Motory V12 (4. díl): Ferrari Enzo a spol.

Motory V12 (4. díl): Ferrari Enzo a spol.

 
 

Čtvrtým dílem seriálu o dvanáctiválcích se dostáváme ke sportovním vozům. Rudé vozy Ferrari plní vytrvale obsah Formule1.auto.cz a dnes k tomu přidáváme článek věnovaný vozům Ferrari pro běžné silnice. Jak asi předpokládáte, mají mnoho společného.

Čtvrtým dílem seriálu o současných dvanáctiválcích se dostáváme ke sportovním vozům. Rudé vozy Ferrari plní vytrvale obsah Formule1.auto.cz a dnes k tomu přidáváme článek věnovaný vozům Ferrari pro běžné silnice. Jak asi předpokládáte, mají mnoho společného.

Velký Enzo
Formulovým speciálům řadu let vévodí vidlicové desetiválce, ale nejvýkonnější civilní Ferrari se nevzdávají výhod, které z uspořádání dvanácti válců do V plynou pro sportovní automobily konstruované bez omezení technickými předpisy. Nejblíže k výkonům a technice vozů F1 má Ferrari Enzo, které je vyráběno v omezené sérii jako supersportovní třešnička na dortu. Vyjímečnost Enza navazuje na obdobné modely více či méně vzdálené historie (288 GTO, F40, F50). Při vývoji motoru Enza, byly na prvním místě vysoký výkon, točivý moment a jeho agresivní průběh, co nejlepší sladění charakteristiky s převodovkou a v neposlední řadě byl kladen velký důraz i na životnost a spolehlivost.

Atmosférický dvanáctiválec dosahuje maximální výkon 485 kW při 7800 ot./min a točivý moment 657 Nm při 5500 ot./min. 80 % maxima točivého momentu je k dispozici již od 3000 ot./min. Dobré hodnoty momentu ve středních otáčkách vylepšilo proměnné sání převzaté z F1. Motor má dvě symetrická šestikanálová tělesa sání. Otevřením klapky uvnitř sání se mění délka sacího potrubí ze 340 na 430 mm.

Kontinuálně proměnné časování ventilů VVT umožňuje posun otevření sacích ventilů o 55° natočení klikového hřídele a o 50° u výfukových ventilů. O vhodné a rychlé nastavení se stará hydraulický systém, kterému dodávají pracovní tlak (25 bar) dvě olejová čerpadla. Změna nastavení je možná rychlostí minimálně 500° natočení klikového hřídele za sekundu, tj. úplná změna nastavení časování ventilů během řádově desetiny sekundy.

Uspořádání spodní části motoru odpovídá motorům Ferrari používaným ve formuli 1. Jedním z cílů konstrukce byla minimální stavební výška (mj. pro dosažení nízkého těžiště), takže například vzdálenost od osy klikového hřídele ke dnu motoru je jen 128 mm. To bylo umožněno díky kompaktním rozměrům dvoukotoučové spojky (vnější průměr 252 mm) a nízkému množství mazacího oleje (suchá skříň). Každá řada válců je vybavena samostatnou řídící jednotkou Bosch Motronic ME 7, motor má elektronicky ovládané škrtící klapky a celkem 6 čidel klepání. Rozměry agregátu 538 x 760 x 800 mm, hmotnost 235 kg.

V12 5748 cm3 pro 612 Scaglietti a 575M Maranello

Cena Enza a zvláštní podmínky pro to, abyste se vůbec mohli kvalifikovat mezi kupce z tohoto vozu dělají extrémně neobyčejné zboží.

V nabídce Ferrari jsou ale i poněkud „lidovější“ dvanáctiválce. Bohužel detaily konstrukce motorů Ferrari nejsou na rozdíl od německé konkurence předmětem prestižních příspěvků na mezinárodních konferencích a tak se musíme spokojit více méně se základními technickými daty. Poslední a nejvýkonnější variantou produkčního dvanáctiválce do V (65°) je motor o objemu 5748 cm3 ve Ferrari 612 Scaglietti. Motor je uložen daleko za přední nápravou a převodovka naopak společně s diferenciálem u zadní nápravy (Transaxle), aby bylo dosaženo co nejlepšího rozložení hmotnosti (46:54%).

Výkon motoru, který vychází z verze v modelu 575M Maranello, se díky vylepšenému proudění v sacím traktu a vyššímu kompresnímu poměru 11,2:1 vyšplhal na 397 kW při 7250 ot/min a točivý moment má hodnotu 588 Nm při 5250 ot/min. Stejně jako u předchůdce i v 612 jsou v nabídce dvě šestistupňové převodovky. První je klasická, ručně řazená, zatímco druhá je vybavena systémem F1, který spojuje účinnost řazení mechanické převodovky a komfortu automatu. Druhá převodovka se dá ovládat také páčkami pod volantem. S touto technickou výbavou pak není pro toto Ferrari problém zrychlit z 0-100 km/h za 4,2 sekundy a jet nejvyšší rychlostí přes 315 km/h.

Na našich snímcích je jednak motor Enza (černé pozadí) a všechny další fotografie jsou ze ženevské expozice Ferrari, kde byl vystaven dvanáctiválec 612 Scaglietti, hned vedle desetiválce Ferrari 049 z formule 1.

Ferrari V12
 Ferrari 575M MaranelloFerrari 612 ScagliettiFerrari Enzo
Motor
Druh motoruzážehový dvanáctiválec V12zážehový dvanáctiválec V12zážehový dvanáctiválec V12
 uložený vpředu podélněuložený vpředu podélně uložený před zadní nápravou
Materiál hlavy válců/bloku motoruhliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit.
Vrtání/zdvih [mm]89 / 7789 / 7792 / 75,2
Zdvihový objem [cm³]574857485998
Počet ventilů na válec444
Kompresní poměr11,1:111,2:111,2:1
Výkon [kW při ot./min]379 / 7.250 397 / 7.250 485 / 7.800
Max. točivý mom.[Nm při ot./min]589 / 5.250 589 / 5.250 657 / 5.500
Olejová náplň [l] 1011,510
Chladící kapalina [l] 2020-
Objem nádrže [l] 105110110
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100km/h [s]4,25 (4,2 F1)4,23,65
Nejvyšší rychlost [km/h]325přes 315přes 350
Spotřeba dle 99/100/ECE
Palivo (oktan. č.)bezolovnatý benzín 98 okt. bezolovnatý benzín 98 okt. bezolovnatý benzín 98 okt.
město [l/100 km]-29,836
mimo město [l/100 km]-11,615
kombinovaná [l/100 km]-12,723
Emise CO2 [g/km]---
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost [kg]173018401365
Celková hmotnost [kg] ---
Cena [Euro] 188.000218.000645.000

Další články o dvanáctiválcích:
Motory V12 (1. díl): Volkswagen/Audi W12

Motory V12 (2. díl): Mercedes/Maybach V12 biturbo

Motory V12 (3. díl): BMW 6.0 V12

Spolupracujeme s TipCars.com
O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády

Obchodní výměna s Čínou stále se rozšiřuje. Nejde jen o…

Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament

Britský parlament se stal terčem kybernetického útoku.…

Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily

V poslední době opanovaly diskuze o alternativních…

Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody ?s zlepšila v závěru…

 

Štítky Ferrari Technika

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Ferrari FXX podepsané „Schumim“ míří do aukce Ferrari FXX podepsané „Schumim“ míří do aukce

Vzácná „hardcore“ varianta běžného Ferrari Enza, model…

Enza Ferrariho ve filmu si zahraje i Christian Bale Enza Ferrariho ve filmu si zahraje i Christian Bale

Kromě snímku s Robertem de Nirem se chystá ještě jeden…

 



 
Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Dnes 19:20

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu vypadá jako v USA velmi populární pick-up Ford F-150 Raptor. Ale platí to také o technice? A jaké to je, svézt se na horkém sedadlem spolujezdce?




Blesk.cz

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

Nex Machina: Death Machine recenze: Jen pro hráče s bleskurychlými reflexy!

Nex Machina: Death Machine recenze: Jen pro hráče s…

Některé věci je lepší neměnit, protože jejich kvalitu prověřil sám čas. To platí i o dvourozměrných arkádových…

 

iSport.cz

V Plzni nehrál, na EURO Chrien září. Je výjimečný, chválí ho Hapal

V Plzni nehrál, na EURO Chrien září. Je výjimečný,…

Do Plzně přišel už v létě roku 2014 jako velký talent slovenského fotbalu z Banské Bystrice. Jenže od té doby…

Draft NHL: Nečas patří Carolině, Chytil Rangers, dočkali se i další Češi

Draft NHL: Nečas patří Carolině, Chytil Rangers,…

PŘÍMO Z CHICAGA | Nico Hischier se zapsal do historie jako první švýcarská jednička draftu NHL, do prvního kola…

 

Reflex.cz

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší pravděpodobnost těhotenství, ukázal výzkum

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší…

Tým vědců z Helsinské univerzity testoval vztah mezi zvýšenou přítomností bakterií ve slinách žen a mírou jejich…