Mitsubishi Lancer  – Zpět na běžné silnice

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

 
 

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sériového vozu jsou studie představené v roce 2005, jimiž jsou Concept-Sportback z frankfurtského autosalonu a Concept-X odhalený na autosalonu v Tokiu. Sériové provedení mělo světovou premiéru v roce 2007 na North American International Auto Show v Detroitu a evropská premiéra proběhla ve stejném roce na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Prodej odstartoval v Evropě koncem roku 2007. Sedan ale není jediným zástupcem modelové řady Lancer! V roce 2008 se na autosalonu v Ženevě v předsériové podobě představí pětidveřové provedení Sportsback, jehož sériová verze bude mít světovou premiéru na podzimním pařížském autosalonu a prodej tohoto provedení se rozběhne ještě v letošním roce.

obrázek [555 x 235]
 

Trocha historie

Automobily značky Mitsubishi pojmenované Lancer mají poměrně dlouhou historii, která začíná v roce 1973 uvedením první generace ve verzích sedan a kombi. Model Lancer 1600 GSR v letech 1973 až 1977 vyhrává třikrát Safari Rallye, jednou Bandama Rallye a čtyřikrát Southern Cross Rallye. V roce 1974 se Lancer stává prvním vozem značky Mitsubishi představeným v Evropě na tehdejší Motor Show v Londýně. Rok 1977 představuje první vítězství v rallye v Evropě, když Lancer vítězí ve své třídě při soutěži 1000 jezer ve Finsku. V následujícím roce přichází druhá generace, která je v roce 1980 doplněna o výkonný model Lancer EX 2000 Turbo. Toto provedení s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 125 kW (170 k) při 5500 ot./min a pohotovostní hmotností 980 kg dosahovalo maximální rychlosti 190 km/h a může být považováno za přímého předchůdce modelů Evolution. Rok 1982 je ve znamení příchodu třetí generace a ta pod označením Fiore ukrývá první model Lanceru s pohonem kol přední nápravy. O šest let později je zde již pátá generace a s ní přichází Lancer nejen v podobě sedanu, ale poprvé i jako pětidveřový hatchback. Začátkem devadesátých let, přesněji v roce 1992, přichází první Lancer RS Evolution a GSR Evolution. První titul WRC získává Lancer pro značku Mitsubishi v roce 1998. V letech 2003 a 2004 nastupuje na evropské trhy osmá generace Lanceru, kterou v roce 2007 nahrazuje zatím poslední devátá generace.

obrázek [555 x 338]
 

Zvenku i zevnitř

Mitsubishi v rámci úspor při vývoji spolupracovalo s automobilkou Chrysler. Lancer je postaven na platformě Project Global, která je využívána několika dalšími modely, pocházejícími od obou výrobců a řadícími se do různých segmentů. Přesto má Lancer svůj vlastní vzhled karoserie, pocházející z evropského designového centra (Mitsubishi Design Europe), sídlícího v Treburu nedaleko Frankfurtu. Devátá generace přichází s karoserií, jejíž vzhled má, především v přední části připomínat stíhací letoun a hlavu žraloka.

Čtyřdveřový sedan má karoserii dlouhou 4570 mm, širokou 1760 mm a vysokou 1490 mm. Rozvor náprav 2635 mm se má stát zárukou, že pětimístný interiér s celkovou délkou 1715 mm poskytne všem cestujícím dostatek pohodlí. Před řidičem je přístrojová deska, jejíž design je stejný jako u modelu Outlander. Na rozdíl od vozů jiných výrobců nemá Lancer palubní desku posypánu množstvím přepínačů a ovladačů, ale vyznačuje se spíše minimalistickým pojetím. Poněkud nepříjemným zjištěním je skutečnost, že volant je stavitelný pouze výškově. Vnitřní prostor vozu nabízí posádce na šířku v oblasti ramen vpředu 1389 mm a vzadu 1379 mm, zatímco na výšku mají cestující k dispozici od sedáku ke stropu vpředu 920 mm a vzadu 835 mm. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 umožňují zvětšit zavazadlový prostor, jehož základní objem je 400 litrů. Víko zavazadelníku je uloženo na paralelogramových závěsech, které nezasahují do prostoru pro zavazadla.

Mitsubishi Lancer vs. tříprostorová konkurence
RozměrMitsubishi LancerToyota CorollaOpel Astra SedanFord Focus Sedan
Délka [mm]4570454046184481
Šířka [mm]1760176017451839
Výška [mm]1490147014581497
Rozvor [mm]2635260027032640
Rozchod vpředu [mm]1530152514881535
Rozchod vzadu [mm]1530152014791531
Zavazadlový prostor [l]400450500526

obrázek [555 x 427]
 

Pod kapotou

Mitsubishi Lancer přichází s dvojicí zážehových motorů a jedním vznětovým agregátem. Prvním z motorů spalujících benzin je čtyřválec o objemu 1,5 litru s rozvodem ventilů DOHC a proměnným časování MIVEC. Maximálníýkon výkon 80 kW (109 k) je k dispozici při 6000 ot./min a točivý moment 143 Nm při 4000 ot./min. Už s tímto základním motorem dosahuje Lancer maximální rychlosti 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s a spotřeba paliva je v kombinovaném provozu 6,4 l/100 km.

Druhým benzinovým agregátem je osmnáctistovka s výkonem 105 kW (143 k) při 6000 ot./min a s točivým momentem 177 Nm při 4250 ot./min, která čtyřdveřovému sedanu umožňuje vyvinout maximální rychlost 209 km/h a akcelerovat z 0 na 100 km/h za 10,2 s, přičemž spotřeba paliva je 7,7 litru na 100 km.

Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky je připraven známý motor 2.0 TDI, který Mitsubishi překřtilo na DI-D. Jednotka z dílen VW Group o výkonu 103 kW (140 k) při 4000 ot./min a s točivým momentem 310 Nm při 1750 ot./min využívá ještě dosluhující techniku přímého vstřikování čerpadlo-tryska. Lancer s naftovým motorem dosahuje maximální rychlosti 207 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s, spotřeby paliva 5,9 l na 100 km.

Všechny tři pohonné jednotky jsou standardně kombinovány s manuálními převodovkami, které jsou pro zážehové motory 5stupňové a s dieselem je kombinovaná 6stupňová. Na přání může motor o objemu 1,5 litru přenášet svůj výkon na kola prostřednictvím 4stupňové automatické převodovky. Pro benzinovou osmnáctistovku je k dispozici převodovka CVT, která má sportovní režim řazení a šest přednastavených stupňů, volitelných i manuálně.

Podvozek Lanceru využívá u přední nápravy vzpěry McPherson a vinuté pružiny s plochou lisovanou nápravníci. Zadní víceprvková náprava s vlečenými rameny je oproti předchozímu modelu vybavena výztuhami nápravnic a pevnějšími úchyty kol.

Mitsubishi Lancer na českém trhu
Motor1.5 MIVEC 5M1.5 MIVEC 4A1.8 MIVEC 5M1.8 MIVEC CVT2,0 DI-D 6M
Zdvihový objem [cm3]14991499179917991968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]80/600080/6000105/6000105/6000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]143/4000143/4000177/4250177/4250310/1750-2500
Max. rychlost [km/h]191178209194207
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,614,310,212,39,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,477,77,96,4
Cena Inform [Kč]449.900,--469.900,--529.900,-
Cena Invite [Kč]509.900,-549.900,-529.900,--589.900,-
Cena Intense [Kč]--569.900,-609.900,-629.900,-
Cena Instyle [Kč]-§699.900,-739.900,-759.900,-

obrázek [555 x 298]
 

Bezpečnost i komfort

Nový sedan využívá systém nazvaný RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), který rozptyluje energii působící na konstrukci karoserie během nárazu a reguluje její deformace. Automobil má navíc pod předním nárazníkem deformační obdélníkovou konstrukci, která má minimalizovat míru poškození při čelní srážce v malé rychlosti. Podélné přední výztuhy s osmihranným průřezem a tříramenná výztužná konstrukce mají efektivně rozptylovat energii čelního nárazů a minimalizovat deformaci kabiny

.

Brzdový systém nového Mitsubishi Lancer je vybaven 15palcovými předními kotouči a 14palcovými zadními kotouči. Ve výbavě všech verzí je ABS, EBD, brzdový asistent, stabilizační a protiprokluzový systém M-ASTC.

O dobrou úroveň pasivní bezpečnosti všech cestujících se kromě tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s předpínači, postará také kompletní sada airbagů pro všechny verze. Lancer je vybaven čelními airbagy řidiče a předního spolujezdce, bočními airbagy a také hlavovými airbagy, které jsou podél předních i zadních bočních oken.

Mitsubishi Lancer je na české trhu nabízeno ve čtyřech stupních výbavy označených – Inform, Invite, Intense, Instyle. Ve všech verzích je v základní výbavě obsažena klimatizace, která je pouze u výbavy Inform manuální. Pro všechny stupně výbav je standardně dodáván audiosystém s přehrávačem CD a MP3. Ve verzích Intense a Instyle si cestující mohou vychutnat audiosystém Rockford Fosgate vyvinutý přímo pro Lancer, který má 8kanálový zesilovač o výkonu 650W, subwoofer o rozměru 25 cm a 9 reproduktorů na 7 pozicích. V nabídce je také multimediální navigační systém MMCS s pevným diskem a 7palcovým LCD monitorem. Pevný disk tohoto systému má kapacitu 30 GB, z nich využívá 24 GB pro navigační systém a 6 GB pro MP3.

Pro všechny verze je samozřejmou součástí standardního vybavení elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, palubní počítač s LCD monitorem, tempomat s ovládáním na volantu (kromě motoru o objemu 1,5 litru) nebo dálkově ovládané centrální zamykání.

Mitsubishi Lancer s karoserií sedan je pouze prvním zástupcem této modelové řady, kterou v červnu letošního roku na českém trhu obohatí desáté provedení verze Evolution, v září dorazí pětidveřový Sportback a také verze Ralliart, která bude kompromisem mezi běžným sedanem a verzí Evo. Nabídku převodovek rozšíří dvouspojková převodovka SST, Mitsubishi Motors již přislíbilo také první turbodiesel vlastní konstrukce.

Naše první zkušenosti se standardním modelem Lancer jsme zveřejnili v článku Mitsubishi Lancer - první jízdní dojmy.

Podrobný popis modelu Evo X je na stránkách serveru Autofun v článku Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

Faltýnek vydělal v Agrofertu miliony korun, téměř dvakrát více oproti minulému roku Faltýnek vydělal v Agrofertu miliony korun, téměř dvakrát více oproti minulému roku

Předseda poslanců hnutí ANO a jeho první místopředseda…

Vláda pro Evropskou bankovní agenturu připravuje kanceláře poblíž centra Prahy Vláda pro Evropskou bankovní agenturu připravuje kanceláře poblíž centra Prahy

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin! Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin!

Lancer není jen legendární vrcholná verze Evolution, ale…

Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska dnes řidičům komplikují dopravní nehody a zácpy. Český poskytovatel asistenčních služeb ÚAMK…

Tajný kryt pro 30 vyvolených komunistů: Tady měli „papaláši“ přečkat katastrofu

Tajný kryt pro 30 vyvolených komunistů: Tady měli…

Nejdůležitější z nejdůležitějších – jen takoví komunističtí „papaláši“ by se v případě útoku mohli ukrýt v…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Český talent Leicesteru: Vardyho vídám v posilovně. Zná se i s koučem

Český talent Leicesteru: Vardyho vídám v posilovně.…

Ráno vejde do posilovny a vidí střelce Jamieho Vardyho. Poté si podá ruku s koučem Craigem Shakespearem a takhle…

 

Reflex.cz

Historik hledá Stalinovy masové hroby. Začal vadit Putinovi a teď mu hrozí 15 let vězení

Historik hledá Stalinovy masové hroby. Začal vadit…

Ruský historik Jurij Dmitrijev strávil léta odhalováním a exhumací masových hrobů, v nichž skončily oběti období…

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…