 a 3,2 tuny celkové hmotnosti.

Král přichází

Poslední trasu jsme si nechali na nejvyšší verzi Vito 119 CDI se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Nejsilnější provedení 2,2litrového motoru OM 651 používá k úpravě výfukových plynů technologii SCR, která zvládá rozklad NOx bez dalších požadavků na naftu. Hrdlo k doplnění AdBlue se nachází pod naftovým. Kryté jsou jedním víčkem.

Mohutný tah motoru s jemně pracující převodovkou vytvářely úchvatné duo, které se nám skvěle osvědčilo ve městě i při jízdě po dálnici. V obou režimech převodovka udržovala otáčky motoru v ekonomickém prostředí 1500-2000 min-1 a uživatel může vedle výborné dynamiky očekávat rovněž příznivou spotřebu.

Pohodlí uvnitř

V interiéru jsme si hned všimli velkého počtu odkládacích míst na drobné i větší věci včetně dokumentace či mobilu. Středová konzola s přehledně uspořádanými ovladači nabízela další drobná úložná místa. Vito je jedním z mála automobilů, ve kterém jsme si mohli vybrat z více míst, kam vhodně odložit telefon, peněženku a další drobnosti. Jedinou výtku máme k malým spínačům elektrického ovládání bočních oken.

Poutání nákladu

Do podlah zkoušených automobilů byly integrovány lišty k uchycení kotvicích bodů. Známe je například z návěsů, protože nezabírají místo, podlaha zůstane rovná a zároveň dovolují optimální pozici kotvícího oka.

Návštěva továrny

Na výrobní lince v baskické Vitorii jsme viděli zároveň novou generaci modelu Vito i novou řadu V. Za posledních jedenáct let vyprodukovala přibližně 900.000 automobilů Vito a Viano. Denní kapacita ve dvousměnném provozu činí 470 vozidel. První automobil řady V sjel z linky na jaře, nové Vito v srpnu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)