Mitsubishi Lancer – Zpět na běžné silnice
Přímými předchůdci současného sériového vozu jsou studie představené v roce 2005, jimiž jsou Concept-Sportback z frankfurtského autosalonu a Concept-X odhalený na autosalonu v Tokiu. Sériové provedení mělo světovou premiéru v roce 2007 na North American International Auto Show v Detroitu a evropská premiéra proběhla ve stejném roce na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Prodej odstartoval v Evropě koncem roku 2007. Sedan ale není jediným zástupcem modelové řady Lancer! V roce 2008 se na autosalonu v Ženevě v předsériové podobě představí pětidveřové provedení Sportsback, jehož sériová verze bude mít světovou premiéru na podzimním pařížském autosalonu a prodej tohoto provedení se rozběhne ještě v letošním roce.
mitsubishi focus design predstavujeme wrc
Trocha historie
Automobily značky Mitsubishi pojmenované Lancer mají poměrně dlouhou historii, která začíná v roce 1973 uvedením první generace ve verzích sedan a kombi. Model Lancer 1600 GSR v letech 1973 až 1977 vyhrává třikrát Safari Rallye, jednou Bandama Rallye a čtyřikrát Southern Cross Rallye. V roce 1974 se Lancer stává prvním vozem značky Mitsubishi představeným v Evropě na tehdejší Motor Show v Londýně. Rok 1977 představuje první vítězství v rallye v Evropě, když Lancer vítězí ve své třídě při soutěži 1000 jezer ve Finsku. V následujícím roce přichází druhá generace, která je v roce 1980 doplněna o výkonný model Lancer EX 2000 Turbo. Toto provedení s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 125 kW (170 k) při 5500 ot./min a pohotovostní hmotností 980 kg dosahovalo maximální rychlosti 190 km/h a může být považováno za přímého předchůdce modelů Evolution. Rok 1982 je ve znamení příchodu třetí generace a ta pod označením Fiore ukrývá první model Lanceru s pohonem kol přední nápravy. O šest let později je zde již pátá generace a s ní přichází Lancer nejen v podobě sedanu, ale poprvé i jako pětidveřový hatchback. Začátkem devadesátých let, přesněji v roce 1992, přichází první Lancer RS Evolution a GSR Evolution. První titul WRC získává Lancer pro značku Mitsubishi v roce 1998. V letech 2003 a 2004 nastupuje na evropské trhy osmá generace Lanceru, kterou v roce 2007 nahrazuje zatím poslední devátá generace.
mitsubishi focus design predstavujeme wrc
Zvenku i zevnitř
Mitsubishi v rámci úspor při vývoji spolupracovalo s automobilkou Chrysler. Lancer je postaven na platformě Project Global, která je využívána několika dalšími modely, pocházejícími od obou výrobců a řadícími se do různých segmentů. Přesto má Lancer svůj vlastní vzhled karoserie, pocházející z evropského designového centra (Mitsubishi Design Europe), sídlícího v Treburu nedaleko Frankfurtu. Devátá generace přichází s karoserií, jejíž vzhled má, především v přední části připomínat stíhací letoun a hlavu žraloka.
Čtyřdveřový sedan má karoserii dlouhou 4570 mm, širokou 1760 mm a vysokou 1490 mm. Rozvor náprav 2635 mm se má stát zárukou, že pětimístný interiér s celkovou délkou 1715 mm poskytne všem cestujícím dostatek pohodlí. Před řidičem je přístrojová deska, jejíž design je stejný jako u modelu Outlander. Na rozdíl od vozů jiných výrobců nemá Lancer palubní desku posypánu množstvím přepínačů a ovladačů, ale vyznačuje se spíše minimalistickým pojetím. Poněkud nepříjemným zjištěním je skutečnost, že volant je stavitelný pouze výškově. Vnitřní prostor vozu nabízí posádce na šířku v oblasti ramen vpředu 1389 mm a vzadu 1379 mm, zatímco na výšku mají cestující k dispozici od sedáku ke stropu vpředu 920 mm a vzadu 835 mm. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 umožňují zvětšit zavazadlový prostor, jehož základní objem je 400 litrů. Víko zavazadelníku je uloženo na paralelogramových závěsech, které nezasahují do prostoru pro zavazadla.
Mitsubishi Lancer vs. tříprostorová konkurence | ||||
Rozměr | Mitsubishi Lancer | Toyota Corolla | Opel Astra Sedan | Ford Focus Sedan |
Délka [mm] | 4570 | 4540 | 4618 | 4481 |
Šířka [mm] | 1760 | 1760 | 1745 | 1839 |
Výška [mm] | 1490 | 1470 | 1458 | 1497 |
Rozvor [mm] | 2635 | 2600 | 2703 | 2640 |
Rozchod vpředu [mm] | 1530 | 1525 | 1488 | 1535 |
Rozchod vzadu [mm] | 1530 | 1520 | 1479 | 1531 |
Zavazadlový prostor [l] | 400 | 450 | 500 | 526 |
mitsubishi focus design predstavujeme wrc
Pod kapotou
Mitsubishi Lancer přichází s dvojicí zážehových motorů a jedním vznětovým agregátem. Prvním z motorů spalujících benzin je čtyřválec o objemu 1,5 litru s rozvodem ventilů DOHC a proměnným časování MIVEC. Maximálníýkon výkon 80 kW (109 k) je k dispozici při 6000 ot./min a točivý moment 143 Nm při 4000 ot./min. Už s tímto základním motorem dosahuje Lancer maximální rychlosti 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s a spotřeba paliva je v kombinovaném provozu 6,4 l/100 km.
Druhým benzinovým agregátem je osmnáctistovka s výkonem 105 kW (143 k) při 6000 ot./min a s točivým momentem 177 Nm při 4250 ot./min, která čtyřdveřovému sedanu umožňuje vyvinout maximální rychlost 209 km/h a akcelerovat z 0 na 100 km/h za 10,2 s, přičemž spotřeba paliva je 7,7 litru na 100 km.
Pro zájemce o vznětové pohonné jednotky je připraven známý motor 2.0 TDI, který Mitsubishi překřtilo na DI-D. Jednotka z dílen VW Group o výkonu 103 kW (140 k) při 4000 ot./min a s točivým momentem 310 Nm při 1750 ot./min využívá ještě dosluhující techniku přímého vstřikování čerpadlo-tryska. Lancer s naftovým motorem dosahuje maximální rychlosti 207 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s, spotřeby paliva 5,9 l na 100 km.
Všechny tři pohonné jednotky jsou standardně kombinovány s manuálními převodovkami, které jsou pro zážehové motory 5stupňové a s dieselem je kombinovaná 6stupňová. Na přání může motor o objemu 1,5 litru přenášet svůj výkon na kola prostřednictvím 4stupňové automatické převodovky. Pro benzinovou osmnáctistovku je k dispozici převodovka CVT, která má sportovní režim řazení a šest přednastavených stupňů, volitelných i manuálně.
Podvozek Lanceru využívá u přední nápravy vzpěry McPherson a vinuté pružiny s plochou lisovanou nápravníci. Zadní víceprvková náprava s vlečenými rameny je oproti předchozímu modelu vybavena výztuhami nápravnic a pevnějšími úchyty kol.
Mitsubishi Lancer na českém trhu | |||||
Motor | 1.5 MIVEC 5M | 1.5 MIVEC 4A | 1.8 MIVEC 5M | 1.8 MIVEC CVT | 2,0 DI-D 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1499 | 1799 | 1799 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 80/6000 | 80/6000 | 105/6000 | 105/6000 | 103/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 143/4000 | 143/4000 | 177/4250 | 177/4250 | 310/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 191 | 178 | 209 | 194 | 207 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,6 | 14,3 | 10,2 | 12,3 | 9,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 7 | 7,7 | 7,9 | 6,4 |
Cena Inform [Kč] | 449.900,- | - | 469.900,- | - | 529.900,- |
Cena Invite [Kč] | 509.900,- | 549.900,- | 529.900,- | - | 589.900,- |
Cena Intense [Kč] | - | - | 569.900,- | 609.900,- | 629.900,- |
Cena Instyle [Kč] | - | § | 699.900,- | 739.900,- | 759.900,- |
mitsubishi focus design predstavujeme wrc
Bezpečnost i komfort
Nový sedan využívá systém nazvaný RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), který rozptyluje energii působící na konstrukci karoserie během nárazu a reguluje její deformace. Automobil má navíc pod předním nárazníkem deformační obdélníkovou konstrukci, která má minimalizovat míru poškození při čelní srážce v malé rychlosti. Podélné přední výztuhy s osmihranným průřezem a tříramenná výztužná konstrukce mají efektivně rozptylovat energii čelního nárazů a minimalizovat deformaci kabiny
.
Brzdový systém nového Mitsubishi Lancer je vybaven 15palcovými předními kotouči a 14palcovými zadními kotouči. Ve výbavě všech verzí je ABS, EBD, brzdový asistent, stabilizační a protiprokluzový systém M-ASTC.
O dobrou úroveň pasivní bezpečnosti všech cestujících se kromě tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s předpínači, postará také kompletní sada airbagů pro všechny verze. Lancer je vybaven čelními airbagy řidiče a předního spolujezdce, bočními airbagy a také hlavovými airbagy, které jsou podél předních i zadních bočních oken.
Mitsubishi Lancer je na české trhu nabízeno ve čtyřech stupních výbavy označených – Inform, Invite, Intense, Instyle. Ve všech verzích je v základní výbavě obsažena klimatizace, která je pouze u výbavy Inform manuální. Pro všechny stupně výbav je standardně dodáván audiosystém s přehrávačem CD a MP3. Ve verzích Intense a Instyle si cestující mohou vychutnat audiosystém Rockford Fosgate vyvinutý přímo pro Lancer, který má 8kanálový zesilovač o výkonu 650W, subwoofer o rozměru 25 cm a 9 reproduktorů na 7 pozicích. V nabídce je také multimediální navigační systém MMCS s pevným diskem a 7palcovým LCD monitorem. Pevný disk tohoto systému má kapacitu 30 GB, z nich využívá 24 GB pro navigační systém a 6 GB pro MP3.
Pro všechny verze je samozřejmou součástí standardního vybavení elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, palubní počítač s LCD monitorem, tempomat s ovládáním na volantu (kromě motoru o objemu 1,5 litru) nebo dálkově ovládané centrální zamykání.
Mitsubishi Lancer s karoserií sedan je pouze prvním zástupcem této modelové řady, kterou v červnu letošního roku na českém trhu obohatí desáté provedení verze Evolution, v září dorazí pětidveřový Sportback a také verze Ralliart, která bude kompromisem mezi běžným sedanem a verzí Evo. Nabídku převodovek rozšíří dvouspojková převodovka SST, Mitsubishi Motors již přislíbilo také první turbodiesel vlastní konstrukce.
Naše první zkušenosti se standardním modelem Lancer jsme zveřejnili v článku Mitsubishi Lancer - první jízdní dojmy.
Podrobný popis modelu Evo X je na stránkách serveru Autofun v článku Pod lupou: Mitsubishi Lancer EVO X – Vysoké napětí.