Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Které rodinné vozy mají nejdelší život?

Diskuze (54)
Auta kategorie MPV obvykle vydrží ve výrobě déle než běžné modely. Kdo jsou rekordmani?

Obvyklá délka modelového cyklu je u běžných aut zhruba 4 až 5 let. Během tohoto období daný model zpravidla podstoupí jednu modernizaci designu (facelift) a obmění se některé, nebo i všechny motory v nabídce. Když je vůz dostatečně progresivní, dostane více faceliftů nebo se jeho design promění důkladně, může pomýšlet i na další kariéru. Cokoliv nad 7 let je ale výjimkou.

V kategorii MPV však platí jiná měřítka. Zde neprodává design, pokročilá konstrukce podvozku nebo přelomové technologie – alespoň ne tolik, jako mezi hatchbacky, sedany a kombíky. A tak není výjimkou kariéra dvakrát i třikrát delší, než bývá obvyklé.

Sestavili jsme přehled nejdéle vyráběných MPV současnosti i nedávné minulosti. Vítěz je jasný, ale na dalších příčkách byl souboj docela vyrovnaný. Která MPV to dotáhla alespoň na 10 let výroby?

VW Sharan, SEAT Alhambra (1995 až 2010)

Jasným králem dlouhověkosti je Volkswagen Sharan a SEAT Alhambra. Dvě z trojčat (na to třetí přijde řeč později) vydržely ve výrobě předlouhých 15 let. Toto období, trvající od roku 1995 do uvedení nástupců v roce 2010, bylo předěleno na třetiny jedním velkým a jedním menším faceliftem. Celkem se prodalo 670 tisíc Volkswagenů a 250 tisíc SEATů.



Fiat Multipla (1998 až 2010)

Kontroverzní italský minivan vydržel ve výrobě dlouhých 12 let. Nejprve šokoval kontroverzním designem (oslovil 122 tisíc zákazníků), ale druhou polovinu životního cyklu si odsloužil s relativně nekonfliktním designem přídě. Výroba byla ukončena před dvěma lety, nepřímým nástupcem se letos stane model Fiat 500L.


Citroën Xsara Picasso (1999 až 2010)

Přímým protivníkem Fiatu byl o necelé dva roky později uvedený Citroën Xsara Picasso. Nakonec vydržel ve výrobě 11 let, ani s příchodem nástupců C4 Picasso a C3 Picasso totiž z nabídky nezmizel. Celkem Citroën prodal 1,74 milionu exemplářů, což ze Xsary Picasso činí jeden z nejprodávanějších velkoprostorových vozů všech dob.


Ford Galaxy I (1995 až 2006)

První Ford Galaxy byl sesterským modelem VW Sharan a SEATu Alhambra. Německá automobilka, která své partnerství s koncernem VW ukončila, ale představila nástupce vlastní konstrukce už v roce 2006. První evropské MPV od Fordu tak vydrželo v nabídce stále slušných 11 let.


Citroën C8, Peugeot 807 (od 2002)

Dvojice velkých francouzských MPV se představila v roce 2002. Po 11 letech ve výrobním programu sice už dožívají, Citroën a Peugeot je ale pro vybrané trhy (mezi nimi je i Česká republika) stále nabízí, zatímco výroba sesterského Fiatu Ulysse a Lancie Phedra běžela jen v letech 2002 až 2010. Z našeho přehledu jsou tedy Citroën C8 a Peugeot 807 nejstaršími modely, které si můžete stále koupit nové.



Renault Espace (od 2002)

Na desetiletou kariéru to dopracoval i Renault Espace čtvrté generace, zatímco jeho předchůdci měli modelový cyklus v délce pěti až sedmi let. Renault v průběhu času provedl dva minimalistické facelifty, seškrtal nabídku motorů a nakonec i v tichosti stáhl krátkou verzi, které se začaly nebezpečně přibližovat o třídu menší modely. V nabídce tak zůstává jen sedmimístný Grand Espace. Termín uvedení nástupce zatím není známý.


V seznamu bychom samozřejmě mohli pokračovat dál. Třeba VW Touran se vyrábí už víc než 9 let (od ledna 2003), na 9 let to dotáhl i Hyundai Matrix (2001 až 2010) a po osmi letech se stále vyrábí Renault Modus, SEAT Altea nebo VW Golf Plus.

Opačným extrémem je Opel Sintra (1996 až 1999), ve výrobě se udržel pouhé tři roky. Konec kariéry urychlily nepříznivé crash testy a příchod menšího MPV Opel Zafira. Neslavným vítězem pak je obtížně zařaditelný Renault Avantime. Kříženec MPV a kupé se vyráběl pouhých 15 měsíců, celkem vzniklo na 8500 exemplářů.

Diskuze (54)
10. 4. 2012 21:40
Re: Multipla
Nový Sharan je v mnohom starý. Aspoň do svojej triedy nič nové nepriniesol. Čakal som priestrannejší interiér a pohodlnejšie sedenie, hlavne druhý rad sedadiel (o treťom ani nehovorím) je za trest. Skutočne, len tam namontovať detskú sedačku. Dospelí sa pohodlne neposadia - zadok skoro na zemi a kolenami si môžu zakryť uši... Zvonku auto sľubuje viac. Plus tie archaické tvary palubky... Nič na pochvalu.
Avatar - pumpkin
10. 4. 2012 09:40
Re: A kde je libero ?
Jasné, len to potom môže byť aj Multivan, Felicia Fun, Š1203..., ale ber to ako chceš. ;-)
Avatar - Barrichello
10. 4. 2012 09:25
Re: RODINNÁ PANAMERA
Jistě, v Sharanu, což je etalon spolehlivosti, akorát ve všech tabulkách mu patří naprostý chvost, navíc je to nevzhledná herka v který je málo místa, starý verze nemaj žádnou výbavu a nemaj posuvný dveře >:-[] >:-[] >:-[]

Zlatej Voyager :yes:
10. 4. 2012 08:45
Re: Renault Espace
Mluvim o tom, ze kdyby se prvni a druha generace zapocitala jako jedna (vychazi ze stejneho zakladu, byt hodne zmeneneho), mohla by se do clanku take pripsat. To, ze je rec o Espacu posledni generaci, jsem pochopil, to se nemusis bat :-)
Avatar - sargis
10. 4. 2012 07:03
8-miestne MPV...
8 nestarnucich miest za dobru cenu, dlhorocna klasika aj ked je problem najst dobry obrazok, tak aspon toto - [odkaz]