Nejprodávanějším autem v Rusku byla v listopadu 2014 Kia Rio
Volžský automobilový závod byl jedničkou sovětského trhu už od počátku své existence. Ani mnohem starší moskevská továrna vyrábějící Moskviče mu nedokázala konkurovat, o GAZu a ukrajinské automobilce v Záporoží nemluvě. Z SSSR se stalo Rusko, z VAZu AvtoVAZ, Moskvič zkrachoval a původní značka aut z Togliatti se doma přestala používat před osmi lety. Od té doby si i Rusové kupují Lady. Ještě nikdy se však nestalo, aby nějaký model nevedl místní žebříček prodeje nových vozů. Až v listopadu 2014 přišla změna.
Ladu Granta porazila Kia Rio. Podle dat AEB (Association of European Business) se Ria prodalo na východě v jedenáctém měsíci letošního roku 10.834 kusů, zatímco Granty jen 10.520 jednotek. V rozhovoru pro Automotive News Europe sdělil jeden z mluvčích automobilky důvody. Na vině totiž nebyly současné sankce vůči Rusku od Evropské unie. A neprojevil se ani pokles poptávky, ale zastavení výroby způsobily problémy s externími společnostmi. „V listopadu jsme měli nějaké problémy s dodavateli. Museli jsme zastavit linku Granty a Kaliny na několik dní. Méně vyrobených vozů znamená logicky menší prodej,“ řekl mluvčí doslova. Trable se však již podařilo vyřešit.
Od ledna do listopadu prodala Lada doma 351.992 nových vozů, letos je tedy celkovým lídrem trhu. Kia pochopitelně nestačí, má zhruba polovinu těchto počtů: 175.495. I když její Rio v listopadu porazilo všechny soupeře, za celý letopočet mu patří až bronz s 84.350 jednotkami. Pokořila jej nejen Granta (139.405), ale i Hyundai Solaris, pro který se zatím rozhodlo 105.142 klientů.
Ruský trh s novými osobními a užitkovými auty si oproti listopadu 2013 pohoršil v meziročním srovnání jen o 1,1 %. Uzdravuje se? V říjnu byl jeho pád ještě strmější, desetiprocentní. Do věci se ovšem vložila vláda a finančními pobídkami motivuje domácí výrobce. Vojenská invaze na Ukrajině vykonala jistě svoje, uvidíme, jak s prodeji zahýbají současné výkyvy rublu. Ty se pochopitelně výsledků za listopad ještě nemohly dotknout.
Rio generace UB/QB se nedováží, vzniká lokálně u Hyundai Rus v Petrohradě. Navíc jde o sedan a nikoli nám dobře známý hatchback. Aby toho nebylo málo, tak ze stejné továrny vyjíždějí i Solarisy se stylizovaným H ve znaku, jedná se o verzi současného Accentu RB. Ten my na západ od zemí Společenství nezávislých států na rozdíl od minulých generací neznáme.