17.4. 2014 Ladislav Černý

Motory Volvo Trucks Euro 6: EGR jen částečně

 

Technika motorů Euro 6 společnosti Volvo Trucks se od konkurentů významně liší. Největší rozdíl spočívá v systému EGR.

Vrcholu v podobě šestnáctilitrového motoru D16 se točivým momentem blíží třináctilitrový agregát s technologií I-Torque, který používá chlazený systém EGR. Je namířen na nejprodávanější výkonovou verzi v západní Evropě - 338 kW (460 k) a podává úctyhodný točivý moment 2800 N.m již od 900 min-1.

Recirkulace kvůli filtru

Bez chlazené recirkulace výfukových plynů pracují pilotní jednotky D11 a D13, jejichž produkce již začala v září loňského roku. Silnější verzi jsme měli možnost vyzkoušet v reálném provozu (AutoProfi 12/2013). Výhoda nechlazeného systému EGR spočívá v jeho nižší hmotnosti, do motoru se vrací přibližně jen patnáct procent spálených plynů. To prodlužuje životnost motorového oleje, protože jeho účinnost také závisí na množství disperzantů, které jsou schopny zachycovat nečistoty v oleji a udržovat je mimo oběh.

Motory D11 a D13 v zatíženém stavu dokonce systém EGR nevyužívají vůbec. Jeho činnost se vrací v případě volnoběhu a malé zátěže, aby byla dosažena dostatečná teplota pro samovolné vypalování sazí ve filtru pevných částic.

Naftu před katalyzátor

Třináctilitrová jednotka jako jediná obdržela sedmý vstřikovač nafty do výfukového potrubí před katalyzátor. Smysl spočívá v další možnosti zvýšit teplotu ve filtru pevných částic, aby docházelo k jeho regeneraci. Ve stavebním sektoru s velmi kolísavým zatížením motorů jde o výborný prvek k dosažení správné funkce a co nejdelší životnosti zachycovače částic.

U nabídky těžkých motorů (D11, D13 a nastupujícího D16) zachovává společnost Volvo Trucks osvědčený systém pro katalytickou regulaci emisí oxidů dusíku. Systém SCR se při dočišťování emisí velmi osvědčil a vhodně také vyhovuje požadavkům normy Euro 6. Společnost Volvo Trucks navíc vylepšila katalytický povrch jednotky SCR a vstřikovacího systému AdBlue.

Čtyřválec

Samostatnou kapitolu tvoří agregáty určené spíše pro rozvážku, které představuje čtyřválec D5 a šestiválec D8. Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně zastoupil dřívější šestiválec D7F/176 kW Euro 5.

Obě nové jednotky D5K a D8K používají chlazený systém EGR. Technologické řešení emisí pro motory D5 a D8 tvoří kombinaci systému EGR s chlazením, filtru pevných částic a SCR. Zájemci o silnější pohon v řadě FL mají k dispozici 7,7litrový šestiválec D8K ve variantách 184 a 206 kW (250 a 280). Srovnání se starou jednotkou D7F 260/290 Euro 5 nastal lehký úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí vzrostl na 950 a 1050 N.m.

Pro 26 tun

Distribuční řada FE dostala šestiválec D8K 250, 280 a 320. Top verze nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 ot./min. „Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ řekl Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…