Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
25 Fotogalerie

25 nejlepších aut všech dob podle časopisu Playboy

Aleš Dragoun
Americké vydání pánského magazínu zveřejnilo žebříček pětadvacítky nejlepších aut. Označení „všech dob“ je ale poněkud matoucí.

Vybrány byly nakonec pouze vozy od roku 1945 a mladší. Proč? Ve slavné „Plechové Lízince“, tedy Modelu T Henryho Forda, jel totiž ze žijících Američanů už málokdo. To samé platí i o jeho nástupci Modelu A a dalších lidovkách. Žebříček je ale i tak velmi zajímavý.

Zaoceánské ikony typu Cobry, Chevroletů Corvette a Camaro, Mustangu, Pontiaců GTO a Firebirdu Trans Am samozřejmě nemohou chybět. Původní série Chrysleru 300 si už v době výroby nemohl dovolit zdaleka každý.

Pro Američany je modlou i přece jen levnější Chevrolet Bel Air, který přišel v padesátých letech. USA sice chyběly tisíce mladých mužů, ale země jako taková byla válkou netknutá a prožívala období hojnosti. Překvapením je absence alespoň nějakého Cadillacu.

Vrchol pořadí ale až na Cobru okupují jiní. Ferrari 250 GTO je dnes vysoce ceněné, navíc se jedná o jedno z posledních aut, se kterým bylo možné současně závodit na vysoké úrovni i jezdit v běžném provozu, mnohde ještě nesvázaném rychlostními limity. Podobně na tom byl o necelou dekádu dříve Mercedes-Benz 300 SL, proslulý Gullwing, pro změnu jeden z prvních vozů, které patřily do kategorie „supercar“. Přeskočili jsme Porsche 911, u kterého jaksi není co řešit. Za mořem se dokonce nabízela i čtyřválcová verze 912.

V těsně poválečných Spojených státech byly velmi populární britské vozy MG, takže 14. místo Midgetu TC není zas až takovým šokem. Austiny-Healey nebo Triumphy série TR měly teprve přijít na řadu a Colin Chapman kutil v garáži trialové speciály, které se v té době ještě nejmenovaly Lotus. Z Britů najdeme vysoko také luxusní sporťáky typu Jaguaru E (Američané mu říkali XK-E) a „služebáku“ Jamese Bonda DB5.

Série 02 byla pro BMW, stejně jako celá Neue Klasse, přelomová. Bavorská automobilka se díky jejímu úspěchu dostala z červených čísel, k bankrotu jí před půlstoletím mnoho nechybělo. Ještě výše ovšem najdeme model, který ji k němu málem přivedl. Roadster 507 mohl být labutí písní, ale nakonec vše dobře dopadlo. Veledílo Albrechta von Goertze je nádherné a umístění zde si zaslouží právem, stejně jako další domnělý počin pana hraběte: Datsun Z. Goertz sice pro japonskou automobilku pracoval, 240 Z byl ovšem navržen Yoshihikem Matsuem a jeho týmem.

Když jsme se dostali do Japonska, vzpomeňme dalšího zástupce: Mazdu MX-5. Miata je dodnes nejprodávanějším roadsterem světa. Z moderních supersportů najdeme na šesté příčce McLaren F1, poněkud překvapivá je návštěva z Maranella: Ferrari 458 Italia, které se vyrábí pouhé tři roky. Zato Lamborghini zde má jen dva starší modely: Miuru a Countach. Obzvláště na Miuře je zajímavý progres, který od doby vzniku prodělala. Sice krásné, ale nepříliš kvalitní a ne zrovna dvakrát spolehlivé kupé se v současnosti prodává za horentní sumy, pokud se vůbec nějaký exemplář objeví v aukci.

Ale tak už to ve světě aut chodí. Vezměte si takového Brouka od Volkswagenu. Jeho konstrukce byla nemoderní už před čtyřiceti lety, motor byl hlučný, topení nefungovalo už z výroby, dlouho jen šestivoltová elektroinstalace stávkovala úplně běžně a o nějakých jízdních vlastnostech a výkonech nemohlo být ani řeči. Jenže, prodalo se jich přes 21,5 milionu a byl tu s námi až do roku 2003. A právě pro tu jeho spoustu nectností ho všichni milujeme.

25 nejlepších aut všech dob podle časopisu Playboy
-Model
1.Ferrari GTO
2.Porsche 911
3.Shelby COBRA
4.Jaguar E-Type
5.Mercedes-Benz 300 SL GULLWING
6.McLaren F1
7.Chevrolet CORVETTE
8.Aston Martin DB5
9.Lamborghini MIURA
10.BMW 507
11.Lamborghini COUNTACH
12.Jaguar XK120
13.Ferrari 275 GTB/4
14.MG TC
15.Ford Shelby MUSTANG
16.Chevrolet CAMARO
17.Ferrari 458 ITALIA
18.Datsun / Nissan Z
19.Chrysler 300
20.Pontiac GTO
21.Mazda MX-5/MIATA
22.Volkswagen BROUK
22.Chevrolet BEL AIR
24.BMW 2002
25.Pontiac FIREBIRD TRANS AM