17.4. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Motory Volvo Trucks Euro 6: EGR jen částečně

 

Technika motorů Euro 6 společnosti Volvo Trucks se od konkurentů významně liší. Největší rozdíl spočívá v systému EGR.

Vrcholu v podobě šestnáctilitrového motoru D16 se točivým momentem blíží třináctilitrový agregát s technologií I-Torque, který používá chlazený systém EGR. Je namířen na nejprodávanější výkonovou verzi v západní Evropě - 338 kW (460 k) a podává úctyhodný točivý moment 2800 N.m již od 900 min-1.

Recirkulace kvůli filtru

Bez chlazené recirkulace výfukových plynů pracují pilotní jednotky D11 a D13, jejichž produkce již začala v září loňského roku. Silnější verzi jsme měli možnost vyzkoušet v reálném provozu (AutoProfi 12/2013). Výhoda nechlazeného systému EGR spočívá v jeho nižší hmotnosti, do motoru se vrací přibližně jen patnáct procent spálených plynů. To prodlužuje životnost motorového oleje, protože jeho účinnost také závisí na množství disperzantů, které jsou schopny zachycovat nečistoty v oleji a udržovat je mimo oběh.

Motory D11 a D13 v zatíženém stavu dokonce systém EGR nevyužívají vůbec. Jeho činnost se vrací v případě volnoběhu a malé zátěže, aby byla dosažena dostatečná teplota pro samovolné vypalování sazí ve filtru pevných částic.

Naftu před katalyzátor

Třináctilitrová jednotka jako jediná obdržela sedmý vstřikovač nafty do výfukového potrubí před katalyzátor. Smysl spočívá v další možnosti zvýšit teplotu ve filtru pevných částic, aby docházelo k jeho regeneraci. Ve stavebním sektoru s velmi kolísavým zatížením motorů jde o výborný prvek k dosažení správné funkce a co nejdelší životnosti zachycovače částic.

U nabídky těžkých motorů (D11, D13 a nastupujícího D16) zachovává společnost Volvo Trucks osvědčený systém pro katalytickou regulaci emisí oxidů dusíku. Systém SCR se při dočišťování emisí velmi osvědčil a vhodně také vyhovuje požadavkům normy Euro 6. Společnost Volvo Trucks navíc vylepšila katalytický povrch jednotky SCR a vstřikovacího systému AdBlue.

Čtyřválec

Samostatnou kapitolu tvoří agregáty určené spíše pro rozvážku, které představuje čtyřválec D5 a šestiválec D8. Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně zastoupil dřívější šestiválec D7F/176 kW Euro 5.

Obě nové jednotky D5K a D8K používají chlazený systém EGR. Technologické řešení emisí pro motory D5 a D8 tvoří kombinaci systému EGR s chlazením, filtru pevných částic a SCR. Zájemci o silnější pohon v řadě FL mají k dispozici 7,7litrový šestiválec D8K ve variantách 184 a 206 kW (250 a 280). Srovnání se starou jednotkou D7F 260/290 Euro 5 nastal lehký úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí vzrostl na 950 a 1050 N.m.

Pro 26 tun

Distribuční řada FE dostala šestiválec D8K 250, 280 a 320. Top verze nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 ot./min. „Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ řekl Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…