reklama


Které rodinné vozy mají nejdelší život?

Které rodinné vozy mají nejdelší život?

 

Auta kategorie MPV obvykle vydrží ve výrobě déle než běžné modely. Kdo jsou rekordmani?

Obvyklá délka modelového cyklu je u běžných aut zhruba 4 až 5 let. Během tohoto období daný model zpravidla podstoupí jednu modernizaci designu (facelift) a obmění se některé, nebo i všechny motory v nabídce. Když je vůz dostatečně progresivní, dostane více faceliftů nebo se jeho design promění důkladně, může pomýšlet i na další kariéru. Cokoliv nad 7 let je ale výjimkou.

V kategorii MPV však platí jiná měřítka. Zde neprodává design, pokročilá konstrukce podvozku nebo přelomové technologie – alespoň ne tolik, jako mezi hatchbacky, sedany a kombíky. A tak není výjimkou kariéra dvakrát i třikrát delší, než bývá obvyklé.

Sestavili jsme přehled nejdéle vyráběných MPV současnosti i nedávné minulosti. Vítěz je jasný, ale na dalších příčkách byl souboj docela vyrovnaný. Která MPV to dotáhla alespoň na 10 let výroby?

VW Sharan, SEAT Alhambra (1995 až 2010)

Jasným králem dlouhověkosti je Volkswagen Sharan a SEAT Alhambra. Dvě z trojčat (na to třetí přijde řeč později) vydržely ve výrobě předlouhých 15 let. Toto období, trvající od roku 1995 do uvedení nástupců v roce 2010, bylo předěleno na třetiny jedním velkým a jedním menším faceliftem. Celkem se prodalo 670 tisíc Volkswagenů a 250 tisíc SEATů.

VW Sharan I
 

SEAT Alhambra I
 

Fiat Multipla (1998 až 2010)

Kontroverzní italský minivan vydržel ve výrobě dlouhých 12 let. Nejprve šokoval kontroverzním designem (oslovil 122 tisíc zákazníků), ale druhou polovinu životního cyklu si odsloužil s relativně nekonfliktním designem přídě. Výroba byla ukončena před dvěma lety, nepřímým nástupcem se letos stane model Fiat 500L.

Fiat Multipla
 

Citroën Xsara Picasso (1999 až 2010)

Přímým protivníkem Fiatu byl o necelé dva roky později uvedený Citroën Xsara Picasso. Nakonec vydržel ve výrobě 11 let, ani s příchodem nástupců C4 Picasso a C3 Picasso totiž z nabídky nezmizel. Celkem Citroën prodal 1,74 milionu exemplářů, což ze Xsary Picasso činí jeden z nejprodávanějších velkoprostorových vozů všech dob.

Citroën Xsara Picasso
 

Ford Galaxy I (1995 až 2006)

První Ford Galaxy byl sesterským modelem VW Sharan a SEATu Alhambra. Německá automobilka, která své partnerství s koncernem VW ukončila, ale představila nástupce vlastní konstrukce už v roce 2006. První evropské MPV od Fordu tak vydrželo v nabídce stále slušných 11 let.

Ford Galaxy I
 

Citroën C8, Peugeot 807 (od 2002)

Dvojice velkých francouzských MPV se představila v roce 2002. Po 11 letech ve výrobním programu sice už dožívají, Citroën a Peugeot je ale pro vybrané trhy (mezi nimi je i Česká republika) stále nabízí, zatímco výroba sesterského Fiatu Ulysse a Lancie Phedra běžela jen v letech 2002 až 2010. Z našeho přehledu jsou tedy Citroën C8 a Peugeot 807 nejstaršími modely, které si můžete stále koupit nové.

Citroën C8
 

Peugeot 807
 

Renault Espace (od 2002)

Na desetiletou kariéru to dopracoval i Renault Espace čtvrté generace, zatímco jeho předchůdci měli modelový cyklus v délce pěti až sedmi let. Renault v průběhu času provedl dva minimalistické facelifty, seškrtal nabídku motorů a nakonec i v tichosti stáhl krátkou verzi, které se začaly nebezpečně přibližovat o třídu menší modely. V nabídce tak zůstává jen sedmimístný Grand Espace. Termín uvedení nástupce zatím není známý.

Renault Espace
 

V seznamu bychom samozřejmě mohli pokračovat dál. Třeba VW Touran se vyrábí už víc než 9 let (od ledna 2003), na 9 let to dotáhl i Hyundai Matrix (2001 až 2010) a po osmi letech se stále vyrábí Renault Modus, SEAT Altea nebo VW Golf Plus.

Opačným extrémem je Opel Sintra (1996 až 1999), ve výrobě se udržel pouhé tři roky. Konec kariéry urychlily nepříznivé crash testy a příchod menšího MPV Opel Zafira. Neslavným vítězem pak je obtížně zařaditelný Renault Avantime. Kříženec MPV a kupé se vyráběl pouhých 15 měsíců, celkem vzniklo na 8500 exemplářů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Které rodinné vozy mají nejdelší život?



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama