Navigační systém Škoda: Naučil se česky

Navigační systém Škoda: Naučil se česky

 
 

Funkční navigační systém na území ČR ve vozech Škoda není žádnou novinkou, ovšem premiérou, která zůstala poněkud ve stínu uvedení nové Octavie, je česky mluvící mutace mapy našeho území.

Funkční navigační systém na území ČR ve vozech Škoda není žádnou novinkou, ovšem premiérou, která zůstala poněkud ve stínu uvedení nové Octavie, je česky mluvící mutace mapy našeho území. Škoda ji připravila ve spolupráci s firmami Tele Atlas a CEDA a ve své nejnovější verzi mapuje 52% obydleného území, což ji řadí mezi špičku v rámci EU. Eviduje také téměř 92 tisíce km silnic, 14.600 městských center a 989 podrobně popsaných sídel. Navíc k tomu i 16.300 tzv. POI (Points of Interest), např. čerpacích stanic, letišť, parkovišť a pošt. Novinkou je funkce Travel Guide, vyhledávající nejbližší restauraci, hotel, bankomat, obchod, či veterinární ošetřovnu.

Tolik tisková zpráva společnosti Škoda Auto a.s., my jsme si současně s novou Octavií vyzkoušeli zmíněnou navigaci v praxi a vzhledem k vysoké zajímavosti jsme se rozhodli podrobit ji samostatnému testu.

Ke zkoušce jsme měli k dispozici Octavii 1,6 MPI Elegance, doplněnou škálou příplatkové výbavy a v jejím rámci i lepším ze dvou nabízených navigačních systémů Bosch/Blaupunkt Travel Pilot DX s velkým barevným LCD displejem. Kromě navigace obsahuje i pokročilý CD přehrávač s výstupem na ovládání CD měniče, AM/FM tuner s RDS a akustickou pamětí nevyslechnutých dopravních informací a přesný lokátor s kompasem a výškoměrem, indikující pomocí GPS polohu a směr vozu i bez příslušného navigačního CD. Jedná se o vyspělý, uživatelsky přívětivý systém, užívaný v celém koncernu VW, takže dále popsané platí samozřejmě i pro ostatní koncernové vozy, vybavitelné navigací. Nedostatkem zvoleného řešení je absence některých nejvyspělejších funkcionalit, např. vyhýbání se náhle vzniklým kolonám, či on-line aktualizace map.

Na poslouchání hudby se jedná o výbornou pomůcku - reprodukce je čistá a jasná s rozsáhlými možnostmi korekcí a nastavení, CD nepřeskočí ani na opravdu nerovných kočičích hlavách. CD přehrávač nepodporuje CD text, ovšem lze si ke svým oblíbeným albům přiřadit název a jméno interpreta, které se při dalším spuštění zobrazí. Velká pochvala míří k ultrajednoduchému základnímu ovládání dvěma kolečky - levým se intuitivně celé audio de-/aktivuje a ovládá hlasitost, pravým se volí stopy na CD. Obě lze bez problémů nahmátnout poslepu a poskytují jednoznačnou odezvu. Totéž se dá říct o tuneru, přiřazujícímu stanice uložené v paměti jednotlivým funkčním tlačítkům na boku, případně je zobrazující v podobě jakési "notové osnovy", po které se cestuje opět pravým kolečkem. Praktické a funkční.

Zádrhel nastává, když se rozhodnete při poslechu oblíbeného CD aktivovat navigaci. CD totiž musíte vyjmout a nahradit ho diskem s elektronickou mapou, takže pokud nemáte CD měnič (náš případ), můžete pak poslouchat nejvýš rádio, případně ruchy z okolí auta. Načítání dat a aktivace navigace trvá cca dvě minuty, během kterých systém nedává nijak najevo, že pracuje, takže nezasvěcení si mohou domnívat, že zamrzl. Pak vás přivítá obligátní úvodní sdělení, že řidič má při užívání navigace dodržovat pravidla silničního provozu, tedy logicky domyšleno - nemá ji nastavovat během řízení. Nato se musíte pomocí funkčních tlačítek nebo navigačního kolečka proklikat intuitivně sestaveným menu až k zadání cíle cesty, což je poměrně zdlouhavé díky pomalým odezvám přístroje. Pak se pohybujete kolečkem v karuselovém menu s písmenky a zadáváte počáteční znaky jména cíle, přičemž v každém okamžiku můžete přeskočit do seznamu již nalezených míst a z nich si analogickým způsobem vybrat. Česká Republika se zdá být zmapována skutečně podrobně a nenašli jsme sídlo - včetně samot o několika domech - které by neznala. Jen se nám občas stalo, že zvolená vesnice nešla nastavit jako cíl cesty normálním způsobem, ale jakousi oklikou v menu přes navigaci do centra dotyčné lokality.

Jako hlavní testovací trasu jsme zvolili Zlín - Strážné, což je turistické letovisko poblíž Špindlerova Mlýna. Systém umožňuje vyhnout se placeným úsekům dálnic a tunelům, dálnicím jako takovým a trajektům, a samozřejmě i obligátní volbu nejrychlejší/nejkratší, kterážto v našem případě neměla na volbu trasy vliv. Trasa byla vypočtena během další cca minuty a bylo možno ji zobrazit i na mapě s měnitelným měřítkem. Pak jsme zahájili navigaci a hlasovým syntezátorem s poněkud sterilním ženským hlasem se nechali vést k cíli.

Navigační povely jsou řidiči předkládány třemi cestami, kromě hlasového výstupu a barevné mapy s vyznačenými tvary křižovatek na hlavním displeji i srozumitelnými piktogramy na informační obrazovce na přístrojovém štítu. V případě aktivované navigace se ale překryjí údaje palubního počítače a nelze je nijak zobrazit. Navigace rozeznává cestovní rychlost a podle ní volí předstih, s jakým informuje o blížícím se odbočení. Ve městě přichází první upozornění cca 50 metrů před křižovatkou a druhé při vjezdu do ní, na okresce s cca desetinásobným předstihem, na dálnici pak přibližně 1,5 km před odbočením. Na menším displeji se přitom zobrazuje postupně rostoucí bílá čára uprostřed obrysu šipky. Má připravená rozdílná upozornění pro složitější křižovatky, nestalo se nám, že by nás nechala odbočit, aniž by bylo jednoznačně jasné, do které např. ze šesti rozvětvujících se ulic. Pro tyto případy jsou připraveny povely typu "druhou vpravo", "vpravo a hned potom vlevo", "mírně vpravo" či naopak "prudce vpravo". Bez problémů zvládá i kruhové objezdy, ze kterých počítá výjezdy od toho, kterým jsme do něj vjeli. Poslední hlasový povel je možné jednoduše vyvolat stiskem levého kolečka. K tomu ještě poznámka - hlasové povely se plynule míchají do reprodukované hudby z rádia, takže při vyšší hlasitosti reprodukce se může snadno stát, že povel ztlumeného syntezátoru přeslechnete.

Bez jediného zaváhání nás Nexus přivedl až do Svitav, když předtím na výbornou absolvoval motání uličkami vnitřního Brna s jediným zaváháním, kdy v Pisáreckém tunelu ztratil samozřejmě kontakt se satelity. Dále však navigoval z velké svitavské křižovatky rovně na Lanškroun, ačkoliv obecně užívaná trasa vede doleva na Litomyšl. Schválně jsme tedy neposlechli, ovšem cca po dvou minutách vzal systém na vědomí, že jedeme jinudy a začal plynule navigovat přes Litomyšl. Před Litomyšlí se nám jej podařilo poprvé dostat do úzkých - silnice tam byla dlouhodobě uzavřena kvůli rekonstrukci a objížďka vedla po úzké okresce, zpočátku souběžné. A právě zde navigace zabloudila, ještě cca 1,5 km se domnívala, že stále jedeme po hlavní silnici a tentokrát jí trvalo téměř 5 minut, než přepočítala novou trasu. Vzhledem k tomu, že objížďka nebyla značena právě nejlépe, hrozilo reálné zbloudění. Pak ubíhala cesta labskými nížinami bez problémů a my jsme ocenili, že na vedlejším displeji se zobrazuje vzdálenost k cíli. Další drobný lapsus nastal až na nechvalně známé křižovatce hlavních silnic od Nové Paky, Mladé Boleslavi a Hradce Králové u Jičína. Vzhledem k množství nehod zde byl vybudován před více než rokem kruhový objezd, ten však v mapě dosud nebyl zanesen a při příjezdu od HK se nám dostalo pouze matoucího pokynu k odbočení doprava. Pak opět bezchybný průjezd až do Vrchlabí, kde jsme systém podrobili dalšímu testu - místo indikované cesty vrchlabským obchvatem směrem na Špindlerův Mlýn jsme se vydali do centra Vrchlabí, kde došlo k několika kolizím s chybně zanesenými jednosměrkami a k rozdílu názoru mezi tvůrci mapy a vrchlabskými urbanisty, kde leží centrum. Pak jsme místo na Špindl vyrazili na Pec pod Sněžkou a nedaleko za Vrchlabím odbočili na málo známou úzkou asfaltovou komunikaci, vedoucí do Strážného "zadem". V tom okamžiku se nám podařilo navigaci doběhnout podruhé - tuto silničku totiž neznala a tak ukazovala jen šipku uprostřed rozlehlé nezmapované zelené pláně s veselou hláškou "off-road". V tomto okamžiku bychom mohli zabloudit definitivně - navigační systém totiž nenabízel žádnou alternativu nebo směr, kterým se vydat k nejbližší zmapované komunikaci. Rozjeli jsme se tedy tentokrát po paměti k výjezdu na silnici mezi Vrchlabím a Strážným a podle mapy jsme na ni vjížděli jakoby z pole. Pak se však systém opět rychle zorientoval a my jsme se na prudce stoupající komunikaci kochali tentokrát dosti přesnými údaji, naskakujícími na výškoměru. Pak Strážný a hláška "dosáhli jste cíle", řečená umělým hlasem s vygumovanými náznaky jakýchkoliv emocí.

Navigace i přes pár slabých chvilek pracovala velice dobře, i když zmapování ČR se nám subjektivně zdálo méně přesné - i když samozřejmě podstatně podrobnější - než u nedávno vyzkoušené Panevropské navigace v BMW. Mezi jeho hlavní výhody jsme, kromě české komunikace, započítali velký a přehledný display a kvalitně provedené ergonomicky rozmístěné ovládací prvky. Mínusem je celková pomalost systému a poněkud zdlouhavé nastavování trasy - což neplatí v případě, že kýžené místo je uloženo v paměti naposledy uložených lokalit, pak je jeho volba naopak naprosto jednoduchá. Kromě navigace samotné nabízí i kvalitní a dobře vybavený CD přehrávač s tunerem, DSP a externím audiovstupem. V tomto světle se již zprvu vysoká suma 64.367,30 vč. DPH, požadovaná za tento nadstandardní prvek, nezdá již tak přemrštěná a kromě toho se mnohonásobně vrátí v podobě úspory času, nervů a paliva při projíždění cizími přelidněnými velkoměsty. Ostatně někteří konkurenti účtují za navigační systém i více než dvojnásobek. Náš verdikt zní - doporučujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Bosch Škoda

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

 

iSport.cz

Zmar Litvínova. Kometa dorazila hosty dvěma góly během jednoho oslabení

Zmar Litvínova. Kometa dorazila hosty dvěma góly…

Hodně specifickým způsobem korunovala brněnská Kometa svoji výhru nad Litvínovem (7:1) v zápase, který patřil…

Šlágr jako hrom, Dortmund hrál s Realem 2:2. Leicester slaví

Šlágr jako hrom, Dortmund hrál s Realem 2:2. Leicester slaví

To byl zápas! Fotbalisté Borussie Dortmund v souboji Ligy mistrů s Realem Madrid dvakrát prohrávali, ale nakonec…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…