Mini – 50 let Issigonisova

Mini – 50 let Issigonisova "knedlíku" (2. díl)

 
 

Britské automobilky přecházely z jednoho koncernu do druhého, ale Mini se vyrábělo stále. Pokus o modernizaci typem Clubman nebyl úspěšný, lidé chtěli svoje malá kulatá autíčka. Vyráběla se až do konce tisíciletí, prodalo se jich 5,5 milionu.

Britský automobilový průmysl se v polovině šedesátých let minulého století dostal do útlumu a Wilsonova labouristická vláda (1964 – 1970) viděla spásu ve spojení do větších celků. Koncern British Motor Corporation (BMC), zahrnující značky Austin, Morris, MG, Riley a Wolseley, se v roce 1966 sloučil se značkou Jaguar Cars a vytvořil holding British Motor Holdings (BMH). Ten ale neměl dlouhé trvání a v roce 1968 se spojil s koncernem Leyland Motors Corporation, který ještě předtím získal značky Rover a Standard Triumph. Nově vzniklý mamutí koncern British Leyland Motor Corporation (BLMC), zkráceně British Leyland (BL), začal prosazovat úsporná opatření, která například vedla k dočasnému zastavení výroby vozů Mini Cooper.

Evoluce - Mini Mark II, III a další

V této neklidné době připravoval Issigonis nástupce Mini a postavil experimentální prototyp 9X. V důsledku úsporné politiky vedení British Leyland se ale do sériové výroby nedostal. Zároveň v roce 1967 debutovala vylepšená druhá série populárního Mini, všeobecně nazývaná Mini Mark II. Proti svému předchůdci dostalo Mini II, mimo dalších kosmetických změn, přepracovanou masku chladiče a větší zadní okno. Také v interiéru došlo k několika změnám, ale přístrojový panel zůstával nadále uprostřed a po jeho stranách zbylo dost místa na odkložení drobností. Mini Mark II dostal vylepšené čtyřválce 998 cm3 a 1275 cm3 a celkem jich bylo vyrobeno 429000 kusů. Mini se kromě Anglie vyráběly také ve španělské Pamploně u firmy Authi, v Austrálii (Zetland), Belgii (Seneffe), jihoafrickém Kapském Městě, na Novém Zélandu, v Portugalsku a v Chile. Mini pokračovalo ve sportovních aktivitách, příkladem je 5. místo dvojice Hopkirk – Crellin na voze Mini Cooper S v Rallye Monte Carlo 1968.

obrázek [555 x 410]  

V listopadu 1969 se představil Mini Mark III (tovární kód se změnil z ADO15 na ADO20 a byl společný s modelem Clubman). Nejzřetelnější venkovní změnou byly větší dveře se zapuštěnými závěsy (ty zůstaly jen u vanu a pikapu). Na základě žádostí zákazníků byla posuvná okna ve dveřích nahrazena stahovacími. Chromované nárazníky přišly o svislé členy a změnilo se osvětlení zadní poznávací značky. Maska chladiče, převzatá z Mini Mark II, dostala originální šestiúhelníkový tvar. Odpružení podvozku se z úsporných důvodů vrátilo od systému Hydrolastic zpět k pryžovým kuželům. Skončila výroba v Cowley (Oxfordshire) a Mini se stalo značkou (Mini 850 a Mini 1000).

obrázek [555 x 413]  

Mini Mark IV (1976 – 1983) měl přepracovaný přední i zadní pomocný rám, v interiéru přibyly dva indikátory a zvětšily se nožní pedály. Přesto, že v roce 1980 nastoupil Austin Metro a další konkurence (Ford Fiesta, Renault 5, VW Polo) přicházela zvenčí, Mini se vyrábělo dál. Italská značka Innocenti (později Leyland Innocenti) začala v roce 1974 vyrábět modely Innocenti Mini 90 a 120 s třídveřovou karoserií Bertone. Vozy vycházely z platformy Mini a v roce 1979 je doplnila obdoba Mini Cooperu, nazvaná Innocenti Mini De Tomaso, poháněná čtyřválcem 1275 cm3. Prodávala se také verze Turbo s neobvyklým přeplňovaným tříválcem 993 cm3, která dosahovala rychlosti až 165 km/h.

Mini Clubman a 1275GT (1969 – 1980)

V roce 1969, už v rámci koncernu British Leyland, dostalo Mini výraznější facelift, jehož autorem byl stylista Roy Haynes. Model nazvaný Mini Clubman (na obrázku vpravo vzadu), dostal hranatější přední část (karoserie se prodloužila o 100 mm) se světlomety zapuštěnými do masky chladiče a směrovými světly umístěnými pod chromovaným nárazníkem. Řešení přídě se dost podobalo Austinu Maxi. Mini Clubman měl nahradit luxusní verze Riley a Wolseley, které se přestávaly vyrábět. Clubman dostal motor o zdvihovém objemu 998 cm3, který byl od roku 1975 nahrazen čtyřválcem 1098 cm3 z typu Morris 1100. Kombi Mini Clubman Estate nahradilo modely Countryman a Traveller.

obrázek [555 x 351]  

Model nazvaný Mini 1275GT (na obrázku vlevo) nahrazoval Mini Cooper s litrovým motorem a od roku 1971 také Mini Cooper S s motorem 1275 cm3. Od roku 1971 tedy bylo Mini 1275GT jediným nabízeným sportovním Mini. V Itálii ale firma Innocenti pokračovala ve výrobě své verze Mini Cooperu a v Austrálii se dva roky vyráběl Clubman GT, což byl Cooper S s karoserií Clubman a dvoukarburátorovým motorem 1275 cm3. Mini 1275GT dosahovalo maximální rychlosti 140 km/h. Cooper se věnoval prodeji konverzních kitů pro Mini.

Modelům Mini Clubman a 1275GT patří dvě prvenství. Poprvé byl u nich použit pružný tištěný obvod pod přístrojovou deskou a poprvé používaly pneumatiky Dunlop Denovo typu run-flat, se kterými bylo možné pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h. Clubmany si ale nezískaly zákazníky, ti dávali přednost původním Mini, které se pomalu stávaly kultovním vozidlem. Vždyť jej vlastnili i někteří členové skupiny Beatles a samotná královna Alžběta II.

British Leyland proto pokračoval ve výrobě klasických Mini s kulatým předkem, paralelně s modely Clubman a 1275GT. Ty byly bezpečnější při čelním nárazu, byly lépe vybavené a měly snazší přístup pod kapotu. Na druhé straně měly horší aerodynamiku než klasická Mini. Mini Clubman a 1275GT byly v roce 1980 nahrazeny hatchbackem Austin Mini-Metro, zatímco výroba Mini s kulatým předkem pokračovala s přestávkami až do roku 2000. Celkem bylo vyrobeno 275583 Clubmanů, 197606 kusů kombi Clubman Estate a 110673 sportovních modelů 1275GT. Všechny tyto vozy se dodávaly pod značkou Mini.

Poslední klasika

V osmdesátých letech se Mini začalo přesouvat od masové produkce k různým speciálním provedením (special editions), která si u Britů i jinde ve světě nacházela svoje obdivovatele. Příkladem je Austin Mini 25 z roku 1984, oslavující 25. výročí zahájení výroby Mini. Na začátku osmdesátých let se Mini vrátilo pod značku Austin. Série Mini Mark V (1984 – 1989) se prakticky lišila jen rozšířením blatníků nad koly. Mini se nabízely i v provedení se stahovacím plátěným horním dílem střechy. Unikátem byla ERA Mini Turbo z roku 1989. Malá britská firma ERA s bohatou tradicí stavby závodních automobilů použila do Mini přeplňovaný motor z Roveru 1300 (69 kW/94 k) a zvýšila jeho rychlost na 176 km/h.

V roce 1986 byl státem vlastněný koncern British Leyland přejmenován na Rover Group a rozdělen do dvou divizí Austin Rover Group a Land Rover Group. Mini od té doby nesly na kapotě logo Roveru. V roce 1988 byl koncern privatizován a prodán společnosti British Aerospace, která jej po šesti letech prodala německé automobilce BMW. Pod vedením Bernda Pischetsriedera, což byl mimochodem synovec Issigonise, investovala BMW obrovské prostředky, aby koncern vyvedla ze ztráty, ale neúspěšně. Ponechala si tedy jen výrobu Mini, Land Rover prodala Fordu a zbytek konsorciu Phoenix (MG Rover Group).

Na začátku devadesátých let byla obnovena výroba Mini Cooperů s motorem 1275 cm3 z typu MG Metro (45 kW/61 k). Od roku 1992 poháněl Rover Mini Cooper tentýž motor, ale se vstřikováním paliva (46 kW/63 k) a od roku 1997 s vícebodovým vstřikem paliva a rozvodem OHC. Poslední série Mini Mark VI (1990 – 1995) a Mini Mark VII (1996 – 2000) už nepřinesly mnoho nového. Za pozornost stojí speciální verze Sprite, Mayfair a továrně připravený kabriolet s plátěnou stahovací střechoudřevěnou přístrojovou deskou. V roce 40. výročí výroby Mini ještě vznikl jubilejní Rover Mini 40, ale to už se blížil neodvratný konec výroby klasických Mini. Poslední, tzv. Final Edition, zahrnovala čtyři modely: Mini Seven, Mini Knightsbridge, Mini CooperMini Cooper S.

obrázek [555 x 346]  

Mini, jehož tvůrcem byl Sir Alec Ossigonis, se stalo doslova kultovním automobilem. V anketě o Auto 20. století (Car of the Century – COTC) mu připadlo velmi čestné druhé místo, hned za Fordem T a před Citroënem DS. Popularitě Mini napomohl velkou měrou Rowan Atkinson, který v roli Mr. Beana jezdil se svým žlutým Mini ve svých filmech. Postavou Mr. Beana byl vyzdoben jeden z vozů Mini, vystavených v červenci 2008 na srazu historických vozidel na pražském výstavišti.

Poslední Mini opustil továrnu v říjnu 2000. Od roku 1959 se vyrobilo kolem 5,5 milionu těchto legendárních autíček. Klasické malé Mini ale žije dál na srazech veteránů nebo na závodech historických vozidel. Nezapomíná se ani na slavnou historii úspěchů Mini v Rallye Monte Carlo. Čtyřicáté výročí prvního vítězství uctil tento Mini Cooper S startovním číslem vítězného vozu. Bylo by škoda nevyužít skvělého image Mini, a proto se automobilka BMW rozhodla navázat na jeho bohatou tradici a od roku 2001 začala prodávat úplně nové MINI (psáno velkými písmeny), které má s tím klasickým společné jen jméno. O této zatím poslední kapitole historie Mini si povíme ve třetí části tohoto příspěvku.

Nepřehlédněte
Mini – 50 let Issigonisova "knedlíku" (1. díl)
Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 

Štítky Kabriolet Mini

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Mulgari F56 SV a Project Twelve jsou speciality na základech Mini a McLarenu Mulgari F56 SV a Project Twelve jsou speciality na základech Mini a McLarenu

Společnost Mulgari Automotive představuje svůj program…

Mini John Cooper Works: Nejostřejší knedlík stojí 796.900 Kč Mini John Cooper Works: Nejostřejší knedlík stojí 796.900 Kč

České zastoupení zveřejnilo ceny nejsilnějšího modelu…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…