24.9. 2014 Michal Fokt

Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?

Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?

V souvislosti s rozšiřováním Start-Stop systémů se jeví současné akumulátory v autech jako problematické, mohly by je nahradit kapacitory?

Ještě před pár lety disponovaly systémy Start-Stop pouze některé automobilové "exoty" jako například hybridní modely, v mezičase se ale po krátkém mezidobí, kdy byl tento systém u některých značek nabízen na příplatek, stalo technické řešení, jež vypne motor při zastavení a opětovně jej nahodí při rozjezdu, zcela samozřejmou součástí standardní výbavy nových automobilů.

Aniž by ho někdo ze zákazníků chtěl, sluší se dodat, protože se jedná v první řadě o velmi efektivní způsob, jak "papírově" snížit normovanou spotřebu paliva, což přináší výhody v první řadě samotným automobilkám. Start-Stop má pochopitelně i reálný přínos pro zákazníka, ale jen velmi malý a to i v případě, že je auto provozováno pouze ve městech, navíc se vyskytují oprávněné obavy o zkrácení životnosti motorů.

Dalším problémem je, že účinnost systému hodně závisí na aktuální kondici akumulátoru, tedy na stupni jeho nabití, ale také třeba na vnější teplotě a v neposlední řadě i na stáří akumulátoru a celkem logicky s časem schopnost šetřit palivo klesá s menší frekvencí vypínání motoru. Proto se začíná hovořit o alternativách olověných, respektive AGM akumulátorů něčím jiným a ve hře jsou mimo jiné i kondenzátory, které jsou stále oblíbenější kupříkladu i u závodních speciálů.

Kapacitory nefungují na principu chemické reakce, mají výrazně delší životnost, používáním se jejich kapacita nesnižuje a zvládnou uložit během krátké doby velké množství energie, což je činí z pohledu využití v kombinaci se Start-Stop velmi zajímavé. Problémem je však jejich vyšší cena a neschopnost udržet energii dlouhodobě, proto je nutné je, stejně jako v případě i-Eloop u Mazdy, ještě doplnit akumulátorem, což přináší další nárůst ceny, byť ten nemusí být dimenzován pro potřeby systému Start-Stop.

Právě Mazda ukazuje možnosti tohoto technického řešení a výrobci kondenzátorů se snaží o jejich výhodách přesvědčit i další automobilky, jmenovitě kupříkladu Ford, výsledek je ovšem nejistý. Sami výrobci kapacitorů přiznávají, že vývoj v oblasti zvyšování kapacity Li-Ion akumulátorů je v současnosti rychlejší než u kondenzátorů a kupředu jde i vývoj u AGM akumulátorů. Výrobci kondenzátorů také nejsou schopni snižovat cenu díky rostoucímu objemu produkce tak výrazně, jako producenti akumulátorů.

Klasické "baterie" tedy určitě nejsou na ústupu, mohli bychom se však už v blízké budoucnosti dočkat více systémů na principu i-Eloop od Mazdy, využívajících (nejen) pro potřeby Start-Stop právě kapacitory. I nadále to ale bude "exotika".

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…