reklama


Mercedes W201/W202: Baby-Benz a první C jezdily i na elektřinu

 

Mercedes-Benz se dlouhodobě věnuje vývoji elektromobilů a hybridů. Coby prototypy existovaly už v sériích W201 a W202.

Mercedes-Benz je známý svými zážehovými a zejména vznětovými motory. Už první Baby-Benz, tehdy nejmenší čistě osobní model značky, byl však vybaven také elektromotorem. V karoserii této dle výrobce „kompaktní“ třídy se testovaly i další alternativní pohony. Ale zůstaňme nejprve u elektřiny. Série W201 se vyráběla od konce roku 1982. Elektromobil na jejím základě byl však prezentován až na veletrhu inovací v Hannoveru o osm let později (1990).

Trojcípá hvězda jej přivezla také na autosalon do Ženevy '91. Poháněly jej dva elektromotory, jeden o výkonu 16 kW. Agregáty s permanentními magnety se nacházely u zadních kol, každý u toho, které také poháněl. Výkon to, pravda, nebyl největší. Díky zmíněnému umístění se ušetřilo na dalších mechanických komponentech a hlavně jejich hmotnosti, což se ukázalo být klíčovou výhodou celého projektu. Obě pohonné jednotky byly napájeny sodík-nikl-chloridovými bateriemi. První prototypy vydláždily cestu pro další vývoj v oblasti elektrických pohonných systémů. Mercedes-Benz aktuálně uvolnil fotografie čtveřice z nich - červeného, zeleného, stříbrného a bílého vozu. Ten je datován letopočtem 1992.

Mezi léty 1992 a 1996 se zkoušela celá šedesátka takových aut od různých výrobců na ostrově Rujana. Nechyběly ani dodávky. Mercedes-Benz do těchto náročných testů trvajících celé čtyřleté období nasadil už celou desítku Baby-Benzů. Nezůstalo tedy zdaleka jen u čtyř vzpomínaných kusů. Jeden z testovacích exemplářů, ten ze všech nejvytíženější, zvládal 100 tisíc kilometrů ročně. Zkoušely se různé kombinace elektromotorů a baterií. Sedm aut vážilo kolem 1400 kg, měla opět sodík-nikl-chloridové články pracující při vysokých teplotách a v útrobách různé asynchronní motory. Na jedno nabití zvládla ujet až 110 km. Díky vysokému točivému momentu dostupnému už od nulových otáček navíc nepotřebovala převodovku.

Tři další „pojízdné laboratoře“ byly vybaveny synchronními elektrickými jednotkami, nikl-kadmiovými bateriemi a manuálním převodným ústrojím. U nich se však akční rádius pohyboval pouze kolem 40 kilometrů, což by bylo v praxi takřka nepoužitelné. Všechny testovací prototypy měly dvě baterie - jednu pod přední kapotou a druhou v zavazadelníku. Byly propojeny odolnými kabely, elektrický proud totiž ve špičkách dosahoval až 400 A. Na plnou kapacitu se naplňovaly ve speciálních dobíjecích stanicích vybavených slunečními kolektory. Snaha o zlepšení životního prostředí byla už tehdy na prvním místě. Byť jak víme, toto téma je poněkud kontroverzní.

První generace třídy C (W202), kterou automobilka odhalila v květnu 1993, si odbyla světovou premiéru na autosalonu v Praze! Elektromobil na jejím základě se objevil velmi záhy. Už na podzim 1993 jej Mercedes-Benz předvedl na domácí půdě. Vzhledem k tomu, že šlo o lichý rok, místo představení je jasné: IAA ve Frankfurtu. Opět byl vybaven asynchronním motorem, tentokrát jediným s výkonem 35 kW a zvládl na jedno nabití ujet znovu nějakých 110 km. Dostal vysokoenergetické baterie ZEBRA. Velká písmena jsou v označení správně, šlo totiž o zkratku ze „Zero-Emission Battery Research Activities” (výzkumná činnost v oblasti baterií s nulovými emisemi). Poháněcí soustava včetně těchto článků byla již natolik kompaktní, že se cestující nemuseli nijak prostorově omezovat ani s případnými zavazadly. Hodnoty byly takřka shodné se standardním sedanem, který měl „kufr“ o objemu 430 l.

Aby toho nebylo málo, na stejném místě před dvaceti lety představil výrobce z Untertürkheimu i dvě hybridní W202, jednu se sériovým pohonem a druhou s paralelním. Dnes už hybridní Mercedesy, i když většinou větších tříd E a S, můžeme potkat běžně na silnicích. Série W201 a W202 se ovšem staly technickými průkopníky v oblasti elektřinou poháněných vozidel, ať už bez přídavného spalovacího motoru, nebo i s ním.

JAKE.AUTO.CZ: Mercedes-Benz C (W202) (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu

Částky vyplácené za půdu zvyšuje nejen zájem samotných…

Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc! Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II: Extrémní Baby-Benz za... Moc!

Daimler-Benz se ve druhé polovině 80. let zaměřil na…

Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou? Za volantem Mercedesu 190 2.5-16: Co má společného s Ayrtonem Sennou?

Když se řekne šestnáctiventilový Mercedes 190, většina…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí ničivé tsunami

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí…

Zemětřesení o síle 8,0 stupně bylo dnes zaznamenáno 47 kilometrů západně od pobřeží Papuy-Nové Guineje.…

 

iSport.cz

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK trefil krásnou hlavou

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK…

V řecké lize se začíná pořádně prosazovat a góly jen přibývají. Český útočník Tomáš Pekhart si drží střeleckou…

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal zachránila penalta

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama