17.4. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Motory Volvo Trucks Euro 6: EGR jen částečně

 

Technika motorů Euro 6 společnosti Volvo Trucks se od konkurentů významně liší. Největší rozdíl spočívá v systému EGR.

Vrcholu v podobě šestnáctilitrového motoru D16 se točivým momentem blíží třináctilitrový agregát s technologií I-Torque, který používá chlazený systém EGR. Je namířen na nejprodávanější výkonovou verzi v západní Evropě - 338 kW (460 k) a podává úctyhodný točivý moment 2800 N.m již od 900 min-1.

Recirkulace kvůli filtru

Bez chlazené recirkulace výfukových plynů pracují pilotní jednotky D11 a D13, jejichž produkce již začala v září loňského roku. Silnější verzi jsme měli možnost vyzkoušet v reálném provozu (AutoProfi 12/2013). Výhoda nechlazeného systému EGR spočívá v jeho nižší hmotnosti, do motoru se vrací přibližně jen patnáct procent spálených plynů. To prodlužuje životnost motorového oleje, protože jeho účinnost také závisí na množství disperzantů, které jsou schopny zachycovat nečistoty v oleji a udržovat je mimo oběh.

Motory D11 a D13 v zatíženém stavu dokonce systém EGR nevyužívají vůbec. Jeho činnost se vrací v případě volnoběhu a malé zátěže, aby byla dosažena dostatečná teplota pro samovolné vypalování sazí ve filtru pevných částic.

Naftu před katalyzátor

Třináctilitrová jednotka jako jediná obdržela sedmý vstřikovač nafty do výfukového potrubí před katalyzátor. Smysl spočívá v další možnosti zvýšit teplotu ve filtru pevných částic, aby docházelo k jeho regeneraci. Ve stavebním sektoru s velmi kolísavým zatížením motorů jde o výborný prvek k dosažení správné funkce a co nejdelší životnosti zachycovače částic.

U nabídky těžkých motorů (D11, D13 a nastupujícího D16) zachovává společnost Volvo Trucks osvědčený systém pro katalytickou regulaci emisí oxidů dusíku. Systém SCR se při dočišťování emisí velmi osvědčil a vhodně také vyhovuje požadavkům normy Euro 6. Společnost Volvo Trucks navíc vylepšila katalytický povrch jednotky SCR a vstřikovacího systému AdBlue.

Čtyřválec

Samostatnou kapitolu tvoří agregáty určené spíše pro rozvážku, které představuje čtyřválec D5 a šestiválec D8. Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně zastoupil dřívější šestiválec D7F/176 kW Euro 5.

Obě nové jednotky D5K a D8K používají chlazený systém EGR. Technologické řešení emisí pro motory D5 a D8 tvoří kombinaci systému EGR s chlazením, filtru pevných částic a SCR. Zájemci o silnější pohon v řadě FL mají k dispozici 7,7litrový šestiválec D8K ve variantách 184 a 206 kW (250 a 280). Srovnání se starou jednotkou D7F 260/290 Euro 5 nastal lehký úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí vzrostl na 950 a 1050 N.m.

Pro 26 tun

Distribuční řada FE dostala šestiválec D8K 250, 280 a 320. Top verze nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 ot./min. „Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ řekl Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře jako pod Jarolímem

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře…

S Basilejí sehrál duel proti nejlepšímu týmu Česka. A pro Plzeň měl Marek Suchý jen slova uznání. „Nedivil bych…

 

Reflex.cz

Příběh nejbohatší Rusky a první miliardářky země, která vlastní hotel i v Česku

Příběh nejbohatší Rusky a první miliardářky země,…

Světové žebříčky úspěšnosti se většinou plní samými mužskými jmény. Na seznam ale nedávno přibylo jedno ženské.…

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho navrhuje tak, aby nikdy nemohlo uspět?

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho…

Jedním z velkých politických hitů posledních týdnů je bezpochyby referendum. Na první pohled vypadá lákavě, že…