Značka Mercedes-Benz nabízí u modelu Citaro dvě generace vozidel. Nejstarší řada Connecto je předchůdcem prvního vydání Citara.

Úspěšnost městských autobusů s hvězdou na přídi dokládá fakt, že se zároveň prodává ve třech generacích. Původní Citaro byla po uvedení nástupce přejmenováno na Connecto. Uplynul čas a k současnému Citaru se přidružila nová řada, obdařená i motory Euro 6. V nabídce zůstaly tři vývojové typy, Connecto se spíše omezenou výbavou je doménou trhů s nižší kupní silou. Výhodu Citara tvoří nabídka i alternativních pohonů, ale s příchodem Euro 6 pro registrace od ledna 2014 pravděpodobně stejně jako Connecto z nabídky zmizí. Zůstane nové vydání Citara, které postupně dostane i modernizované alternativní a hybridní pohony. V přehlídce městských autobusů Mercedes-Benz nesmíme zapomenout ani na menší Sprinter City či dvacetimetrové CapaCity, vhodné pro páteřní městské linky.

Connecto

Nízkopodlažní typ dosahuje délky 12 či 18 m. Je vhodný pro zákazníky, kteří kladou velký důraz na pořizovací cenu, avšak nechtějí kompromisy v otázkách kvality, spolehlivosti ani nákladů životního cyklu. Vozidlo používá samonosnou karoserii a protikorozní ochranu celého hotového svařeného skeletu kataforézou. Motory výhradně Mercedes-Benz včetně alternativních paliv – CNG či až 100 % bionafta - jsou spojené s automatickou převodovkou a vestavěným retardérem.

Nejnovější

Řada Citaro míří na klienty, kteří chtějí nejlepší dostupnou techniku a maximum komfortu pro řidiče i cestující. Citaro má samonosnou karoserii ošetřenou jako celek kataforézou. Poslední vydání Citara splňuje jako první městský autobus směrnici ochrany řidiče před čelním nárazem ECE R 29 a budoucí předpis pro převrácení ECE R 66-01. V případě kloubového provedení G nalezneme unikátní systém tlumení točny, který zvyšuje stabilitu celého vozidla.

První vydání nízkopodlažního Citara používá délky 10,5 až 18 m. Všechny řady kromě hybridu jsou vybaveny retardérem. Nabídka pohonů je mimořádně široká a zahrnuje vedle konvenčních paliv také zemní plyn, až stoprocentní bionaftu, hybridní řetězec s elektromotory v kolech a vodíkové palivové články.

Sprinter do města

Sprinter City se nabízí ve variantách 35, 65 a třínápravové 77. Nízkopodlažní městské busy dosahují délky 6,9 až 8,6 metru. Při šířce pouze 2,0 až 2,15 m nabízejí kapacitu od 22 do 40 cestujících. Celý minibus je továrním výrobkem skupiny Daimler, nejedná se o dodatečnou nástavbu. Díky malé šířce se tyto vozy hodí do městských center s omezenou průjezdností komunikací.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem jako standardní výbavou a dávají vozům dobrou dynamiku a umožňují řidiči lépe se soustředit na náročný městský provoz. Zároveň zajišťují minimální nároky na servis po dlouhá léta v těžkém městském provozu. Díky nízké hmotnosti a úsporným čtyřválcům vykazují malou spotřebu paliva.

Obr

Pro systémy velkokapacitní autobusové dopravy se nejlépe hodí čtyřnápravový městský nízkopodlažní autobus o délce 20 m. První i poslední řízené nápravy dodávají vozu vynikající manévrovatelnost, důležitou v městském provozu. Možnost odlehčení čtvrté vlečené nápravy a tím zvýšení zatížení na hnací nápravy dávají vozidlu významně lepší trakční vlastnosti, než mají běžné kloubové autobusy.

CapaCity je tedy navzdory rozměrům vhodné i v kopcovitém terénu a na kluzkém povrchu. Jízdu zajišťuje výkonný dvanáctilitrový motor Mercedes-Benz. Například průměrná rychlost autobusů CapaCity v systému BRT Metrobus Istanbul je při srovnatelné vzdálenosti zastávek větší než rychlost pražského metra.

Motory

Značka používá výhradně motory ze svého vývoje a produkce. Základní jednotku pro autobusy s délkou 10,5 až 20 metrů tvoří 6,4litrový agregát OM 906 o výkonu 210 kW (1120 N.m). Silnější motor představuje šestiválec OM 926 (7,2 litru), vrchol tvoří dvanáctilitrový šestiválec OM 457 o výkonech 220 nebo 260 kW (1250 nebo 1600 N.m).

K pohonu na CNG je určen dvanáctilitrový motor OM 447 podávající výkon 185 nebo 240 kW (1050 nebo 1250 N.m). Všechny agregáty splňují povinný limit Euro 5, na přání je lze dovybavit filtry pevných částic a získat ve specifikaci EEV. Nové Citaro samozřejmě dostanete i jako Euro 6.

Do center měst je k dispozici Citaro BlueTec Hybrid s omezeným provozem čistě na elektřinu s nulovými emisemi. Výrobce připravuje autobus Citaro FuelCell Hybrid, který během provozu nebude vypouštět žádné škodliviny.

Pohonné jednotky jsou spojené buď se čtyřstupňovými automatickými převodovkami Voith Diwa a vestavěným retardérem, nebo šestistupňovým ústrojím ZF s hydrodynamickým měničem a vestavěným retardérem. Hnací síla se přenáší na portálové nápravy ZF.

Connecto pro tuzemsko

Český trh soudě podle kritérií tendrů a jejich vah často preferuje cenu před kvalitou. Proto se z nabídky německé značky uplatňuje zejména Connecto. Cestou snížené jakosti za účelem dosažení co nejnižší ceny značka Mercedes- Benz jít nehodlá, protože je dlouhodobě synonymem kvality. Do tendrů s velkým důrazem na pořizovací cenu poskytuje tedy model s prověřenou kvalitou řady Connecto s mírně omezenou nabídkou výbav za cenu konkurenceschopnou na českém trhu, aniž by nižší pořizovací částky bylo dosaženo na úkor vlastností důležitých pro dopravce či cestující.

Podstatné komponenty vozidla, které určují jeho spolehlivost a životnost, jsou totožné s řadou Citaro. Kromě motorů a antikorozního ošetření karoserie jde například o pokročilou koncepci elektrické soustavy využívající maximálně možností sběrnice CAN pro zvýšení spolehlivosti a usnadnění diagnostiky.

Nejžádanější řadu v celoevropském měřítku tvoří Citaro. Jde o nejprodávanější model v celé historii nízkopodlažních autobusů s výrobou přesahující 33 000 kusů první generace. Provozovatelé převážně v západní Evropě dlouhodobě preferují náklady životního cyklu před samotnou pořizovací cenou autobusu.

První generaci v současné době postupně nahrazuje nové Citaro, které přináší nové unikátní prvky zejména v oblasti bezpečnosti. Nejnovější Citaro je díky konstrukčním úpravám připraveno garantovat snížení nákladů na údržbu a opravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Padesát střel a nic! Tomašík to rozjel až v Superfinále proti „svým“

Padesát střel a nic! Tomašík to rozjel až v…

Florbalisté Mladé Boleslavi slaví historicky první mistrovský titul. V Superfinále v Ostravě před 8191…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…