reklama


17.4. 2014 Ladislav Černý

Motory Volvo Trucks Euro 6: EGR jen částečně

 

Technika motorů Euro 6 společnosti Volvo Trucks se od konkurentů významně liší. Největší rozdíl spočívá v systému EGR.

Vrcholu v podobě šestnáctilitrového motoru D16 se točivým momentem blíží třináctilitrový agregát s technologií I-Torque, který používá chlazený systém EGR. Je namířen na nejprodávanější výkonovou verzi v západní Evropě - 338 kW (460 k) a podává úctyhodný točivý moment 2800 N.m již od 900 min-1.

Recirkulace kvůli filtru

Bez chlazené recirkulace výfukových plynů pracují pilotní jednotky D11 a D13, jejichž produkce již začala v září loňského roku. Silnější verzi jsme měli možnost vyzkoušet v reálném provozu (AutoProfi 12/2013). Výhoda nechlazeného systému EGR spočívá v jeho nižší hmotnosti, do motoru se vrací přibližně jen patnáct procent spálených plynů. To prodlužuje životnost motorového oleje, protože jeho účinnost také závisí na množství disperzantů, které jsou schopny zachycovat nečistoty v oleji a udržovat je mimo oběh.

Motory D11 a D13 v zatíženém stavu dokonce systém EGR nevyužívají vůbec. Jeho činnost se vrací v případě volnoběhu a malé zátěže, aby byla dosažena dostatečná teplota pro samovolné vypalování sazí ve filtru pevných částic.

Naftu před katalyzátor

Třináctilitrová jednotka jako jediná obdržela sedmý vstřikovač nafty do výfukového potrubí před katalyzátor. Smysl spočívá v další možnosti zvýšit teplotu ve filtru pevných částic, aby docházelo k jeho regeneraci. Ve stavebním sektoru s velmi kolísavým zatížením motorů jde o výborný prvek k dosažení správné funkce a co nejdelší životnosti zachycovače částic.

U nabídky těžkých motorů (D11, D13 a nastupujícího D16) zachovává společnost Volvo Trucks osvědčený systém pro katalytickou regulaci emisí oxidů dusíku. Systém SCR se při dočišťování emisí velmi osvědčil a vhodně také vyhovuje požadavkům normy Euro 6. Společnost Volvo Trucks navíc vylepšila katalytický povrch jednotky SCR a vstřikovacího systému AdBlue.

Čtyřválec

Samostatnou kapitolu tvoří agregáty určené spíše pro rozvážku, které představuje čtyřválec D5 a šestiválec D8. Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně zastoupil dřívější šestiválec D7F/176 kW Euro 5.

Obě nové jednotky D5K a D8K používají chlazený systém EGR. Technologické řešení emisí pro motory D5 a D8 tvoří kombinaci systému EGR s chlazením, filtru pevných částic a SCR. Zájemci o silnější pohon v řadě FL mají k dispozici 7,7litrový šestiválec D8K ve variantách 184 a 206 kW (250 a 280). Srovnání se starou jednotkou D7F 260/290 Euro 5 nastal lehký úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí vzrostl na 950 a 1050 N.m.

Pro 26 tun

Distribuční řada FE dostala šestiválec D8K 250, 280 a 320. Top verze nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 ot./min. „Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ řekl Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Video z bytu, kde má Míša domov: Co dělala, když se nikdo nedíval? To vás překvapí

Video z bytu, kde má Míša domov: Co dělala, když se…

Miška Muzika, tak si pohřešovaná Míša Muzikářová (12) říkala při tvorbě tanečních videí, která byla jejím velkým…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už mě brněla levá noha

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už…

Jela fatastický závod. Trať na 15 kilometrů vytrvalostně Evě Puskarčíkové sedla. Tři fantastické střelecké…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama