Značka Mercedes-Benz nabízí u modelu Citaro dvě generace vozidel. Nejstarší řada Connecto je předchůdcem prvního vydání Citara.

Úspěšnost městských autobusů s hvězdou na přídi dokládá fakt, že se zároveň prodává ve třech generacích. Původní Citaro byla po uvedení nástupce přejmenováno na Connecto. Uplynul čas a k současnému Citaru se přidružila nová řada, obdařená i motory Euro 6. V nabídce zůstaly tři vývojové typy, Connecto se spíše omezenou výbavou je doménou trhů s nižší kupní silou. Výhodu Citara tvoří nabídka i alternativních pohonů, ale s příchodem Euro 6 pro registrace od ledna 2014 pravděpodobně stejně jako Connecto z nabídky zmizí. Zůstane nové vydání Citara, které postupně dostane i modernizované alternativní a hybridní pohony. V přehlídce městských autobusů Mercedes-Benz nesmíme zapomenout ani na menší Sprinter City či dvacetimetrové CapaCity, vhodné pro páteřní městské linky.

Connecto

Nízkopodlažní typ dosahuje délky 12 či 18 m. Je vhodný pro zákazníky, kteří kladou velký důraz na pořizovací cenu, avšak nechtějí kompromisy v otázkách kvality, spolehlivosti ani nákladů životního cyklu. Vozidlo používá samonosnou karoserii a protikorozní ochranu celého hotového svařeného skeletu kataforézou. Motory výhradně Mercedes-Benz včetně alternativních paliv – CNG či až 100 % bionafta - jsou spojené s automatickou převodovkou a vestavěným retardérem.

Nejnovější

Řada Citaro míří na klienty, kteří chtějí nejlepší dostupnou techniku a maximum komfortu pro řidiče i cestující. Citaro má samonosnou karoserii ošetřenou jako celek kataforézou. Poslední vydání Citara splňuje jako první městský autobus směrnici ochrany řidiče před čelním nárazem ECE R 29 a budoucí předpis pro převrácení ECE R 66-01. V případě kloubového provedení G nalezneme unikátní systém tlumení točny, který zvyšuje stabilitu celého vozidla.

První vydání nízkopodlažního Citara používá délky 10,5 až 18 m. Všechny řady kromě hybridu jsou vybaveny retardérem. Nabídka pohonů je mimořádně široká a zahrnuje vedle konvenčních paliv také zemní plyn, až stoprocentní bionaftu, hybridní řetězec s elektromotory v kolech a vodíkové palivové články.

Sprinter do města

Sprinter City se nabízí ve variantách 35, 65 a třínápravové 77. Nízkopodlažní městské busy dosahují délky 6,9 až 8,6 metru. Při šířce pouze 2,0 až 2,15 m nabízejí kapacitu od 22 do 40 cestujících. Celý minibus je továrním výrobkem skupiny Daimler, nejedná se o dodatečnou nástavbu. Díky malé šířce se tyto vozy hodí do městských center s omezenou průjezdností komunikací.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem jako standardní výbavou a dávají vozům dobrou dynamiku a umožňují řidiči lépe se soustředit na náročný městský provoz. Zároveň zajišťují minimální nároky na servis po dlouhá léta v těžkém městském provozu. Díky nízké hmotnosti a úsporným čtyřválcům vykazují malou spotřebu paliva.

Obr

Pro systémy velkokapacitní autobusové dopravy se nejlépe hodí čtyřnápravový městský nízkopodlažní autobus o délce 20 m. První i poslední řízené nápravy dodávají vozu vynikající manévrovatelnost, důležitou v městském provozu. Možnost odlehčení čtvrté vlečené nápravy a tím zvýšení zatížení na hnací nápravy dávají vozidlu významně lepší trakční vlastnosti, než mají běžné kloubové autobusy.

CapaCity je tedy navzdory rozměrům vhodné i v kopcovitém terénu a na kluzkém povrchu. Jízdu zajišťuje výkonný dvanáctilitrový motor Mercedes-Benz. Například průměrná rychlost autobusů CapaCity v systému BRT Metrobus Istanbul je při srovnatelné vzdálenosti zastávek větší než rychlost pražského metra.

Motory

Značka používá výhradně motory ze svého vývoje a produkce. Základní jednotku pro autobusy s délkou 10,5 až 20 metrů tvoří 6,4litrový agregát OM 906 o výkonu 210 kW (1120 N.m). Silnější motor představuje šestiválec OM 926 (7,2 litru), vrchol tvoří dvanáctilitrový šestiválec OM 457 o výkonech 220 nebo 260 kW (1250 nebo 1600 N.m).

K pohonu na CNG je určen dvanáctilitrový motor OM 447 podávající výkon 185 nebo 240 kW (1050 nebo 1250 N.m). Všechny agregáty splňují povinný limit Euro 5, na přání je lze dovybavit filtry pevných částic a získat ve specifikaci EEV. Nové Citaro samozřejmě dostanete i jako Euro 6.

Do center měst je k dispozici Citaro BlueTec Hybrid s omezeným provozem čistě na elektřinu s nulovými emisemi. Výrobce připravuje autobus Citaro FuelCell Hybrid, který během provozu nebude vypouštět žádné škodliviny.

Pohonné jednotky jsou spojené buď se čtyřstupňovými automatickými převodovkami Voith Diwa a vestavěným retardérem, nebo šestistupňovým ústrojím ZF s hydrodynamickým měničem a vestavěným retardérem. Hnací síla se přenáší na portálové nápravy ZF.

Connecto pro tuzemsko

Český trh soudě podle kritérií tendrů a jejich vah často preferuje cenu před kvalitou. Proto se z nabídky německé značky uplatňuje zejména Connecto. Cestou snížené jakosti za účelem dosažení co nejnižší ceny značka Mercedes- Benz jít nehodlá, protože je dlouhodobě synonymem kvality. Do tendrů s velkým důrazem na pořizovací cenu poskytuje tedy model s prověřenou kvalitou řady Connecto s mírně omezenou nabídkou výbav za cenu konkurenceschopnou na českém trhu, aniž by nižší pořizovací částky bylo dosaženo na úkor vlastností důležitých pro dopravce či cestující.

Podstatné komponenty vozidla, které určují jeho spolehlivost a životnost, jsou totožné s řadou Citaro. Kromě motorů a antikorozního ošetření karoserie jde například o pokročilou koncepci elektrické soustavy využívající maximálně možností sběrnice CAN pro zvýšení spolehlivosti a usnadnění diagnostiky.

Nejžádanější řadu v celoevropském měřítku tvoří Citaro. Jde o nejprodávanější model v celé historii nízkopodlažních autobusů s výrobou přesahující 33 000 kusů první generace. Provozovatelé převážně v západní Evropě dlouhodobě preferují náklady životního cyklu před samotnou pořizovací cenou autobusu.

První generaci v současné době postupně nahrazuje nové Citaro, které přináší nové unikátní prvky zejména v oblasti bezpečnosti. Nejnovější Citaro je díky konstrukčním úpravám připraveno garantovat snížení nákladů na údržbu a opravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…