Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly...
Volkswagen Brouk, v anglosaských zemích nazývaný Beetle, v domovském Německu pak Käfer, je jedním z nejprodávanějších automobilů všech dob. Dle údajů wikipedie bylo v letech 1938 až 2003 vyrobeno 21.529.464 kusů. Vůz se zpočátku montoval v Německu, od roku 1955 ale také v Mexiku a později v i zemích latinské Ameriky. Postupně byly od brouka odvozeny další modely, jmenovitě T1 později jeho následovník T2. V roce 1961 vyjel „Type 3“ obchodně nazývaný Volkswagen 1500 a 1600 s modernější karoserií ale stále využívající techniku z brouka.
Počasí letos moc nepřálo
Letošní Jarní VW sprinty poznamenalo nevlídné počasí. Na druhou polovinu dubna nezvyklá zima a sychravo. To však nadšence do volkswagenů se vzduchem chlazenými motory nemohlo nikterak odradit. Oficiální zahájení se odbylo v půl deváté ráno, kdy se do Freestyle parku v Modřanech začali sjíždět první účastníci. Následovala technická přejímka vozidel, které se chtěli účastnit závodů ve sprintu. Počet soutěžních omezili letos pořadatelé na osmdesát.
Po dokončení přejímky vozidel k závodům ve sprintu byla připravena soutěž „v plavání“. Jak možná víte, na technice VW Brouka vznikl také vůz pojmenovaný příznačně VW Schwimmwagen. Letos se plavání zúčastnila trojice vozů, konkrétně Jiřího Vávry, Vladimíra Kučery a pana Uhra, které se do Vltavy ponořily o kousek níže od místa setkání – Portu 62 a následně se vydaly volným tempem k tomuto místu, překonávající proud naší nejdelší řeky. Samotné závody se odehrávaly proti proudu Vltavy od Portu 62 ke zdymadlu vzdálenému poblíž a zpět. V minulých letech byla tato soutěž obsazena lépe, než letos, možná i z důvodu počasí, které tentokrát účastníkům nepřálo.
Závody Schwimmwagenů byly ukončeny přibližně kolem 12 hodiny, po čemž následovala rozprava s jezdci, kteří se účastnili závodů ve sprintu.
Omezeno na osmdesát
Oproti minulým létům čekaly účastníky dvě změny. Kromě toho, že se závody přesunuly z pražského Vítkova do Modřan, to byl také počet startujících posádek (vozidel), který pořadatelé letošního klání omezili na osmdesát. Závody probíhaly tak jako v uplynulých letech rozděleny do sedmi kategorií (viz výsledky). Liší se objemem motoru, dále tím, zda se jedná o sériové auto nebo dodatečně upravené a také se dělí podle modelu vozu. Brouci s brouky, Busy s „busíky“. Základní podmínkou účasti ve sprintu je pohon vozu vzduchem chlazeným motorem. Modernější volkswageny, třeba golf se tak závodů zúčastnit nemohou.
Jarní VW Sprinty 2017 - výsledky v kategorii VW Brouk | ||||
Umístění | VW Brouk 1200 | VW Brouk 1300 | VW Brouk 1600 | VW Brouk upravený |
1. místo | Milan Holub | Petr Kubo | Jan Sytař | Roman Bačík |
2. místo | Aleš Šofra | Petr Kindl | Karel Konečný | Martin Hanusek |
3. místo | Pavel Svoboda | Roman Kolář | Lucie Štefanová | Miloš Pavel |
Závodí se na vzdálenost čtvrt míle, tedy 400 metrů, přičemž po ujetí poloviny musí vozidla zastavit a znovu se rozjet. Navíc k zastavení má závodící přesně vymezený prostor, do kterého se tak musí „trefit“. Pokud jej přejede, souboj automaticky prohrává.
Po ukončení sprintů následovalo vyhlášení vítězů a poté spanilá jízda z Modřan do pražské Troje, kde program pokračoval až do pozdních nočních hodin.
Jarní VW Sprinty 2017 - výsledky kategorie VW Bus | |||
Umístění | VW Bus - Ponorka + Kdf | VW Bus do 1600 | VW Bus nad 1600 + upravené |
1. místo | Jiří Cháb | Martin Iška | Jiří Jarolím |
2. místo | Jiří Krejčík | Jan "Lális" Lála | Bohumil Boreš |
3. místo | Jiří "Ťupajs" Šmíd | Radovan "Suky" Suk | Zdeněk Kučera |
Kdo byl Robert Kudrna
Možná se ptáte, kdo byl Robert Kudrna a proč se v rámci jarních sprintů jezdí jeho memoriál. Robert Kudrna byla mnohaletý nadšenec do Brouků, dále předseda VW veterán klubu a také zakladatel jarních VW sprintů, které se dříve jezdily na pražském Vítkově. Do automobilového nebe odešel 5. dubna 2013 ve věku nedožitých 70 let.