Mercedes-Benz W 125 byl před 75 lety rychlejší než Bugatti Veyron dnes
Dnes je velmi snadné říci, jaké produkční auto umí jet nejrychleji na světě a ví to nejspíš úplně každý – Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, jenž se rozjel na 431 km/h. Ale jak tento týden škodolibě připomíná Mercedes-Benz, nejrychlejším autem na světě stále není. Tímto titulem se podle stuttgartské automobilky pyšní její vůz W 125 ze třicátých let!
Ano, v pondělí 28. ledna to bude 75 let, co Rudolf Caracciola za volantem stříbrného šípu Mercerdes-Benz W 125 dosáhl na letmém kilometru rychlosti 432,692 km/h! Pokus neprovázely žádné nářky na náročnost konstrukce pneumatik a k dispozici nebyl žádný zrcadlově rovný vysokorychlostní ovál Ehra-Lessien. W 125 této rychlosti dosáhl na veřejné silnici z Frankfurtu nad Mohanem do Darmstadtu. Současně byl ustaven i rekord pro letmou míli s hodnotou 432,36 km/h. Už tehdy se měřilo stejně, jako dnes: výsledná průměrná rychlost je výsledkem zprůměrování jízdy v obou směrech.
I na dnešní dobu extrémně aerodynamický W 125 má koeficient odporu vzduchu pouze 0,157. Byl vybaven motorem V12 5,6 l se dvěma kompresory, dosahující výkonu 736 k (541 kW). A aby aerodynamiku nenarušovaly jinak nezbytné nasávací otvory, o teplotu motoru se staral chladič napojený pouze na 500litrovou nádrž s vodou a ledem. Ty malé otvory v přídi, co vypadají jako ledvinky nejmenované konkurence z Bavorska, byly vyhrazeny pouze pro sání. No nebyli to naprostí šílenci?
W 125 pochopitelně nikdy nebyl produkčním automobilem a všichni dobře víme, jaká monstra se dnes prohání po solných pláních Bonneville. Ale považte, auto z osmatřicátého, ať už jakkoli speciální, před kterým musí srazit paty i současná hypersportovní ikona!
Mercedes-Benz u příležitosti 75 let této události vystavuje W 125 ve svém firemním muzeu ve Stuttgartu, tak pokud budete mít cestu kolem...