Mercedes W201/W202: Baby-Benz a první C jezdily i na elektřinu

 

Mercedes-Benz se dlouhodobě věnuje vývoji elektromobilů a hybridů. Coby prototypy existovaly už v sériích W201 a W202.

Mercedes-Benz je známý svými zážehovými a zejména vznětovými motory. Už první Baby-Benz, tehdy nejmenší čistě osobní model značky, byl však vybaven také elektromotorem. V karoserii této dle výrobce „kompaktní“ třídy se testovaly i další alternativní pohony. Ale zůstaňme nejprve u elektřiny. Série W201 se vyráběla od konce roku 1982. Elektromobil na jejím základě byl však prezentován až na veletrhu inovací v Hannoveru o osm let později (1990).

Trojcípá hvězda jej přivezla také na autosalon do Ženevy '91. Poháněly jej dva elektromotory, jeden o výkonu 16 kW. Agregáty s permanentními magnety se nacházely u zadních kol, každý u toho, které také poháněl. Výkon to, pravda, nebyl největší. Díky zmíněnému umístění se ušetřilo na dalších mechanických komponentech a hlavně jejich hmotnosti, což se ukázalo být klíčovou výhodou celého projektu. Obě pohonné jednotky byly napájeny sodík-nikl-chloridovými bateriemi. První prototypy vydláždily cestu pro další vývoj v oblasti elektrických pohonných systémů. Mercedes-Benz aktuálně uvolnil fotografie čtveřice z nich - červeného, zeleného, stříbrného a bílého vozu. Ten je datován letopočtem 1992.

Mezi léty 1992 a 1996 se zkoušela celá šedesátka takových aut od různých výrobců na ostrově Rujana. Nechyběly ani dodávky. Mercedes-Benz do těchto náročných testů trvajících celé čtyřleté období nasadil už celou desítku Baby-Benzů. Nezůstalo tedy zdaleka jen u čtyř vzpomínaných kusů. Jeden z testovacích exemplářů, ten ze všech nejvytíženější, zvládal 100 tisíc kilometrů ročně. Zkoušely se různé kombinace elektromotorů a baterií. Sedm aut vážilo kolem 1400 kg, měla opět sodík-nikl-chloridové články pracující při vysokých teplotách a v útrobách různé asynchronní motory. Na jedno nabití zvládla ujet až 110 km. Díky vysokému točivému momentu dostupnému už od nulových otáček navíc nepotřebovala převodovku.

Tři další „pojízdné laboratoře“ byly vybaveny synchronními elektrickými jednotkami, nikl-kadmiovými bateriemi a manuálním převodným ústrojím. U nich se však akční rádius pohyboval pouze kolem 40 kilometrů, což by bylo v praxi takřka nepoužitelné. Všechny testovací prototypy měly dvě baterie - jednu pod přední kapotou a druhou v zavazadelníku. Byly propojeny odolnými kabely, elektrický proud totiž ve špičkách dosahoval až 400 A. Na plnou kapacitu se naplňovaly ve speciálních dobíjecích stanicích vybavených slunečními kolektory. Snaha o zlepšení životního prostředí byla už tehdy na prvním místě. Byť jak víme, toto téma je poněkud kontroverzní.

První generace třídy C (W202), kterou automobilka odhalila v květnu 1993, si odbyla světovou premiéru na autosalonu v Praze! Elektromobil na jejím základě se objevil velmi záhy. Už na podzim 1993 jej Mercedes-Benz předvedl na domácí půdě. Vzhledem k tomu, že šlo o lichý rok, místo představení je jasné: IAA ve Frankfurtu. Opět byl vybaven asynchronním motorem, tentokrát jediným s výkonem 35 kW a zvládl na jedno nabití ujet znovu nějakých 110 km. Dostal vysokoenergetické baterie ZEBRA. Velká písmena jsou v označení správně, šlo totiž o zkratku ze „Zero-Emission Battery Research Activities” (výzkumná činnost v oblasti baterií s nulovými emisemi). Poháněcí soustava včetně těchto článků byla již natolik kompaktní, že se cestující nemuseli nijak prostorově omezovat ani s případnými zavazadly. Hodnoty byly takřka shodné se standardním sedanem, který měl „kufr“ o objemu 430 l.

Aby toho nebylo málo, na stejném místě před dvaceti lety představil výrobce z Untertürkheimu i dvě hybridní W202, jednu se sériovým pohonem a druhou s paralelním. Dnes už hybridní Mercedesy, i když většinou větších tříd E a S, můžeme potkat běžně na silnicích. Série W201 a W202 se ovšem staly technickými průkopníky v oblasti elektřinou poháněných vozidel, ať už bez přídavného spalovacího motoru, nebo i s ním.

JAKE.AUTO.CZ: Mercedes-Benz C (W202) (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Dceřiná firma CEFC nesplatila v termínu úroky za více než půl miliardy Dceřiná firma CEFC nesplatila v termínu úroky za více než půl miliardy

CEFC Shanghai International, která je součástí čínské…

Vítek hodlá vrátit závodiště v Chuchli mezi evropskou elitu, plánuje stamilionové investice Vítek hodlá vrátit závodiště v Chuchli mezi evropskou elitu, plánuje stamilionové investice

Rodina miliardáře Radovana Vítka investuje do dostihového…

Akcie, měny & názory Miroslava Frayera: Příležitosti stále existují Akcie, měny & názory Miroslava Frayera: Příležitosti stále existují

Americký akciový trh byl v dosavadním průběhu tohoto roku…

Německo na pomoci Řecku vydělalo miliardy eur Německo na pomoci Řecku vydělalo miliardy eur

Německo od roku 2010 vydělalo na pomoci Řecku nejméně 2,9…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní

Pokud si opravdu myslíte, že japonská dvojčata GT 86 a…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 



Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E Brabus 190E 3.6S je jedinečný a pekelně rychlý Mercedes-Benz 190E

Mercedes-Benz 190 patří mezi sedany, které mají díky…

V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně V Severní Koreji se pokusili okopírovat Mercedes. Dopadlo to bídně

Severokorejci se v osmdesátých letech snažili o výrobu…

 



 
Odhalujeme tajemství nové Kie Ceed: Kdy se začne prodávat? Jaké karosářské verze nabídne?

Odhalujeme tajemství nové Kie Ceed: Kdy se začne prodávat? Jaké karosářské verze nabídne?

Dnes 12:50

Nejnovější generace oblíbeného kompaktu korejské značky vstoupí do prodeje během letních prázdnin.




Blesk.cz

Krásná moderátorka Renáta Czadernová se pochlubila rodinkou! Kdy bude svatba?

Krásná moderátorka Renáta Czadernová se pochlubila…

Zprávařka Renáta Czadernová (33) se pochlubila rok a půl starou dcerkou Adélkou. Po dlouhé době se společně s…

Náhlá smrt hvězdy reality show (†32)! Její soupeři jsou v šoku

Náhlá smrt hvězdy reality show (†32)! Její soupeři…

Televizní diváci sledovali její vztahy s muži i ženami v reality show Love Island (v překladu ostrov lásky), teď…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Dánsko – Austrálie 1:0. Seveřany poslal do vedení Eriksen

ONLINE: Dánsko – Austrálie 1:0. Seveřany poslal do…

Fotbalisté Francie a Dánska mohou na mistrovství světa v Rusku už po druhých zápasech slavit postup do…

 

Reflex.cz

Případ Tommyho Robinsona: Jak udělat z radikálů evropské hrdiny boje za pravdu

Případ Tommyho Robinsona: Jak udělat z radikálů…

V posledních letech vidíme v Evropě nástup legitimizace osobností z okraje společnosti do jejího centra. Lidé,…

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další migrační vlny a ona je nezastaví, říká Daniel Kaiser

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další…

„Angela Merkelová přežije, bude to ale takové politické vegetování.“ Komentátor Daniel Kaiser už konec německé…