reklama


Mitsubishi Lancer  – Zpět na běžné silnice

Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice

 
 

Japonská automobilka Mitsubishi Motors používá jméno Lancer pro své zástupce nižší střední třídy již od roku 1973. Na český trh se právě dostává již devátá generace.

Přímými předchůdci současného sériového vozu jsou studie představené v roce 2005, jimiž jsou Concept-Sportback z frankfurtského autosalonu a Concept-X odhalený na autosalonu v Tokiu. Sériové provedení mělo světovou premiéru v roce 2007 na North American International Auto Show v Detroitu a evropská premiéra proběhla ve stejném roce na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Prodej odstartoval v Evropě koncem roku 2007. Sedan ale není jediným zástupcem modelové řady Lancer! V roce 2008 se na autosalonu v Ženevě v předsériové podobě představí pětidveřové provedení Sportsback, jehož sériová verze bude mít světovou premiéru na podzimním pařížském autosalonu a prodej tohoto provedení se rozběhne ještě v letošním roce.

obrázek [555 x 235]
 

Trocha historie

Automobily značky Mitsubishi pojmenované Lancer mají poměrně dlouhou historii, která začíná v roce 1973 uvedením první generace ve verzích sedan a kombi. Model Lancer 1600 GSR v letech 1973 až 1977 vyhrává třikrát Safari Rallye, jednou Bandama Rallye a čtyřikrát Southern Cross Rallye. V roce 1974 se Lancer stává prvním vozem značky Mitsubishi představeným v Evropě na tehdejší Motor Show v Londýně. Rok 1977 představuje první vítězství v rallye v Evropě, když Lancer vítězí ve své třídě při soutěži 1000 jezer ve Finsku. V následujícím roce přichází druhá generace, která je v roce 1980 doplněna o výkonný model Lancer EX 2000 Turbo. Toto provedení s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 125 kW (170 k) při 5500 ot./min a pohotovostní hmotností 980 kg dosahovalo maximální rychlosti 190 km/h a může být považováno za přímého předchůdce modelů Evolution. Rok 1982 je ve znamení příchodu třetí generace a ta pod označením Fiore ukrývá první model Lanceru s pohonem kol přední nápravy. O šest let později je zde již pátá generace a s ní přichází Lancer nejen v podobě sedanu, ale poprvé i jako pětidveřový hatchback. Začátkem devadesátých let, přesněji v roce 1992, přichází první Lancer RS Evolution a GSR Evolution. První titul WRC získává Lancer pro značku Mitsubishi v roce 1998. V letech 2003 a 2004 nastupuje na evropské trhy osmá generace Lanceru, kterou v roce 2007 nahrazuje zatím poslední devátá generace.

obrázek [555 x 338]
 

Zvenku i zevnitř

Mitsubishi v rámci úspor při vývoji spolupracovalo s automobilkou Chrysler. Lancer je postaven na platformě Project Global, která je využívána několika dalšími modely, pocházejícími od obou výrobců a řadícími se do různých segmentů. Přesto má Lancer svůj vlastní vzhled karoserie, pocházející z evropského designového centra (Mitsubishi Design Europe), sídlícího v Treburu nedaleko Frankfurtu. Devátá generace přichází s karoserií, jejíž vzhled má, především v přední části připomínat stíhací letoun a hlavu žraloka.

Čtyřdveřový sedan má karoserii dlouhou 4570 mm, širokou 1760 mm a vysokou 1490 mm. Rozvor náprav 2635 mm se má stát zárukou, že pětimístný interiér s celkovou délkou 1715 mm poskytne všem cestujícím dostatek pohodlí. Před řidičem je přístrojová deska, jejíž design je stejný jako u modelu Outlander. Na rozdíl od vozů jiných výrobců nemá Lancer palubní desku posypánu množstvím přepínačů a ovladačů, ale vyznačuje se spíše minimalistickým pojetím. Poněkud nepříjemným zjištěním je skutečnost, že volant je stavitelný pouze výškově. Vnitřní prostor vozu nabízí posádce na šířku v oblasti ramen vpředu 1389 mm a vzadu 1379 mm, zatímco na výšku mají cestující k dispozici od sedáku ke stropu vpředu 920 mm a vzadu 835 mm. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 umožňují zvětšit zavazadlový prostor, jehož základní objem je 400 litrů. Víko zavazadelníku je uloženo na paralelogramových závěsech, které nezasahují do prostoru pro zavazadla.

Mitsubishi Lancer vs. tříprostorová konkurence
RozměrMitsubishi LancerToyota CorollaOpel Astra SedanFord Focus Sedan
Délka [mm]4570454046184481
Šířka [mm]1760176017451839
Výška [mm]1490147014581497
Rozvor [mm]2635260027032640
Rozchod vpředu [mm]1530152514881535
Rozchod vzadu [mm]1530152014791531
Zavazadlový prostor [l]400450500526

obrázek [555 x 427]
 

Pod kapotou

Mitsubishi Lancer přichází s dvojicí zážehových motorů a jedním vznětovým agregátem. Prvním z motorů spalujících benzin je čtyřválec o objemu 1,5 litru s rozvodem ventilů DOHC a proměnným časování MIVEC. Maximálníýkon výkon 80 kW (109 k) je k dispozici při 6000 ot./min a točivý moment 143 Nm při 4000 ot./min. Už s tímto základním motorem dosahuje Lancer maximální rychlosti 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s a spotřeba paliva je v kombinovaném provozu 6,4 l/100 km.

Druhým benzinovým agregátem je osmnáctistovka s výkonem 105 kW (143 k) při 6000 ot./min a s točivým momentem 177 Nm při 4250 ot./min, která čtyřdveřovému sedanu umožňuje vyvinout maximální rychlost 209 km/h a akcelerovat z 0 na 100 km/h za 10,2 s, přičemž spotřeba paliva je 7,7 litru na 100 km.

Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky je připraven známý motor 2.0 TDI, který Mitsubishi překřtilo na DI-D. Jednotka z dílen VW Group o výkonu 103 kW (140 k) při 4000 ot./min a s točivým momentem 310 Nm při 1750 ot./min využívá ještě dosluhující techniku přímého vstřikování čerpadlo-tryska. Lancer s naftovým motorem dosahuje maximální rychlosti 207 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s, spotřeby paliva 5,9 l na 100 km.

Všechny tři pohonné jednotky jsou standardně kombinovány s manuálními převodovkami, které jsou pro zážehové motory 5stupňové a s dieselem je kombinovaná 6stupňová. Na přání může motor o objemu 1,5 litru přenášet svůj výkon na kola prostřednictvím 4stupňové automatické převodovky. Pro benzinovou osmnáctistovku je k dispozici převodovka CVT, která má sportovní režim řazení a šest přednastavených stupňů, volitelných i manuálně.

Podvozek Lanceru využívá u přední nápravy vzpěry McPherson a vinuté pružiny s plochou lisovanou nápravníci. Zadní víceprvková náprava s vlečenými rameny je oproti předchozímu modelu vybavena výztuhami nápravnic a pevnějšími úchyty kol.

Mitsubishi Lancer na českém trhu
Motor1.5 MIVEC 5M1.5 MIVEC 4A1.8 MIVEC 5M1.8 MIVEC CVT2,0 DI-D 6M
Zdvihový objem [cm3]14991499179917991968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]80/600080/6000105/6000105/6000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]143/4000143/4000177/4250177/4250310/1750-2500
Max. rychlost [km/h]191178209194207
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,614,310,212,39,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,477,77,96,4
Cena Inform [Kč]449.900,--469.900,--529.900,-
Cena Invite [Kč]509.900,-549.900,-529.900,--589.900,-
Cena Intense [Kč]--569.900,-609.900,-629.900,-
Cena Instyle [Kč]-§699.900,-739.900,-759.900,-

obrázek [555 x 298]
 

Bezpečnost i komfort

Nový sedan využívá systém nazvaný RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), který rozptyluje energii působící na konstrukci karoserie během nárazu a reguluje její deformace. Automobil má navíc pod předním nárazníkem deformační obdélníkovou konstrukci, která má minimalizovat míru poškození při čelní srážce v malé rychlosti. Podélné přední výztuhy s osmihranným průřezem a tříramenná výztužná konstrukce mají efektivně rozptylovat energii čelního nárazů a minimalizovat deformaci kabiny

.

Brzdový systém nového Mitsubishi Lancer je vybaven 15palcovými předními kotouči a 14palcovými zadními kotouči. Ve výbavě všech verzí je ABS, EBD, brzdový asistent, stabilizační a protiprokluzový systém M-ASTC.

O dobrou úroveň pasivní bezpečnosti všech cestujících se kromě tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s předpínači, postará také kompletní sada airbagů pro všechny verze. Lancer je vybaven čelními airbagy řidiče a předního spolujezdce, bočními airbagy a také hlavovými airbagy, které jsou podél předních i zadních bočních oken.

Mitsubishi Lancer je na české trhu nabízeno ve čtyřech stupních výbavy označených – Inform, Invite, Intense, Instyle. Ve všech verzích je v základní výbavě obsažena klimatizace, která je pouze u výbavy Inform manuální. Pro všechny stupně výbav je standardně dodáván audiosystém s přehrávačem CD a MP3. Ve verzích Intense a Instyle si cestující mohou vychutnat audiosystém Rockford Fosgate vyvinutý přímo pro Lancer, který má 8kanálový zesilovač o výkonu 650W, subwoofer o rozměru 25 cm a 9 reproduktorů na 7 pozicích. V nabídce je také multimediální navigační systém MMCS s pevným diskem a 7palcovým LCD monitorem. Pevný disk tohoto systému má kapacitu 30 GB, z nich využívá 24 GB pro navigační systém a 6 GB pro MP3.

Pro všechny verze je samozřejmou součástí standardního vybavení elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, palubní počítač s LCD monitorem, tempomat s ovládáním na volantu (kromě motoru o objemu 1,5 litru) nebo dálkově ovládané centrální zamykání.

Mitsubishi Lancer s karoserií sedan je pouze prvním zástupcem této modelové řady, kterou v červnu letošního roku na českém trhu obohatí desáté provedení verze Evolution, v září dorazí pětidveřový Sportback a také verze Ralliart, která bude kompromisem mezi běžným sedanem a verzí Evo. Nabídku převodovek rozšíří dvouspojková převodovka SST, Mitsubishi Motors již přislíbilo také první turbodiesel vlastní konstrukce.

Naše první zkušenosti se standardním modelem Lancer jsme zveřejnili v článku Mitsubishi Lancer - první jízdní dojmy.

Podrobný popis modelu Evo X je na stránkách serveru Autofun v článku Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama