Citroën DS3 Racing - Pálivý citrónek

Citroën DS3 Racing - Pálivý citrónek

 
 

Ostrý Citroën DS3 sice slibuje, že bude hodně peprný, nakonec jsme se však tvářili spíš kysele.

DS3 Racing vypadá tak ostře, až jsem z toho byl sám překvapený. Oranžová střecha, černooranžová kola, polepy na bocích, opravdový karbon. A ten karbon je všude! Zvenku i zevnitř, urozeným materiálem se tady nešetřilo a výsledek je opravdu skvělý. Snad proto chce továrna asi ušetřit chodce od úplného ukroucení hlav – výroba je limitována dvěma tisícovkami ročně.

Na rozdíl od předchozích pokusů automobilky Citroën to ale není jen o designu. Ještě si pamatuji na test nešťastné C4 by Loeb, která si to od nás pěkně slízla. Přitom to nebylo špatné auto, jen jaksi neslo naprosto nemístný název. Mimochodem, jeho cena byla v podstatě totožná s DS3 1,6 THP o výkonu 155 koní, která se nám naopak v testu docela líbila. Kdo tehdy C4 koupil, asi hořce zaplakal.

Racing!

Kombinace oranžové s černou (a karbonem, který je i na volantu) pokračuje i v interiéru, ze kterého se najednou stává jeden z nejstylovějších kokpitů v jakém jsem za poslední roky seděl. Skořepiny doslova vybízejí k usednutí, palubka vypadá na pohled báječně a skoro tříramenný, tlustý volant jakoby magicky přitahoval mé dlaně.

obrázek [300 x 257] Má to ale i stinnou stránku. Při hledání pozice za volantem pořád dokola přenastavuji sloupek řízení, šoupu sedadlem dopředu a dozadu...vše marné. DS3 Racing jede ve stylu „dlouhé ruce, krátké nohy“, takže pokud chce řidič průměrného vzrůstu držet volant tak, jak se má, nohy už jsou pokrčené více, než by bylo příjemné. Výška zadku nad podlahou přitom není rozhodně špatná, asi by to šlo i níž, ale zásadní problém jsem s tím neměl.

Trochu svérázná pozice za volantem by nevadila, pokud by to byl jediný kompromis, který na vás uvnitř čeká. Tak to ale není. Fešné skořepiny, slibující sportovní boční vedení, jsou totiž stejného ražení jako klasická sedadla z DS3 – výrazné bočnice jsou spíše pro parádu, nemají v sobě totiž žádnou pevnou výztuhu. A tak sedadla podrží tělo přesně tak jako v normální DS3: jen o málo lépe než průměrně.

Při bližším průzkumu vyplouvá na povrch trochu problematické zpracování některých částí interiéru, občas se dokonce zavrzalo. Vzhledem k ceně to je docela nepříjemná piha na kráse. Zmatený počítač, neustále po celý týden hlásící nízkou hladinu oleje (i když jí v Citroënu předtím dolili), taky dojem zrovna nezlepšil.

Zatáčky? Konečně!

Už běžná DS3 byla v zatáčkách příjemným společníkem, což teprve Racing s podvozkem upraveným pro náročné řidiče. Rozchod kol byl rozšířen o 30 mm, jinak nastavené jsou tlumiče, pružiny jsou tužší a celé auto sedí o 15 milimetrů blíže asfaltu. Inženýři zapracovali i na nastavení posilovače, zde si ale mohli dát trochu více záležet. Řízení je totiž zbytečně přeposilované; sedím v nejsportovnějším Citroënu posledních let a v řízení chybí potřebný cit. Při rychlejší jízdě se situace trochu zlepšuje, řízení ale zůstává poněkud odtažité a bez jiskry.

obrázek [600 x 347]  

Výhodou je, že se s vámi propadlé kanály a vyjeté koleje o volant moc nepřetahují, pro lepší přenos síly ke kolům by však auto potřebovalo mechanický samosvor. Takhle na mokru přes odlehčené vnitřní kolo síla motoru hodně ráda utíká. V praxi to je tedy tak, že podvozek na dobrém asfaltu pěkně drží, limity auta jsou sice daleko, vy se je ale snažíte spíše odhadovat. Pokud vám bude auto říkat pane a najezdíte s ním pár tisíc kilometrů, nejspíš se mu pod kůži dostanete a dokážete mu porozumět. Nám se to ale během testu nepovedlo.

Zatáčkou auto prolétne rychle, řidič ale neví, zda do limitu zbývá 5 nebo 15 procent. Například v Cliu RS tohle zaručeně po čase poznáte. Problémem může být i trefení optimální trajektorie v rychlém sledu zatáček – podvozek je o krok až dva před řízením, což se na limitu ukazuje jako potíž. Mít alespoň o chloupek lepší nastavení, mohl si DS3 Racing vyšlápnout i na výborné Miníky. Naladění auta je totiž opravdu zábavné, zvládá vše od čisté stopy s jen malým náznakem nedotáčivosti až po přetáčivé smýkání zadku po ubrání plynu. Mimochodem, stabilizaci jde naštěstí úplně vypnout.

Na horším povrchu má podvozek tendenci rozdávat rány a občas si na nerovnostech i trochu poskočí. Zkrutná příčka jde naladit i lépe. České okresky by mohly být pro DS3 Racing docela příjemným prostředím. Škoda, že pedály jsou rozloženy tak, že se pata-špička stává obtížnou, ne-li nemožnou, kratochvílí. Přitom by se díky dobré reakci motoru v pásmu nad třemi tisíci dalo s Citroënem docela vyřádit.

obrázek [300 x 226] Řazení je opravdu kvalitní, lehce delší dráhy šestikvaltu jsou bohatě kompenzovány přesným chodem bez umělého odporu v mezipoloze. Zvláštní. Slušný manuál u Citroënu? Časy se prostě mění. Brzdy mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvykat a tím pádem dostává trochu na frak i jejich dávkovatelnost, účinek je však naprosto nekompromisní. Díky nízké hmotnosti máte pocit, že přední čtyřpístky zakusující se do kotoučů o průměru 323 mm vlastně ani nemají tolik práce; utavit je na běžné silnici je v podstatě nemožné.

Motor: ano, ale...

Pod kapotou je přeplňovaná šestnáctistovka THP o výkonu 207 koní. Točivý moment 275 Nm dostupný od dvou do čtyř a půl tisíc je zárukou plynulého zátahu, což ale není u sportovního hot-hatche to hlavní. Hlavní je totiž špička nebo alespoň gradace dynamiky se vzrůstajícími otáčkami. V autě jako je tohle prostě musí být zábava vytáčet motor až k červenému poli a poslouchat ten rambajz, který přitom vyvádí. Že hot-hatch musí být zároveň i rychlý? No samozřejmě, ale má to být zejména díky podvozku.

Smiřme se s tím, že dnes to na stovku pod sedm zvládnou i třeba naftové kombíky. Hot-hatch by s nimi měl na rovince alespoň zhruba držet krok, ale pak v zatáčce ukázat, kdo že tady má opravdové sportovní auto. Pro DS3 Racing tohle platí bezezbytku; podvozek je opravdu jistý a motor má dostatek síly. Je tu ale jiná potíž. Ono vás jeho vytáčení vlastně ani moc bavit nebude.

U Citroënu se totiž evidentně honili za číslíčky a zapomněli na to hlavní; na charakter. Motor nad dvěma tisíci začíná pozvolna zabírat, kolem tří a čtyř tisíc projedete na vlně točivého momentu a když v pěti tisících pořád jaksi nepřichází žádná gradace, co by stála za řeč, není důvod proč nepřeřadit. Otáčky spadnou kousek nad tři tisíce a můžete se znova marně pokoušet o nalezení radosti ze spolupráce s výkonným čtyřválcem. Tentokráte vydržím až do červeného pole, začínajícího kousek za šesti tisíci, žádnou radost z toho ale stejně nemám.

obrázek [600 x 368]  

Auto poslušně pádí vpřed, ručička červeně zvýrazněného rychloměru ukazuje k digitálnímu palivoměru, řidič se ale stále cítí být o něco ošizen. Špička se prostě nedostaví a místo gradace tu máme elektromotorově plynulý zátah.

S lehce rozpačitým dojmem z motoru bezpochyby souvisí i jeho zvuk. DS3 Racing zní totiž daleko lépe zvenku nežli zevnitř. Motor samotný má naprosto nijaký zvuk a dunění výfuku není při kalupu po okreskách uvnitř slyšet. Zase jedno z aut, které si lépe vychutnáte, až když z něj vystoupíte a půjčíte jej kolegovi. Škoda.

Zvuk je zklamáním, oproti Cooperu S a jeho zlověstným odplivnutím do výfuku je DS3 Racing zbytečně umírněný a politicky korektní. Žádné práskání, žádné libozvučné symfonie – od černooranžové bestie jsme čekali rozhodně něco víc. Proč někdo DS3 Racingu na poslední chvíli obrousil hrany? To je jako dát švadleně tlustou, tupou jehlu, aby se náhodou nepíchla do prstu.

Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje kolem osmi litrů Naturalu, jakmile ale vjedete do města nebo občas předjedete pomalejší auto, počítejte s alespoň deseti litry. Při hrátkách na okresce se spotřeba posune na nějakých šestnáct litrů, což není zase tak moc. Na to jak to auto vypadá.

Vyúčtování

Kolik za něj? Citroën si za DS3 Racing v době psaní testu nechal zaplatit 779.900,- Kč, což je podle mě hrozně moc. I exkluzivní a extrémně návykové Mini JCW je o více než 30 tisíc levnější, Clio RS stojí 555 tisíc a za výbornou DS3 se 155koňovou šestnáctistovkou zaplatíte sympatických 487 tisíc. Ten skok je propastný a podle našeho názoru to za ty peníze prostě nestojí. Ani jako oranžová limitovaná edice ověšená pravým karbonem a cool nápisy.

První cena vozu374.900,- Kč (Design, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- Kč (DS3 Racing, 152 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- Kč (DS3 Racing, 152 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků806.400,- Kč (DS3 Racing, 152 kW)

Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy
  • Výkonný motor
  • Image

Minusy

  • Pérování hůře absorbující rázy
  • Méně komunikativní řízení
  • Posaz za volantem
  • Dílenské zpracování
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën DS3 Racing

Cena v základní výbavě: 779 900 Kč Cena v testované výbavě: 806 400 Kč

Základní výbava:Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR, variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač, otáčkoměr a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, přídavná LED diodová světla v předním nárazníku - Day Running Light (DRL), automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“), automatická klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, filtr s aktivním uhlím, pylový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti, přiskřípnutí pro místo řidiče, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant, zatmavená skla zadních oken, rádio RD4 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD / MP3, 6 x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), Connecting Box: Bluetooth (hands free, ovládání pod volantem, integrovaný mikrofon) + USB Box (vstup pro USB není k dispozici s Navigací MyWay), HiFi Systém (přídavný reproduktor s monogramem "HiFi System" s rozsahem 300 Hz - 10 kHz, zesilovač umístěný v kufru), CITROËN eTouch (mikrofon, reproduktor, karta SIM), sklopná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, sportovní přední sedadla, sada pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky, přední a zadní nárazníky v barvě karoserie, dotyková lišta předního nárazníku v lesklé černé barvě, chromované kliky dveří a stojky vnějších zpětných zrcátek, chromovaná dvojitá koncovka výfuku, sportovní zadní spojler s třetím brzdovým světlem s LED diodami, 4 specifické hliníkové disky kol 18" v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), pneumatiky 215/40 R18, specifické nastavení podvozku: rozšířený rozchod kol o 30 mm, upravená charakteristika posilovače řízení, specifické kotouče předních brzd a brzdové třmeny v červené barvě, specifické nastavení ESP, střecha vozu v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), vkládané textilní koberečky DS3 Racing, rámeček přední masky a motiv dvojitého šípu CITROËN v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), kryty vnějších zpětných zrcátek v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), označení "Racing" na dveřích vozu a monogram "DS3 R“, kit Decor "Carbon" - vybrané prvky exteriéru a interiéru v karbonovém provedení: spodní lem karoserie vozu, boční ochranné lišty, dekor volantu, palubní deska v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), kombinované sportovní látkové čalounění Alcantara & látka Trami & látka Carla s výšivky, specifický grafický motiv na střeše vozu

Výbava testovaného vozu:Navigace MyWay: Satelitní navigační systém GPS s barevným displejem 7" s kartografi ckým zobrazením, SD card s mapou Evropy, rádio s přehrávačem CD / MP3 / WMA tri-tuner, Bluetooth (hands free, ovládání pod volantem, integrovaný mikrofon) (+26.500,- Kč)

Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 
Technické údaje
Motor Citroën DS3 Racing
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 4.9 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1240 / 357
Rozměr pneu:215/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3948
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2464
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1468
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Citroën DS3 Racing
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 5
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…