11.4. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Bobřík odvahy s modernizovanou Škodou Octavia Scout. Náročný test v terénu

 

Myslíte si, že Octavia Scout toho v terénu moc neumí? Tak to jste na omylu, tenhle kombík toho mimo silnici zvládne spoustu.

Škoda Auto letos postupně uvádí do prodeje modernizovanou verzi svého nejprodávanějšího modelu, octavie. Po běžných provedení přišel čas na deriváty Octavia RS a Octavia Scout, které do výroby vstoupily minulý týden. Poprvé jsme je vyzkoušeli na polygonu Pachfurth nedaleko Vídně, kde jsme Scouta testovali i v náročném terénu.

A v něm se ukázalo, že toho Scout zvládá mimo silnice opravdu hodně. Na první pohled by se mohlo zdát, že „skaut“ je o hlavně o designových prvcích, jenže to byste byli na omylu. Plastová ochrana dolní části karoserie je důležitou součástí tohoto automobilu, není to však jediná změna proti běžnému kombíku. „Scout je komplexní nastavení celého vozu,“ prohlašuje vedoucí modelové řady Octavia Radek Havlík.

Vedle toho má Octavia Scout o 30 mm zvýšenou světlou výšku, což se povedlo kombinací upravených tlumičů a pneumatik s vyšším bočním profilem. Výsledkem je světlost 171 mm, což je sice slušná hodnota blízká některým SUV, stále je to ale v některých situacích trochu málo. Vždyť třeba takové Volvo V90 Cross Country bylo proti výchozímu modelu zvýšeno hned o 65 mm. Při pohledu na podvozek si pak všimnete i tzv. paketu pro špatné cesty, který pomocí plastových dílů chrání část podvozku, a to včetně brzdového a palivového vedení.

V kombinaci se standardně dodávaným pohonem všech kol to všechno znamená, že se Scoutem se opravdu nemusíte obávat vyrazit mimo zpevněné cesty, což jsme si na terénním polygonu dosyta vyzkoušeli (viz přiložené video). Prudké výjezdy i sjezdy, křížení náprav, s tím vším si Scout až nečekaně hravě poradil, stejně jako s extrémním bočním náklonem. Jeho přesnou hodnotu výrobce sice bohužel nezveřejňuje, přesto nepochybně překoná veškeré úhly, které by se majitelé vůbec odvážili překonat. Vyhnout se tak musíte jen velkým vyjetým kolejím, v nichž se přece jen ukazuje, že vyšší světlá výška by se mohla někdy hodit.

Poprvé za volantem čtyřoké Škody Octavia RS: Sportovali jsme na okruhu!

Při tom všem Scoutu pomáhá ještě jeden detail, a tou je standardně dodávaná volba jízdního profilu s Off road režimem, který byl pro Scouta až dosud nabízen jen za příplatek. Ten přizpůsobuje nastavení vozu terénním podmínkám, což konkrétně znamená menší citlivost na pokyn pedálem (aby se auto při prudkém přidávání plynu nezahrabalo), upravení paprsku adaptivních světlometů tak, aby osvětloval nejbližší okolí automobilu, nebo přenastavení ESP pro možnost většího prokluzu kol. Naopak naladění podvozku se nemění, pro Scouta totiž nejsou k dispozici adaptivní tlumiče.

Součástí Off road módu je také asistent pro sjíždění prudkých kopců, který je v podstatě tempomatem pro nízké rychlosti. Na základě senzorů z více systémů při jízdě z kopce automaticky udržuje stálou rychlost, přičemž tempo (až do 30 km/h) lze korigovat pedálem plynu.

Jen o terénních hrátkách, ale tato varianta tvořící šest procent globálních prodejů octavie není. Zvýšení podvozku se nijak neprojevilo na jízdních vlastnostech, auto je možná o trošičku houpavější než běžné kombi nebo třeba Octavia RS, jenže zároveň zůstává stabilní a jisté v zatáčkách. Stejně tak vás neruší hluk od vyšší stavby karoserie. Samotné naladění podvozku, kterému byl v rámci faceliftu rozšířen rozchod zadních kol o 30 mm, ideálně kombinuje tuhost s komfortem.

Modernizovaná Škoda Octavia Scout: Jak se vám líbí čtyřoký dobrodruh?

V rámci faceliftu se měnil hlavně design, protože světlost zůstala stejná jako dosud. Příď tudíž dominuje rozšířená maska chladiče a rozdělené světlomety, které jsou podobně jako u Octavie RS už v základu full-LED. Uvnitř pak byla použita sedadla čalouněná látkou Thermoflux s lepší prodyšností (prostupností par a vzduchu je dvojnásobná ve srovnání s jinými látkami), díky nimž se posádce nebudou tolik potit záda. Široká křesla sice vyhoví i tělnatějším řidičům, zasloužila by si však lepší boční vedení.

Škoda Octavia Scout – ceny na českém trhu
Motor1.8 TSI2.0 TDI2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]179819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]132/4500–6200110/3500–4000135/3500–4000
Točivý moment [N.m/min]280/1350–4500340/1750–3000380/1750–3250
Převodovka6DS6M6DS
Max. rychlost [km/h]216207219
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,89,17,8
Komb. spotřeba [l/100 km]6,855,1
Základní cena [Kč]771.900759.900811.900

Zmínit musíme i větší obrazovky multimediálních systémů s dotykovými plochami po stranách, přičemž ta největší nabízí úhlopříčku 9,2 palce. Na pohled sice displej vrcholného systému Columbus vypadá opravdu hezky a na dotykové pokyny rychle reaguje, jenže ovládání navigace se nám více líbilo dříve. Přibližování a oddalování mapy pomocí otočného ovladače bylo přirozenější, ještě že zůstalo alespoň navigaci Amundsen s osmipalcovým displejem. Výhody ale systém má, ať už přehledné menu nebo jasné zobrazení díky rozlišení 1280 × 640 pixelů. Plusem Columbusu jsou i online služby, které musí v reálném čase sledovat aktuální dopravní situaci nebo najít čerpací stanice po cestě včetně cen pohonných hmot.

Naopak nabídka motorizací se na českém trhu nemění. K dispozici jsou tři motory, a to benzinové 1.8 TSI (132 kW) a dva turbodiesely 2.0 TDI se 110 a 135 kW. Zatímco zážehový dvoulitr a silnější vznětový čtyřválec, nabízený též v Octavii RS, jsou standardně kombinovány s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, základní TDI je spárováno se šestistupňovým manuálem.

Funkci rodinného dostavníku, o níž jde v případě Scoutu především, nejlépe zvládá základní 2.0 TDI, která už je dostatečně silná a zároveň úsporná. Jen jej nedržte těsně nad volnoběhem, v takovém případě dává hodně najevo svůj hrubší vznětový původ. Se zážehovou osmnáctistovkou pak dostanete střelu jezdící opravdu rychle.

A kolik za to všechno Škoda chce? Popravdě řečeno, jeden si může říkat, zda radši nekoupit Octavii RS, kterou lze sehnat už za 696.900 korun (2.0 TSI se 169 kW s manuálem a pohonem předních kol), protože základní cena skauta činí 759.900 korun za 2.0 TDI se 110 kW. Jenže diesel je vždy dražší, navíc u Scouta dostanete v základu karoserii kombi a pohon všech kol. Když tak srovnáte srovnatelné verze, tedy kombík, 2.0 TDI (135 kW), DSG a pohonem všech kol, najednou zjistíte, že s cenovkou 811.900 korun je Octavia Scout o 36.000 korun levnější než Octavia Combi RS.

Octavia Scout je přitom standardně vybavena mlhovkami, full-LED světlomety, dvouzónovou automatickou klimatizací nebo vyhřívanými předními sedadly.

Závěr

Jízda se Škodou Octavia Scout na terénním polygonu dokázala, že schopnosti zvýšeného a oplastovaného kombíku mimo zpevněné cesty překonávají veškerá očekávání. Auto zvládá tolik, až si jeden říká, proč vlastně chtít SUV, když um Octavie Scout bude naprosté většině zákazníků stačit. Hlasem pro SUV vlastně může být v tomto ohledu jen vyšší světlá výška, 171 mm Scoutu je sice slušná hodnota, v některých situacích ale přestává stačit a auto začíná škrtat podvozkem o zem. Z toho důvodu má ale spodní partie ochráněny, aby se podvozku nic vážného nestalo.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: První volební pokuta Glosa Jany Havligerové: První volební pokuta

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran…

Poprvé za dlouhou dobu rostou všechny hlavní ekonomiky, eurozóna srovnala krok s USA Poprvé za dlouhou dobu rostou všechny hlavní ekonomiky, eurozóna srovnala krok s USA

Hospodářský růst předních světových ekonomik se…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

TEST: Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta znovu v řadě! Co to přineslo?

Dnes 09:51

Je to sice jeden z nejméně nápadných faceliftů, o slušnou revoluci však přesto jde. Vznětové vidlicové jednotky nahrazují zbrusu nové řadové motory!




Blesk.cz

Hororová cesta domů v Butovicích: Policie pátrá po násilníkovi, co přepadl mladou dívku

Hororová cesta domů v Butovicích: Policie pátrá po…

Jen díky své odhodlanosti a křiku se dokázala mladá dívka 7. září nedaleko Nových Butovic ubránit muži, který ji…

Odvážná Sisa Sklovská: V provázkových šatech ukázala ňadra!

Odvážná Sisa Sklovská: V provázkových šatech ukázala ňadra!

Ta se toho nebojí. Operní a muzikálová zpěvačka ze Slovenska Sisa Sklovská (51) dorazila na Bratislavské dny…

 

iSport.cz

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa, moje dcera je jako já!

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa,…

Mámě si vždycky postěžovala, když jí něco trápilo, tak si teď u ní vylila srdíčko. Momentálně je ovšem americká…

Po Jágrovi touží Nižněkamsk. S KHL ještě počkám, tvrdí český velikán

Po Jágrovi touží Nižněkamsk. S KHL ještě počkám,…

Calgary ani jiný klub NHL to možná nebude, Jaromír Jágr může začít sezonu v Rusku. Nově přinesl deník…

 

Reflex.cz

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Následující příběh je vpravdě světový. Odehrává se v Novém Yorku, Chicagu, rakouské Vídni a německých Brémách.…

Menší prsa, více špíny a divočiny. Nový Tomb Raider se představuje v první ukázce

Menší prsa, více špíny a divočiny. Nový Tomb Raider…

Jedna z nejvíce sexy postav videoherní historie Lara Croft se dočká svého filmového restartu. Po dlouhých 15…