6.2. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Vito: Všestranný

 

Hornaté Baskicko nám poskytlo příležitost prověřit nový Mercedes-Benz Vito v různých podmínkách. Jaké má kouzlo a schopnosti?

Ne nadarmo se říká do třetice všeho dobrého. Platí to rovněž pro model Vito, jehož první generace byla poháněna předními koly. Druhé vydání přenášelo točivý moment na zadní osu. Každý kdo šel pro automobil stuttgartské značky, měl pohon zadních kol jasný. Třetí a poslední vydání nabízí obě varianty.

Jde však o rozdílné koncepce, protože přední pohon je z velké míry převzatý od Renaultu Trafic. Na přeplňované šestnáctistovce je však od německého výrobce celý trakt sání, řídicí jednotka motoru, vodní pumpa, alternátor a kompresor klimatizace. Nikdo se tedy nebude divit, když pro Vito i francouzský model platí stejný servisní interval 40 000 km nebo dva roky.

Silnější

První testovací trasu jsme absolvovali s druhou nejsilnější motorizací modelu Vito. Čtyřválec OM 651 ve výkonové verzi 120 kW spolupracoval se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Navzdory vydatné zkušební zátěži furgon i ve stoupáních zrychloval velmi dynamicky. V kabině nebyl agregát téměř slyšet, a tak desítky kilometrů se pro nás staly relaxací.

Dalším příjemným rysem bylo nastavení posilovače řízení, který při stání automobilu poskytoval dostatečný účinek a při nabírání tempa příznivě tuhl.

S bohatou nadílkou pod kapotou jsme mohli vyzkoušet stabilitu dodávky v zatáčkách. Řidiči dodávek v tuzemsku jezdí většinou velmi svižně, tak jsme jejich styl použili ve španělských kopcovitých zákoutích. Pečlivě upevněný náklad uprostřed vozidla pomáhal velmi svižnému tempu, které Vito snášelo s chladnou hlavou. Zpřevodování se nám jevilo optimální, protože nabízelo velmi dobrou dynamiku a nízké otáčky 1800 min-1 při rychlosti 100 km/h.

Šestnáctistovka

Výrobce se netají, že smyslem zařazení šestnáctistovky pod kapotu Vita tvoří dosažení nižší pořizovací ceny. Vozidlo s méně objemným i výkonným motorem nazvaným OM 622 a pohonem předních kol nabízí v provedení Kawa (furgon) 2,8 tuny užitečné zatížení 945 kg. S naplněnými sudy v nákladovém prostoru si Vito 109 CDI (65 kW) poradilo vcelku dobře, ale jen ve městě. Po vyjetí za jeho hranice a zejména ve zvlněné krajině chybělo více síly. Zároveň nebylo možné přeslechnout výraznější hlučnost 1,6litrového agregátu 109/111 CDI.

Lepší dynamiku by poskytla silnější verze šestnáctistovky 84 kW (270 N.m). Kdo však bude dodávku provozovat ve městě, asi si rozmyslí přidat 37.000 korun bez daně za silnější provedení 111 CDI/84 kW. Je poněkud s podivem, že cenové odstupňování různě softwarově naladěných provedení přeplňované šestnáctistovky se velmi blíží cenové diferenci 40.000 korun bez DPH mezi silnější šestnáctistovkou (84 kW) s předním pohonem a 2,2litrovým agregátem OM 651/100 kW s pohonem zadních kol. Tyto cenové proporce patří k furgonu s celkovou hmotností 2,8 tuny a délkami vozidla 4895, 5140 a 5730 mm. Za příplatek lze získat verze 3,05 a 3,2 tuny celkové hmotnosti.

Král přichází

Poslední trasu jsme si nechali na nejvyšší verzi Vito 119 CDI se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Nejsilnější provedení 2,2litrového motoru OM 651 používá k úpravě výfukových plynů technologii SCR, která zvládá rozklad NOx bez dalších požadavků na naftu. Hrdlo k doplnění AdBlue se nachází pod naftovým. Kryté jsou jedním víčkem.

Mohutný tah motoru s jemně pracující převodovkou vytvářely úchvatné duo, které se nám skvěle osvědčilo ve městě i při jízdě po dálnici. V obou režimech převodovka udržovala otáčky motoru v ekonomickém prostředí 1500-2000 min-1 a uživatel může vedle výborné dynamiky očekávat rovněž příznivou spotřebu.

Pohodlí uvnitř

V interiéru jsme si hned všimli velkého počtu odkládacích míst na drobné i větší věci včetně dokumentace či mobilu. Středová konzola s přehledně uspořádanými ovladači nabízela další drobná úložná místa. Vito je jedním z mála automobilů, ve kterém jsme si mohli vybrat z více míst, kam vhodně odložit telefon, peněženku a další drobnosti. Jedinou výtku máme k malým spínačům elektrického ovládání bočních oken.

Poutání nákladu

Do podlah zkoušených automobilů byly integrovány lišty k uchycení kotvicích bodů. Známe je například z návěsů, protože nezabírají místo, podlaha zůstane rovná a zároveň dovolují optimální pozici kotvícího oka.

Návštěva továrny

Na výrobní lince v baskické Vitorii jsme viděli zároveň novou generaci modelu Vito i novou řadu V. Za posledních jedenáct let vyprodukovala přibližně 900.000 automobilů Vito a Viano. Denní kapacita ve dvousměnném provozu činí 470 vozidel. První automobil řady V sjel z linky na jaře, nové Vito v srpnu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mercedes-Benz Vito: Všestranný

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Mercedes-Benz představuje eVito a začíná na něj přijímat objednávky Mercedes-Benz představuje eVito a začíná na něj přijímat objednávky

Mercedes-Benz plánuje rozšíření své nabídky lehkých…

Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dnes 22:45

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale zůstal: Do země je nepustíme, říká vláda

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale…

Nová polská vláda premiéra Mateusze Morawieckého nijak nemění odmítavý postoj k přijímání uprchlíků. Uvedla to…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor. Vlajkonoše zvolí sportovci

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor.…

Třikrát startoval Martin Doktor na olympijských hrách jako sportovec, jednou jel v pozici šéftrenéra…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…