Motory V12 (4. díl): Ferrari Enzo a spol.

Motory V12 (4. díl): Ferrari Enzo a spol.

 
 

Čtvrtým dílem seriálu o dvanáctiválcích se dostáváme ke sportovním vozům. Rudé vozy Ferrari plní vytrvale obsah Formule1.auto.cz a dnes k tomu přidáváme článek věnovaný vozům Ferrari pro běžné silnice. Jak asi předpokládáte, mají mnoho společného.

Čtvrtým dílem seriálu o současných dvanáctiválcích se dostáváme ke sportovním vozům. Rudé vozy Ferrari plní vytrvale obsah Formule1.auto.cz a dnes k tomu přidáváme článek věnovaný vozům Ferrari pro běžné silnice. Jak asi předpokládáte, mají mnoho společného.

Velký Enzo
Formulovým speciálům řadu let vévodí vidlicové desetiválce, ale nejvýkonnější civilní Ferrari se nevzdávají výhod, které z uspořádání dvanácti válců do V plynou pro sportovní automobily konstruované bez omezení technickými předpisy. Nejblíže k výkonům a technice vozů F1 má Ferrari Enzo, které je vyráběno v omezené sérii jako supersportovní třešnička na dortu. Vyjímečnost Enza navazuje na obdobné modely více či méně vzdálené historie (288 GTO, F40, F50). Při vývoji motoru Enza, byly na prvním místě vysoký výkon, točivý moment a jeho agresivní průběh, co nejlepší sladění charakteristiky s převodovkou a v neposlední řadě byl kladen velký důraz i na životnost a spolehlivost.

Atmosférický dvanáctiválec dosahuje maximální výkon 485 kW při 7800 ot./min a točivý moment 657 Nm při 5500 ot./min. 80 % maxima točivého momentu je k dispozici již od 3000 ot./min. Dobré hodnoty momentu ve středních otáčkách vylepšilo proměnné sání převzaté z F1. Motor má dvě symetrická šestikanálová tělesa sání. Otevřením klapky uvnitř sání se mění délka sacího potrubí ze 340 na 430 mm.

Kontinuálně proměnné časování ventilů VVT umožňuje posun otevření sacích ventilů o 55° natočení klikového hřídele a o 50° u výfukových ventilů. O vhodné a rychlé nastavení se stará hydraulický systém, kterému dodávají pracovní tlak (25 bar) dvě olejová čerpadla. Změna nastavení je možná rychlostí minimálně 500° natočení klikového hřídele za sekundu, tj. úplná změna nastavení časování ventilů během řádově desetiny sekundy.

Uspořádání spodní části motoru odpovídá motorům Ferrari používaným ve formuli 1. Jedním z cílů konstrukce byla minimální stavební výška (mj. pro dosažení nízkého těžiště), takže například vzdálenost od osy klikového hřídele ke dnu motoru je jen 128 mm. To bylo umožněno díky kompaktním rozměrům dvoukotoučové spojky (vnější průměr 252 mm) a nízkému množství mazacího oleje (suchá skříň). Každá řada válců je vybavena samostatnou řídící jednotkou Bosch Motronic ME 7, motor má elektronicky ovládané škrtící klapky a celkem 6 čidel klepání. Rozměry agregátu 538 x 760 x 800 mm, hmotnost 235 kg.

V12 5748 cm3 pro 612 Scaglietti a 575M Maranello

Cena Enza a zvláštní podmínky pro to, abyste se vůbec mohli kvalifikovat mezi kupce z tohoto vozu dělají extrémně neobyčejné zboží.

V nabídce Ferrari jsou ale i poněkud „lidovější“ dvanáctiválce. Bohužel detaily konstrukce motorů Ferrari nejsou na rozdíl od německé konkurence předmětem prestižních příspěvků na mezinárodních konferencích a tak se musíme spokojit více méně se základními technickými daty. Poslední a nejvýkonnější variantou produkčního dvanáctiválce do V (65°) je motor o objemu 5748 cm3 ve Ferrari 612 Scaglietti. Motor je uložen daleko za přední nápravou a převodovka naopak společně s diferenciálem u zadní nápravy (Transaxle), aby bylo dosaženo co nejlepšího rozložení hmotnosti (46:54%).

Výkon motoru, který vychází z verze v modelu 575M Maranello, se díky vylepšenému proudění v sacím traktu a vyššímu kompresnímu poměru 11,2:1 vyšplhal na 397 kW při 7250 ot/min a točivý moment má hodnotu 588 Nm při 5250 ot/min. Stejně jako u předchůdce i v 612 jsou v nabídce dvě šestistupňové převodovky. První je klasická, ručně řazená, zatímco druhá je vybavena systémem F1, který spojuje účinnost řazení mechanické převodovky a komfortu automatu. Druhá převodovka se dá ovládat také páčkami pod volantem. S touto technickou výbavou pak není pro toto Ferrari problém zrychlit z 0-100 km/h za 4,2 sekundy a jet nejvyšší rychlostí přes 315 km/h.

Na našich snímcích je jednak motor Enza (černé pozadí) a všechny další fotografie jsou ze ženevské expozice Ferrari, kde byl vystaven dvanáctiválec 612 Scaglietti, hned vedle desetiválce Ferrari 049 z formule 1.

Ferrari V12
 Ferrari 575M MaranelloFerrari 612 ScagliettiFerrari Enzo
Motor
Druh motoruzážehový dvanáctiválec V12zážehový dvanáctiválec V12zážehový dvanáctiválec V12
 uložený vpředu podélněuložený vpředu podélně uložený před zadní nápravou
Materiál hlavy válců/bloku motoruhliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit.
Vrtání/zdvih [mm]89 / 7789 / 7792 / 75,2
Zdvihový objem [cm³]574857485998
Počet ventilů na válec444
Kompresní poměr11,1:111,2:111,2:1
Výkon [kW při ot./min]379 / 7.250 397 / 7.250 485 / 7.800
Max. točivý mom.[Nm při ot./min]589 / 5.250 589 / 5.250 657 / 5.500
Olejová náplň [l] 1011,510
Chladící kapalina [l] 2020-
Objem nádrže [l] 105110110
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100km/h [s]4,25 (4,2 F1)4,23,65
Nejvyšší rychlost [km/h]325přes 315přes 350
Spotřeba dle 99/100/ECE
Palivo (oktan. č.)bezolovnatý benzín 98 okt. bezolovnatý benzín 98 okt. bezolovnatý benzín 98 okt.
město [l/100 km]-29,836
mimo město [l/100 km]-11,615
kombinovaná [l/100 km]-12,723
Emise CO2 [g/km]---
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost [kg]173018401365
Celková hmotnost [kg] ---
Cena [Euro] 188.000218.000645.000

Další články o dvanáctiválcích:
Motory V12 (1. díl): Volkswagen/Audi W12

Motory V12 (2. díl): Mercedes/Maybach V12 biturbo

Motory V12 (3. díl): BMW 6.0 V12

Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 

Štítky Ferrari Technika

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Ferrari FXX podepsané „Schumim“ míří do aukce Ferrari FXX podepsané „Schumim“ míří do aukce

Vzácná „hardcore“ varianta běžného Ferrari Enza, model…

Enza Ferrariho ve filmu si zahraje i Christian Bale Enza Ferrariho ve filmu si zahraje i Christian Bale

Kromě snímku s Robertem de Nirem se chystá ještě jeden…

 



 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Dnes 18:50

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec bral jen bod

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec…

Fotbalisté Juventusu Turín na cestě za dalším titulem v italské lize přišli v závěru předehrávky 34. kola o…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…