Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi i-MiEV Evolution III pokořilo Pikes Peak

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Japonská automobilka se dočkala vytouženého vítězství mezi elektromobily ve slavném závodě do vrchu Pikes Peak a její vozy předvedly velmi zajímavý výkon.

Pro letošní Pikes Peak si Mitsubishi připravilo novou evoluci svého závodního elektromobilu pojmenovanou i-MiEV Evolution III. Ta svým vzhledem i technikou přímo navázala na dvojici předchůdců a odlišuje se od nich především výrazným zvýšením výkonu.

Poslední červnový víkend letošního roku se na start slavného závodu postavila dvojice vozů Mitsubishi i-MiEV Evolution III. S jedním z nich jel dvojnásobný vítěz Dakaru Hiroshi Masuoka, který loni dojel mezi elektromobily druhý. Druhým pilotem byl Greg Tracy, který na Pikes Peaku šestkrát zvítězil na motocyklu a loni při svém zdejším dvoustopém debutu dojel mezi elektromobily třetí.

Letošní v pořadí již 92. ročník závodu do vrchu PPIHC (Pikes Peak International Hill Climb) nabídl zápolení v devatenácti kategoriích závodních vozů a motocyklů. Největší pozornost samozřejmě přitahovala vrcholná třída Unlimited, ale v těsném závěsu za ní byly letos elektromobily třídy Electric Modified, do níž patří i dvojice Mitsubishi. Důvodem jsou výkony, které tyto stroje a jejich jezdci předvedli.

Celkovým vítězem letošního Pikes Peaku se sice ještě stal Romain Dumas, tovární jezdec Porsche pro třídu LMP1 ve vytrvalostních závodech, se svým prototypem Norma M20 RD Limited, vybaveným přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem Honda. Tento jezdec, startující ve třídě Unlimited, zvítězil s časem 9:05,801 minut, ale byl tak jediný, který byl rychlejší než elektromobily.

Greg Tracy s Mitsubishi i-MiEV Evolution III totiž jako vítěz třídy Electric Modified projel cílem s časem 9:08,188 minut a jeho týmový kolega Hiroshi Masuoka měl čas 9:12,204 minut. Třetí nejrychlejší elektromobil řídil Tajima Nobuhiro, který dojel v čase 9:43,900 minut. Teprve až za touto trojicí elektromobilů je na čtvrté pozici celkového pořadí Clint Vahsholtz s časem 9:54,700 minut, který je vítězem třídy Open Wheel.

Japonská automobilka tak v letošním roce na Pikes Peaku naplno předvedla možnosti elektromobilů v závodech na relativně krátkých tratích. V příštím roce můžeme v případě účasti Mitsubishi očekávat pokus o dosažení celkového vítězství s čistě elektrickým pohonem a časem se můžeme dočkat i útoku na rekordní čas, který v loňském roce zajel Sébastien Loeb.

Základem letošního speciálu Mitsubishi i-MiEV Evolution III je stejně jako v případě loňské verze Evolution II trubkový prostorový rám, který nese karbonovou karoserii. Jednomístný stroj je dlouhý 4870 mm, široký 1900 mm a vysoký 1390 mm.

K jeho pohonu slouží stejně jako v loňském voze čtveřice elektromotorů, jejich celkový výkon se ovšem zvýšil z 400 na 450 kilowatt. Pohon všech kol se systémy Super All-Wheel Control a Active Yaw Control zajistí optimální distribuci točivého momentu mezi jednotlivá kola.

Potřebnou energii elektromotorům poskytují Li-Ion články s kapacitou 50 kWh se speciální polymerovou konstrukcí, vyztuženou karbonem a vylepšeným chlazením, které jsou umístěny níž kvůli optimalizaci umístění těžiště.

Kontakt s asfaltem zajišťují 18-palcová kola Enkei obutá do pneumatik Dunlop. Brzdový systém od společnosti Endless využívá vpředu šestipístkových třmenů a vzadu čtyřpístkových třmenů. Na obou nápravách jsou pak použity kotouče o průměru 330 mm.

Pikes Peak je jedinečný svou v roce 2012 vyasfaltovanou tratí se 156 zatáčkami na dvaceti kilometrech, které vedou z nadmořské výšky 2 800 do 4 300 metrů. Je výjimečný také tím, že po Indianapolis je to druhý nejstarší závod v USA, který si vydobyl pověst velmi nemilosrdného a obtížného závodu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
2. 7. 2014 10:54
Hustota vzduchu
V horních dvou úsecích, kde už spalovacím motorům znatelně chybí kyslík, byli nejrychlejší. Dole, v rychlé úvodní pasáži, to Romain Dumas napálil asi i na svojí kvalitní pilotáž, a jen díky tomu vyhrál.