Mercedes W201/W202: Baby-Benz a první C jezdily i na elektřinu

 

Mercedes-Benz se dlouhodobě věnuje vývoji elektromobilů a hybridů. Coby prototypy existovaly už v sériích W201 a W202.

Mercedes-Benz je známý svými zážehovými a zejména vznětovými motory. Už první Baby-Benz, tehdy nejmenší čistě osobní model značky, byl však vybaven také elektromotorem. V karoserii této dle výrobce „kompaktní“ třídy se testovaly i další alternativní pohony. Ale zůstaňme nejprve u elektřiny. Série W201 se vyráběla od konce roku 1982. Elektromobil na jejím základě byl však prezentován až na veletrhu inovací v Hannoveru o osm let později (1990).

Trojcípá hvězda jej přivezla také na autosalon do Ženevy '91. Poháněly jej dva elektromotory, jeden o výkonu 16 kW. Agregáty s permanentními magnety se nacházely u zadních kol, každý u toho, které také poháněl. Výkon to, pravda, nebyl největší. Díky zmíněnému umístění se ušetřilo na dalších mechanických komponentech a hlavně jejich hmotnosti, což se ukázalo být klíčovou výhodou celého projektu. Obě pohonné jednotky byly napájeny sodík-nikl-chloridovými bateriemi. První prototypy vydláždily cestu pro další vývoj v oblasti elektrických pohonných systémů. Mercedes-Benz aktuálně uvolnil fotografie čtveřice z nich - červeného, zeleného, stříbrného a bílého vozu. Ten je datován letopočtem 1992.

Mezi léty 1992 a 1996 se zkoušela celá šedesátka takových aut od různých výrobců na ostrově Rujana. Nechyběly ani dodávky. Mercedes-Benz do těchto náročných testů trvajících celé čtyřleté období nasadil už celou desítku Baby-Benzů. Nezůstalo tedy zdaleka jen u čtyř vzpomínaných kusů. Jeden z testovacích exemplářů, ten ze všech nejvytíženější, zvládal 100 tisíc kilometrů ročně. Zkoušely se různé kombinace elektromotorů a baterií. Sedm aut vážilo kolem 1400 kg, měla opět sodík-nikl-chloridové články pracující při vysokých teplotách a v útrobách různé asynchronní motory. Na jedno nabití zvládla ujet až 110 km. Díky vysokému točivému momentu dostupnému už od nulových otáček navíc nepotřebovala převodovku.

Tři další „pojízdné laboratoře“ byly vybaveny synchronními elektrickými jednotkami, nikl-kadmiovými bateriemi a manuálním převodným ústrojím. U nich se však akční rádius pohyboval pouze kolem 40 kilometrů, což by bylo v praxi takřka nepoužitelné. Všechny testovací prototypy měly dvě baterie - jednu pod přední kapotou a druhou v zavazadelníku. Byly propojeny odolnými kabely, elektrický proud totiž ve špičkách dosahoval až 400 A. Na plnou kapacitu se naplňovaly ve speciálních dobíjecích stanicích vybavených slunečními kolektory. Snaha o zlepšení životního prostředí byla už tehdy na prvním místě. Byť jak víme, toto téma je poněkud kontroverzní.

První generace třídy C (W202), kterou automobilka odhalila v květnu 1993, si odbyla světovou premiéru na autosalonu v Praze! Elektromobil na jejím základě se objevil velmi záhy. Už na podzim 1993 jej Mercedes-Benz předvedl na domácí půdě. Vzhledem k tomu, že šlo o lichý rok, místo představení je jasné: IAA ve Frankfurtu. Opět byl vybaven asynchronním motorem, tentokrát jediným s výkonem 35 kW a zvládl na jedno nabití ujet znovu nějakých 110 km. Dostal vysokoenergetické baterie ZEBRA. Velká písmena jsou v označení správně, šlo totiž o zkratku ze „Zero-Emission Battery Research Activities” (výzkumná činnost v oblasti baterií s nulovými emisemi). Poháněcí soustava včetně těchto článků byla již natolik kompaktní, že se cestující nemuseli nijak prostorově omezovat ani s případnými zavazadly. Hodnoty byly takřka shodné se standardním sedanem, který měl „kufr“ o objemu 430 l.

Aby toho nebylo málo, na stejném místě před dvaceti lety představil výrobce z Untertürkheimu i dvě hybridní W202, jednu se sériovým pohonem a druhou s paralelním. Dnes už hybridní Mercedesy, i když většinou větších tříd E a S, můžeme potkat běžně na silnicích. Série W201 a W202 se ovšem staly technickými průkopníky v oblasti elektřinou poháněných vozidel, ať už bez přídavného spalovacího motoru, nebo i s ním.

JAKE.AUTO.CZ: Mercedes-Benz C (W202) (přehled všech článků)

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu V Anglii našli roadster Mercedes 190SL. I takový vrak má neskutečnou cenu

Roadster Mercedes-Benz 190SL je dalším skvostem nalezeným…

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být váš za 1 euro!

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být…

Malebný francouzský zámeček hledá nového majitele! Rozlehlý a luxusní Château de Blancafort z 15. století se…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod. Kadeřábek byl jen na lavičce

SESTŘIHY: Dortmund v čele, Bayern ztrácí bod.…

Fotbalisté Dortmundu zvítězili v Hamburku 3:0, ani v pátém kole německé lize neprohráli a neinkasovali a vrátili…

Neporažená Neapol vládne před Juventusem. Inter poprvé ztratil body

Neporažená Neapol vládne před Juventusem. Inter…

Fotbalisté Interu Milán remizovali v Boloni 1:1 a v pátém kole italské ligy poprvé ztratili body. Ani na lavičce…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…