24.9. 2014 Michal Fokt

Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?

Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?

V souvislosti s rozšiřováním Start-Stop systémů se jeví současné akumulátory v autech jako problematické, mohly by je nahradit kapacitory?

Ještě před pár lety disponovaly systémy Start-Stop pouze některé automobilové "exoty" jako například hybridní modely, v mezičase se ale po krátkém mezidobí, kdy byl tento systém u některých značek nabízen na příplatek, stalo technické řešení, jež vypne motor při zastavení a opětovně jej nahodí při rozjezdu, zcela samozřejmou součástí standardní výbavy nových automobilů.

Aniž by ho někdo ze zákazníků chtěl, sluší se dodat, protože se jedná v první řadě o velmi efektivní způsob, jak "papírově" snížit normovanou spotřebu paliva, což přináší výhody v první řadě samotným automobilkám. Start-Stop má pochopitelně i reálný přínos pro zákazníka, ale jen velmi malý a to i v případě, že je auto provozováno pouze ve městech, navíc se vyskytují oprávněné obavy o zkrácení životnosti motorů.

Dalším problémem je, že účinnost systému hodně závisí na aktuální kondici akumulátoru, tedy na stupni jeho nabití, ale také třeba na vnější teplotě a v neposlední řadě i na stáří akumulátoru a celkem logicky s časem schopnost šetřit palivo klesá s menší frekvencí vypínání motoru. Proto se začíná hovořit o alternativách olověných, respektive AGM akumulátorů něčím jiným a ve hře jsou mimo jiné i kondenzátory, které jsou stále oblíbenější kupříkladu i u závodních speciálů.

Kapacitory nefungují na principu chemické reakce, mají výrazně delší životnost, používáním se jejich kapacita nesnižuje a zvládnou uložit během krátké doby velké množství energie, což je činí z pohledu využití v kombinaci se Start-Stop velmi zajímavé. Problémem je však jejich vyšší cena a neschopnost udržet energii dlouhodobě, proto je nutné je, stejně jako v případě i-Eloop u Mazdy, ještě doplnit akumulátorem, což přináší další nárůst ceny, byť ten nemusí být dimenzován pro potřeby systému Start-Stop.

Právě Mazda ukazuje možnosti tohoto technického řešení a výrobci kondenzátorů se snaží o jejich výhodách přesvědčit i další automobilky, jmenovitě kupříkladu Ford, výsledek je ovšem nejistý. Sami výrobci kapacitorů přiznávají, že vývoj v oblasti zvyšování kapacity Li-Ion akumulátorů je v současnosti rychlejší než u kondenzátorů a kupředu jde i vývoj u AGM akumulátorů. Výrobci kondenzátorů také nejsou schopni snižovat cenu díky rostoucímu objemu produkce tak výrazně, jako producenti akumulátorů.

Klasické "baterie" tedy určitě nejsou na ústupu, mohli bychom se však už v blízké budoucnosti dočkat více systémů na principu i-Eloop od Mazdy, využívajících (nejen) pro potřeby Start-Stop právě kapacitory. I nadále to ale bude "exotika".

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Mazda Technika Hybrid

 

Přidat názorDiskuse: Nahradí kondenzátory dnešní olověné akumulátory?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…