Značka Mercedes-Benz nabízí u modelu Citaro dvě generace vozidel. Nejstarší řada Connecto je předchůdcem prvního vydání Citara.

Úspěšnost městských autobusů s hvězdou na přídi dokládá fakt, že se zároveň prodává ve třech generacích. Původní Citaro byla po uvedení nástupce přejmenováno na Connecto. Uplynul čas a k současnému Citaru se přidružila nová řada, obdařená i motory Euro 6. V nabídce zůstaly tři vývojové typy, Connecto se spíše omezenou výbavou je doménou trhů s nižší kupní silou. Výhodu Citara tvoří nabídka i alternativních pohonů, ale s příchodem Euro 6 pro registrace od ledna 2014 pravděpodobně stejně jako Connecto z nabídky zmizí. Zůstane nové vydání Citara, které postupně dostane i modernizované alternativní a hybridní pohony. V přehlídce městských autobusů Mercedes-Benz nesmíme zapomenout ani na menší Sprinter City či dvacetimetrové CapaCity, vhodné pro páteřní městské linky.

Connecto

Nízkopodlažní typ dosahuje délky 12 či 18 m. Je vhodný pro zákazníky, kteří kladou velký důraz na pořizovací cenu, avšak nechtějí kompromisy v otázkách kvality, spolehlivosti ani nákladů životního cyklu. Vozidlo používá samonosnou karoserii a protikorozní ochranu celého hotového svařeného skeletu kataforézou. Motory výhradně Mercedes-Benz včetně alternativních paliv – CNG či až 100 % bionafta - jsou spojené s automatickou převodovkou a vestavěným retardérem.

Nejnovější

Řada Citaro míří na klienty, kteří chtějí nejlepší dostupnou techniku a maximum komfortu pro řidiče i cestující. Citaro má samonosnou karoserii ošetřenou jako celek kataforézou. Poslední vydání Citara splňuje jako první městský autobus směrnici ochrany řidiče před čelním nárazem ECE R 29 a budoucí předpis pro převrácení ECE R 66-01. V případě kloubového provedení G nalezneme unikátní systém tlumení točny, který zvyšuje stabilitu celého vozidla.

První vydání nízkopodlažního Citara používá délky 10,5 až 18 m. Všechny řady kromě hybridu jsou vybaveny retardérem. Nabídka pohonů je mimořádně široká a zahrnuje vedle konvenčních paliv také zemní plyn, až stoprocentní bionaftu, hybridní řetězec s elektromotory v kolech a vodíkové palivové články.

Sprinter do města

Sprinter City se nabízí ve variantách 35, 65 a třínápravové 77. Nízkopodlažní městské busy dosahují délky 6,9 až 8,6 metru. Při šířce pouze 2,0 až 2,15 m nabízejí kapacitu od 22 do 40 cestujících. Celý minibus je továrním výrobkem skupiny Daimler, nejedná se o dodatečnou nástavbu. Díky malé šířce se tyto vozy hodí do městských center s omezenou průjezdností komunikací.

Automatické převodovky s hydrodynamickým měničem jako standardní výbavou a dávají vozům dobrou dynamiku a umožňují řidiči lépe se soustředit na náročný městský provoz. Zároveň zajišťují minimální nároky na servis po dlouhá léta v těžkém městském provozu. Díky nízké hmotnosti a úsporným čtyřválcům vykazují malou spotřebu paliva.

Obr

Pro systémy velkokapacitní autobusové dopravy se nejlépe hodí čtyřnápravový městský nízkopodlažní autobus o délce 20 m. První i poslední řízené nápravy dodávají vozu vynikající manévrovatelnost, důležitou v městském provozu. Možnost odlehčení čtvrté vlečené nápravy a tím zvýšení zatížení na hnací nápravy dávají vozidlu významně lepší trakční vlastnosti, než mají běžné kloubové autobusy.

CapaCity je tedy navzdory rozměrům vhodné i v kopcovitém terénu a na kluzkém povrchu. Jízdu zajišťuje výkonný dvanáctilitrový motor Mercedes-Benz. Například průměrná rychlost autobusů CapaCity v systému BRT Metrobus Istanbul je při srovnatelné vzdálenosti zastávek větší než rychlost pražského metra.

Motory

Značka používá výhradně motory ze svého vývoje a produkce. Základní jednotku pro autobusy s délkou 10,5 až 20 metrů tvoří 6,4litrový agregát OM 906 o výkonu 210 kW (1120 N.m). Silnější motor představuje šestiválec OM 926 (7,2 litru), vrchol tvoří dvanáctilitrový šestiválec OM 457 o výkonech 220 nebo 260 kW (1250 nebo 1600 N.m).

K pohonu na CNG je určen dvanáctilitrový motor OM 447 podávající výkon 185 nebo 240 kW (1050 nebo 1250 N.m). Všechny agregáty splňují povinný limit Euro 5, na přání je lze dovybavit filtry pevných částic a získat ve specifikaci EEV. Nové Citaro samozřejmě dostanete i jako Euro 6.

Do center měst je k dispozici Citaro BlueTec Hybrid s omezeným provozem čistě na elektřinu s nulovými emisemi. Výrobce připravuje autobus Citaro FuelCell Hybrid, který během provozu nebude vypouštět žádné škodliviny.

Pohonné jednotky jsou spojené buď se čtyřstupňovými automatickými převodovkami Voith Diwa a vestavěným retardérem, nebo šestistupňovým ústrojím ZF s hydrodynamickým měničem a vestavěným retardérem. Hnací síla se přenáší na portálové nápravy ZF.

Connecto pro tuzemsko

Český trh soudě podle kritérií tendrů a jejich vah často preferuje cenu před kvalitou. Proto se z nabídky německé značky uplatňuje zejména Connecto. Cestou snížené jakosti za účelem dosažení co nejnižší ceny značka Mercedes- Benz jít nehodlá, protože je dlouhodobě synonymem kvality. Do tendrů s velkým důrazem na pořizovací cenu poskytuje tedy model s prověřenou kvalitou řady Connecto s mírně omezenou nabídkou výbav za cenu konkurenceschopnou na českém trhu, aniž by nižší pořizovací částky bylo dosaženo na úkor vlastností důležitých pro dopravce či cestující.

Podstatné komponenty vozidla, které určují jeho spolehlivost a životnost, jsou totožné s řadou Citaro. Kromě motorů a antikorozního ošetření karoserie jde například o pokročilou koncepci elektrické soustavy využívající maximálně možností sběrnice CAN pro zvýšení spolehlivosti a usnadnění diagnostiky.

Nejžádanější řadu v celoevropském měřítku tvoří Citaro. Jde o nejprodávanější model v celé historii nízkopodlažních autobusů s výrobou přesahující 33 000 kusů první generace. Provozovatelé převážně v západní Evropě dlouhodobě preferují náklady životního cyklu před samotnou pořizovací cenou autobusu.

První generaci v současné době postupně nahrazuje nové Citaro, které přináší nové unikátní prvky zejména v oblasti bezpečnosti. Nejnovější Citaro je díky konstrukčním úpravám připraveno garantovat snížení nákladů na údržbu a opravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

Belgická policie zadržela jednu osobu. Incident se…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

Jaký tank pořídí armáda? Ve hře jsou modernizované americké pattony Jaký tank pořídí armáda? Ve hře jsou modernizované americké pattony

Debaty o přezbrojení tankových praporů, které Bílá kniha…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

ISIS se přihlásil k teroru v Londýně: Džihádisté útok oslavují a vyhrožují válkou

ISIS se přihlásil k teroru v Londýně: Džihádisté…

Islámský stát se přihlásil k teroristickému útoku v Londýně. Džihádisté útok na nevinné lidi oslavují na…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“ krve bychom tu potřebovali jako sůl

Seriál ČT o české šlechtě: Alespoň pár kapek „modré“…

Minulý týden na televizních obrazovkách doběhl dokumentární cyklus „Modrá krev“ mapující minulost a především…