10 nejdražších hatchbacků: Kolik může stát obyčejná karoserie?
Co to vlastně je hatchback? Hlavní charakteristikou je tří- nebo pětidveřová karoserie s výklopnou zádí. V tomto ohledu se hatchback blíží dvěma dalším typům karoserie – liftbacku a kombi. Na rozdíl od prvního z nich nemá stupňovitou záď, od kombi se zase liší kratším zadním převisem.
Tam, kde neexistuje protipól v podobě kombi, by se proto dalo o správném označení karoserie polemizovat. Při výběru kandidátů jsme se ale řídili citem – takový Citroën DS5 označujeme jednoduše jako hatchback, i když by někdo mohl trvat na pojmenování luxusní kombi nebo pětidveřová limuzína.
Protože je v podstatě nemožné brát u tak rozmanité skupiny v potaz výbavu, řídili jsme se při řazení jednotlivých modelů základní ceníkovou cenou daného modelu. V plné výbavě přitom mohou být některá auta z našeho přehledu ještě výrazně dražší. Žebříček proto berte jako základní orientaci ve světě superdrahých hatchbacků.
10. Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Začínáme vysoko, skoro na tři čtvrtě milionu. Konkrétně na 716 tisíc korun vyjde nejdražší italský hot hatch, Alfa Romeo Giulietta s přívlastkem Quadrifoglio Verde. Přeplňovaný motor 1750 TBi má výkon 173 kW, stačí k nejvyšší rychlosti 242 km/h a akceleraci na stovku za 6,8 sekundy. To jsou slušné hodnoty, ale jak uvidíme později, v karoserii hatchback můžete získat i podstatně výkonnější agregáty.
9. Renault Mégane RS
Nejostřejší Mégane má o jeden pár dveří méně, s dvoulitrovým turbem ale dosahuje 195 kW. Cena základního provedení je 745.900,- Kč, Renault vám ale rád nabídne i nadstandardní výbavu. Ta je většinou funkčního charakteru – širší 19palcová kola, okruhový podvozek se samosvorným diferenciálem nebo skořepinové sedačky Recaro. ceskytrh hothatch
8. Mini John Cooper Works
Nejmenší auto v top 10 stojí rovných 750.000,- Kč. Má motor 1,6 turbo se 155 kW, díky nízké hmotnosti a malým rozměrům ale dosahuje podobné dynamiky jako Alfa Romeo. Hatchback je ve skutečnosti jen vstupenkou do světa ostrých Mini. Program John Cooper Works se týká i všech ostatních modelů – Coupe, Roadsteru, Cabria, kombi Clubman a nejnověji i SUV Countryman.
7. Citroën DS3 Racing
Stejný motor jako v Mini, avšak ještě výstřednější design a punc exklusivity – to je Citroën DS3 v nejostřejším provedení Racing. Standardem je oranžový lak střechy, masky chladiče a disků kol, který ostře kontrastuje s šedou karoserií. Lemy blatníků, stejně jako ty doplňky interiéru, které nejsou v oranžové barvě, zdobí karbonová textura. Auto za 779.900,- Kč proto rozhodně vzbudí pozornost.
6. Ford Focus ST
Nejnovějším z kandidátů na titul nejdražšího hatchbacku je třetí generace Fordu Focus ve verzi ST. Pětidveřový vůz se od výchozího modelu značně liší – na první pohled zaujme třeba zcela přepracovanou maskou chladiče nebo výfukem vyvedeným středem zadního nárazníku. Cena pro český trh je vcelku sebevědomých 856.000,- Kč. Za to nabízí pro hot hatche typický pohon: přeplňovaný dvoulitr se 184 kW. Jedinou volbou je manuální převodovka. ceskytrh hothatch
5. BMW 125d
BMW až páté a ještě navíc s dieselovým motorem? Ano, nejdražší specifikace řady 1, kterou si dnes můžete koupit, je dvoulitrový biturbodiesel 125d o 160 kilowattech. Stojí 857.500,- Kč, zatímco stejně výkonný benzinový dvoulitr 125i si BMW cení na 810 tisíc. Bavíme se samozřejmě o základních cenách, vybavená jednička snadno přeskočí milionovou hranici. A na milionu bude od podzimu začínat šestiválcová M135i. ceskytrh hothatch
4. VW Golf R
Supergolf stojí 959.900,- Kč. Za ně nabídne třídveřovou karoserii, motor 2,0 TSI vyladěný na 199 kW a pohon všech kol Haldex. Stačí ale přidat oblíbenou převodovku DSG a hned je 270koňový Golf na milionu. Exklusivita je zaručena, cena je totiž podstatně vyšší, než na kolik vyjde technicky spřízněný Volkswagen Scirocco R, vyráběný naopak výhradně s pohonem předních kol. A konkurenční Opel Astra OPC bude také levnější než Golf R. ceskytrh hothatch
3. Citroën DS5 HYbrid4
Úplně z jiného světa přichází Citroën DS5. Extravagantní pětidveřový vůz pobuřuje svým designem, ke kterému přidává extravagantně pojatý interiér. Hybrid se 147 kW, jakožto nejsilnější motorizaci, pořídíte od 964.900,- Kč, příplatky ale umí popohnat cenu ještě o nějakých 200 tisíc výš. ceskytrh hothatch
2. Subaru WRX STI
Rovných 300 koní (motor 2,5 boxer turbo/221 kW), slovy fanoušků poctivá čtyřkolka s trojicí diferenciálů a v posledních letech i šestistupňová převodovka. Těmito parametry se chlubí Subaru WRX STI, od modernizace prodávané bez přívlastku Impreza. Okresková legenda jede nejrychleji 255 km/h a stovku atakuje za 5,2 sekundy. To je o tři desetiny dříve, než výše popisovaný Golf R s rychlou převodovkou DSG! Standardem jsou brzdy Brembo, sedadla Recaro i samosvorné diferenciály na obou nápravách. Ten středový je pak řízen elektronicky. Cena je 1.059.000,- Kč, sedan vyjde ještě o 30 tisíc dráž. ceskytrh hothatch
1. Audi RS 3 Sportback
Až na samotný vrchol se dopracovalo Audi RS 3 Sportback. Jak by ne, i když vyznává jiné konstrukční hodnoty, ve všech parametrech překonává i Subaru WRX STI. Pro Audi typický pětiválec 2,5 TFSI dosahuje 250 kW a 450 Nm. Přes dvouspojkovou převodovku a systém Haldex pohání všechna kola. Akcelerace na 100 km/h trvá jen 4,6 sekundy, což RS 3 zaručuje status nejsvižnějšího hatchbacku. Nepředstihne ho ani připravované BMW M135i, a tak nejbližším známým pokořitelem je Mercedes A 45 AMG, který se začne prodávat příští rok. A kolik stojí nejlepší kompaktní Audi? V základním provedení 1.384.700,- Kč. ceskytrh hothatch
Mimo pořadí: Ferrari FF
Může být něco ještě dražšího? I když si u slova hatchback asi na Ferrari FF nevzpomenete, s trochou nadhledu by se tak dalo definovat. Luxusní čtyřmístný vůz s pohonem všech kol a motorem 6,3 V12 (485 kW/660 k) se ve skutečnosti nejvíc blíží kategorii Shooting Brake. Na pořízení jednoho Ferrari byste potřebovali skoro tolik peněz, jako na všechna auta v žebříčku deseti nejdražších. Základní cena je 260 tisíc eur, tedy přes 6,5 milionu korun. A příplatky umí výslednou konfiguraci velice rychle prodražit o další desítky tisíc eur. ceskytrh hothatch